Nici nu mai țin minte de cât de (oricum foarte) mulți ani, diversele guverne care se tot perindă declară cu emfază cum educația e pentru ele o prioritate. Și, fiind ea atât de prioritară, a ajuns aproape să-și dea duhul pe fundul prăpastiei. Iar hăul e mult mai adânc decât par a fi conștienți decidenții, care continuă să întindă coarda până dincolo de pragul de rupere. Sau pur și simplu e o formă cinică de a sprijini privatizarea educației.
Învățământul este esențial în orice stat, pentru că pune bazele nivelului de competență în toate celelalte domenii de activitate. Pentru a avea profesioniști buni, în orice domeniu, ai nevoie de un sistem de educație performant. La toate nivelurile, pentru că efectele se propagă. Orice om cu minime cunoștințe în economie îți poate spune că rezultatele sunt pe măsura investiției. Iar în învățământ cea mai valoroasă resursă este cea umană. Avem nevoie ca de aer de oameni buni, nu doar bine pregătiți științific, ci și motivați și capabili de o interacțiune corectă cu copiii. Pentru a-i forma și a-i aduce e nevoie în primul rând să înțelegi ce se întâmplă, să îți pese și să ai o viziune și o strategie pe termen mediu și lung. Ceea ce, cu regret o spun, până acum nu am văzut. Niciodată. Totul, cel puțin în această zonă, e exclusiv din registrul ”să protejăm niște interese, să nu supărăm votanții majoritari, să rezolvăm cât mai facil niște probleme punctuale, conexe, pe termen scurt”. Atât. Iar în acest moment sistemul de educație este în comă, la limita supraviețuirii, susținut de cam 10% dintre membrii lui, care nu doar că au obosit să se lupte cu morile de vânt, dar s-au și îmbolnăvit de silă. Iar decidenții, în loc să caute să administreze un tratament corect care să-i rezolve problemele, mai deconectează niște aparate vitale ca să facă economie de curent.
Care vor fi așadar consecințele măsurilor anunțate? Nu va mai lua nimeni (dar absolut nimeni) ore suplimentare în condițiile prăbușirii costului la plata cu ora. Creșterea normei didactice va duce la oboseală și demotivare, într-o profesie în care oricum ai deficit de personal și condiții de burnout. Din afară poate părea simplu, dar atunci când te implici și vrei să îți faci treaba bine, puține activități se compară la nivel de uzură psihică și consum de energie cu gestionarea grupurilor de copii. Creșterea numărului de elevi dintr-o clasă este de asemenea catastrofală. Cele două combinate prăbușesc calitatea actului educațional și atractivitatea profesiei, mai ales în condițiile în care salariile nu vin în compensare (sunt departe de nivelul celor similare din UE). Domnul ministru spune că dorește ca reducerea de normă la care aveam dreptul pentru vechime să o luăm din activitățile nedidactice, cele birocratice adică. Cum facem asta? Normăm și noi timpul acela cumva? Dacă sunt diriginte, las dosarul de burse în brațele colegului, care nu-mi cunoaște clasa? Și dacă refuză? După ce logică creșterea normei didactice poate duce la micșorarea timpului alocat activităților conexe? Dacă am mai multe ore pot avea mai puține teste de corectat sau lecții de pregătit? Sincer, ne-am cam săturat ca pe baza argumentului că ar trebui să muncim 40 de ore pe săptămână să se înghesuie acolo orice, oricât, nemăsurat, nenumărat. Da, eu aș dori să se normeze clar toate activitățile: x ore de corectat teste (în funcție de numărul de clase din norma didactică, eventual și de numărul de elevi și de unități de învățare), y ore de cursuri, z ore pregătire lecții și teste, t ore participare în comisii de examene, concursuri, locale, q ore consiliere elevi și părinți etc. Și ORICE oră în plus să fie plătită suplimentar. Conform standardului din Codul muncii, dacă este în weekend.
Da, este criză, putem înțelege asta. Dar de ce ea trebuie dusă în spate mai ales de educație și sănătate? În condițiile în care marile corporații și bănci își externalizează profitul fără consecințe, statul plătește tot felul de costuri cu chirii sau diurne nejustificate, aducem 5 vicepremieri cu consilierii aferenți (că așa e în criză) și dăm bani pe arme de distrugere în masă?
