OFICIAL Norma didactică pentru toți profesorii din România crește de la 1 septembrie 2025, pentru prima dată în ultimii 30 de ani, prin Legea 141 din 2025

88.709 vizualizări
Foto: ID 198854273 © Andrey Zhuravlev | Dreamstime.com
Legea 141/2025 modifică semnificativ regimul normei didactice în învățământul preuniversitar, prin creșterea numărului de ore de predare pentru mai multe categorii de cadre didactice, începând cu anul școlar 2025-2026, adică de la 1 septembrie, potrivit documentului publicat vineri noaptea, pe 25 iulie, în Monitorul Oficial (MO). Noua lege modifică aproape toate prevederile despre norma profesorilor din legea 198/2023 și introduce o normă de 20 de ore de predare pe săptămână pentru profesorii de gimnaziu și liceu. Profesorii cu grad didactic I sau cu titlu de profesor emerit, care sunt profesori mentori, au 18 ore de predare în normă.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Potrivit Legii Bolojan publicată în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Iată forma exactă a legii 141/2025 – legea Bolojan – în privința normei didactice:

Art. LVIII. — Prin derogare de la prevederile art. 207 alin. (4) lit. c)-h) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, începând cu anul școlar 2025-2026 și până la începutul anului școlar 2029-2030, norma didactică de predare-învățare evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a antepreșcolarilor/preșcolarilor și a elevilor în clasă, în care pot fi incluse și activități de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și cele de învățare remedială, reprezintă numărul de ore corespunzător activităților prevăzute la alin. (1) lit. a) și se stabilește după cum urmează:

a) un post de învățător/învățătoare ori de profesor pentru învățământul primar pentru fiecare clasă din învățământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate. În atribuțiile postului se includ obligatoriu 2 ore/săptămână de pregătire remedială;

b) 20 de ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru profesorii din unitățile și clasele cu program integrat și suplimentar de artă și sportiv, precum și din unitățile de educație extrașcolară, care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

c) 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit și care desfășoară activitate de mentorat;

d) 26 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

e) 22 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin gradul didactic I și care desfășoară activitate de mentorat;

f) pentru personalul didactic de predare din învățământul special, norma didactică se stabilește astfel: învățători, profesori la predare, profesori care efectuează terapiile specifice – 18 ore pe săptămână; învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzător), maistruinstructor și profesor pentru instruire practică — 22 de ore pe săptămână.

Articol în curs de actualizare

Foto: ID 198854273 © Andrey ZhuravlevDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Un profesor debutant cu facultate, master didactic și formare pedagogică este plătit cu 22 de lei pe oră, la plata cu ora, la fel ca un zilier necalificat – ANALIZĂ pe baza Legii Bolojan
OFICIAL Legea 141/2025, legea Bolojan, a intrat în vigoare. Prevederile care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă
OFICIAL Norma didactică pentru toți profesorii din România crește de la 1 septembrie 2025, pentru prima dată în ultimii 30 de ani, prin Legea 141 din 2025
OFICIAL Crește numărul de elevi în clasă de la 1 septembrie 2025, potrivit Legii 141/2025 intrată în vigoare / Modificările se fac pentru toate clasele pe fiecare ciclu școlar: într-o clasă de liceu pot fi din nou 34 de elevi, față de 26 în prezent
OFICIAL Fondul de burse al studenților este redus cu 40% de la 1 august, până în 2028 – Legea Bolojan 141/2025 / Reducerea la transportul cu trenul se acordă și în 2026 doar între domiciliu și facultate
OFICIAL Directorii de școli rămași pe post după comasări au interdicție să mai ia plata cu ora sau cumul, iar obligația de predare crește până la 40 de ore pe lună pentru toți / Regulile de aplicare trebuie decise până pe 25 august, cu două săptămâni înainte de începerea cursurilor
OFICIAL Indemnizația de hrană va fi acordată doar angajaților cu salarii de 6.000 lei net sau mai mici și rămâne plafonată la 347 de lei pe lună
OFICIAL Plata cu ora 2025 în învățământ – tariful brut pe ora suplimentară sau vacantă tăiat cu 50% pentru toți profesorii din România / Exemplu de calcul

