Oana Moraru, mesaj pentru educatoare: În grădinițe, fie că îmbrățișați filozofia ‘în pădure’, ‘Reggio Emilia’, fie sistemele finlandeze, Waldorf sau Montessori, nu există abdicare de la metodica predării activităților în învățământul preșcolar

[jp_post_view]
Oana Moraru / Sursa foto: Facebook Oana Moraru
Pedagog și fondator de școală privată, Oana Moraru le transmite educatoarelor următorul mesaj: „În grădinițe, fie că îmbrățișați filozofia ‘în pădure’, ‘Reggio Emilia’, fie sistemele finlandeze, Waldorf sau Montessori, nu există abdicare de la metodica predării activităților în învățământul preșcolar! Adică de la știința care îți explică, din facultate, ca obiect distinct de studiu (și în cursurile de formare sau reconversie), care sunt pașii care formează gândire logico-matematică, limbaj, motricitate, atenție”.

Într-un text publicat pe Facebook, Moraru atrage atenția că „o filozofie educațională anume, un spectacol anume al zilei, o rutină a materialelor, o rețetă de mișcare în spațiu NU formează de la sine deprinderi și competențe”.

Textul Oanei Moraru, publicat pe contul său de Facebook:

„Am încheiat adineauri ultima mea ședință de feed-back unu-la-unu cu familia, din cele aprox. 400 de întâlniri anul acesta. Am ceva de zis educatoarelor.

În grădinițe, fie că îmbrățișați filozofia „în pădure”, „Reggio Emilia”, fie sistemele finlandeze, Waldorf sau Montessori, nu există abdicare de la METODICA predării activităților în învățământul preșcolar! Adică de la știința care îți explică, din facultate, ca obiect distinct de studiu (și în cursurile de formare sau reconversie), care sunt pașii care formează gândire logico-matematică, limbaj, motricitate, atenție etc. Și care trebuie învățată și răs-învățată ca atare, ca pentru ascultare la tablă, în picioare, pentru notă. Nota ta de viitor educator.

O filozofie educațională anume, un spectacol anume al zilei, o rutină a materialelor, o rețetă de mișcare în spațiu NU formează de la sine deprinderi și competențe. Nici măcar o relație superdrăguță cu educatoarea. Ci ceea ce știe cadrul didactic – chiar și în pădure fiind cu clasa – să planifice în etape de lucru clare:

  • construcția pe termen scurt și lung a conceptelor,
  • a raționamentelor,
  • a deprinderilor,
  • a modurilor de operare.

Nu există învățare fără proiectarea activității! Nu a teatrului activității, nu a decorurilor, ci a euristicii gândirii prin care un copil este ghidat să treacă!

O filozofie educațională nu e nici o rețetă, nici o religie, nici un ritual. Este doar cireașa de pe tort a unui „blat” stabil, același pentru cam toate variațiunile de alternative în educație: ingineria de lucru a educatorului care construiește conștient și planificat, pentru fiecare copil, diferențiat, planul lui de dezvoltare. După pași metodici, învățați ca atare din literatura de specialitate. Nu după ureche. Nu anulabilă de cum altfel arată clasa sau materialele de lucru.

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Directoarea Maria Lidia Șorop, despre evaluarea anuală a profesorilor: Performanță se face și de la nota 5 spre nota 6. Și acolo e muncă multă cu acel elev. Performanță e și de la 9 la 10. E foarte greu să stabilești cine face performanță

Maria Lidia Șorop, directoarea Colegiului Național „Matei Basarab” din București, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „e foarte greu să stabilești cine face performanță”. Aceasta a spus că „performanță se…
Vezi articolul

O deputată social-democrată afirmă că „PSD susține solicitările elevilor” în problema transportului gratuit / Mirela Furtună dă vina pe „miniștrii PNL”, partenerii PSD în coaliția de guvernământ

„Elevii au dreptate” în criticile lor la adresa felului cum autoritățile abordează problemele privind transportul gratuit, iar „PSD susține solicitările elevilor”, se arată într-o declarație politică emisă, vineri, de o…
Vezi articolul

Profesorul Coach, proiect de schimbare a paradigmei de predare pentru profesori și motivare a elevilor prin instrumente de coaching, în județele Covasna, Harghita și Mureș

Asociația Strategy in Motion, cu sprijinul Secretariatului General al Guvernului României și al Serviciului pentru Dezvoltare Comunitară din cadrul Secretariatului General al Guvernului României, lansează proiectul „Profesorul Coach: Schimbarea paradigmei…
Vezi articolul

Profesorii ar putea corecta digital la olimpiadele școlare, spune secretarul de stat Sorin Ion: Cred că ar fi foarte util la etapele județene, acolo unde se dau subiecte comune / Ar putea să fie nevoie de niște dezvoltări la platformă, în funcție de fiecare regulament

Profesorii ar putea corecta digital lucrările la olimpiadele școlare, după ce platforma ar fi adaptată în funcție de fiecare regulament de desfășurare, spune într-o declarație pentru Edupedu.ro secretarul de stat…
Vezi articolul

Se deschide primul Centru Naţional de Educaţie Montană, în Parcul Natural Bucegi / Tabere pentru elevi, drumeţii pentru începători şi ateliere de căţărat, schi, orientare sau prim ajutor

Asociaţia Montană Carpaţi şi Salvamont România vor deschide, într-un parteneriat unic, porţile primului Centru Naţional de Educaţie Montană, în inima Parcului Natural Bucegi, anunță Brașov.net, scrie G4Media. Centrul va fi…
Vezi articolul