Cred că niciodată n-a fost o mai mare nevoie ca o ”prioritate” să fie una reală, nu declarativă. Și să privim cu toții lucrurile în față așa cum sunt, fără cosmetizări și subiecte ridicol de ușoare la examenele naționale pentru a crea aparențe false. Obișnuim elevii cu șabloane de rezolvare și-i aruncăm apoi într-o viață care funcționează de prea puține ori după tipar. Fără a schimba ceva real și substanțial, copiii de azi vor ajunge să fie tratați de niște medici care vor bâjbâi după diagnostice, pentru că bolile nu respectă canonul. Habar n-avem cum vor arăta meseriile viitorului, așa că devine extrem de relevant să le dezvoltăm în primul rând capacitatea de adaptare. Întrebarea e: o să mai avem cu cine?
____________
Despre autor:
Iuliana Șerban este profesor informatică Gr I, Coordonator de proiecte și programe educative la Colegiul Național Cantemir-Vodă, București.
Nota redacției: Opinia profesorului este importantă și vă încurajăm ca, dacă aveți ceva de spus, să ne trimiteți articolul dumneavoastră pe redactie@edupedu.ro. Ideile și opiniile exprimate în aceste articole nu sunt neapărat și cele ale redacției.
52 comments
Buna ziua. nu zic ca nu va fi obositor cresterea normei profesorilor dar cei care muncesc la privat 10 ore pe zi pentru a plati orele suplimentare oricum platite ale profesorilor ce sa mai spunem ?
Țara va rămâne tot mai pustie, oare guvernanții nu înțeleg asta?
Mie îmi sunt foarte clar lucrurile: au venit niste buldozeriști la conducere și atâta pot . Altceva nu mai este nimic de spus. Dar fie ea roata cat de pătrată, tot se mai întoarce o data!
Un ministru depășit, rupt de realitate.
Tehnologia, psihologia pot produce metode moderne de predare. Copii sunt obișnuiți cu ecrane, se poate folosi asta în predare. Dacă nu se schimbă nimic obținem tot 40% analfabeti functionali. Se poate sa știți. Nefiind cadru didactic am lucrat pentru bac cu copilul meu și a obținut cea mai mare notă la acea materie. Ce concluzie trageți ?
mai, cezar, „analfabeti functionaL”, nu „…functionali”,de cate ori sa te invat ?
in rest, bla bla…concluzia e ca virgula copilul tău nu stim cine e, nu stim care e disciplina, nu stim profesorul,liceul… nu stim nimic, cu doar faptul ca te lauzi cu nu stiu ce ecran…😁
Felicitari!
Trebuie sa le transmiti celor de la minister sa faca investitii reale in infrastuctura.
Toti ne dorim o scoala bine dotata in care sa iti fie drag sa mergi.
Concluzia este să vă țineți copiii acasă, se pare că sunteți progfesori mai buni! Tehnologia/psihologia nu înlocuiește gîndirea! La tipul acesta de subiecte, gen rețetă de prăjituri și un neavenit poate să ofere ” calitate”. Școală, educație sau cum vreți să o numiți nu înseamnă pregătirea pentru UN examen, înseamnă să înveți să te adaptezi la situație! Succes în continuare cu odrasla!
Care este acea misterioasa materie? De ce nu mergi in invatamant, daca detii mijloace miraculoase prin care poti face ca un elev care este admis la liceu cu medie de 2, 3 sau 4 la evaluarea nationala, sa obtina la finalul studiilor diploma de bacalaureat.
In mod normal, in alte domenii de activitate, krele suplimentare se platesc mai mult decat cele din norma.
Bineinteles, in invatamant( si doar in cel preuniversitar !) trebuie sa fie vuceversa, nu-i asa ?! , ca doar si salariile acolo sunt mai mici decat in alte domenii de activitate. Asta comparand cu ce este in Romania, pentru ca in alte tari, inclusiv in UE, orele suplimentare se platesc altfel decat se propune la noi.