36 comments
  1. Nu inteleg de ce va deranjeaza cresterea cu 2 ore a normei. Sint profesori care au o norma si jumatate si nu se pling. Ba chiar ar vrea si doua dar nu li se dau deoarece bate la ochi. Doua ore in plus deranjeaza pentru ca nu creste la salariu dar o norma si jumatate nu.
    Ce mi.as mai dorii de la guvernanti este prezenta la scoala a profesorilor si invatatorilor timp de 8 ore, vara-iarna, in vacanta sau nu, cu exceptia concediilor. Copii stau la scoala 4, 5, 6 ore pe zi pentru care se pregatesc 2, 3 ore, glumesc, 5 zile pe saptamina. Ia faceti un calcul simplu cine face efort mai mare pe zi: ei sau profesorii? Nu va mai plingeti ca o ducrti destul de bine!

    1. Habar nu ai despre sistemul de învățământ, dar îți dai cu părerea.
      Pentru că nu vă suportați copiii prea mult pe lângă voi, ați dori să stea mai mult la școală.

  2. Marirea normei ka toti profesorii DIN PREUNIVERSITAR, nu se spune nimic despre invaramantul.superior, pe care dl Ministru il cunoaste perfect : 2, max 4 ore de predare, din 6max ore pe norma pe saotamana, iar cele ” peste norma ” platite nu 1/ 160 din sakariu, ci 175% (in timpul saptamanii)sau 250% ( S, D, cand sunt multe examene si cursuri).
    Si dl Min stie…

    1. Nu știu de unde aveți aceste informații, dar sunt complet greșite. In unele universități, norma e deja de 20 de ore, nu de 18. Plata cu ora nu e absolut deloc plătită cu aceste sume fabuloase pe care le pomeniți dumneavoastră. Pe scurt și pe cifre, la un salariu BRUT de conferențiar de 6500 ron, cu o norma întreaga in plus la plata cu ora, salariul NET lunar e undeva intre 7500-7900 ron.
      Iar un profesor cu „maxim 4 ore de predare” are câteva sute de studenți la curs. Incercati dumneavoastră sa calculați in cat timp corectați temele, parțialele si examenele finale a 300-500 studenți per semestru. Tare aș vrea să vă văd…

      Ca sa citez tinerii IT-isti, proaspăt absolvenți, „pentru banii ăștia nu merită nici sa te ridici dimineața din pat”.
      Dar ei au voie să o spună și s-o puna in practica, da? Noi, profii, nu. Noi trebuie sa murim surmenați. Dar nu la locul de muncă. După câteva sinucideri, s-a interzis lucratul in birou până târziu. După care s-au desființat și birourile. Iar voi vreți să stăm la școală; unde, mai exact? Pe gard? Și să facem ce, sa ne uităm cum crește iarba? Că laptopuri n-avem, imprimante n-avem, deci ce sa facem la școală, mai exact?!

  3. Afirmație falsă în titlu, cum că „norma didactica se modifică prima dată după 30 de ani”.
    NORMA DIDACTICĂ DE 18 ORE NU S-A MODIFICAT NICIODATĂ ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL ROMÂNESC.
    Nici comuniștii staliniști nu au modificat norma didactică prin Decretul nr. 175/1948 pentru reforma învățământului!
    NORMA didactică și în Rusia de acum (țineți-vă bine!) este de 18 ore, deși se fac și acolo diverse experimente cu învățământul.
    Pe la începutul secolului XX, în învățământul românesc norma didactică era de 15 ore, la conducerea fiind un guvern tot de dreapta, dar, în 1912, nu era ministru al învățământului nimeni altul decât Titu Maiorescu!
    Cine e acum?! Cine „coordonează” acum, la nivel ministerial, EDUCAȚIA, cu pretinsele măsuri de „salvare a economiei naționale” prin destructurarea întregului sistem și pe spinarea profesorilor, deloc vinovați ei, în comparație cu salariile uriașe ale altora, cu beneficiile lor nenumărate.
    Iar în luarea tuturor acestor măsuri s-au întâlnit incultura cu ticăloșia, iluzia de mare reformator cu ignoranța absolută, disprețul total față de propriii subalterni cu interesele ascunse față de un domeniu esențial al societății.

