Orarul unui elev va fi mai încărcat, dacă vor intra în vigoare planurile-cadru propuse pentru liceu, luni, 16 iunie. Asta arată documentele Ministerului Educației și Cercetării, care prevăd, în marja maximă de ore, mai mult timp de stat la școală pentru adolescenți. Edupedu.ro a comparat numărul de ore din planurile-cadru în vigoare cu propunerile de planuri-cadru pentru învățământul liceal puse în dezbatere. Pentru exemplificare, am luat profilul Real, specializarea Științe ale naturii. Datele calculate arată că în clasa a XI-a elevii de la această specializare ar putea avea 3 zile din săptămână cu 7 ore și 2 zile cu 6 ore, dacă elevii ar alege toate orele din oferta CDEOȘ.
- Vezi și: planurile-cadru în proiectul de ordin pus în consultare de Ministerul Educației și Cercetării luni, 16 iunie 2025 – documentul integral
- Planurile-cadru cuprind disciplinele obligatorii și opționale din fiecare clasă și numărul minim și maxim de ore aferente acestora pe o săptămână.
În actualele planuri-cadru, cele în vigoare, elevii au alocate minimum 29 de ore la clasa a XI-a, împărțite astfel: 19 în trunchiul comun (TC), 6 în curriculum diferențiat (CD) și cel puțin 4 ore în curriculum la decizia școlii (CDȘ).
În proiectele propuse să intre în vigoare din 2026 cu clasa a IX-a și care ar ajunge în aplicare la clasa a XI-a în 2028, trunchiul comun are mai puține ore decât cel din prezent: 14 în loc de 19. Dar curriculum de specialitate curpinde acum un număr mai mult decât dublu de ore față de prezentul curriculm diferențiat: CD este de 6 ore, iar CȘ va fi de 13 ore, conform documentelor. La acestea se adaugă și 3-6 ore de CDEOȘ, față de cele 4 din CDȘ. Asta înseamnă 33 de ore în total, pe scenariul maximal, cu 4 mai multe ca în prezent.
Orarul elevului de clasa a XI-a Științe ale naturii, pe aceste date maximale, ar fi următorul:
Zilele de școală | Număr de ore în prezent | Număr de ore în 2028-2029 |
---|---|---|
Luni | 5 | 7 |
Marți | 6 | 7 |
Miercuri | 6 | 7 |
Joi | 6 | 6 |
Vineri | 6 | 6 |
Total | 29 | 33 |
Concret, aplicat pe planurile-cadru propuse, doar ca variantă ilustrativă, aceast orar ar arăta în felul următor:
Ora | Luni (7) | Marți (6) | Miercuri (7) | Joi (7) | Vineri (6) |
---|---|---|---|---|---|
Ora 1 | Matematică | Chimie | Română | Istorie | Biologie |
Ora 2 | Matematică | Chimie | Artă teatrală | Geografie | CDEOȘ 4 (Etica în științe) |
Ora 3 | Fizică | Biologie | Informatică | Consiliere | CDEOȘ 5 (GIS) |
Ora 4 | Fizică | Biologie | Religie | Matematică | CDEOȘ 6 (Strategii comunicare) |
Ora 5 | Română | TIC | Filosofie | Fizică | Engleză |
Ora 6 | Istoria evreilor | Engleză | Franceză | Chimie | Sport |
Ora 7 | CDEOȘ 1 (Bioetică) | – | CDEOȘ 2 (Astronomie) | CDEOȘ 3 (ȘTIAM) | – |
De precizat că, potrivit planurilor-cadru puse în dezbatere, Ministerul vrea să evite supraîncărcarea orarului elevilor: „Pornind de la profilul de formare al absolventului, în vederea elaborării planurilor-cadru pentru învățământul liceal, forma cu frecvență zi, s-au definit direcții de dezvoltare care propun o paradigmă curriculară centrată pe predictibilitate, descentralizare, echitate, flexibilitate și relevanță. Astfel, planurile cadru facilitează un curriculum echilibrat, evitând supraîncărcarea, și asigură un cadru unitar pentru toate
specializările, cu o încărcare orară uniformă. În clasele a IX-a și a X-a, se pune accent pe acomodare și pe sprijinirea unei tranziții echilibrate de la gimnaziu la liceu. Curriculumul permite ajustări, inclusiv schimbări de parcurs, și introduce treptat specializarea, care devine semnificativă în clasele a XI-a și a XII-a, crescând relevanța competențelor de specialitate”. (pag 11 din proiectul pus în dezbatere).
