OFICIAL Directorii de școli rămași pe post după comasări au interdicție să mai ia plata cu ora sau cumul, iar obligația de predare crește până la 40 de ore pe lună pentru toți / Regulile de aplicare trebuie decise până pe 25 august, cu două săptămâni înainte de începerea cursurilor

112.330 de vizualizări
Foto: © Shannon Fagan | Dreamstime.com https://www.dreamstime.com/stock-photo-man-reading-resume-image62559715
Legea 141/2025 introduce, începând cu 1 septembrie 2025, o nouă regulă pentru directorii și directorii adjuncți ai unităților de învățământ. Aceștia vor avea o obligație de predare fixă: 40 de ore pe lună, 10 ore pe săptămână, desfășurate în timpul programului de muncă, fără posibilitatea de a fi remunerați suplimentar prin plata cu ora. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cunoscută drept Legea Bolojan, a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.

Noua prevedere este introdusă în Legea 198/2023 de către Legea 141/2025. Textul prevede că directorii și directorii adjuncți ai unităților de învățământ de stat sunt obligați să desfășoare activitate didactică de predare în limita a 40 de ore/lună, în timpul programului de muncă, fără a putea fi salarizați și prin plata cu ora.

Directorii de școli sunt afectați și de faptul că o serie de școli care în prezent au personalitate juridică vor deveni structuri arondate pentru școli mai mari. Estimarea ministrului Educației a fost că circa 900 de directori își vor pierde posturile, iar echipele manageriale din acele structuri la fel.

Ce prevede Legea 141/2025 în privința directorilor de școli

„Art. LIX. — (1) Prin derogare de la prevederile art. 208 alin. (11) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, pentru anul școlar 2025-2026, la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar de stat, personalul didactic de conducere, de îndrumare și control poate fi degrevat de norma didactică de predare după cum urmează:

a) personalul didactic de conducere al unităților de educație extrașcolară, casele corpului didactic, centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională și centrele de excelență, cu până la 30% din norma didactică de predare-învățareevaluare, în conformitate cu prevederile normelor metodologice aprobate prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației și Cercetării în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.

b) personalul didactic de conducere din unitățile de învățământ preuniversitar, personalul didactic de conducere, de îndrumare și control din inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București, cu până la 50% din norma didactică de predare-învățare-evaluare, în conformitate cu prevederile normelor metodologice aprobate prin hotărârea Guvernului prevăzută la lit. a);

c) parțial, pentru persoanele desemnate de federațiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar, ca urmare a participării acestora la procesul de monitorizare și evaluare a calității sistemului de învățământ. Numărul persoanelor desemnate de federațiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar, degrevate de norma didactică, precum și atribuțiile acestora se stabilesc în hotărârea de Guvern prevăzută la lit. a).

(2) Personalul didactic degrevat, așa cum este prevăzut la alin. (1), nu poate desfășura activități didactice de predare remunerate prin plata cu ora sau cumul.

(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), se poate aproba efectuarea de activități în regim de plata cu ora, în unități de învățământ preuniversitar din zone izolate, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean.

Noile reguli din lege înseamnă că directorii nu vor mai putea primi bani în plus pentru orele de predare efectuate în afara normei administrative, așa cum era permis anterior, decât în cazul școlilor izolate și doar cu aprobarea ISJ.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Sindicatele au criticat măsura, susținând că reprezintă o formă de sancțiune colectivă și că elimină un stimulent important pentru atragerea cadrelor didactice competente în funcții de conducere.

