OFICIAL Legea 141/2025, legea Bolojan, a intrat în vigoare. Prevederile care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă

99.576 de vizualizări
Foto: captura MO
Creșterea normei didactice la învățământul preuniversitar cu 2-4 ore, tăierea burselor de reziliență și excelență pentru elevi, reducerea numărului de burse de merit cu mai mult de jumătate, reducerea fondului de burse pentru studenți, comasarea școlilor cu mai puțin de 500 de elevi, modificări privind plata cu ora sau degrevările directorilor și inspectorilor sunt printre măsurile din Educație prevăzute de Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care a fost publicată vineri noaptea, 25 iulie, la ora 21:20, în Monitorul Oficial.
Modificări în învățământul preuniversitar
  • Organizarea școlilor și a numărului de elevi într-o clasă

Unitățile de învățământ de stat vor avea personalitate juridică doar dacă ating praguri mai mari de elevi și creșterea numărului maxim de elevi per clasă în învățământul preuniversitar, prin derogări de la normele actuale – +2-4 până la 6 elevi în fiecare clasă.

Art. LIII. – Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 5 iulie 2023, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1. La articolul 16, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

,,Art. 16. – (1) Unităţile de învăţământ de stat au personalitate juridică, dacă se organizează şi funcţionează, după caz, astfel:

a) cu minimum 500 de elevi;
 b) cu minimum 500 de elevi, preşcolari şi/sau antepreşcolari;
 c) cu minimum 250 de preşcolari şi/sau antepreşcolari;
 d) cu minimum 200 de antepreşcolari;
 e) cu minimum 300 de elevi, în cazul unităţilor de învăţământ postliceal;
 f) cu minimum 50 de elevi sau minimum 50 de elevi şi/sau preşcolari, în cazul unităţilor de învăţământ special.”

2. La articolul 23, alineatele (1), (6) și (11) se modifică și vor avea următorul cuprins:

,,Art. 23. – (1) În învăţământul preuniversitar, formaţiunile de studiu cuprind grupe sau clase, după cum urmează:

a) educaţia timpurie, nivel antepreşcolar:

(i) grupa mică cuprinde, în medie, 9 copii, dar nu mai puţin de 7 şi nu mai mult de 11;

(ii) grupa mijlocie cuprinde, în medie, 14 copii, dar nu mai puţin de 10 şi nu mai mult de 17;

(iii) grupa mare cuprinde, în medie, 16 copii, dar nu mai puţin de 10 şi nu mai mult de 22;

b) educaţia timpurie, nivel preşcolar: grupa cuprinde, în medie, 17 preşcolari, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 22;

c) învăţământul primar: clasa cuprinde, în medie, 18 elevi, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 24;

d) învăţământul gimnazial: clasa cuprinde, în medie, 20 elevi, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 28;

e) învăţământul sportiv şi de artă: clasa cuprinde, în medie, 16 elevi, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 24, şi poate fi constituită din maximum 4 grupe. Grupa cuprinde, în medie, 7 elevi, dar nu mai puţin de 4 şi nu mai mult de 10;

f) învăţământul liceal, inclusiv dual: clasa cuprinde, în medie, 23 de elevi, dar nu mai puţin de 16 şi nu mai mult de 30;

g) instruirea practică şi pregătirea de specialitate se desfăşoară pe grupe de minimum 8 elevi şi maximum 15 elevi;

h) clasele din învăţământul liceal tehnologic pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificări diferite;

i) învăţământul postliceal: clasa cuprinde, în medie, 26 de elevi, dar nu mai puţin de 20 şi nu mai mult de 32;

j) învăţământul special:

(i) pentru antepreşcolari cu sprijin de nivel I-II: grupa de sprijin special cuprinde, în medie, 6 copii, dar nu mai puţin de 5 şi nu mai mult de 7;

(ii) pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel I-II: grupa/clasa de sprijin special cuprinde în medie 7 elevi, dar nu mai puţin de 6 şi nu mai mult de 8;

(iii) pentru antepreşcolari cu deficienţe grave de dezvoltare şi preşcolari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 4 copii, dar nu mai puţin de 3 şi nu mai mult de 5;

(iv) învăţământul special pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 5 elevi, dar nu mai puţin de 4 şi nu mai mult de 6;

k) prin excepţie de la lit. j), în învăţământul tehnologic special pentru elevi cu deficienţe uşoare şi/sau moderate: clasa cuprinde în medie 10 elevi, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 12. …………………………………………………………………………………..

(6) În situaţii excepţionale, formaţiunile de antepreşcolari, preşcolari sau de elevi pot funcţiona cu cel mult 2 beneficiari sub efectivul minim și, respectiv cu cel mult 4 beneficiari peste efectivul maxim prevăzut la alin. (1), după caz, cu aprobarea DJIP/DMBIP, pe baza unei justificări din partea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, care solicită exceptarea de la prevederile alin. (1). …………………………………………………………………………………..