Edupedu.ro a comparat numărul de ore din actualele planuri în vigoare, de la filiera teoretică, proful real, specializarea Științe ale Naturii, cu noile noilor planuri-cadru puse în consultare publică, luni pentru același profil.
Numărul de ore alocate pe săptămână crește pentru fiecare nivel spre deosebire de orarul actual, cu câteva precizări:
În prezent, trunchiul comun reprezintă materiile pe care le urmează toți elevii, indiferent de profil și specializare. Curriculum diferențiat, cel actual, reprezintă materiile elevilor în funcție de specializare (n. red acesta se va numi în noile planuri curriculum de specialitate CS), iar CDȘ – curriculum la decizia școlii (n. red în prezent așa numitele opționale se vor va numi Curriculum la decizia elevului din oferta școlii, CDEOȘ)
Numărul de ore pe săptămână oscilează în funcție de numărul de ore alocate în CS și CDEOȘ. De precizat, acestea sunt doar niște calcule estimative, însă am pornit de la premisa că la liceu numărul minim de ore pe zi este 5.
Astfel, am luat în calcul două scenarii:
Scenariu 1 – Număr minim de ore în CDEOȘ
Scenariul 2 – Număr maxim de ore în CDEOȘ
Clasa a- IX-a
- Scenariul 1:
Se propun 28 de ore pe săptămână, dintre care 19 ore în trunchiul comun, 8 ore în curriculum de specialitate (CS) și cel puțin o oră la curriculum la decizia elevului. (CDEOȘ)
Asta înseamnă 28 de ore, adică orarul elevului de clasa a IX-a, care se aplică pentru prima dată în septembrie 2026, la acest profil arată așa:
Zilele de școală | Număr de ore în prezent | Număr de ore în 2026-2027 |
---|---|---|
Luni | 5 | 5 |
Marți | 6 | 5 |
Miercuri | 6 | 6 |
Joi | 6 | 6 |
Vineri | 6 | 6 |
Total | 29 | 28 |
Acest scenariu ar avea o oră în minus față de actualele planuri cadru unde sunt 29 ore.

- Scenariul 2:
Se propun 30 de ore pe săptămână maximum, dacă elevii aleg toate orele alocate la opționale. Asta ar însemna: 6 ore în fiecare zi.
Zilele de școală | Număr de ore în prezent | Număr de ore în 2026-2027 |
---|---|---|
Luni | 5 | 6 |
Marți | 6 | 6 |
Miercuri | 6 | 6 |
Joi | 6 | 6 |
Vineri | 6 | 6 |
Total | 29 | 30 |
Clasa a X-a
Dacă vor fi aprobate în actuala formă, planurile-cadru de liceu s-au aplica la clasa a X-a din anul școlar 2027-2028.

- Scenariu 1:
Se propun 29 de ore, dintre care 20 în trunchiul comun, 8 ore în curriculum de specialitate și cel puțin 1 oră în CDEOȘ.
În actualele planuri sunt tot 29 de ore pe săptămână, practic nu s-ar schimba numărul de ore ci doar alocarea lor – dacă sunt în trunchiul comun sau în CS sau CDEOȘ.
Zilele de școală | Număr de ore în prezent | Număr de ore în 2027-2028 |
---|---|---|
Luni | 5 | 5 |
Marți | 6 | 6 |
Miercuri | 6 | 6 |
Joi | 6 | 6 |
Vineri | 6 | 6 |
Total | 29 | 33 |
- Scenariul 2
Se propun cel mult 31 de ore dacă elevii aleg toate orele din CDEOȘ, dintre care 20 în trunchiul comun, 8 ore în curriculum de specialitate și cel mult 3 ore în CDEOȘ. Asta ar însemna fie 4 zile cu câte 6 ore și una cu 7 ore sau 2 zile cu câte 5 ore și 3 zile cu câte 7 ore.
Zilele de școală | Număr de ore în prezent | Număr de ore în 2028-2029 |
---|---|---|
Luni | 5 | 7 |
Marți | 6 | 6 |
Miercuri | 6 | 6 |
Joi | 6 | 6 |
Vineri | 6 | 6 |
Total | 29 | 33 |
Clasa a XI-a
Dacă vor fi aprobate în actuala formă, planurile-cadru de liceu s-au aplica la clasa a XI-a din anul școlar 2028-2029. Aici este și cea mai mare modificare a orarului, în condițiile în care elevii vor alege toate orele disponibile prin CDEOȘ.