Citește și:
Un profesor debutant cu facultate, master didactic și formare pedagogică este plătit cu 22 de lei pe oră, la plata cu ora, la fel ca un zilier necalificat – ANALIZĂ pe baza Legii Bolojan
OFICIAL Legea 141/2025, legea Bolojan, a intrat în vigoare. Prevederile care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă
OFICIAL Norma didactică pentru toți profesorii din România crește de la 1 septembrie 2025, pentru prima dată în ultimii 30 de ani, prin Legea 141 din 2025
OFICIAL Crește numărul de elevi în clasă de la 1 septembrie 2025, potrivit Legii 141/2025 intrată în vigoare / Modificările se fac pentru toate clasele pe fiecare ciclu școlar: într-o clasă de liceu pot fi din nou 34 de elevi, față de 26 în prezent
OFICIAL Fondul de burse al studenților este redus cu 40% de la 1 august, până în 2028 – Legea Bolojan 141/2025 / Reducerea la transportul cu trenul se acordă și în 2026 doar între domiciliu și facultate
OFICIAL Directorii de școli rămași pe post după comasări au interdicție să mai ia plata cu ora sau cumul, iar obligația de predare crește până la 40 de ore pe lună pentru toți / Regulile de aplicare trebuie decise până pe 25 august, cu două săptămâni înainte de începerea cursurilor
OFICIAL Indemnizația de hrană va fi acordată doar angajaților cu salarii de 6.000 lei net sau mai mici și rămâne plafonată la 347 de lei pe lună
OFICIAL Plata cu ora 2025 în învățământ – tariful brut pe ora suplimentară sau vacantă tăiat cu 50% pentru toți profesorii din România / Exemplu de calcul

Foto: © Shannon Fagan | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


40 comments
  1. Suntem profesori,nu muncitori.Lucram cu mintea,cu sufletul… V-ați pus pe noi să ne distrugeți?Nici pe vremea răposatului nu era așa…Aveam obligații dar și drepturile erau pe măsură …Acum nu mai avem nimic.Sunt foarte mulți părinți care nu au ce să le mai facă copiilor și îi trimit să facem oameni din ei noi…Cum ?Vom ajunge o țară de proști…Nu ne mai luați drepturile!Oricum s-au redus la maxim…

  2. Domnule Peticilă, ar fi bine dacă, înainte de a publica un articol, l-ați verifica: ” fără a fi putea fi”, „structuri arondate pentru școli mai mare”!
    Vă adresați personalului din învățământ, totuși. Și ne sfătuiți să citim cu atenţie!?

    1. Mulțumesc pentru corectură, am rectificat! Să știți că mereu cititorii sunt parte a efortului nostru de transparentizare și popularizare a Educației și că mereu ne ajută și ne atenționează cu tact atunci când, omenește, mai greșim și noi atunci când scriem. Știu că greșeala era și parte importantă în educație. Dar mă bucur că erau doar mici probleme de formă, și nu unele de fond. Zi bună, doamnă! Vă rugăm să ne semnalați ori de câte ori greșim, este crucial feedback-ul, știți mult mai bine decât mine asta, fiindcă lucrați în Educație!

  3. In Italia, de exemplu, directorul nu lucreaza absolut nici o ora de predare, nimic… E doar manager. Pentru idiotii care nu au habar ce sarcini are un director, abtineti-va!
    Un director NU ar trebui sa aiba nici o ora, in afara de munca de manageriat a scolii!

  4. Directorii sa fie schimbați periodic și sa ocupe posturile respective numai prin concursuri corecte,nu este normal ca un director de instituție sa fie numit politic di totodată pe viață trecând de la un partid la altul…Asa ceva…a adus toate instituțiile în situația în care sunt

    1. atunci sa fie o limita a mandatelor pe care le poate avea un director. nenegociabil. fără excepții. chiar dacă da concurs!
      mulți ar ieși doar ” cu picioarele- nainte” …

  5. Felicitări cadrelor didactice și nu numai care au votat pentru așa ceva! Culegeți roadele și bucurați-vă! Vorba lui Obama, alegerile au consecinte! Bravo. Tot așa să votați și data viitoare!

  6. De ce nu va faceți directori?
    Am participat că evaluator la concursurile de directori.
    Pe județ a fost cam un candidat pe post.
    La un singur liceu au fost 3 candidați.
    Unii nu au luat concursul, dar au rămas pe post că nu avea cine.
    Nu este o afacere sa te faci director.
    Evident daca nu ai de gând să îți bați joc de o școală,.
    l

  7. Păcat ca nu le-a lăsat 14 ore slugilor politice.A zis Pnl hai sa le scădem ca să ne asculte.Revolta oricum e mare

  8. De gradațiile de merit obținute fraudulos de unii profesori nu zice nimeni nimic?
    Să înțeleg că nu se atinge nimeni de ele. Sunt profesori care iau aceste gradații de 15 ani, fără întrerupere. Au foarte multe hârtii fabricate.