(11) În unităţile administrativ-teritoriale izolate geografic sau lingvistic ori în unităţile administrativ-teritoriale în care efectivele de elevi corespunzătoare unui anumit nivel de clasă din învăţământul primar sau gimnazial sunt mai mici decât efectivele minime prevăzute de lege şi nu există posibilitatea asigurării transportului şcolar, se organizează clase în regim simultan, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei și cercetării.”

3. La articolul 23, după alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alin. (11) – (13), cu următorul cuprins:

,,(11) În învățământul preuniversitar, altul decât cel militar/învățământul cu predare în limbile minorităților naționale/ învățământul cu predare în limba română organizat în unități administrativ- teritoriale în care o minoritate națională constituie majoritatea populației, formațiunile de studiu se constituie astfel încât pe fiecare nivel/filieră/profil numărul copiilor/elevilor să depășească valoarea medie prevăzută la alin. (1).

(12) Prin excepție de la prevederile alin (11) într-o unitate de învățământ cu personalitate juridică, se poate constitui cel mult o formațiune de studiu pe nivel/filieră/ profil, cu numărul copiilor/elevilor sub valoarea medie prevăzută la alin. (1).

(13) Prin excepție de la prevederile alin. (1), învățământul cu predare în limbile minorităților naționale, precum și învățământul cu predare în limba română organizat în unități administrativ-teritoriale în care o minoritate națională constituie majoritatea populației, se organizează și funcționează după cum urmează:

a) unități de învățământ cu personalitate juridică, cu un număr minim de antepreșcolari/preșcolari/elevi echivalent cu 60% din numărul prevăzut la art.16 alin. (1);

b) formaţiunile de studiu, grupe sau clase cuprind un număr de antepreșcolari/ preșcolari/elevi echivalent cu 80% din numărul stabilit la alin. (1).”

  • Transport elevi

4. La articolul 83 alineatul (2), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:

,,b) pentru transportul public rutier judeţean şi interjudeţean se asigură elevilor de nivel liceal care sunt şcolarizaţi în altă localitate decât cea de domiciliu pentru cheltuielile de transport dus-întors, în funcţie de distanţa dintre localitatea de domiciliu şi localitatea în care sunt şcolarizaţi, pe durata cursurilor şcolare, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei și Cercetării, prin inspectoratele școlare, către operatorii de transport public, în conformitate cu hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (1);”

5. La articolul 83 alineatul (2), după litera b) se introduc două noi litere, lit. b1) și b2), cu următorul cuprins:

,,b1) pentru transportul public rutier judeţean şi interjudeţean se asigură elevilor de nivel primar și gimnazial care nu pot fi școlarizați în unitatea admnistrativ-teritorială în care își au domiciliul pentru cheltuielile de transport dus-întors, în funcţie de distanţa dintre localitatea de domiciliu şi localitatea în care sunt şcolarizaţi, pe durata cursurilor şcolare, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei și Cercetării, prin inspectoratele școlare, către operatorii de transport public, în conformitate cu hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (1);

b2) Prin excepție de la prevederile lit. b1), pentru transportul public rutier judeţean şi interjudeţean, elevii de nivel primar și gimnazial înscriși la o unitate de învățământ special sau vocațională, în altă localitate decât cea de domiciliu au dreptul la cheltuielile de transport dus-întors, în funcţie de distanţa dintre localitatea de domiciliu şi localitatea în care sunt şcolarizaţi, pe durata cursurilor şcolare, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei și Cercetării, prin inspectoratele școlare, către operatorii de transport public, în conformitate cu hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (1);”

  • Burse elevi

Au fost desființate bursele de reziliență și performanță, introduse prin Legea Educației Klaus-Iohannis din 2023 și au rămas 3 tipuri de burse.

6. După articolul 108 se introduce un nou articol, art. 1081, cu următorul cuprins:

„Art. 1081. – (1) Elevii de la cursurile cu frecvenţă de zi din învăţământul preuniversitar de stat obligatoriu beneficiază de burse. Metodologia-cadru de acordare a burselor și cuantumul acestora se aprobă prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educaţiei și Cercetării, la propunerea Consiliului Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar.

(2) Bursele care se acordă elevilor din sistemul de învăţământ preuniversitar de stat sunt:

a) bursă de merit;
 b) bursă socială;
 c) bursa tehnologică, pentru elevii care frecventează învățământul profesional.

(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), elevii din unităţile de învăţământ preuniversitar particular şi confesional beneficiază, de la bugetul de stat, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, de:

a) burse sociale, dacă sunt şcolarizaţi fără taxe;

b) burse tehnologice, pentru elevii care frecventează învățământul profesional, dacă se încadrează în specializările şi condiţiile stabilite prin metodologia-cadru.

(4) Elevii care beneficiază de bursă socială au dreptul la păstrarea confidenţialităţii asupra identităţii, datelor cu caracter personal şi informaţiilor referitoare la situaţia de dificultate în care se află.

(5) Dreptul la bursă socială al elevilor proveniţi din familii care beneficiază de venit minim de incluziune conform Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările şi completările ulterioare, se acordă în baza deciziei de stabilire a dreptului la ajutor de incluziune a familiei elevului. Acordarea dreptului se face în urma comunicării de către agenţiile pentru plăţi şi inspecţie socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, a listei elevilor care frecventează învăţământul cu frecvenţă, proveniţi din familii beneficiare de ajutor de incluziune, în luna anterioară celei de raportare a listei.