Concluzia este că se pot obține rezultate notabile când se lucrează constant cu un elev sau cu un grup de elevi motivați. E cu totul altceva sa obțineți același rezultate cu o clasă foarte neomogenă…
Oare cum se explică faptul că în țara asta un profesor care muncește 40-42 poate chiar 47 de ani are după atâția ani de contribuție o treime sau maxim jumătate din pensia unora care muncesc doar 25 de ani? Oare asta este corect domnilor politicieni ? la asta v-ați gândit vreo secundă când faceți planuri sa loviți și mai mult profesorii?
Foarte mulți profesori dau 1 test, maxim 2 teste in decursul unui an. Nu e prea mult timp de corectare.
voi toți urâti profesorii, i-ați urat de mici pentru ca nu v-a placut cartea, dar ramâne de vazut ce va face societatea asta când va realiza ca odată cu pensionarea generației actuale de profesori ( în urmatorii 10-15 ani) vor fi din ce in ce mai puțini profesori dedicați si competenți.
A fost atat de bine sa fii profesor in ultimii 25-30 de ani incat nici macar 2 % dintre profesori nu si-au indrumat copiii sa devina profesori.
Faceti o statistica domnilor, sa vedeti câti copii de profesori au urmat cariera parintilor. E simplu de înțeles.
!!!
De ce în mai toate țările din Europa profesorii și elevii nu se plâng ca la noi și nu se simt obosiți că muncesc opt ore pe zi, în multe țări nici nu s-au terminat cursurile copiii abia în iulie ,de ce atâția oamenii care muncesc în industrie unii chiar în condiții destul de grele chiar ingineri muncesc câte opt, nouă ore pe zi și nu se plâng și n-au patru luni vacanțe și concedii pe an ,nu sunt tot oameni organismul lor rezistă și al profesorilor nu , dacă toți oamenii de pe planetă s-ar plânge ca ei ce s-ar întâmpla cu omenirea ,din totdeauna în România cadrele didactice au fost boieri iar oamenii de rând au fost un fel de slugi ai lor ar trebui să le fie rușine și să tacă să nu se mai văicărească că au avut program de gravide și și-au luat ore suplimentare din lăcomie pentru banii plus că dădeau meditații acasă copiilor pe bani grei în loc să-i pregătească la școală,uite așa ei au distrus sistemul de învățământ
Pentru ca au resurse.Au profesori de sprijin,clase mai mici,profesor asistent,supraveghetori clase,săli etc unde sa stea.
Pentru că ești prost și nu te informezi, de-aia.
În alte țări unde e foarte cald vara – ca la noi – au AC, doar în țările nordice sau umede-reci își permit să meargă oricând la școală. Compară tu România, unde ministrul mută bacalaureatul cu o lună mai devreme și bulversează tot doar pentru că se face cald în iunie-iulie și mor copiii (de profesori nu vă doare, voi ați învățat să citiți cu dădaca și tt).
Inginerii muncesc singuri sau cu o echipă de oameni plătiți să lucreze împreună, nu cu câte 15-30 copii de toate vârstele și originile socio-economice, și inginerului nu i se cere să împace capra cu varza cu lupul și să iasă operă de artă din tot amestecul ăsta.
Abține-te când faci judecăți de valoare, știm deja că sunteți foarte mulți dar de fapt o singură persoană sau cel mult care-și varsă frustrările pe aici. Ți s-a oferit educație din partea statului, dar dacă tu ai refuzat cu obstinație să te lași educat, uită-te în oglindă când cauți vinovatul pentru condiția ta prezentă.
PS Dac-ai ști și tu o brumă de limbi străine, te-ai duce pe forumurile profesorilor din ce țară vrei tu, și-ai vedea că acolo situația e și mai cruntă. Acolo, în țările alea cu apă caldă, deja au trecut de la ”ce trebuie să învețe copiii azi” la ”percheziție corporală să nu vină cu cuțitul” (Franța, o profesoară ucisă de un elev la o școală de cartier) sau ”azi avem antrenament pentru comportamentul în caz de atac armat” (SUA, în orice moment al zilei). Avem și noi de-știa, dar puțini și la distanță în timp. Cred că în mintea ta bolnavă te-ai bucura să fim și noi ca cei pe care-i lauzi. Speră și tu, poate o să ai motive de bucurie cândva.
Nu esti bine informat!
