O adresă de email – primul pas în debirocratizarea muncii de profesor, anunță ministrul Daniel David la 7 luni de când reducerea birocrației în școli a fost inclusă în programul de guvernare / Profesorii sunt așteptați să scrie „ce raportări proaste, ce lucruri inutile trebuie să facă”, „dacă tot a crescut norma de predare”

2.119 vizualizări
Foto: © Inna Getmanec | Dreamstime.com
Ministerul Educației va anunța, miercuri, o adresă de email la care profesorii sunt așteptați să îi scrie ministrului, „în următoarele două săptămâni”, „ce putem scoate sub aspect birocratic și cum putem să le simplificăm viața în școală, astfel încât de la începutul anului școlar să o facem”, după cum a spus, marți, ministrul Daniel David în podcastul Vorbitorincii. El a precizat că adresa de email va include termenul debirocratizare.
  • Anunțul vine la șapte luni de când reducerea sarcinilor birocratice pentru cadrele didactice a fost inclusă în programul guvernului PSD-PNL-UDMR venit la putere după alegerile parlamentare de la sfârșitul anului trecut, guvern în care Daniel David a fost numit ministru. Tema debirocratizării muncii de profesor a fost reluată și în programul noului guvern Bolojan.

Aceasta este prima inițiativă concretă legată de debirocratizare, făcută de ministrul Daniel David. În podcastul menționat, el a făcut direct legătura cu faptul că a crescut norma didactică pentru profesori, pe care îi invită să transmită, în următoarele două săptămâni, „ce raportări proaste trebuie să facă, ce lucruri inutile trebuie să facă, astfel încât să le scoatem din activitățile lor. Dacă tot a crescut norma de predare, să aibă mintea la predare și nu la activități birocratice”.

În programul guvernării PSD-PNL-UDMR anunțat în decembrie 2024, când și Daniel David, rector al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, a fost cooptat ca ministru, reducerea birocrației din școli era menționată ca soluție pentru ca profesorii „să se poată concentra mai mult pe actul educațional și pe dezvoltarea personală”. La punctul „Simplificarea, debirocratizarea și digitalizarea sistemului de învățământ”, programul de guvernare menționa:

  • „Revizuirea proceselor administrative și de management în sistemul educațional și digitalizarea acestora pe criterii de eficiență și logică a proceselor;
  • Simplificarea proceselor administrative din managementul educațional și reducerea sarcinilor birocratice pentru cadrele didactice, astfel încât acestea să se poată concentra mai mult pe actul educațional și pe dezvoltarea profesională;
  • Asigurarea transparenței privind activitatea unităților de învățământ și a instituțiilor de învățământ superior;
  • Diminuarea numărului de documente solicitate în activitatea didactică (fișe, procese verbale, rapoarte etc.)” 

În programul guvernului de coaliție condus de Ilie Bolojan, debirocratizarea muncii de profesor este menționată iar, prin asociere cu intenții de „digitalizare sistemică” în acest sector:

  • „Digitalizarea sistemică, inclusiv prin catalogul electronic și formulare unice de raportare, reducând astfel birocrația și volumul de muncă al cadrelor didactice și cercetătorilor. Se va urmări interoperabilitatea bazelor de date privind gestionarea absolvenților și inserția pe piața muncii. Printre alte priorități, se mai includ digitalizarea completă a fluxurilor administrative, precum și integrarea tehnologiei în procesul educațional prin platforme digitale și conținut interactiv.”
Context: 2019 – Comisia de „tăiat hârtii”

Amintim că, în 2019, în mandatul Monicăi Anisie la Ministerul Educației, o comisie de „tăiat hârtii” a instituției a lansat platforma www.debirocratizare.edu.ro (cu o adresă de contact cu structura „info la debirocratizare.edu.ro”), în pregătirea unui raport pentru debirocratizarea activității didactice, cu informații privind propunerile, acţiunile şi progresele făcute.