  9. Și așa aveau ore suplimentare gârlă și nu le făceau Nu i verifica nimeni ! Aceasta ideee e binevenită !

  10. Ideea că managerii au o meserie distinctă și că nu trebuie să provină din domeniul pe care îl conduc, succesul fiind asigurat prin simplul fapt că au diplomă de management, este una dintre cele care au dus la distrugerea economică a României în ultimii 30 ani.
    Mai sunt multe altele, de exemplu „fabricile mari nu sunt bune și trebuie să fie sparte în entități mici și independente”.
    Dar, DA! orele sunt ascunse, trebuie un mecanism de reglare a acestui aspect și totul devine extrem de curat.
    Și nu neapărat dezbaterea și aprobarea în Consiliul de Administrație ci mult ma bine dacă fapta devine infracțiune și se pedepsește conform Codului Penal.

  11. Bune legi! De când le așteptăm! Prea au tras chiulul și au luat bani nemeritați! Le convenea directorilor: salariu-salariu, indemnizați‐a-indemnizație, șpagă, dacà nu curge, picà, ore suplimentare nefăcute, dar plàtite…..trai, neneacà, pe spinarea statului!

  12. Problema nu este ca pleacă directorii din funcții în urma comasării școlilor! Directorii au catedra lor. În urma comasării școlilor se vor comasa și clasele si astfel dispar normele prof., De aceea s-a mărit nr.elevilor la clasa! Aici e adevărata problema, nu că pleaca directorii!!

  13. De acord d nule Rostas. Manageri nu profesori ca directori de scoli! La fel in ISJ uri, unde inspectorii nu sunt altceva decat simpli profesori! Au ost numiti in aceste functii pe diverse criterii in niciun caz de performanta si au ramas ani la rand in aceste pozitii. NU au NICIO CREDIBILITATE oricat incearca sa se dea sefi, coordonatori!
    TERMINATI CU ISJ URILE POLITIZATE!!!!

    1. Sistemul ăsta cu manageri și nu profesori ca directori e în State. A cauzat un dezastru care accelerează de la an la an – profesorii au cele mai mici salarii din sistem, în timp de ”districtele” (ISJ-urile lor dar alese în funcție de politică de alegătorii din zona respectivă) adaugă personal administrativ extrem de bine plătit, măresc numărul de copii în clase, mută copii în școli de stat dacă sunt disruptivi sau nu performează și lasă școlile private (charter) să primească bani cu nemiluita dar să-și selecteze copiii după cum vor ele (religie, situație la învățătură, nivelul social al familiei – sigur că nu recunosc asta din urmă, dar școlile strălucesc de albe ce sunt.)

      Eu zic să nu vă bucurați prea tare că ăștia vor să aducă sistemul american – deși David tot compară ce vrea el cu sistemele europene – că dacă vi se pare că până acum a fost rău, n-aveți cea mai mică idee cât de mult mai rău poate fi.

    2. Directoarele alea de limbă română care au un interes deosebit și în economie or fi având și un interes personal. Da sau nu?

  14. Se știe directorii și inspectorii nu și făceau orele la clasa ,elevii ,,citeau mai departe lecția”.Aproape orice concediu medical care era aprobat de director în școală ,directorul își verifica orarul și își plătea toate orele suplinite apărute pe perioada concediului medical,dar el nu făcea nici o oră ,nici cea in norma,nici cea suplinită.Directorii de școli la serviciu,majoritatea atât fac,doar bârfe,cafea și fumat in școală =Romania educata.

      1. Un pic de atentie
        obligație de predare fixă: 40 de ore pe lună, versus: cu până la 50% din norma didactică de predare-învățare-evaluare.
        Nu cred ca intelegeti litera legii
        Urmeaza reglementari probabil in functie de numarul de copii din fiecare scoala ,
        pot sa fie minim 10 ore sau mai multe o sa vedem.