- Scenariu 1:
Se propun 30 de ore pe săptămână, dintre care 14 în trunchiul comun, 13 în ore în curriculum de specialitate și cel puțin 3 ore în CDEOȘ.
Asta ar însemna 5 zile cu câte 6 ore.
În actualele planuri-cadru, cele în vigoare, elevii au alocate un minim de 29 de ore la clasa a XI-a, dintre care 19 în trunchiul comun, 6 în curriculum diferențiat (n. red curriculum de specialiatitate pe noile planuri) și cel puțin 4 ore la curriculum la alegerea școlii.

Zilele de școală | Număr de ore în prezent | Număr de ore în 2028-2029 |
---|---|---|
Luni | 5 | 7 |
Marți | 6 | 6 |
Miercuri | 6 | 6 |
Joi | 6 | 6 |
Vineri | 6 | 6 |
Total | 29 | 30 |
- Scenariul 2:
Se propun 33 de ore pe săptămână, dintre care 14 ore în trunchiul comun, 13 ore în curriculum de specialitate și cel mult 6 la CDEOȘ. Asta ar însemna: 2 zile cu câte 6 ore și 3 zile cu 7 ore.
În actualele planuri-cadru, cele în vigoare, elevii au alocate un maximum de 30 de ore la clasa a XI-a dintre care 19 în trunchiul comun, 6 în curriculum diferențiat și cel puțin 4 în curriculum la decizia școlii.
Zilele de școală | Număr de ore în prezent | Număr de ore în 2028-2029 |
---|---|---|
Luni | 6 | 7 |
Marți | 6 | 7 |
Miercuri | 6 | 7 |
Joi | 6 | 6 |
Vineri | 6 | 6 |
Total | 30 | 33 |
Clasa a XII-a
Dacă vor fi aprobate în actuala formă, planurile-cadru de liceu s-au aplica la clasa a XII-a din anul școlar 2029-2030.

- Scenariu 1:
Se propun 29 de ore în total dintre care 13 în trunchiul comun, 13 ore la curriculum de specialitate și cel puțin 3 la CDEOȘ. Asta înseamnă că elevii ar putea învăța în 3 zile câte 5 ore și două zile câte 7 ore sau 2 zile cu câte 5 ore, două zile cu 6 ore și o zi cu 7 ore pe săptămână.
În actualele planuri-cadru, cele în vigoare, elevii aveau 28 de ore pe săptămână, cu 18 în trunchiul comun, 5 în curriculum diferențiat și cel puțin 5 în curriculum de decizia școlii.
Zilele de școală | Număr de ore în prezent | Număr de ore în 2028-2029 |
---|---|---|
Luni | 5 | 5 |
Marți | 5 | 6 |
Miercuri | 6 | 6 |
Joi | 6 | 6 |
Vineri | 6 | 6 |
Total | 28 | 29 |
- Scenariul 2:
Se propun 32 de ore pe săptămână, dintre care 13 în trunchiul comun, 13 ore la curriculum de specialitate și cel mult 6 la CDEOȘ. Asta ar însemna 3 zile cu câte 6 ore și două cu 7 ore.
În actualele planuri-cadru după care învață în prezent elevii de liceu, sunt cel mult 29 de ore, dintre care 18 în trunchiul comun, 5 ore în curriculum diferențiat și 6 în curriculum la decizia școlii.

Zilele de școală | Număr de ore în prezent | Număr de ore în 2028-2029 |
---|---|---|
Luni | 5 | 7 |
Marți | 6 | 7 |
Miercuri | 6 | 6 |
Joi | 6 | 6 |
Vineri | 6 | 6 |
Total | 29 | 32 |
16 comments
1 ora de istorie este suficienta. Cumulati istoriile într-o singura ora!
nu vă mai stresați degeaba! E criză, nu sunt bani la educație, deci se va face încadrarea pe nr minim de opționale, ca și pana acum. Va fi bine! 😁
In toate reformele din invatamat de la Ecaterina Andronescu(cea care a distrus invatamantul romanesc) si pana in zilele noastre, tot ce s-a reformat a fost numai in favoarea profesorilor. Nimic nu s-a facut pentru elev. E strigator la cer cu introducerea studierii istoriilor altor popoare. Cui ii pasa de istoria evreilor? Sa invete istoria corecta a romanilor .