Ulterior, comisia de tăiat hârtii a propus, în decembrie 2019, o serie de măsuri de eliminare și sau simplificare a procedurilor didactice, precum eliminarea comisiei metodice, a proceselor verbale, a portofoliului dirigintelui, a rapoartelor despre situația socială și despre programele de sprijin. Propunerile anunțate atunci:

Măsuri de eliminare: 

1. Comisia metodică: se propune desființarea acesteia și realocarea atribuțiilor către alte comisii. Vor fi revizuite atribuțiile Comisiei de curriculum, în sensul acoperirii activităților de didactică și mentorat;

2. Procese verbale: se propune eliminarea obligației de a întocmi procese verbale la activitățile care nu necesită probarea modului de luare a deciziei. De exemplu, la ședința cu părinții se semnează foaie de prezență, dar nu se scrie PV decât pentru subiectele care necesită decizia majorității părinților.

3. Portofoliul dirigintelui: se propune eliminarea. Activitatea de dirigenție nu presupune „acoperirea cu hârtii”, ci intervenție, și este mai valoros ca timpul să fie acordat pentru discuțiile de consiliere necesare;

4. Raportări situație socială: eliminarea obligativității realizării de raportări și analize ale situației sociale a elevilor. De exemplu, situația elevilor cu părinți plecați în străinătate care era realizată de profesori, deși aceștia nu au atribuții din sfera asistenței sociale.

5. Raportări programe de sprijin: eliminarea obligativității realizării în forma actuală a raportărilor aferente programelor sociale Cornul și lapteleFructe în școli etc. Se va opta pentru raportare integrată, cu asumare de responsabilități și de către personalul unităților administrativ-teritoriale (UAT).

Măsuri de simplificare:

1. Pentru rapoartele și statisticile solicitate de instituții ierarhic superioare sau alte instituții din afara sistemului educațional se propune eliminarea obligativității realizării acestora la nivelul unității de învățământ. Se recomandă completarea în Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR) a tuturor datelor necesare și extragerea oricăror date necesare raportărilor din datele statistice existente în SIIIR.

2. Portofoliul profesorului: se propune revizuirea și standardizarea conținutului obligatoriu prin punerea la dispoziția profesorului de modele predefinite;

3. Documente pentru activități care presupun ieșirea elevilor din spațiul școlii: se propune simplificarea și soluții care să încurajeze profesorii în planificarea acestor activități, respectiv:

a) încurajarea programelor de voluntariat pentru părinți, care să parcurgă procedurile din legislația din domeniu, ca răspuns la nevoia de supraveghere a copiilor. Se propune modificarea art. 7 lit. (b) din ordinul de ministru nr. 3.637/2016: „să asigure câte un cadru didactic și, după caz, un părinte/tutore/ susținător legal voluntar însoțitor/însoțitori pentru fiecare 10 elevi participanți”;

b) modificarea contractului educațional în sensul introducerii unei prevederi referitoare la posibilitatea implicării părinților/tutorilor/susținătorilor legali, în calitate de voluntari, în organizarea și desfășurarea activităților extrașcolare;

c) modificarea contractului educațional în sensul introducerii unor prevederi care asigură transferul de încredere către cadrele didactice, fără să mai fie nevoie de semnătura părintelui/tutorelui pentru fiecare acțiune în parte.

4. Teste inițiale (predictive): se propune eliminarea obligativității de aplicare a testelor inițiale în situații de continuitate (același profesor, aceeași disciplină).

 5. Condica de prezență: se propune eliminarea rubricii referitoare la tema orei de curs și înlocuirea acesteia cu rubrică referitoare la denumirea disciplinei.”

Singura schimbare notabilă în urma acestor probleme a fost desființarea comisiilor metodice, numărul comisiilor permanente fiind redus în 2020 la 5. În ROFUIP 2024, numărul comisiilor permanente a crescut la 6.

În 2020, comisiile permanentă rămăseseră, prin ROFUIP, comisia pentru curriculum, comisia de evaluare și asigurare a calității, comisia de securitate, comisia pentru controlul managerial intern, comisia pentru prevenirea și combaterea violenței. În 2024, prin ROFUIP, acestora li s-a alăturat din nou o a șasea, anume Comisia pentru formare și dezvoltare în cariera didactică. 

