Normele de etică și deontologie universitară să nu poată fi completate prin Carta Universitară, printre propunerile sindicatului Alma Mater pentru proiectul legii Educației. Hadăr mai cere să nu fie taxată universitatea pentru greșelile rectorului și să primească două salarii la ieșirea la pensie și cei din universități

[jp_post_view]
Anton Hadăr / Foto: George Călin / Inquam Photos
Normele de etică și de dentologie universitară să nu fie completate prin Carta Universitară, să existe doar în lege, modificarea prevederii legate de reducerea accesului la finanțare publică, în cazul universităților în care rectorul a greșit, acordarea de două salarii ieșirea la pensie, posibilitatea profesorilor din universități sa predea în învățământul preuniversitar, profesorul și conferențiarul să fie echivalent cu gradul didactic I, a propus Anton Hadăr, președintele Federației Sindicale Alma Mater, în cadrul dezbaterilor pe proiectele legilor învățământului care au loc marți în comisia de învățământ din Camera Deputaților.

Propunerile Federației Sindicale Alma Mater:

Posibilitate de trecere rapidă din universitar în preuniversitar, profesorul și conferențiarul să fie echivalent cu gradul didactic I 

Anton Hadăr: „Atunci când o universitate nu mai este în stare să dezvolte un program de studiu sau poate chiar universitatea în sine se desființează, să nu rămână pe drumuri colegii noștri care au grade didactice de la asistent până la profesori, colegi care astăzi, începând de la lector în sus, conferențiar și profesori, se ocupă de promovarea în carieră a colegilor din învățământul preuniversitar. Cred că se cuvine să ne preocupăm de soarta lor și să le oferim acea pistă logică de trecere în sistemul de învățământ preuniversitar. Astăzi avem 800 de pseudo-cadre didactice, doar cu liceu la bază și cu bacalaureat chinuit și el, iar un profesor universitar doamne ferește să ajungă acolo. Noi vrem să-i oferim această posibilitate să predea în învățământul preuniversitar. Nu înseamnă că va și accepta, dar ar trebui în lege să existe o posibilitate de trecere rapidă un fel de recunoaștere a nivelului de pregătire. Cu alte cuvinte, profesorul și conferențiarul să fie echivalent cu gradul didactic I. Ținem la acest aspect, vă rog să-l luați în seamă, ca să nu ne mai mirăm după aia, de ce nu avem cadre didactice pregătite în învățământul preuniversitar. Aici trebuie făcute modificări un pic și în legea învățământului preuniversitar și în legea învățământului universitar”. 

Modificarea articolului care prevede reducerea accesului la finanțarea din surse publice, dacă „rectorul a făcut niște prostii pe-acolo”

Anton Hadăr: „Un alt element important este un articol 173 unde se spune că dacă merge prost o universitate și rectorul a făcut niște prostii pe-acolo sau ceva, să aibă loc un proces de reducere a accesului la finanțarea din surse publice. Păi, e universitate vinovată dacă un rector a greșit sau ce facem? Adică sunt oamenii care, mă rog, l-au ales. E corect dintr-un punct de vedere, dar de ce să nu mai beneficiezi de surse? Îl dăm jos pe rector, înlocuim, facem ce vrem. E e o lege în acest sens. Nu poți să-l lași acolo, dacă a făcut prostii. Dar, de ce să suferi universitatea? Aici noi am prevăzut o serie de lucruri care să contribuie la îndreptare acestui articol”.

Normele de etică și de dentologie universitară să nu fie completate prin Carta Universitară, să existe doar în lege

Anton Hadăr: „Avem un articol care spune că normele de etică și de dentologie universitară se fac de către universități, de către lege. Se mai pot completa și de universitate prin Carta Universitară. Eu zic că e suficient prin lege, pentru că fiecare universitate poate să facă exces de zel și să treacă acolo și vrute și nevrute. Deci nu putem avea în diverse locuri alte criterii, alte aspecte luate în seamă în acele coduri locale”. 

Norma didactică alcatuită din trei părți: norma de cercetare și activități în interesul învățământului

Anton Hadăr: „Să susținem în continuare o bună caracterizare și definire a normei didactice, a normei universitare, în care noi vedem trei părți norma didactică, norma de cercetare și activități în interesul învățământului. Vă rog să vă uitați pe ele, pentru că poate știu și eu, peste ani vom reuși să le introducem pe altă cale, prin alte intervenții asupra legii. Mie, ca lucrător, timp de 7- 8 ani de când a început România educată cu cei 12 membri ai mei din federație, mi se pare normal să fie luate aceste aspecte în seama, atâta vreme cât am contribuit și noi la materialul acela pe care l-ați luat în seamă la alcătuirea legii educației, rezultatul procesului de discuții de la noi, din comisiile respective”.