(6) Bursele sociale se acordă în baza unor condiţii privind venitul mediu net pe membru de familie, supus impozitării, conform hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (1).

(7) Prin excepţie de la prevederile alin. (6), în cazul elevilor cu situaţii medicale speciale, inclusiv al elevilor cu afecţiuni oncologice şi/sau cronice şcolarizaţi, pentru o perioadă mai mare de 4 săptămâni, în cadrul «Şcolii din Spital» sau la domiciliu, al elevilor care revin după şcolarizarea din cadrul «Şcolii din Spital» în unitatea de învăţământ preuniversitar la care au fost înmatriculaţi anterior, al elevilor asupra cărora a fost instituită o măsură de protecţie specială, precum şi al elevilor orfani de unul sau de ambii părinţi, bursa socială nu este condiţionată de venitul mediu net pe membru de familie, supus impozitării.

(8) Elevii înscriși în «Şcoala din Spital» beneficiază de burse sociale necondiționate de venitul mediu net pe membru de familie, supus impozitării și pot beneficia și de burse de merit sau de burse tehnologice.

(9) Sumele alocate pentru bursele elevilor sunt neimpozabile şi nu sunt luate în considerare la calculul venitului mediu net lunar pe membru de familie, necesar pentru obţinerea venitului minim garantat, precum şi pentru alte beneficii sociale.

(10) Elevii pot beneficia şi de alte tipuri de burse, pe bază de contract încheiat cu operatori economici ori cu alte persoane juridice sau fizice sau acordate de autoritatea publică locală sau judeţeană. Acestea pot fi cumulate cu bursele provenite de la bugetul de stat.

(11) Elevii străini din învăţământul preuniversitar pot beneficia de burse, potrivit prevederilor legale.

(12) Statul român poate aloca anual, prin hotărâre a Guvernului, un număr de burse pentru școlarizarea elevilor și cursanților străini, în baza unor acorduri bilaterale, a ofertei unilaterale a statului român sau la propunerea ministerelor interesate.

(13) Condiţiile de şcolarizare a elevilor străini, inclusiv condiţiile de finanţare, se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.

(14) Mamele minore reintegrate într-o unitate de învăţământ beneficiază de o bursă lunară în cuantum de 700 lei, pe perioada desfăşurării activităţilor didactice, cu condiţia frecventării orelor de curs.”

  • Plata cu ora va fi redusă, iar numărul de norme lăsate la plata cu ora – circa 30.000 de norme. Se estimează că 540.000 de ore – va fi tăiat la jumătate, conform declarațiilor oficiale

7. La articolul 183, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (51), cu următorul cuprins:

,,(51) Începând cu data de 1 septembrie 2025, în sistemul de învățământ preuniversitar de stat, la stabilirea tarifului la plata cu ora se utilizează salariul de bază aferent cadrului didactic încadrat, având în vedere gradația de vechime în muncă, treapta de vechime în învăţământ şi gradul didactic corespunzător, la care se adaugă, după caz, următoarele majorări/sporuri: majorarea pentru predare simultană, indemnizaţia pentru învăţământ special sau spor pentru activitatea de predare în sistemul penitenciar, indemnizaţie pentru zone izolate, spor de handicap și sporul pentru suprasolicitare neuropsihică, raportat la numărul mediu lunar de ore lucrătoare, stabilit anual prin hotărâre a Guvernului inițiată de Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale.”

8. La articolul 190, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:

,,(6) Personalul didactic repartizat cu statut de cadru didactic titular în unităţi de învăţământ aflate în zone din mediul rural, defavorizate sau izolate, stabilite, cu consultarea partenerilor de dialog social, prin ordin al ministrului educaţiei și cercetării, beneficiază de o primă de instalare neimpozabilă egală cu 1 salariu minim brut pe ţară cu obligaţia ca, pentru o perioadă de 5 ani şcolari, să rămână titular în unitatea de învăţământ respectivă. Prima se asigură din bugetul Ministerului Educaţiei și Cercetării şi se acordă o singură dată, indiferent de numărul de repartizări/transferuri/pretransferuri.”

9. La articolul 207, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:

,,(2) Suplimentar faţă de activităţile prevăzute la alin. (1), după obţinerea gradului didactic I, personalul didactic de predare poate avea activităţi extradidactice şi activităţi pentru crearea şi funcţionarea cluburilor, cercurilor ŞTIAM, care încurajează cercetarea/inovarea. Suplimentar, după obţinerea titlului de profesor emerit, personalul didactic de predare poate desfăşura activităţi de stimulare a excelenţei didactice, de diseminare şi schimb de bune practici pedagogice cu alte cadre didactice de la nivelul sistemului de învăţământ, precum şi activităţi de formare a mentorilor. Condiţiile de participare a cadrelor didactice la organizarea şi funcţionarea cluburilor şi cercurilor ŞTIAM se stabilesc prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educaţiei și cercetării.