  • Comisiile permanente își desfășoară activitatea pe tot parcursul anului școlar și au, fiecare, o serie de atribuții de îndeplinit și proceduri de urmat. COmisia pentru formare și dezvoltare în cariera didactică, de exemplu, trebuie să „cartografieze nevoile de formare continuă”, să emită informări, să planifice activități de formare în cariera didactică,, să desfășoare ateliere, seminarii, lecții, să organizeze activități de mentorat, să gestioneze sistemul de acumulare a creditelor la nivel de școală.
Declarația lui Daniel David în podcastul Vorbitorincii de marți, 22 iulie:

Daniel David: Mâine vom anunța – și folosesc faptul că sunt aici cu dumneavoastră – vom anunța un email care se numește debirocratizare, cu adresa ministerului, unde aștept ca profesorii să-mi scrie în următoarele două săptămâni ce putem scoate sub aspect birocratic și cum putem să le simplificăm viața în școală, astfel încât de la începutul anului școlar să o facem. Adică: ce raportări proaste trebuie să facă, ce lucruri inutile trebuie să facă, astfel încât să le scoatem din activitățile lor. Dacă tot a crescut norma de predare, să aibă mintea la predare și nu la activități birocratice.

Moderator: Debirocratizare la edu.ro,  bănuiesc.

Daniel David: Da, da. Vom anunța.”

Citește și:
Reducerea birocrației din școli, pentru ca profesorii „să se poată concentra mai mult pe actul educațional și pe dezvoltarea profesională” – prevedere din programul de guvernare PSD-PNL-UDMR
Campania Edupedu.ro: Lăsați profesorii să fie profesori!

Foto: © Inna Getmanec | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


9 comments
  1. Domnul ministru se face ca ne asculta din nou! Nu citesc nimic din ce scriem, aproba ce vor ei! Din nou, bataie de joc!

  2. Ce mail? Niciun mail. Primul pas si apoi se impiedica? Si Anisia adunase idei de la noi. A aruncat apoi niste firimituri.
    Repetiția este mama învățăturii.
    Ia de aici!

    DIRIGINTE

    1. Procese verbale:
    A. eliminarea proceselor verbale sa ne ,,acoperim” cu dovezi. Introducere condica pentru părinți la ore de consiliere sau la sedinte. Nu suntem secretari.

    B. Eliminare proces verbal pentru note la purtare. Celebrul SC. Alergam pentru o semnatura de la fiecare profesor. Se rezolva in catalogul electronic.

    Eliminare Portofoliul dirigintelui stufos. Activitatea de dirigenție nu presupune „acoperirea cu hârtii”, ci intervenție. Nu suntem scribi.

    3. Eliminarea obligativității realizării de raportări și analize ale situației sociale a elevilor. Nu suntem secretari si statisticieni.

    4.Eliminarea dosarelor de bursa si tichete sociale. E sarcina primariei. Nu suntem asistenti sociali.

    5.Eliminarea dosarului de violenta. Soluție : Introducere camere video in scoli, in clase. Acces politie si jandarmerie la camerele video. Responsabilizarea politistilor si jandarmilor in cazul cazurilor de violenta Elevii sa isi asume amenzile date părinților, in urma constatării cazurilor de violenta sau altor incidenteNu suntem jandarmi. Nu suntem polițiști. Nu suntem procurori.

    6. Introducere documente online pentru activitatea extracurriculara. Formulare online pentru părinți de completat /bifat in platforma de catalog electronic.
    Parteneriat scoala – ONG specializate pe diverse activitati extracurriculare. Dosariada sa o faca ONG. Nu sunt ecologist, nu sunt animator, nu sunt sofer, nu sunt bona, nu tin locul parintilor in weekend. Activitatile extracurriculare au loc in timpul săptămânii, nu in weekend. In caz contrar, activitatile sa fie remunerate ca ore suplimentare.

    8. Fiecare diriginte/profesor comunica programul pentru parinti in platforma de catalog electronic. Dreptul la deconectare in afara programului de 8 ore zilnic, in weekend, de sărbători, in concediu de odihna/medical.

    9. Ora de consiliere stabilita in prealabil poate fi si ONLINE, pe platforma dedicata.

    PROFESOR

    Standardizare Portofoliul profesorului. DIGITAL. Inclusiv planificari digitale. Portofoliul atasat in platforma de catalog electronic. Adio hartii. Model predefinit pentru toate scolile. Eliminare abuz administrativ din partea directorilor care au foi intregi cu dosariada profesorilor.

    Eliminare portofoliul comisiei metodice pe arii curriculare. Totul este deja in dublu exemplar. Si in portofoliul comisiei si la profesor.

    Standardizare Fisa de autoevaluare. Model predefinit pentru toate scolile. Eliminare abuz administrativ din partea directorilor. Multi directori santajeaza cu această fisa la care sunt puse criterii absurde pentru a nu intruni calificativul FB. Cinstit, niciun profesor de desen sau muzica nu poate lua FB.

