OFICIAL 7 programe școlare pentru noi opționale pe care le pot alege elevii din primar și gimnaziu, din anul școlar 2025-2026: Pot învăța dans, minihandbal, minibaschet, jocuri olimpice, despre univers, legătura dintre alimentație și starea lor emoțională

[jp_post_view]
Harta conceptuala – optional Aventura cunoașterii Universului / Foto: Monitorul Oficial
Programele școlare pentru 7 noi opționale pe care elevii din primar și gimnaziu le pot alege din oferta școlii, începând din anul școlar 2025-2026, au fost publicate în Monitorul Oficial pe 9 aprilie. Elevii pot învăța despre legătura dintre alimentație și starea lor emoțională și despre univers și explozii solare și pot alege discipline care includ mișcare: dans, minibaschet, minihandbal, jocuri olimpice la disciplinele aprobate, parte din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii.

Lista celor 7 discipline optionale, pe care elevii din primar și gimnaziu le pot alege în anul scolar 2025-2026

Prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 3.595/2025 se aprobă următoarele programe școlare: 

Programa școlară „Educație prin minibaschet”, clasele a III-a și a IV-a, învățământul primar, opțional ca nouă disciplină din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, prevăzută în anexa nr. 1.

Programa școlară „Armonie și expresie corporală”, clasele a V-a VIII-a, învățământul gimnazial, opțional ca nouă disciplină din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, prevăzută în anexa nr. 2.

Programa școlară „Viitorii olimpioni”, clasa a IV-a, învățământul primar, opțional ca nouă disciplină din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, prevăzută în anexa nr. 3.

Programa școlară „Muzică și dans”, clasele a V-a și a VI-a, învățământul gimnazial, opțional ca nouă disciplină din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, prevăzută în anexa nr. 4.

Programa școlară „Minihandbal — mișcare, joc și fair-play”, clasele a III-a și a IV-a, învățământul primar, opțional ca nouă disciplină din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, prevăzută în anexa nr. 5.

Programa școlară „Educație nutrițională”, clasa pregătitoare, clasele I și a II-a, învățământul primar, opțional ca nouă disciplină din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, prevăzută în anexa nr. 6.

Programa școlară „Aventura cunoașterii Universului”, clasa a V-a și a VII-a, învățământ gimnazial, opțional integrat, din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, prevăzută în anexa nr. 7.

Exemple de activități de învățare de la disciplina Educație Nutrițională:
  • „Planificăm un meniu sănătos”

Obiectiv: Elevii vor învăța să creeze un meniu echilibrat și sănătos pentru o zi întreagă.
Descriere:
1. Introducere: Discuție despre ce înseamnă un meniu echilibrat și importanța diversității alimentare. 2. Activitate de grup: Elevii vor fi împărțiți în grupuri mici și vor primi foi de lucru pe care să planifice un meniu sănătos pentru micul dejun, prânz și cină.
3. Prezentare: Fiecare grup va prezenta meniul lor și va explica de ce au ales anumite alimente.

Materiale necesare: Fișe de lucru pentru planificarea meniului, markere, flipchart.

  • „Citim etichetele alimentare”

Obiectiv: Elevii vor învăța să citească și să înțeleagă informațiile de pe etichetele alimentare. Descriere:
1. Prezentare: Profesorul va explica ce informații se găsesc pe etichetele alimentare și cum să le interpretăm (ingrediente, valori nutriționale, porții).
2. Exercițiu practic: Elevii vor primi produse alimentare reale sau etichete fotocopiate și vor trebui să identifice informațiile importante.
3. Discuție: Discuție despre cum putem folosi aceste informații pentru a face alegeri alimentare sănătoase.
Materiale necesare: Produse alimentare reale sau etichete fotocopiate, markere, fișe de analiză.

  • “Alimentația și starea de bine”

Obiectiv: Elevii vor învăța despre legătura dintre alimentație și starea lor mentală și emoțională.

Descriere:

1. Prezentare: Profesorul va discuta despre cum anumite alimente pot influența starea de bine mentală și emoțională (de exemplu, alimentele bogate în zahăr versus alimentele bogate în nutrienți).
2. Activitate individuală: Elevii vor ține un jurnal alimentar timp de o săptămână și vor nota cum se simt după ce mănâncă diferite alimente.

3. Discuție: Elevii vor discuta în grupuri despre observațiile din jurnalul alimentar și vor identifica alimentele care îi fac să se simtă bine sau mai puțin bine.
Materiale necesare: Jurnale alimentare, pixuri, materiale pentru prezentare. 

Optional Educație Nutrițională / Foto: Monitorul Oficial
Conținuturi pentru disciplina „Aventura cunoașterii Universului”
Conținuturi pentru disciplina „Aventura cunoașterii Universului” / Foto: Monitorul Oficial
Deprinderi motrice sportive la disciplina „Muzică și dans”
Disciplina „Muzică și dans” / Foto: Monitorul Oficial
DOCUMENT Anexele nr. 1-7 la Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 3.595/2025 privind aprobarea unor programe școlare pentru discipline opționale din oferta națională, parte a curriculumului la decizia elevului din oferta școlii 

2 comments
  1. ”Pot învăța dans, minihandbal, minibaschet, jocuri olimpice, despre univers, legătura dintre alimentație și starea lor emoțională”

    Nu zău? De la cine? Și cum evaluezi prin calificativ sau notă aceste aberații grațioase (cum ar fi legătura dintre mâncare și emoții, studiată timp de un an întreg pentru că de ce nu)?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Ligia Deca anunță, după cu o întâlnire cu procurorul-șef al DIICOT, măsuri existente deja în combaterea consumului de droguri și a altor infracțiuni / Ea spune că vor fi parcurși “noi pași”, dar nu precizează care sunt aceștia

“Am stabilit, împreună cu procurorul-șef Alina Albu, să existe o informare reciprocă, la nivel instituțional, atunci când avem cunoștință de infracțiuni comise în perimetrul școlar – de exemplu cazuri de…
Vezi articolul

Introducerea unor discipline de artă în curriculumul de liceu ar putea să fie un catalizator pentru dezvoltarea culturală a societății românești, spune Alex Rădulea, student la Teatru și Film, absolvent de mate-info

Un student la Teatru și Film din cadrul Universității Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca, Alex Rădulea, absolvent al specializării matematică-informatică la liceu, a atras atenția asupra importanței disciplinelor din domeniul artă…
Vezi articolul

Elevii de la liceele tehnologice și școlile profesionale care participă la programe Erasmus+ primesc certificat de calificare profesională și supliment descriptiv în format Europass / Metodologia pentru recunoașterea studiilor, publicată în Monitorul Oficial

Elevii din învățământul preuniversitar tehnologic și tehnologic dual care participă la proiecte finanțate prin programele UE vor primi la finalul acestora un certificat de calificare profesională și suplimentul descriptiv al…
Vezi articolul