    1. Felicitări pentru comentariul Ivest. Când comuniștii vorbeau de „exploatarea omului de către om”, la vremea respectivă nu prea conștientizam ce înseamnă aceasta. Acum s-a ajuns acolo! Este o problemă la nivelul societății la noi. Societatea este inertă și neinformată. Consider că este de datoria fiecărui profesor să contribuie la infirmarea comunității din care face parte. Să pastram din trecut ceea ce este bun! Ca să închei mobilizator, pentru că este imperios necesar, vă îndemn „Profesori din toate localitățile – uniți-vă”.

      1. Consider că este de datoria fiecărui profesor să contribuie la informarea comunității din care face parte.
        „Profesori din toate localitățile – uniți-vă”.

  4. John@,Monica@ În anul sălbatic luat cu rezervare de post, fiind titular, (CFR CM) nu ai voie sa semnezi alt contract de munca, fie si în privat. Se pierde rezervarea. Așa știu.
    Trebuie consultat jurist inainte

  5. In învățământ este viata bună la multe scoli. Dacă comparam viata unui profesor cu viata unui inginer care profesează observam faptul ca profesorii sunt boieri. Salariile în învățământ sunt bune la ora actuala și.cu excepția profesorilor de la liceele din top 50 România, restul nu au mari provocări intelectuale.

    1. Aș prefera provocările intelectuale. Din păcate doar eu îi solicit pe elevi, ei pe mine nu. Nu mă obosește să studiez, dar mă epuizează să mă lupt zilnic cu zeci de copii care vin la școală pentru orice altceva decât studiul.

      1. Aici intervine pregatirea ta profesionala ca profesor/invatator. De aceea trimitem copii la scoala, pentru ca voi sa ii invatati carte si sa ii convingeti ca este in beneficiul lor. Acesta este rolul scolii.

        1. La Beach please si la pub-uri / bodegi, de ce ii trimiteti? Terminati cu dublul standard! Voi, ca parinti, va distrugeti proprii copii ( ca sa nu afecteze relatia voastra de „prieten” cu ei) si apoi aveti pretentia sa ii motiveze profesorii dupa ce voi ii imbuibati cu bani, haine de firma, etc… Hai sa fim seriosi daca vreti un viitor bun pentru copii… Numai puneti totul in carca scolii ca este absurd! Pe vremea mea s-a invatat carte, nu ne educau parintii impotriva profesorilor si ne dadeau bani de un baton cu mac. Am intrat la Univ. Bucuresti fara pregatire privata… Dar timpul meu liber era invatat , nu cluburi si bodegi , droguri,secs

        2. Zau?Tu îl faci la be….ție și e rolul meu sa îl trimit la munca și la școală?De unde nenișorule și de când am devenit părinții surogat?Voi cu distracția și noi cu bătăile de cap!De aia ii lăsați ca pe niște animalule scăpate de la zoo,cu zero educație de orice fel ,cu tigara intr-o mana și cafeaua în cealaltă, ca trebuie sa îl învăț eu??!

  6. Cele doua ore în plus, nesemnificative, deschide drumul către 8 ore pe zi, în învățământ. Deoarece asta inseamna reducerea unilaterala a salariului, nu se rezolva cu greve, proteste ci cu acțiuni în instanta
    Asta trebuie sa facă liderii. Sa dea ministerul în judecata în numele celor 200.000 de profesori. Clar ?

  7. Nici nu îmi mai pasă. Am rezistat aici doar pentru ca vroiam sa fiu în tara mea dar ca să fiu sincera am primit mult mai mult respect și mult mai multe oportunități în străinătate decât aici.Aici,ca profesor ,ai ajuns batata de joc a cocalarilor și p…… care au devenit respectabile prin maternitate dar ele tot asa sunt.
    Sunt atâtea locuri unde as fi mult mai bine platita și contact cu pro….ti ,zero!

      1. Vrei sa spui ca tu în locul meu ai fi plecat de mult.La cât de urat vorbești oricum nu te-ar fi angajat nimeni și nici un caracter prea grozav nu reiese ca ai avea…
        Auzi,cică mint doar pentru ca el ar face asta presupune ca as face și eu la fel!😂

  8. in mod cert oamenii care fac meditații trebuie sa continue sa o facă și să crească masiv preturilee…ținând cont că din toamna salariile sunt mai mici ,meditația este un serviciu pe care îl cumperi! fiecare trebuie sa se descurce!