  15. Foarte bine! O lovitură crunta pentru acești mari șefi care fug de mananca pământul cu o scârbă viscerala fata de ideea de a preda. Să nu uităm că toți sunt la origine profesori și nu manageri. Doar că acest sistem al învățământului nu știu din ce rațiune pedaleaza pe ideea de a numi directori în învățământ doar din rândul profesorilor. Eu personal as opta că și în învățământ să conducă școlile persoane absolvente de studii manageriale. Iar acești fugari de ore, acești șefi de școli, numiți directori, care din motive bine știute aleg această funcție, sa se reantoarca toți la catedra unde le este locul. Când au făcut o facultate s-au specializat într-un domeniu că sa predea materie elevilor, nu sa se facă directori din motive financiare, politice, etc

    1. Daaaa!Un manager paralel cu ce este în învățământ ar fi ideal!Uite ce bine ne merge ca avem mai peste tot asa ceva.Pai mai bine fac management sa fiu director,ce îmi trebuie profesorat!Sunt mai bine platita!

    2. Ideea că managerii au o meserie distinctă și că nu trebuie să provină din domeniul pe care îl conduc, succesul fiind asigurat prin simplul fapt că au diplomă de management, este una dintre cele care au dus la distrugerea economică a României în ultimii 30 ani.
      Mai sunt multe altele, de exemplu „fabricile mari nu sunt bune și trebuie să fie sparte în entități mici și independente”.
      Dar, DA! orele sunt ascunse, trebuie un mecanism de reglare a acestui aspect și totul devine extrem de curat.
      Și nu neapărat dezbaterea și aprobarea în Consiliul de Administrație ci mult ma bine dacă fapta devine infracțiune și se pedepsește conform Codului Penal.

  16. Foarte bine!Același lucru și pentru personalul auxiliar gen secretariat de la școală!Ori ești cal ori măgar!Țin orele ascunse și apoi „preda” secretara, ca nu are cine!Dar orele se știe ca sunt pentru unul sau altul.Ajunge atâta jaf din banul public!E clar ca niciunul nu își face orele,nu?

    1. Ajunge cu prostia umana… Daca crezi că învățământul este mafia țării, ai ceva la cap… Programeaza-te la David. ..

      1. Hm.Pari prea netanar ca să fii asa naiv și rupt de realitate. Îmi place asocierea cu prostia umana și trimiterea la specialist.Stii de ce?Pentru ca dacă un deget arata spre mine,restul arata spre tine.😉

    2. „Tica,”
      Nu stiti deloc ce spuneti!
      Personalul auxiliar nu este alcatuit din profesori. Sunt oameni cu alta pregatire, in alte domenii, pentru activitati auxiliare in scoli si nu pt a preda diversele materii scolare la catedra.

  17. 40 de ore de predare?Cred ca este o greșeală!Nici nu ai cum sa predai 40 de ore doar dacă ești chatgpt!

    1. „Aceștia vor avea o obligație de predare fixă: 40 de ore pe lună, 10 ore pe săptămână” – am încheiat citatul.
      Sper că nu lucrezi in invatamant.

    2. Tania, Tedi,

      CITITI CU ATENTIE!
      E vorba de 40 ore/lună, adica 10/saptamana.

      Dar …. pot ajunge sa fie si 40 de ore pe saptamana (DOAMNE FERESTE!), daca intra pe fir CCR (care, dupa cum vedem, hotarasc unilateral si dictatorial orice, inclusiv partea lor de venituri – „cine imparte …”), CCR care aplica legi fara sa „judece” omeneste (oamenii nu-s mai presus de lege, dar legea e mai presus de oameni?!) si ignorand realitatea ca profesorii trebuie sa si gandeasca si sa conceapa modul de predare a acelor ore (in functie de clasa si nivel, de elevi si de toate particularitatile fiecarei situatii), ca sa nu mai spunem ca „si profesorii sunt oameni,” deci si ei au drepturi: dreptul la munca si demnitate umana, dreptul la salarizare corecta, dreptul la repaos, la odihna si sanatate fizica si mentala etc.
      Dumnezeu sa ne apere de toate aceste masuri heirupiste si prost gandite.