Nici macar nu trebuie sa cauti mult sa afli, cauta in arhiva Edupedu si o sa vezi ca sunt probleme si in alte tari.
Pe langa ce o sa descoperi in alte tari daca esti pasionat de acest subiect, in Romania avem: un numar mare de elevi la clasa, trebuie sa cumperi din banii tai pentru scoala, multe scoli nu au conditii si trebuie sa faci multe hartii inutile.
Din cauza asta se plang atat elevii cat si profesorii.
mda, ce sa zic, probabil ca ai vrei loaza acasa, care nu prea dacpe la scoala. ce faci cu ea, daca roata ziua e pe tik tok sau facebook?sau asculta manele toata ziua? in desteptaciunea ta, tu ca parinte sau plodul tau nu aveti nici o vina? nesimțiților!
nea Goe,afara profii sunt plătiți bine,nu că aici. cine îți zice că nu, te minte.
Patru luni vacante ? Intr-adevar , pseudonimul pe care l-ati luat va reprezinta intru totul !
Chiar vreau să văd că nu mai ia nimeni ore la PCO in condițiile in care până acum se băteau pe ele și nu de puține ori erau date preferențial. Pot să pun rămășag că e doar praf în ochi, sunt mulți „fierți”pe orele astea. Abia aștept să văd câți renunță !
dacă primele 2 la plata cu ora sunt munca voluntară și restul se plătesc la mai puțin de jumate, de ce s-ar bătea lumea pe ele? faci o ședință de meditații cu 2-3 elevi din ai rezolvat
La un calcul scurt și un elev petrece timp cu școala 8 – 9 ore, 6 sau 7 ore la școală și 2, 3 ore învață pentru a doua zi. Nu cred că vreun profesor a ridicat vreodată această problemă. Poate e momentul să se renunțe la materii de umplutură care nu ajută niciuna din părțile implicate. Așa se ajunge la niște examene copleșitoare pentru elevi și părinți cu cadre didactice care nu au ce să caute în acest sistem de învățământ iar pentru profesorii care merită să predea și chiar se ocupă la clasă trebuie să fie o luptă triplă ( copii, părinți și sistem). Directorii din școli știu foarte bine care profesori sunt meritoși, dar tac și acceptă. Sunt școli unde nu ai vrea să îți înscrii copilul dar nu ai variantă. Viza de flotant nu este o variantă, înseamnă să faci naveta cu copilul zilnic și atunci acesta trece de cele 8-9 ore pe care le petrece cu și pentru școală. Sunt zile în care eu ca părinte muncesc 8 ore iar copiii mei 10 ore. Oare e corect? Să mai am așteptări? Sănătoși să fim, noi și copiii noștri.
Ia zi d-ta care sunt materiile de umplutură. Mie mi-au plăcut științele exacte (n-a fost greu să învăț nici la cele umaniste) dar avem copii cărora le plac doar câte ceva iar la restul nu se descurcă. Li s-a spus (nu doar de părinți, ci chiar de minister și ”psihologi”) cum că nu contează decât ce le place, și că școala e locul în care te duci ca să înveți cu drag doar ce-ți place, de parcă atunci când vor fi adulți îi va mai cocoloși cineva în halul ăsta. Evident, dacă nu le place dar sunt conștiincioși, vor munci mai mult ca să țină pasul. Dacă sunt leneși sau părinții sunt dezinteresați, rămân tufe de Veneția. Iar mai târziu în viață, când nu mai au legătură cu școala, și încă n-au învățat cum să învețe (pentru că aveau alte preocupări în copilărie), dau vina pe oricine dar pe ei nu. Se văd și pe aici o groază de frustrați care comentează aruncând cu insulte asupra profesorilor. Cum era proverbul acela – duci calul la apă, dar nu-l poți obliga să bea. Cred că ar fi cazul să terminăm cu dulcegăriile care dau bine la ONG-uri și în limbajul de lemn al ministrului actual, și să coborâm milităria jos din pod. Nu e nevoie să ia toți 10 la toate disciplinele, dar nici să fie trecuți cu 5 de milă pentru că ”nu le place x”.