    Teste inițiale (predictive): eliminarea obligativității de aplicare a testelor inițiale în situații de continuitate (același profesor, aceeași disciplină). Profesorii de desen, muzica, ed. tehnologica, sport nu dau si nu corecteaza teste initiale.

    4. Condica de prezență profesori in platforma de catalog electronic

    Eliminare planuri remediale individualizate. La 25-30 elevi într – o clasa, nimeni nu le respecta. Sa fim realiști. Nu hartogariada.

    Eliminare Procese verbale pentru pregatire suplimentara, cu prezenta elevi, cu ce se lucreaza. Dovada e in planificare ore suplimentare. Atat. Profesorul semnează in condica catalog electronic. E treaba directorului sa controleze si sa monitorizeze daca se fac orele.

    Comunicarea directori-profesori-parinti sa se faca DOAR prin intermediul platformei de catalog electronic. NU WHATSAPP PERSONAL, NU MAIL. IN PROGRAMUL STANDARD de 8 ore. Nu seara, nu in weekend.

    Calendar clar cu livrabile, cu date, anual. Predefinit. La nivel national. Profesorul sa stie ce i se cere fara a se mai simti bombardat si sub presiune administrativa.

    Eliminarea serviciului pe scoala si in pauze pentru profesori. Nu suntem paznici. Soluție : Introducere camere video in scoli, in clase. Acces politie si jandarmerie la camerele video. Responsabilizarea politistilor si jandarmilor in cazul cazurilor de violenta Elevii sa isi asume amenzile date părinților, in urma constatării cazurilor de violenta sau altor incidente. Nu suntem politisti, jandarmi, procurori.

    Eliminare simulari la examenele naționale.

    Eliminare Școala Altfel. Este doar pe hartie.

    Regandirea Săptămânii verzi. O zi pe modul.

  3. Nu mai musca nimeni momeala.Scaraoschi o sa îți scrie,găsește-ți prostii în alta parte!
    Sa ii scriem?De ce?Corupția e în floare,vreți sa o faceți și mai înfloritoare, indemn la ura fata de profesori peste tot,bătaie de joc și tu vrei sa îți scriem?
    Sa îți scrie oamenii tăi, cei de pe statele de plată, cu care îți vei regiza următorul joc scenic!Baftă, oricum te vei face de râs!!

  4. Da, parca era o campanie Edupedu,, Lasati-ne sa fim profesori”. Ne-ati cerut atunci idei. Vi le-am dat. Ce ati facut cu ele ? Valorificati-le acum.

  5. Iar o luam de la capat? Redactia EduPedu, va rugam sa le puneti la dispozitie toate comentariile noastre de la toate postarile legate de debirocratizare de pe site. Puneți ChatGPT sa va faca rezumatul. Ii faci tema cu brio domnului ministru. Multumim.

  6. Ce inovativ.

    Bine că nu ne pune sa scriem scrisoare cu creionul și sa o trimitem cu porumbelul călător.

    După ce luni de zile edupedu a scris zeci de articole cu tabele cu ce fel de birocrație sufocă școala românească, preluate de la directori și profesori din școli, acum el vine cu o adresă de email unde nu există feedback, dezbatere, selecția celor mai relevante sau periodice solicitări…

    David, DEMISIA!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Studenții călătoresc cu reducere limitată în anul 2025, fondul de burse nu mai crește / Alianța Organizațiilor Studențești – ANOSR: Condamnăm decizia Guvernului de a ignora solicitările studenților

Studenții călătoresc cu reducere de 90% limitată de la 1 ianuarie și fondul de burse nu mai crește, prevede ordonanța de urgență (OUG) „trenuleț” cu măsuri fiscal-bugetare pentru 2025, publicată…
Vezi articolul

Directoarea Daniela Voinea, despre noul mecanism de angajare la școală: Directorul vrea să rămână și el director. O să aducă oameni care să lucreze, astfel încât școala să meargă bine și el să nu aibă probleme

Daniela Voinea, directoarea Școlii Gimnaziale „Sfinții Voievozi” din București, a declarat, referitor la noul mecanism de angajare la școală, că directorul „o să aducă oameni care să lucreze, astfel încât…
Vezi articolul