  9. Oficial ați reușit să îi înfuriați pe prof. Să vedem cum scoateți cămașa cu mai multă tensiune in societate, difuzată prin copii către părinți și înapoi. Întăriți prevenția de abuzuri în scoli! E gata aia cu anonima? Forțele de aplicare a legii sunt pe fază? Ați plasat sperietorile pe unde tre’? Să plasați prof. care pe unde până la 1 sept…. ca 6 zile sa aibă oamenii timp să respire, să își repare rănile, nu pe 8 sa izbucnească la copii īnfigându-se în cutiile de bomboane colegiale de Sf Mărie! Oricum, orice ați face, niste boli profesionale tot vor rezulta în plus.

  10. Ma intreb unde si cand fac orele remediale dnele imvatatoare??
    Ne ducem copii de la ora 7 -2 zile/saptamana?
    Stau peste program si vor fi simultan 2 clasa in sala,pentru ca imediat ce ies cei mici intra gimnaziul?🤨
    Oare s-a gandit cineva din minister?Ca directorii si mai ales inspectorii nu pot sa intervina cu nimic,asa au invatat sa nu supere.

    1. Nu s-a gândit pentru că nu îi interesează ce se întâmplă în teren,
      ii interesează banul, sa jupoaie cat mai mult.

      1. Minciuni! Și directorii, inspectorii sunt profesori la bază. Dacă un institut de cercetare a fost cenzurat, aflați că părerea celor enumerați mai sus nu a contat. Ei nu au fost întrebați, iar, când au cerut audiență la împărăție, au fost ignorați.

  11. Cu două ore sau nu la școală, profesorii oricum stăteau peste la finalul cursurilor….!
    Întrebarea pentru domnul ministru este unde se desfășoară acele două ore remediale la învățământul primar ca apoi să vină schimbul II într-o școală, în condițiile în care se învață in două schimburi…..!
    Și unde mai faci o ședință cu părinții când ești privat de spațiu????
    Cine sunt mentorii ăștia din scoli cărora li se reduce norma,se cunosc ????
    Ce studii au mentorii comparativ cu profesorii care au obținut gradul didactic I ?
    Profesorii oricum lucrau cu elevii oți de câte ori era nevoie…
    Mai bine se renunța la gradația de merit pentru a se acoperi puțin deficitul…..
    Tot cei cu gradație sunt și marii mentori despre care se vorbește…..
    Să înțeleg că planul cadru rămâne neschimbat…,un elev începând cu gimnaziu stă la școală cel puțin 6 ore pe zi ,plus pregătirea de acasă….
    Doresc și profesorii să fie părtași la programul remedial,știți la ce mă refer……!

  12. Multumim PNL!!! Doar asa vei disparea ! Il mai ai pe șpăgarul Atanasiu…pe gargaragiul anticomunist postfactum, Roman, 🤮 Sunteti groparii Educatiei

  13. ar fi cazul să crească și:
    – controalele la profesorii și liceele care au sub 50% rata de promovare la bac
    – numărul de profesori relativi noi intrați în sistem (5-10 ani). Restul sunt de prea mult timp blazați și dezinteresați de muncă și educația copiilor
    – reîmprospătarea cadrelor de orice fel din sistem. Cu aceeași oameni de zeci de ani la putere și ân conducere, cu aceeaiași neaveniți și cinici care au dus viitorul atâtor generații de râpă, nu putem da înainte!
    Să sperăm că se vor ține de aceste schimbări imperios necesare și că le vor continua. Nu se mai poate așa!

    1. Sper ca vorbiți in calitate de profesor ! Daca nu sunteți profesor nu aveți nici intelegerea necesara pentru a analiza alti profesori !
      Daca sunteți convins ca puteți face o treabă mai buna decât cei care sunt acum , nu va opreste nimeni sa megeti la examen si eventual sa arătați „cum se face ” !
      Sa nu uitati ca motivul pentru care reușiți sa scrieți pe acest site este acela ca un învățător si-a bătut capul cu dumneavoastră!

  14. Mda.
    Bag un an sabatic – aka concediu fara plata în învățământ. In cel mai rău caz am auzit că cei de la Lidl oferă echivalentul salariului de profesor pt postul de vânzător 🙂

    La ce se anunță în învățământ din septembrie sunt sigur că mulți alți colegi își redactează CV urile acum.
    Daca e greva, nu-s salarii. Daca nu e greva, muncești de îți sar capacele pt un kk de bani. Poate că așa e mai bine.