Examenele nu se dau decât din română/matematică+2,3 altele la bacalaureat, asta nu poate însemna că celelalte discipline nu au importanță. O minimă cultură generală trebuie formată, altfel încep să aduleze un idiot care susține că apa transmite informație, că vine energia din pământ prin picioare, că vaccinurile sunt lucrul diavolului și ce alte prostii a mai scos de i se uitau în gură câte trei generații de ”deștepți” care la școală de-abia treceau clasa, dar acum au impresia că au găsit adevărul absolut pe tiktok.
Aoleu, vorbești din cărțile de propagandă? La liceu nu învață niciunul și, mai rău, vin cu niște goluri groaznice! Cred că au mintea ciur de la atâta învățat! Nu te mai da fizician, că nu prea gândești, pui o placă! Nu prea știi ce e prin școala reală!
terminati cu vaicarerile! alții cum pot sa muncească 8 ore zilnic și cât mai e nevoie, și în weekenduri și de sărbători……Și sunteți primii la drepturi împreună cu domeniul sănătate. Primii la salarizare, la vacante, la drepturi. Sa munciți minim 8 ore la școală pentru acest salariu, conform legii.
În scoli sunt acum toți bolnavii mintal,toți copii periculoși care trebuiau sa fie în scoli de corecție. Ei sunt fără restricții în scoli.
E ușor cu toți specialii?
Nu.
Nu interesează pe nimeni educația în ziua de azi. Părinții percep cadrele didactice ca bone. Guvernanții consideră educația o prioritate pe hârtie. Halal viitor!
Nici nu vor mai avea de unde să ia ore la plata cu ora. Să sperăm.că vor fi de ajuns să nu se ajungă la restructurări
Pe bune? Drage cadre didactice…puteți lua 20-24 ore la plata cu ora deci mai mult decât un salariu și fără multă munca și vaiii nu se poate sa va mărească norma did? Sa fim serioși…După orele la plata cu ora cum aveti timp de altele? Iar dacă se mărește norma did nu? La treabă dragi profesori…tragedia din învățământul romanesc vi se datorează în mare parte. Sunteți vânători de bani și hârtii care va aduc alți bani….gradații nemerit…Îmi cer scuze în fata prof care într-adevăr meriita și sunt dedicați….jos pălăria.
La plata cu ora luau doar inele directorilor și nu le făceau.Acelea sunt ore pe care nu le face nimeni penteu ca nu poți lucra cu capul și în condițiile actuale atâtea.Poate doar cineva care e în primii ani de învățământ dar apoi nu mai poți pe bune sa le faci.
„dragi”…
maxim jumate de norma (din 18 sau 20) se poate lua la plata cu ora.
Bună! Tragedia din învățământ se datorează și lipsei de interes și de neimplicare totală a părinților. Nu poate un profesor sau o învățătoare sau o educatoare să facă minuni fără părinți….Iar de diplome și hârtii și gradații de merit să nu amintim pentru că, da, se muncește atât în timpul săptămânii cât și în weekend, conferințe, cursuri de perfecționare, webinarii, etc. Eu personal anul trecut școlar am participat cu grupă la 14 concursuri atât fizic cat online. Totul a necesitat un efort maxim. Munca zi și noapte, costume, repetiții, mobilizarea părinților, întocmirea dosarelor… Vorbiți în necunoștință de cauză. Și vacanțele nu sunt vacanțe. Mulți dau examene( a dat examenul de titularizare de 5 ori), se perfecționează în tabere(contra cost din buzunarul propriu), merg la corectat, supravegheat la examene. Și mulți umblă în ședințe publice pentru un post oriunde ar fi doar să poată să pună o felie de pâine pe masa familiei, pentru că din păcate învățământul e plin de suplinitori care anual dau examene și trăiesc cu frica în sân ca din septembrie sunt someri(în cel mai fericit caz) dacă nu pe drumuri…Va recomand un an sa încercați să vedeți cum e… apoi mai vorbim. Doar criticăm și scoatem la lumină punctele slabe, punem la zid toate cadrele didactice, dar oare nimic frumos și bun nu se petrece intr-o școală/liceu/gradinita? Atunci când îți iei copilul de la grădiniță și este lăudat, oare tu ca și părinte cum te simți? Sau când îl vezi pe o scenă? Sau la final de an când ți se predă portofoliul copilului și vezi de-a lungul anului școlar cat s-a muncit ce simți? Îți pui oare întrebarea câtă muncă a depus cadrul didactic pentru acel portofoliu? Și să nu uităm, într-o grupă/clasă sunt 20 și ceva de copii. Tu poate ai doar unul sau doi acasă și simți ca nu mai poți…. De ce nu se pune oare întrebarea retorică: Vai doamna educatoare nu știu cum reușiți să răzbiți cu atâția copilași ca eu nu înving cu unul acasă…?😁Eee
Din păcate dacă se mărește norma didactică NU vor mai exista ore suplimentare, din contră vor fi anomalii cu cate 7-8 profesori de aceași disciplină cu câte 2 ore fiecare in completarea celor 18.