(3) Activităţile prevăzute la alin. (1) şi (2), care corespund profilului profesional, specializării şi aptitudinilor persoanei care ocupă postul didactic respectiv, sunt prevăzute în fişa postului, fiind complementare normei didactice de predare. Timpul aferent activităților prevăzute la alin (1) lit. b) – f) poate fi redus cu 2 ore/săptămână, fără afectarea drepturilor salariale, pentru cadrele didactice cu o vechime în învățământ de peste 25 de ani de activitate și gradul didactic I precum și pentru cadrele didactice care au dovedit performanță educațională, în conformitate cu prevederile unei metodologii aprobată prin ordin al ministrului educației și cercetării. Aceasta se aprobă în consiliul de administraţie, se revizuieşte anual şi constituie anexă la contractul individual de muncă.”

10. La articolul 207, alineatele (7) și (11) – (13) se abrogă.

  • Norma didactică a profesorilor din preuniversitar

Art. LVIII. – Prin derogare de la prevederile art. 207 alin. (4) lit. c)-h) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, începând cu anul școlar 2025-2026, până la începutul anului școlar 2029-2030, norma didactică de predare-învăţare-evaluare, de instruire practică şi de evaluare curentă a antepreşcolarilor/preşcolarilor şi a elevilor în clasă, în care pot fi incluse şi activităţi de pregătire pentru evaluări/examene naţionale şi/sau pentru obţinerea performanţei educaţionale, precum şi cele de învăţare remedială, reprezintă numărul de ore corespunzător activităţilor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi se stabileşte după cum urmează:

a) un post de învăţător/învăţătoare ori de profesor pentru învăţământul primar pentru fiecare clasă din învăţământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate. În atribuțiile postului se includ obligatoriu 2 ore/săptămână de pregătire remedială;

b) 20 de ore pe săptămână pentru profesorii din învăţământul gimnazial, liceal şi postliceal, pentru profesorii din unităţile şi clasele cu program integrat şi suplimentar de artă şi sportiv, precum şi din unităţile de educaţie extraşcolară, care au dobândit cel puţin licenţierea în cariera didactică;

c) 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învăţământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit şi care desfăşoară activitate de mentorat;

d) 26 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puţin licenţierea în cariera didactică;

e) 22 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puţin gradul didactic I şi care desfăşoară activitate de mentorat;

f) pentru personalul didactic de predare din învăţământul special, norma didactică se stabileşte astfel: învăţători, profesori la predare, profesori care efectuează terapiile specifice – 18 ore pe săptămână; învăţător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzător), maistru-instructor şi profesor pentru instruire practică – 22 de ore pe săptămână.

  • Degrevarea pentru directorii de școli și licee va fi de până la 50% din norma de predare, adică vor avea obligația să predea 10 ore din cele 20 din normă. În prezent, au derogare și predau 6 ore. De asemenea, directorii de CCD, CJRAE și Centre de activități extrașcolare au obligația de predare de 14 ore, adică o derogare de 30% din normă.

Art. LIX. – (1) Prin derogare de la prevederile art. 208 alin. (11) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, pentru anul școlar 2025-2026, la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar de stat, personalul didactic de conducere, de îndrumare şi control poate fi degrevat de norma didactică de predare, după cum urmează:

a) personalul didactic de conducere al unităților de educație extrașcolară, casele corpului didactic, centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională și centrele de excelență, cu până la 30% din norma didactică de predare-învățare-evaluare, în conformitate cu prevederile normelor metodologice aprobate prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației și Cercetării în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi;

b) personalul didactic de conducere din unitățile de învățământ preuniversitar, personalul didactic de conducere, de îndrumare şi control din inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București, cu până la 50% din norma didactică de predare-învățare-evaluare, în conformitate cu prevederile normelor metodologice aprobate prin hotărâre a Guvernului prevăzută la lit. a)

c) parțial, pentru persoanele desemnate de federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învăţământ preuniversitar, ca urmare a participării acestora la procesul de monitorizare şi evaluare a calităţii sistemului de învăţământ. Numărul persoanelor desemnate de federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învăţământ preuniversitar, degrevate de norma didactică, precum și atribuţiile acestora se stabilesc în hotărârea de Guvern prevăzută la lit. a).

(2) Personalul didactic degrevat așa cum este prevăzut la alin. (1) nu poate desfășura activități didactice de predare remunerate prin plata cu ora sau cumul.

(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), se poate aproba efectuarea de activități în regim de plată cu ora, în unități de învățământ preuniversitar din zone izolate, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean.

Art. LX. – Prin derogare de la prevederile art. 149 alin. (21) și (22) din Legea nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, începând cu data de 1 august 2025 și până la începutul anului universitar 2028-2029, valoarea costului standard pentru fondul de burse și protecție socială în lei/lună/student este echivalentul a 10% din salariul de bază minim net pe țară garantat în plată. Costul standard pentru constituirea fondului de burse și protecție socială a studenților se alocă pe perioada desfăşurării activităţilor didactice prin care se înţelege cursuri, seminare, laboratoare, proiecte, activităţi practice, sesiuni de examene, conform graficului activităților, doar pentru studenții de la învățământul cu frecvență înmatriculați pe locurile finanțate de la bugetul de stat.