      Comasarile, cele 2 ore in plus la norma, desfiintarea unor posturi si reducerea salariilor (ca urmare a cresterii normei) etc nu numai ca vor distruge cu totul invatamantul preuniversitar, dar nici nu vor aduce la buget mult doritele fonduri.

      Din pacate toate aceste masuri aruncate in moalele capului invatamantului romanesc sunt doar pt „impresia artistica,” pt a arata ca se iau niste masuri. Rezultatele acestor masuri se vor resimti ulterior: nimic („notabil”) la buget in paralel cu daramarea invatamantului preuniversitar. Pana sa se vada aceste „efecte speciale,” insa, e clar ca guvernantii mizeaza doar pe IMAGINEA ideii ca ei fac ceva!! DAR ei doar distrug oamenii de rand, lucratorii pe venituri mici/modice de la privat sau de la stat, micile afaceri si intreprinzatorii individuali; in loc sa ia masuri care ar aduce cu adevarat bani la buget: taierea „specialelor,” conditie care a fost ceruta si de Bruxelles si prin a carei nerealizare Romania a pierdut deja o multime de fonduri europene, taierea salariilor NEsimtite din marile companii de stat, obligarea la plata a marilor datornici, reducerea anumitor taxe si impozite care ar aduce „la lumina” munca la negru si ar incuraja din nou consumul, prin unele scaderi de preturi …) si asa mai departe.

      1. Dumnezeu să ne apere!?! 🥱 Pe baza acestei apărări suntem călăriți și se micționează pe noi de mulți, mulți ani.
        Dar de ce nu ieșiți cu toții în stradă la proteste? De ce nu blocați anul școlar? Tare sunt curios să văd, la sugestia și poate la chemarea sindicatelor (atât de hulite și înjurate, de parcă 15 lideri de sindicat deținputerea absolută și cuvântul lor e lege), câți din „revoltații” de pe aici vor ieși la proteste cu riscul neplății salariilor. Probabil, în cel mai fericit caz, vreo 30%… neam de lași și slugoi… Iar dacă vi se par inutile sindicatele, să vedeți cum va fi fără ele… Dar poate așa suntem cu toții, fiecare se descurcă pe barba lui… ăsta e criteriul care ne definește… în paralel cu lașitatea și ipocrizia, bineînțeles.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii „de la disciplinele importante” și directorii au nevoie de „un interval în care să nu avem presiunea unui examen pentru lucruri cât se poate de naturale, cum ar fi, de exemplu, odihna” – motiv invocat de secretarul de stat Sorin Ion pentru organizarea Bacalaureatului 2025 în timpul cursurilor

Unul dintre motivele invocate, vineri, de secretarul de stat Sorin Ion pentru organizarea Bacalaureat 2025 în timpul cursurilor a fost nevoia de odihnă a persoanelor implicate în cele „cinci examene…
Vezi articolul

Administrația Trump vrea să taie 12 miliarde de dolari din Bugetul Educației și comasează programele de tip after-school. 1,4 milioane de elevi din medii dezavantajate ar putea rămâne fără sprijin educațional și masă după școală

Administrația Trump propune reducerea bugetului educației cu 12 miliarde de dolari în 2026, de la cele circa 80 de miliarde de dolari alocate în anul fiscal 2025 pentru Departamentul de…
Vezi articolul

Amnistie pentru plagiatori? / Un amendament care ar bloca retragerea titlului de doctor plagiatorilor dinainte de 2011 ar fi fost introdus „fraudulos” într-un proiect de lege la Comisia de Învățământ din Camera Deputaților, susține USR

Repezentanții USR în Parlament atrag atenția că un amendament ar fi fost introdus în mod fraudulos într-un raport final al Comisiei de Învățământ care viza o lege discutată anterior, despre…
Vezi articolul