așa este,dar cui ii pasa? sunt prea ocupați să și vadă interesele și să arunce praf in ochi prostimii….
norma mărită,oameni obosiți….oameni obosiți, copii sacrificați …
Sa fim seriosi, profesorii nu isi merita banii. Sa fie platiti pe criterii de performanta in functie de notele primite la sfarsitul anului de elebi la o evaluare data de minister. Sa stai 3-4 ore la servici si sa rupi usa de la cancelarie dupa acele ore cand fugi spre casa, asta nu inseamna munca si rezultatul se vede la ultimele generatii de anafabeti functionali scosi de pe bancile scolii. S.a dus vremea cand profesorul isi meritanrespectul pentru ca in prezent profesorii sunt primii puturosi si tepari din scoli.
La o casă nu muncesc doar zidarii. Vine acolo arhitectul, vin șefii de echipă, vin electricienii, vin instalatorii de rețele de apă și gaze, vin inspectorii să verifice că nu arde șandramaua în clipa 2 după cumpărare.
La un copil nu e suficientă prezența la școală. Dacă ai pretenții să iasă ceva, trebuie să depună efort în primul rând familia – cu voi stă cel mai mult, apucăturile voastre le copiază, dacă vouă nu v-a plăcut învățătura și aveți grijă să săpați la rădăcină interesul pentru educație și respectul pentru profesor, normal că acel copil nu va fi atent și se va purta ca în codru, cum mulți o fac deja. Apoi școala, apoi copilul însăși. Și nu în ultimul rând, anturajul. Uitați-vă și voi din când în când pe ce site-uri intră copilul vostru, cu cine discută online, ce limbaj folosește, dacă mai iese pe afară (rar) vedeți cu cine se adună. Creșteți copii ca pe buruieni, din ce cade pe lângă ei, dar îi aruncați școlii să vi-i educe.
Păi nu merge așa. Vă e greu? Sunt copiii voștri. Când veți fi bătrâni, pe ei îi veți căuta, nu școala.
Dar poate că nu vă pasă, caz în care, de ce vreți să ne pese nouă?!
Apropo, analfabeți FUNCȚIONAL, dar ce să mai spun… Ești un exemplu viu a ceea ce critici.
„serviciu”…
după alea 3-4 ore se mai corectează un extemporal, se fac subiecte pentru extemporal, se mai învață pentru ziua următoare (că să poți avea un discurs fluent și coerent, plus că nu toți predau matematica sau biologie, unii profesori pot preda module foarte diferite care se și schimbă de la an la an în funcție de încadrări).
Apoi mai apar problemele cu dirigenția, unul chiulește, altul se droghează, își spart capetele in curtea scolii, mai o ședință, vine părintele la școală sau mai nou da SMS, un consiliu profesoral, responsabilitate la cataloage, etc
când părinții și elevii au că modele pe proxeneții Tate sau pe fătucile multe prostituate de pe OnlyFans ce sa mai intete la școală?
„copiii de azi vor ajunge să fie tratați de niște medici care vor bâjbâi după diagnostice, pentru că bolile nu respectă canonul”. Exact așa cum bâjbâie și azi! numai că a început sa se vada și public mai tare la covid. Iar profesorii predau fix dupa canon și sunt obosiți. De ce? Caci nu este din cauza gândirii critice la elevi, ca ei nu sunt încurajați să fie critici cu informația, creativi, nu le sunt dezvoltare abilitățile necesare adaptabilitarii
S-o spunem mai direct: elevii NU VOR sa gandeasca (nici macar ne-critic). Elevii vor doar joaca si distractie . Da, nu toti, dar marea majoritate, nu-mi sariti in cap.