ArtLXI. – Pentru proiectele pentru care se acordă majorarea prevăzută la art. 16 alin. (1) din Legea nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, al căror termen de realizare este depășit la data intrării în vigoare a prezentei legi, majorarea salarială nu se acordă începând cu această dată.

Modificări la Legea învățământului superior

Art. LIV. – Legea învăţământului superior nr. 199/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 614 din 5 iulie 2023, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 63, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:

,,(5) Granturile aferente studiilor universitare de doctorat includ cuantumul burselor individuale pentru doctoratul științific/profesional organizat la forma de învățământ cu frecvență și nu includ cuantumul burselor individuale pentru doctoratul științific/profesional organizat la forma de învățământ cu frecvență redusă. Bursele individuale acordat studenților-doctoranzi înmatriculați la programele de studii universitare de doctorat, organizate cu finanțare de la bugetul de stat la forma de învățământ cu frecvență, se acordă pe toată durata anului calendaristic.”

  • Burse studenți

2. La articolul 107, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

,,(3) Cuantumul unei burse acordate de la bugetul de stat studenților înmatriculați pe locurile finanțate de la bugetul de stat la programele de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare sau masterat didactic este egal cu salariul minim net pe economie. Criteriile generale de acordare a burselor de la bugetul de stat se stabilesc prin ordin al ministrului educației și cercetării și se acordă pe perioada desfăşurării activităţilor didactice, prin care se înţelege cursuri, seminare, laboratoare, proiecte, activităţi practice, sesiuni de examene, conform graficului activităților.”

3. La articolul 129, alineatul (8) se abrogă.

4. La articolul 149 alineatul (25), litera a) se abrogă.

5. La articolul 150, alineatul (8) se modifică și va avea următorul cuprins:

,,(8) Bursele românilor de pretutindeni se acordă pe perioada desfăşurării activităţilor didactice, prin care se înţelege cursuri, seminare, laboratoare, proiecte, activităţi practice, sesiuni de examene, conform graficului activităților.”

6. La articolul 211, alineatul (15) se modifică și va avea următorul cuprins:

,,(15) Norma didactică nu poate depăși 18 ore convenționale pe săptămână.”

Art. LV. – Articolul 1081 din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, intră în vigoare la data de 1 septembrie 2025, data la care se abrogă art. 108 din același act normativ.

Art. LVI. – Pentru punerea în aplicare a dispozițiilor art. 16 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Educației și Cercetării emite ordinul privind reorganizarea rețelei școlare.

Art. LVII. – Termenul de intrare în vigoare a dispozițiilor art. 229 alin. (14) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, prevăzut la art. 248 alin. (11) din aceeași lege, se prorogă până la începutul anului școlar 2026-2027.

Amânările din lege:

Reforma inspectoratelor școlare și a ARACIP se amână până la începutul anului școlar 2027–2028 (Art. 116–119)

Reducerea normei didactice pentru profesorii care coordonează proiecte europene,

Acordarea premiului pentru activitate suplimentară de două ori pe an

Prima de instalare pentru cadrele didactice titularizate în zone defavorizate

Prima de pensionare pentru personalul didactic

Programul național de formare pentru alfabetizare funcțională se amână până în 2027–2028 

Implementarea Programului Național „Masă sănătoasă” (pentru 1 milion de beneficiari) este amânată până la 1 ianuarie 2027.

Suplimentarea cu 25% a costului standard pentru școlile defavorizate este amânată până în 2027–2028

„Școala după școală“ pentru elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal

Calculul fondurilor alocate pentru școlile mici (<300 elevi)

Înființarea Centrului Național pentru Educație Incluzivă sediul, structura organizatorică și regulamentul CNEI.

Obligația școlilor de a amenaja camere-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Legea 141/2025 – capitolele privitoare la Educație

DOCUMENT DESCARCĂ INTEGRAL Legea 141/2025:

Citește și:
Un profesor debutant cu facultate, master didactic și formare pedagogică este plătit cu 22 de lei pe oră, la plata cu ora, la fel ca un zilier necalificat – ANALIZĂ pe baza Legii Bolojan
OFICIAL Legea 141/2025, legea Bolojan, a intrat în vigoare. Prevederile care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă
OFICIAL Norma didactică pentru toți profesorii din România crește de la 1 septembrie 2025, pentru prima dată în ultimii 30 de ani, prin Legea 141 din 2025
OFICIAL Crește numărul de elevi în clasă de la 1 septembrie 2025, potrivit Legii 141/2025 intrată în vigoare / Modificările se fac pentru toate clasele pe fiecare ciclu școlar: într-o clasă de liceu pot fi din nou 34 de elevi, față de 26 în prezent
OFICIAL Fondul de burse al studenților este redus cu 40% de la 1 august, până în 2028 – Legea Bolojan 141/2025 / Reducerea la transportul cu trenul se acordă și în 2026 doar între domiciliu și facultate
OFICIAL Directorii de școli rămași pe post după comasări au interdicție să mai ia plata cu ora sau cumul, iar obligația de predare crește până la 40 de ore pe lună pentru toți / Regulile de aplicare trebuie decise până pe 25 august, cu două săptămâni înainte de începerea cursurilor
OFICIAL Indemnizația de hrană va fi acordată doar angajaților cu salarii de 6.000 lei net sau mai mici și rămâne plafonată la 347 de lei pe lună
OFICIAL Plata cu ora 2025 în învățământ – tariful brut pe ora suplimentară sau vacantă tăiat cu 50% pentru toți profesorii din România / Exemplu de calcul

