Numărul posturilor titularizabile scoase la concurs a crescut cu 45% față de anul trecut, anunță Ligia Deca / Printre motive: școlile au putut alege să titularizeze posturi cu jumătate de normă de predare

2.496 de vizualizări
Ligia Deca / Foto: Ilona Andrei – G4Media.ro
Creșterea numărul de posturi titularizabile a fost provocată de titularizare pe jumătate de normă, scrie ministra Educației Ligia Deca pe Facebook. Aceasta arată că sunt cu 45% mai multe posturi pe durata nedeterminată scoase la concurs în 2024, față de 2023.

„Este oportun să subliniez un element esențial: față de anul trecut, la nivel național, în acest an numărul posturilor scoase la concurs pentru angajare pe perioadă nedeterminată (titularizabile) a crescut cu 45%”, scrie Deca.

„Creșterea se datorează și faptului că, în urma feedbackului primit anul trecut, a fost adusă o modificare importantă metodologiei de concurs: posibilitatea, de anul acesta, să poată fi scoase la concurs, de către școli, posturi vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată constituite din cel puțin o jumătate de normă de predare”, precizează Ligia Deca.

Titularizarea pe jumătate de normă a fost menționată pentru prima dată de ministrul Sorin Cîmpeanu, cel care a introdus-o în proiectul Legii învățământului preuniversitar. Cîmpeanu estima în vara lui 2022 că „vom avea peste 20-25 de mii de posturi titularizabile, pentru că vom scoate la concurs și acele posturi care au o jumătate de normă”.

Titularizarea pe jumătate de normă a devenit posibilă printr-o prevedere din legea învățământului.

  • Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului. Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție.
  • Potrivit unui comunicat al Ministerului Educației, anul acesta sunt 9.933 de posturi titularizabile, dintre care 8.691 complete (6.606 urban +1.885 rural) și 1.242 incomplete (673 urban + 569 rural). Anul trecut au fost 6.837 de posturi titularizabile. Acest lucru înseamnă că, în 2024, numărul posturilor pentru angajarea pe perioadă nedeterminată a crescut cu peste 45%.

Ministra spune că asta, plus majorările salariale și condițiile mai bune din școli, ar putea duce la transformarea profesiei didactice într-una mai atractivă: „Această modificare, o mai mare transparență a consiliilor de administrație de la nivelul școlilor în ceea ce privește posturile scoase la concurs, mărirea salariilor și crearea de condiții mai bune în școli, prin investițiile consistente prin PNRR, vor crește atractivitatea pentru această profesie esențială, astfel încât să-și dorească să intre în sistem cei mai buni dintre absolvenții noștri!”, scrie Ligia Deca.

Postarea ministrei vine după ce mai mulți profesori i-au scris, la o altă postare în care le ura succes candidaților ca concursul de angajare în învățământ: „nu vrem succes, vrem deblocarea posturilor din învățământ”, au scris unii profesori. Aceștia dădeau exemplu județul Suceava, unde în ultimii 7 ani nu s-ar fi scos niciun post titularizabil la limba și literatura română.

Iată ce prevede Legea învățământului preuniversitar 198/2023:

Art. 177 – „(7) În vederea ocupării prin concurs național unic, catedra este constituită din cel puțin o jumătate de normă didactică de predare, potrivit dispozițiilor art. 207 alin. (4), la nivelul uneia sau mai multor unități de învățământ preuniversitar. Procedura de constituire a posturilor didactice la nivelul sistemului de învățământ preuniversitar se aprobă prin ordin al ministrului educației.”

În ordinul nr. 6.876 din 22 decembrie 2023, document pentru aprobarea normelor metodologice privind încadrarea profesorilor din școli și grădinițe, precum și încadrarea în regim de plata cu ora consiliul de administrație al inspectoratului școlar poate constitui catedre vacante viabile din cel puţin o jumătate de normă didactică de predare.