Te pot asigura ca sunt destul de multi profesori împotriva adăugării acelei materii, dar nu profesorii decid programa scolara din pacate
Daca si cu parca😂Cum sa aleaga toate optionalele? Chiar scrieti vrute si nevrute!
Referitor la numărătoarea din titlu, de ce să aleagă toate opționalele? Alege câte ore poate face.
Ce facem cu opționale care de fapt sunt obligatorii. De ce trebuie la clasa a XI a ora de teatru/arte, filozofie, istoria evreilor, istoria comunismului? Sunt o umplutura că sa aibă unii un loc de muncă.Nu folosesc nimănui ,copii se pregătesc pentru medicină .
Exact.La ora de istorie se putea studia istoria holocaustului și a comunismului ca și capitole ale materiei. Nu e deloc benefic să studieze un an întreg holocaustul/comunismul.
intr-adevar, am finalizat anul acesta clasa a 12a pe profil siitintele naturii si chiar sunt total degeaba unele ore, iar profesorii de la acele discipline predau ca si pt profil uman..
Este nevoie de 3 discipline de istorie, diferite?! La o singura disciplina nu se pot atinge perioada de comunism si problema holocaustului?!
Elevii din Israel studiaza Istoria romanilor?!
Este ceea ce ne dorim pentru copiii nostri? Cati dintre parintii lor vin acasa, dupa cele 8 ore de munca, si continua sa munceasca pe aceeasi tema?!
Cum vreti ca elevii sa nu trateze scoala cu dispret?
Dupa 7 ore in banca, cu 7 cadre didactice, fiecare cu pretentiile sale, acesti copii trebuie sa-si pregateasca, acasa, celelalte 7 ore de maine! In cel mult 2 ore, domnule ministru?! Asa considerati?!
Acesti copii cand isi vor mai trai ai adolescentei, atunci cand vor ajunge la pensie?!
In liceu aveam ore de la 12 la 20. Nu era pe vremea optionalelor, ci pe vremea compunerilor ca tema de 10-15 pagini de caiet mic. Reamintesc tuturor ca temele se faceau la biblioteca DOAR de luni-vineri pana la ora 16. Nu existau Internet, ChatGpt, TikTok si alte minuni. Erai doar tu cu Vianu, Calinescu, Lovinescu sau Perpessicius. Apoi, pe jos acasa kilometri. Ore si sambata. Si n-am murit. Iata, am invatat, m-am facut mare si am ajuns profesor. Unul prost platit si respectat, dar asta e alta poveste.
… în concluzie, după o viață de învățat, în care nu v-ați plâns de toată munca aia, a ajuns să vă țină respectul de foame, că sunteți prost plătit… și vi se pare normal să ne dorim și noi asta pentru copiii noștri. Interesant…
Dar de ce să nu stea 8 ore pe zi, că domnu’ de mai sus?! Sau și mai bine! Să nu mai vină acasă…
O întrebare… dacă copiii stau atât la școală, profesorii de ce se plâng că ar trebui să stea și ei 8 ore??
Cât despre istorie, holocaust și comunism… E clar că cine face legile nu se gândește la beneficiar, la copil… dacă s ar gândi, ar face un calcul simplu și și ar da seama că, pe termen lung, asta va costa mai mult! In copii epuizați și depresivi, fără o direcție clară în viață și izolați fiecare în fuga lor de o societate care i a terminat psihic prea devreme.
In plus, copiii care sunt buni și vor să învețe, din această cauză, riscă să intre în depresie😥.
In plus, copiii care sunt buni și vor să învețe, din această cauză, riscă să intre în depresie😥. In plus, se încearcă o copiere a structurii din Franța, dar se pare că se vor face modificări acolo, fiindcă nu sunt mulțumiți cu ce este în prezent.
Pentru cei mai mulți, este salvator să aibă de scris și de citit când vin de la școală, decât să se adune pe băncile din cartiere, să bea, să urle și, când sună părinții, să mintă cu naturalețe, spunând câ învață la colegul de bancă. Studiul nu a omorât pe nimeni și asta e vârsta cea mai potrivită pentru studiu intens. Mai târziu, vin altele, rolurile sociale se diversifică și e mai greu să înveți ce nu ai învățat la timpul potrivit…