30 comments
  1. Dragii moșului, îmi pare rău dar trebuie să vă aduc aminte că o MARE parte dintre voi cadre didactice, studenți, directori, etc., ați fost în extaz după Mucușor și șleahta lui nesăbuită!
    Așa că luați de vă uitați și mușcati-va limba când vreți să vă plângeți, pentru că nimeni nu ajungea la nasul vostru când vroia să vă spună că trebuie schimbată această hazna politică cu unul care l-ați crezut (și încă o mai faceți,cred) extremist și toate cele, voi erați așa de înverșunați că nu avea nimeni intrare la voi să vă dea o sugestie, să vă arate că mușcați momeli așa de ușoar de depistat, dar nah, asta este, păcat că suferim cu toții din cauza la așa zișii „pro europeni” cu minuscule Ok?

  2. Ce repede uitat ăștia de grevă de acum doi ani când am fost vreo 200 de mii în stradă și alte mii de susținători.
    Pe 8 septembrie la greva.

  3. Ce văd eu prin aceste schimbări:
    1. Promovabilitate sub 50% la Bac și EN (din cauza supraaglomerării claselor).
    2. Demisii.
    3. Incitări la ură în rândul profesorilor (din nevoia acoperirii numărului de ore).
    4. Epuizare, stres, îmbolnăviri, concedii fără plată.
    5. Refuzarea participării la cursurile de perfecționare (care erau ,,pentru binele școlii”, căci mulți nu aveam nevoie de credite transferabile).
    6. Dezinteres profesional.
    Poate sunt mai multe de spus, le spun și colegii…
    Eu nu înțeleg de ce ne mărește norma doar nouă (salariul NU)?
    Să mărească în toate domeniile de activitate și la universitar și în parlament, guvern etc. Să muncească în plus două ore toți ca voluntari așa, pentru binele
    celor care au făcut datorii cu pensiile speciale, cu patru tururi de alegeri prezidențiale, cu operații și plimbări în străinătate, cu salarii mărite de câteva ori…
    Era de ajuns să nu mai facă ei cheltuielile astea și să se renunțe la pensiile speciale (cu dedicație)!
    Speciali sunt cei care au luptat pe front, nu cei care muncesc/stau în condiții de lux!
    Ca să revin la partea cu profesorii: aveți tupeul să ne impuneți toate astea, voi, cei care nu v-ați onorat datoria față de noi?
    Cum puteți gândi așa, irațional?
    Aaaa….sunteți operele de artă ale universităților lui David, nu sunteți creațiile noastre! Noi măcar v-am învățat să scrieți!

  4. De ce se taie bursa pentru studenții care sunt obligați să facă stagii de practică(de 90 ore sau 270 ore) , în timpul vacantei de vară. Dacă nu le da Bursă ar trebui ca aceste stagii de practică să nu fie obligatorii. Menționez că aceste stagii de practică nu sunt plătite de firmele unde se fac.

    1. Voi vreți sa fiți plătiți și ca să învățați!Eu zic sa va duceți acasă la golanii dacă nu va place cartea!Nu e nenică de oricine munca intelectuală!E nevoie de fierari betoniști ,în construcții,în agricultură puteți sa va duceți acolo ca acolo nu va trebuie multa carte și va plătește!

      1. Ba da, ne place cartea, dar cu plăcerea de a studia nu îți asiguri traiul, așa cum profesorul nu își plătește facturile cu vocația. Nu vrem „să fim plătiți” ca salariații, ci vrem o formă de suport pentru toate orele depuse pentru studiu și practică, pentru a putea intra în câmpul muncii din România, care își sapă singură groapa. Nu putem să cerem bani de la părinți la vârsta noastră, iar a munci în paralel cu facultatea este posibil, dar nu e posibil să mai fii cel mai bun student în această situație. Noi avem de plătit chirie/cămin, mâncare zilnic, cărți, nevoi personale, bilete la teatru (că ne place cultura), chestiuni medicale etc. Suntem și noi oameni!

      2. Ce gândire primitivă și câtă răutate față de cei care vor mai mult de la viață! Nu ați avut niciodată în familie studenți, așa -i? Se vede.

        1. Nu știu ce înțelegi tu prin „se vede”..prea multe vor , subscriu,este nevoie de oameni pe șantier…am muncit mult până am reușit să mă întrețin și să fac facultatea să o duc mai bine.