Cumva normal, la varsta lor, asa este , problema e ca in ultimii 20 de ani noi ne-am facut un titlu de glorie in a proteja exagerat copiii, in a nu le mai cere niciun efort, „ca-s copii” etc…iar rezultatele sunt cele pe care le vedeti.
Ce credeti ca se intampla cand pui elevul sa gandeasca? Tipa ce e greu, merge acasa si se plange, vine parintele la scoala si „mustra” profesorul ca vai, distruge copilaria elevului etc. In consecinta, profesorul „se adapteaza” si nu mai pune elevul sa gandeasca…
Dar sa nu ia nimeni plata cu ora! Dacă rămân ore neocupate, să aducă profesori atasati, că ăia poate vin, deși…Pe sume infime nu prea cred. Dar știți, daca mărește norma și numărul de elevi din clasa (inițial trebuiau 28 la clasa a IX-a dar au scăzut la 24. Sa se revină iar la minim 28, fara farafastâcuri, să fie mai puțin în. Ia vedeți că sunt clase cu 5-6 in catalog! Uniți clasele chiar cu calificări diferite, că la cultură generală e același lucru. Adio plata cu ora ). nu mai rămân plăți cu ora și dacă rămân, pe la tehnic unde sunt sute de ore de module și practici fără noimă, seraluri, să se „bage” în contul celor 40 ore că și așa nu se țin decât pe hârtie. Nu toți profesorii sunt chiar așa epuizați sau se epuizează acasă când au zilnic cate 10 liaze la meditații, simultan. Cei care de 30 ani nu au mai dat niciun examen dar stau la odihna pe posturi până la 70, că de-aia pot sta, de ce nu, că sunt odihniți. Ei, să ia dumnealor 25 ore in loc de 18 că și așa au salarii maxime in grila, ba și gradații pe adeverințe prietenești. Peste 10000 net lunar. Așa, mai da! Eu zic că prea au umblat xcâinii cu covrigi in coadă, prea multe mofturi. Cine nu vrea, e liber sa plece
Total de acord.
Tuta…. in afara de profesorii care predau discipline de examen, ceilalți traiesc din salariu…. De ce generalizati?
Și cei care nu predau discipline de examen, se invârt de 1/2 norma în plus (mici aranjamente cu directorul, să nu le scoată, șederi peste vârsta de pensionare încă 10 ani: 62 femeile și 65 barbații dar ȘĂD fără jenă, fără examene, fără perfectionări, fără digitale) și gradații de (ne)merit pe plimbare in proiecte unde primesc și euro și salarii pe orele din „țară”, deci sunt deja ultraplătiți dar mai primesc a treia oară bani că se punctează „bine” pe grilă. Înțeleg că faceți parte din aceasta categorie. De ce sunteți revoltat că dispare plata cu ora?
De amar de vreme ne-am depărtat de mediu sensibil, de neam iubitor, încât e imposibilă orice reabilitare, când funcțiile diriguitoare capătă culori de partid aparent salvatoare, căutând să ascundă seva puterii reale, pentru țară distrugătoare. A modela puiul de om nu-i ca a te târgui în piață. E implicare sufletească, pregătire cu inima tremurătoare, mai ales când familii în masă s-au golit de implicare în creșterea copiilor, din varii motive, de succes surpătoare. Cursa performanțelor cere tacită trudă. Cei din educație cunosc bine limbaj. Purtarea cu vorba și nemulțumirile unora, scornite pentru a spori mulțumirile altora, cu ascuns înțeles, cam asta nu-i de înțeles. Fizic e nevoie…? Ori intelectual, spiritual în școală. Pe acest fundal social, „ca din rai” intră orice neavizat peste catedră cerându-ți socoteală ori dând sfaturi cum să predai. Aici s a ajuns! Pentru tableta de educație, azi e de ajuns! Din respect pentru cei care ne-au format mintea, inima și brațele, pentru ca educația neamului, ca o măiastră, să se înalțe cât mai sus. Oricâte schimbari vor veni în viața unui popor, educația are ultimul cuvânt de spus. Deocamdată șchioapătă, cu aripi frante. Fluturăm idei ca analfabatism …abandon..
ces.. lipsă de personal calificat tămăduitor, ca strugurii în toamnă, ocolind să punem degetul pe rană. Pentru binele viitorului cu speranță aparte! Hai Romania, ca se poate!