Acordarea de două salarii, ca la învățământul preuniversitar, la ieșirea la pensie

Anton Hadăr: „Mai avem un aspect care ne interesează, o discriminare. Nu este normal să avem și noi, profesorii din învățământul universitar, asistenți, lectori sau șefi de lucrări, conferențiari și profesori, un articol la ieșirea la pensie potrivit căruia să beneficiem și noi de două salarii ca învățământul preuniversitar. De ce spun asta? Pentru că poți ieși la pensie și lector. Nu se iese la pensie numai din postura de profesor universitar, cei mai mulți ies la pensie conferențiari și lectori și salariile acestora sunt aproape egale. Conferențiarul de 15-20 de ani este egal cu profesorul didactic. Vă rog foarte mult eliminați această posibilă discriminare introducând la noi în lege un articol similar, pentru că ar fi anormal să funcționeze doar pentru învățământul preuniversitar. Chiar este cel mai important aspect de natură financiară, ce-i drept, și nu cred că va fi o împovărare pentru bugetul nostru, câtă vreme ieșim câteva sute de oameni pe an la pensie”. 

Principiul dialogului social trecut în legea învățământului universitar

Anton Hadăr: „Am vrut să scriem in lege un principiu, al dialogului social, nu s-a acceptat. Eu știu că faceți dialog social și de cele mai multe ori faceți bine. Cu ce vă deranjează că treceți în această lege și acest aspect?”


1 comment
  1. Domnul Hadar, daca decanii, prodecanii, directorii de departamente, directorul Scolii Doctorale, diverse consilii/comisii etc. au „făcut niște prostii pe-acolo sau ceva” cine va raspunde?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Peste 30.000 de profesori se întâlnesc în iTeach, cel mai complex ecosistem educațional digital dezvoltat pentru a sprijini cadrele didactice – o bibliotecă cu 11.000 de resurse educaționale deschise și parcursuri de educație digitală. Tu ești acolo? (P)

Platforma iTeach este o construcție temeinică de sprijin pentru cariera didactică, o alegere bună pentru 30.000 de profesori – un număr în creștere accelerată. Este coloana vertebrală a unui complex…
Vezi articolul

Conferințele „Școala de Bani începe școala” sunt susținute de BCR

VIDEO Luciana Antoci, ISJ Iași: După părerea mea ar trebui să facem educația financiară la zona de confluență dintre celelalte discipline și nu ca disciplină distinctă, așadar transdisciplinar

Educația financiară ar trebui să fie inclusă în fiecare disciplină predată la școală, este de părere inspectorul școlar general al ISJ Iași, Luciana Antoci. „Ar trebui să încetăm să mai…
Vezi articolul

Universitatea Babeș-Bolyai reia cursurile față în față pe 28 martie / Instituția pune față în față “experiența foarte bună” a predării online și recomandările europene cu dorința autorităților naționale: “Nu recomandăm trecerea intempestivă” care poate bulversa semestrul

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) va începe activitățile ce presupun prezență fizică pe 28 martie, în urma ridicării stării de alertă, potrivit unei decizii a Consiliului de Administrație, ce urmează…
Vezi articolul

Ligia Deca, despre ieșirea universităților românești din topul Shanghai: O oglindă a politicilor publice din ultimul deceniu / Universitățile s-au concentrat pe asigurarea unui act educațional de calitate pentru studenți, nu pe rezultatele cercetării sau premianți Nobel ori Fields / Vom adopta noi standarde minimale pentru conferențiar și profesor

Aproape o treime din punctajul pentru prezența în topul Shanghai „este acordată pentru existența absolvenților sau a cadrelor didactice sau a cercetătorilor, în universitățile evaluate, care să fi câștigat Premiul…
Vezi articolul

Profesorii care și-au echivalat titlul de doctor cu gradul didactic I nu primesc sporul de doctorat, indiferent de data la care au obținut titlul / Prevederea se aplică și profesorilor cu funcții de conducere din ISJ-uri, CCD-uri și școli

Profesorii care au obținut gradul didactic I prin echivalarea cu titlul științific de doctor nu primesc sporul de doctorat, indiferent de data la care au dobândit titlul. Aceeași prevedere se…
Vezi articolul