    2. Stagiile de practică nu sunt obligatoriu în timpul verii, pot fi în timpul cursurilor. Nu normă întreagă, evident. Și în stagiul de practică ești plătit. Nu știu ce stagiu ai făcut tu, dar fiu-meu a fost plătit. Asta a fost anul trecut. Nu zic, a fost bine pentru noi că a primit bursă și în vacanță. Dar nu prea e normal, studenții sunt adulți, pot lucra. Repet, eu aș ține cu tine, că nu strică un ban în plus. Dar mă îndoiesc că e obligația statului să plătească integral 3/5 ani de studii superioare unor adulți.
      Serios, unde ai lucrat ca practică și nu te-au plătit?

  5. Suplinitorii care vor rămâne fără post vor primi ajutor de șomaj. Cei care muncesc să plătească și ajutorul de șomaj al celorlalți.

  6. Intotdeauna, dupa 1989, pnl si a batut joc de Educatie! Dupa abisie, deca, iata alt element promovat de pnl!

  7. noaptea nu fac nani ci planifica masacrul din sistem, tot pentru beneficiilor lor.
    oare tu Bolojane, nu ai beneficiat cam mult de anumite privilegii? de ce sa le tai acum ? ne sacrifici pe noi oamenii de rand, pentru bunăstarea ta….

  8. gasesc oarecum contraproductiv acest lamentatio perpetuu: la treaba, o generatie de educabili asteapta!

  9. Parintii ce fac?
    Sa nu se mai planga de calitatea Educatiei.

    Care este impactul bugetar pentru comasari si numarul de elevi intr-o clasa?
    Banuiesc ca mai putin decat campania electorala.

  10. Azi am demisionat, dupa 28 de ani de cariera didactica in invatamantul preuniversitar. Vom pleca in Anglia unde vom lucra tot in invatamant, dar nu in sectorul pedagogic. Ne-am jurat sa nu cheltuim nici macar un ban din viitoarea pensie din România, cum am mai vazut și alte opinii prin comentariile de aici. Nimic niciodată. Nici măcar mormânt nu mai vrem aici. Plecam toata familia. Eu cu sotia, profesori demisionari, socrii pensionati tot din invatamant si 3 copii dintre care unul olimpic la informatică, unul la.matematică si unul la fizica. Aici vom vinde apartamentul si casa de la tara printr-o agentie imobiliara, pana cel tarziu in octombrie. Stim ca nici in Anglia nu zboara cainii cu covrigi in coada, dar nici ca aici nu e. Macar acolo copiii nostri vor avea un viitor. Aici ii asteapta niste sefi sinecuristi si o gloata de politicieni imbecili precum acest David. Inca macar vreo 3000 ca noi si nici mama reformelor de toata jena nu mai pot salva nimic. Sa ramana Romania o tara de asistati cu tot felul de mistici care striga „turul dou inapoi”

    1. Și eu am primit oferte dar am ezitați pentru ca știu ca trebuie viza de muncă. Ați aplicat prin gov uk sau cum,la agenție?Agențiile îmi trimit oferte f bune dar parca nu as mai vrea învățământ pentru ca plata este puțină și în UK unde nivelul de trai este f ridicat.Am și alta specializare dar pentru început poate ca ar merge și învățământ. Și eu ma gândeam la același lucru ca dacă ai un copil destept își bat joc de el golanii și petardele,a ajuns o țară mai rău ca Africa.

  11. Demisia!
    Dl psihilog prof dr… (si multe altele) a reusit ceva unic pentru mine, pentru toata perioada post-comunusta. M-a facut sa inteleg ca nu exista nici o urma de speranta sa ne facem bine ca națiune. A reusit să ma facă sa ma gândesc serios sa plec din țară la vârsta de 50 de ani, pentru ca nu mai am nici o urma de îndoială ca noi vom beneficia de o societate „normală”. Din pacate „timpul” nu este rabdator si nu asteapta pe nimeni. Aștept de cand eram copil, iata-ma la 50 ani si inca aștept…

    Un ministru „vechi” si cu obiceiuri vechi nu are cum sa faca lucrurile diferit, chiar dacă face parte din noul guvern Bolojan:
    – burse sociale acordate necondiționat (macar de o medie minima 5,99);
    – burse sociale pentru mame minore acordate de Mijisterul Educatiei (in loc sa primeasca sprijin/consiliere de la Directiile de Asistenta si Protectie a Copilului care cu asta se ocupa);
    – burse de excelenta olimpica taiate complet de dl Psiholog care considera ca „meritul trebuie sa fie merit” si acționează invers decât declara (170 elevi romani, evaluati la copetitii internationale de top primeau intre 700 si 3700 lei/luna si incepand de anul aceste nu mai primesc);
    – burse de merit acordate pentru note mai mari de 9 obținute la clasa, nu prin examene naționale standardizate (una e sa ai nota 9 la un liceu, alta e sa ai 9 la alt liceu);
    – incarcarea normei didactice pentru toti profesorii de-a valma, fără o analiza bazata pe domenii, criterii de performanta, rural/urban (cu naveta/fără naveta) etc;
    Sunt doar câteva exemple ale incompetentei si incapacității ministrului (si a celor care il înconjoară) – au vrut doar sa își păstreze posturile, sa pozeze in fata lui Bolojan ca fiind foarte implicati si receptivi la probleme actuale ale țării. Ministerul are in continuare aceleași personaje corupte in jurul lui in conducere, cu totii ocupa niște locuri pentru deservirea propriului interes.
    Ne plângem ca nu avem profesori de matematica, fizica, chimie etc si in loc sa facem lucrurile mai bine (sa devina posturile de profesori atractive), facem exact pe dos. Ministrul MINTE in toate interviurile ai emisiunile TV, ne duce cu vorba (nu cu fapta sau cu dovezi), tot discursul se bazează pe neștiința majorității cetatenilor care nu inteleg 100% sistemul de învățământ.