Corecție: plata cu ora scade doar la profesori!
Aduci pt ora la care nu ai profesor un măturător de pe strada, trebuie să îl plătești la norma didactică, de predare.
Doar daca e un fraier de profesor cu licență, grade și doctorat îl plătești la norma de 40 ore, cu 20-30 lei, pe un terchea-berchea îl plătești la o normă de 18h- 60-70 lei!
curat murdar, coane Iancu!
Oare cum de Sf umbla la educație?Că aici nici măcar nu trebuia făcută economie,in contextul in care educația e prioritate și nu mai vrem sa intervină CCR sa spună că nu am fost educați să votam după o prealabilă analiză?Dacă vrem Romania Educată,sa se bage bani in plus la educație,nu sa se taie chiar de acolo..
Sa nu mai corectam lucrari tot anul pana nu ne plateste 5 ore pe saptamana, echivalentul la marirea normei didactice cu 2 ore.
In iunie cand suntem intrebati de note, le vom zice ca nu am fost platiti pentru acest lucru.
Idee foarte bună aceasta cu normarea activităților din cele 40 de ore. Dar nu or sa vrea niciodată asa ceva!
Cine nu vrea?
Omule, o ora de predare la o clasa de 30 de elevi presupune un consum psihic mare, iar acesta creste de la an la an ptr ca elevii cu diverse probleme (in special ADHD) sunt din ce in ce mai frecventi. Deci din start trebuie tinut cont de asta. O ora de predare la o clasa problema nu este echivalenta cu o ora de activitate la birou, unde stai cu niste hartii in fata si le mai intorci de pe o parte pe alta! Sau o ora de condus masina sau dat cu matura! Din start, 4 ore de predare ar trebui sa fie echivalente cu 8 ore de alte activitati care nu presupun o uzura psihica asa mare. Dar stai! Unde mai pui ca orele alea trebuie pregatite, se dau teste si trebuie corectate etc? In concluzie 4 ore de predare la scoala, daca e sa le faci cu maxim simt de raspundere, ar trebui sa echivaleze cu vreo 10 ore conventionale de „lucru in privat”… Asta se stie si se accepta peste tot in lume, nicaieri nu e pus profesorul sa predea 30 sau 40 de ore efectiv. Ce vor astia sa faca, da, va duce la epuizarea profesorilor care lucreaza ca la carte. Dimpotriva, tinand cont de noile generatii de elevi, cuc are se lucreaza foarte greu, norma didactica ar trebui micsorata, nu marita! Orice profesor va poate confirma asta: o ora de predare la o clasa de acum 20 de ani era mult mai usoara decat astazi. PTr ca astazi, pe langa faptul ca-s mult mai agitati, elevii si inteleg mult mai greu si uita mult mai repede ptr ca-s bombardati zi de zi cu retele sociale, jocuri, ecrane etc. Concluzia: e o judecata simplista sa numeri pur si simplu orele de activitate. Conteaza si cat de intensa e activitatea respectiva. Ca asa, de ce ne limitam la profesori? Uite de exemplu pompierii…merg sa stinga incendii 8 ore pe zi? Nu prea cred, si sunt platiti ptr 8 ore pe zi. Sau chiar realizatorii de emisiuni TV, au seara o ora-doua in care apar in emisiune, inseamna ca doar atat muncesc toata ziua si ar trebui platiti doar ptr 2 ore?
In invatamantul preuniversitar NU e ca la universitar,cu tot respectul pentru domnul ministru.
Ai in fata copii, e mai greu de gestionat o clasa decat un amfiteatru plin.
Deci???
Sa nu mai vorbim ca acesti copii nu au nici cea mai mica intentie sa invete pentru ca asa cum e acum …sa inveti,sa fii interesat si implicat nu prea conteaza ca esti obosit de meditatii la materiile importante.
Deci ganditi -va bine cu cine ramaneti in sistem!!