Art. 8 -„(2) În vederea ocupării prin concurs național, consiliul de administrație al ISJ/ISMB poate constitui catedre vacante viabile, conform art. 2 alin. (4), din cel puțin o jumătate de normă didactică de predare, potrivit dispozițiilor art. 207 alin. (4) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, la nivelul uneia sau mai multor unități de învățământ preuniversitar.”

O analiză Edupedu.ro din 2023 arăta că anul trecut au fost cele mai multe posturi netitularizabile din ultimii 11 ani, potrivit datelor Ministerului Educației. Adică peste 65.800 de posturi pe perioadă determinată. Concret, din 2012 și până în prezent nu mai fuseseră atât de multe. Anul acesta Ministerul Educației nu a comunicat numărul de posturi pe perioadă determinată scoase la concurs. Am solicitat instituției acest lucru, iar când vom primi răspuns îl vom face public.


4 comments
  1. Adevarul este ca lista titularizarilor cu viabilitate se mareste de la un an la altul. Acolo este titularizarea smechera. Cei din lista asta trebuie sa aiba minim 7 si sunt titulari.

  2. Pai sa vina D-na Deca în Mehedinti sa vadă ce posturi sau scos! 45 candidați se bat pe 20 ore de ed fizica!

  3. ”anul acesta sunt 9.933 de posturi titularizabile, dintre care 8.691 complete (6.606 urban +1.885 rural) și 1.242 incomplete (673 urban + 569 rural). ”

    Multe rău. Pe ce discipline? Ceva STEM? Nu? Nu mă mir.

    PS Majoritatea sunt făcute din pix – nu au viabilitate, dar ISJ a putut decide cum a vrut (deși teoretic au cerut o părere și școlilor) care posturi sunt titularizabile și care nu. Deci vom aveam niște oameni aranjați repede-repede care se vor și transfera în maxim un an, și niște – alții – care vor avea efectiv post un an-doi iar apoi vor începe să ocupe alte posturi libere în etapele de restrângere/transfer (iar la CNU să nu mai apară din nou decât ce vrea ISJ…)

    Doar pentru ca madam Deca să declare și ea acolo o victorie, ceva.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Drept la replică

Pentru corecta informare a opiniei publice, ca urmare a articolului de presă apărut în portalul Edupedu.ro, la data de 01.03.2022, intitulat „Președinta ARACIP a folosit o diplomă care „nu poate…
Vezi articolul

Medicul Mihai Craiu: O abordare prudentă, bazată pe vaccinare și pe utilizarea testelor rapide de detecție antigenică, ar putea permite deschiderea școlilor și grădinițelor / Copiii noștri merită să incercăm un moment de responsabilitate colectivă

Copiii noștri merită să incercăm un moment de responsabilitate colectivă, scrie pe pagina Spitalului Virtual de Copii medicul pediatru Mihai Craiu. Acesta îndeamnă la redeschiderea școlilor și grădinițelor, cu măsuri…
Vezi articolul

Ministrul Educației insistă că dezastrul arătat de PISA 2018 e doar în școlile care au susținut testarea și anunță analize în acele școli: Nu aș generaliza, nu aș spune că este o problemă chiar peste tot

Ministrul Educației insistă că rezultatele obținute de România la testele PISA nu reprezintă o imagine a întregului sistem de educație. „Vom face o analiză” a școlilor care au participat la…
Vezi articolul

Afacerea Informatica lipsă de la BAC-ul propus de Andronescu. Explicația Ministerului Educației: Probele din cadrul diferitelor tipuri de Bacalaureat vor fi definite în metodologii, nu într-o viitoare lege a educației

Ministerul Educației reacționează la scrisoarea profesorilor universitari care au criticat scoaterea informaticii din bacalaureatul anunțat de Ecaterina Andronescu. „Probele din cadrul diferitelor tipuri de Bacalaureat vor fi stabilite în urma…
Vezi articolul