    1. Și eu m-am gândit la treaba asta.Un an de zile plec și apoi mai văd!Am pierdut prea mult timp în învățământ, în plus sunt o persoana educata și capabilă și nu poți sa crești, sa te dezvolți de toate pilele lor politice care sunt niște nulități și nu te lasă sa înaintezi, te sabotează la fiecare pasa pentru ca le este frica sa nu ii întreci dar pe ei oricum și un elev mediu de la un liceu decent ii întrece ca intelect.Asta e!
      La următoarele alegeri poate va fi mai bine!

    2. Daca plec , nu ma mai întorc in veci ! Nu există un domeniu cu excepția celui medical in care sa trebuiască sa ai mai multă pregatire ! Nimeni nu te ține la privat 4 ore intr-un examen sa demonstrezi ce stii !
      Am prieteni care lucrează in multinaționale si mă întrebă ” ba esti nebun de mai stai acolo ?? esti mai pregatit ca mine iar eu iau de trei ori salariul tau după 2 ani de experiență” ! I-am zis ca o fac fiindcă sunt aproape de casa si imi face placere sa stau la țară, nu imi place aglomeratia de oras , după 15 ani alte motivatii nu mai am fiind ca incet , incet ministerul , societatea, parintii si cate odată si copiii m-au dezamagit ( pe copii ii iert si o luam de la capăt de cate ori este nevoie insa la ceilalți deja e prea plin paharul ).

      1. Știu.Micile plăceri:sa fii la tine,sa ai tu locul tău și zici ca treci peste greutăți dar …se umple paharul și suntem chiar fraieri dacă nu înghețam anul!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Daniel David, la ultima dezbatere națională pe proiectele de planuri-cadru pentru liceu: Civilizația noastră s-a fondat pe cei doi piloni, știință și religie. Mai e nevoie de componenta de cultură națională și de disciplinele care pregătesc elevii pentru viață / Mitropolitul Banatului, către ministru: Thanks! că l-ați păstrat pe Hristos în școală

Noile planuri-cadru pentru liceu trebuie să asigure un echilibru între patru componente fundamentale ale educației: știința, religia, cultura națională și disciplinele care pregătesc elevii pentru viață, a afirmat ministrul Educației…
Vezi articolul

VIDEO Cîmpeanu: Trebuie organizate concursuri pentru inspectorii școlari generali și adjuncți, în luna martie-aprilie maximum, pentru ca mai apoi să putem organiza concursuri și pentru directorii de școli

Concursurile pentru ocuparea funcțiilor de conducere din inspectoratele școlare ar trebui organizate în lunile martie-aprilie, pentru ca apoi să fie organizate și cele pentru directorii de școli, a anunțat ministrul…
Vezi articolul

Cătălin Ciupală, profesor de matematică, propune calibrarea corecturii la Bacalaureat și Evaluarea Națională pe o lucrare-test, ca la BAC-ul internațional: dacă profesorul evaluator supraevaluează sau subevaluează o lucrare, atunci îi apare în platformă un steag roșu de atenționare

Cătălin Ciupală, profesor de Matematică la Colegiul Naţional „Andrei Şaguna”, din Braşov, are două propuneri privind corectarea lucrărilor de la examene naționale în platformă astfel încât să nu mai existe…
Vezi articolul

Frica noastră este că elevii nu vor mai avea gratuitate la transport, spune Ariana Dudună, președinta Asociației Elevilor din Constanța, după ce deputații au votat mai multe amendamente care pot duce la un blocaj în asigurarea navetei

Amendamentele pentru gratuitatea elevilor la transport au fost votate în cadrul ședinței Comisiei de Învățământ din Camera Deputaților. Propunerea de a înlocui decontul cu gratuitatea a venit din partea lui…
Vezi articolul

Achizițiile pentru dotarea școlilor, printr-un program PNRR de aproape un miliard de euro, nu sunt condiționate de Manualul Beneficiarului, afirmă acum autoritatea responsabilă, după ce programul a fost blocat de două luni tocmai din cauză că lipsea acest document

Achizițiile făcute prin programul de dotare a școlilor, estimat la aproape un miliard de euro, nu sunt condiționate de publicarea Manualului Beneficiarului, potrivit unei noi informări către beneficiarii de proiect,…
Vezi articolul