    Priviți pe Facebook pe pagina Ministerului – la fiecare postare sunt câte 500 de comentarii care il critica dur pe actualul ministru. Și încă vreo 5 din jurul lui care il pupa in dos si il susțin necondiționat, fără sa aibă vreun argument sau dovada in ceea ce spun – pur si simplu sunt penibili cei 5 in fata celor 500…

    Iar cele mai tari replici ale Ministrului sunt de genul: „e la fel ca in 2022” (ma întreb eu, de ce nu facem ca pe timpul lui Ștefan Cel Mare?). Am văzut si replici de genul: „inainte de 1989 olimpicii învățau de placere, nu pentru burse” – pe bune, astea sunt argumente? Suntem nostalgici pentru anii dinaintea lui 1989? Cam asta am văzut in ultimele luni, cam asta am inteles eu si cam de asta sunt decis sa analizez ce oportunități găsesc sa muncesc încă 15-20 de ani in alta țară, iar in tara sa revin doar ocazional in concedii.

    Păcat ca nici Bolojan nu intelege ce fel de om este si ca l-a acceptat in actualul guvern!!!

    Am votat Nicușor, am crezut in schimbare si in echipa Nicușor-Bolojan, dar sunt prfund dezamagit. FARA EDUCAȚIE NICI UN POPOR NU POATE PROSPERA!

    1. Domnule profesor,
      Vă înțeleg frustrarea și oboseala adunată în ani de speranțe trădate. Cu atât mai valoroasă este vocea dumneavoastră, una lucidă, informată și curajoasă, care nu tace și nu cosmetizează realitatea. E departe de a fi un semn de slăbiciune faptul că vă gândiți să plecați – este dovada unei lucidități dureroase, dar autentice, a unui om care a dat totul și acum se întreabă ce i-a mai rămas de oferit unei țări care pare că nu vrea să se vindece.
      Dar poate tocmai de aceea, oameni ca dumneavoastră sunt mai importanți decât oricând. Nu pentru că trebuie să „salvați sistemul”, ci pentru că prin demnitatea, spiritul critic și implicarea sinceră pe care le arătați, le oferiți elevilor, colegilor, societății însăși o fărâmă de model și de direcție. Și dacă nu putem schimba totul, măcar putem arăta limpede ce nu merge și de ce – fără lozinci, fără frică, fără compromis.
      Vă încurajez să nu vă lăsați învins de cinismul celor care se pretind lideri, dar nu conduc decât spre stagnare. Fie că veți decide să rămâneți, fie că veți alege alt drum în afara țării, forța și claritatea gândirii dumneavoastră pot rămâne o formă de rezistență și de inspirație.
      Nu sunteți singur. Suntem mai mulți care ne-am trezit. Iar asta, în sine, e un început.

      Cu respect,
      Un coleg mai tânăr care încă mai speră și care nu vrea să plece din țară, așa cum ați făcut-o și dvs!

  12. „Felicitări” celor ce l-au votat pe N.Dan.Am revenit la 2009 când Pnl a tăiat ore,norme,materii,salarii.Așteptăm următoarele alegeri.Se știe care va fi rezultatul după 40 de ani.

  13. Minunat! Repartizarea computerizata pentru copiii care au sustinut evaluarea nationala a avut loc miercuri, tinandu-se cont de 26 de elevi pe clasa. Este corect fata de acesti copii? Se cunoaste la minister cu ce medii se intra la colegii in Bucuresti? Desi elevii reprezinta sub 14% din numarul total de candidati pe tara, peste 50% din primele specializari in functie de media la admitere sunt in Bucuresti (26 din 50) – https://admitere.edu.ro/Pages/Prime10SpecTara.aspx.

  14. Mulțumesc dl ministru.Am dat titularizare fix degeaba, somer cu licență, master și grad didactic II. Mulțumesc dl ministru că așa încurajați intrarea în sistem a tinerilor. Să aplaude cei ce l-au promovat la podcasturi.
    Dl Sorin Ion e bine? Pe unde scoate cămașa cu noul calendar al mobilității?Dânsul acolo la Dâmbovița are 20 de ore? Aaa stați ca de cel puțin 10 e prin minister.

    1. Noul calendar al mobilității? As fi avut o detașare în interesul învățământului pentru 1 septembrie 2025….N-am ajuns sa disec legea nouă în detaliu… Chiar sunt curioasă!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like