Părinții a doi elevi de clasa a VII-a din județul Gorj care au participat la etapa județeană a Olimpiadei de Chimie au trimis ministrului Educației un memoriu în care îi cer reevaluarea lucrărilor elevilor în cauză pentru că după ce au vizualizat lucrările, ar fi descoperit punctaje în plus care nu se regăseau în nota finală. „Unii elevi au avut nevoie de consiliere psihologică”, spun părinții în documentul consultat de Edupedu.ro. De asemenea, părinții reclamă atitudinea „recalcitrantă” a reprezentanților Inspectoratului Școlar Gorj atunci când au cerut să poată vizualiza lucrările după contestații.
- Edupedu.ro a cerut un punct de vedere oficial de la ISJ Gorj. Când îl vom primi îl vom publica
- Amintim, o altă propunere similară a venit din partea a doi inspectori care cer ministrului ca evaluarea elevilor la olimpiade să se facă digitalizat, iar la etapa națională doar de către profesori din facultăți, „pentru a garanta imparțialitatea”
- Recent, profesorul Mihai Manea remarca într-un articol pentru Edupedu.ro „eterna problemă a contestațiilor (prezentă după informațiile noastre doar în România și Federația Rusă, în unele sisteme educaționale din republici) – diferențele de notare între evaluarea inițială și cea de la contestații, ce provoacă emoții, sentimente și reacții mixte”.
Doi părinți din Gorj au trimis un memoriu către ministrul Educației și Cercetării în care îi cer să fie reevaluate lucrările celor doi elevi de clasa a VII-a de la etapa județeană a Olimpiadei de Chimie. Ei acuză că evaluarea nu a fost făcută corespunzător, după contestații nota nu a fost modificată deși, pe lucrări apar puncte în plus care nu s-au regăsit la nota finală de după contestații. Elevii si părinții au remarcat acest lucru după ce Inspectoratul școlar le-a permis elevilor să-și vadă lucrările, abia după contestații și după ce părinții au adus în discuție o adresă a Ministerului Educației din 2023 care permite și recomandă inspectoratelor județene să le permită vizualizarea lucrărilor, ”cu scopul asigurării transparenței procesului de evaluare în cadrul competițiilor școlare”.
Cei doi părinți cer în memoriul adresat ministrului Daniel David:
„Să solicitați Inspectoratului Școlar Județean Gorj lucrările elevilor (…), participanți la Olimpiada de Chimie, etapa județeană, și să dispuneți reevaluarea acestora. Menționăm faptul că elevii au avut nevoie de consiliere psihologică din cauza dezavantajului creat în urma evaluărilor, precum și atitudinii recalcitrante a personalului ISJ Gorj.
În regulamentul tuturor concursurilor și olimpiadelor să se prevadă explicit posibilitatea de vizualizare a lucrărilor înainte de contestații
Corectarea lucrărilor în sistem online, asemănător cu evaluarea de la Bacalaureat și
de la Evaluarea Națională„.


Părinții spun că inițial au cerut Inspectoratului Școlar Județean Gorj să vizualizeze lucrările înainte de contestație, în baza adresei Ministerului Educației din 2023, iar inițial ISJ Gorj a refuzat. Apoi, le-a permis să vadă lucrările după contestații, când nota nu mai putea fi modificată.
„Știam că este prea târziu să se mai modifice nota fiicei mele după contestație însă ea a insistat să își vadă lucrarea indiferent de acest lucru, pentru că nu a înțeles unde i-au dispărut 26 de puncte de pe barem, pe care le-a verificat împreună cu profesoara de chimie de la clasă”, spune pentru Edupedu.ro unul dintre părinții care au semnat memoriul.
„Fiica mea iubește chimia pentru că are o profesoară extraordinară la școală. În fiecare miercuri copiii care vor să se pregătească fac o oră înainte de școală pregătire pentru chimie, benevol, fără să plătim, la școală. De aceea știu că fata mea a verificat împreună cu profesoara și îi lipseau 26 de puncte”, a spus părintele.
„La primul subiect i-au trecut 21 de puncte, deși am avut barem în față. Fata a întrebat-o doamna profesoară inspector: «Eu aici trebuia să fiu punctată. De ce n-am fost punctată la subiectul acesta? Au fost vreo vreo 12 puncte la primul subiect, pe care nu i le-au pus.
La al doilea s-a mai uitat și a mai găsit vreo patru puncte și după aceea, copilul meu e foarte sensibil, a intrat în stare de panică, am văzut că a început să plângă și nu am mai lăsat-o să să mai uite. Mi-am dat seama că îi fac mai mult rău. M-a întrebat doamna inspector dacă suntem de acord cu ce s-a corectat și i-am zis că nu prea suntem.
Iar doamna inspector i-a spus domnului inspector general că noi am fost mulțumiți de corectură, ca apoi domnul inspector general să ne spună că îi pare rău că ne-a lăsat să vedem lucrările. Eu însă mă bucur din suflet că copilul meu și-a văzut lucrarea pentru că a încurajat-o și s-a mai înscris la încă două concursuri de chimie”, a spus părintele.
Potrivit mamei elevei care a depus contestația, când a întrebat de ce nu au fost trecute la nota finală care 26 de puncte care ar fi apărut pe lucrare, inspectoarea prezentă la vizualizare ar fi spus că nu poate să comenteze, pentru că a venit „ca să ne arate lucrările”. Noi am pus întrebări dar n-aveam cui să punem o întrebare, pentru că doamna era un stâlp, parcă vorbeam cu perete, pur și simplu nu răspundea. A întrebat fata mea de ce n-a fost punctată și a spus că ea nu e inspector de specialitate (n. red chimie) și nu știe”.
„I-am spus domnului inspector școlar, că după olimpiada aceasta, copilul meu a cerut să meargă la consilierul școlii pentru că nu mai știa să gestioneze emoțiile. Și la ora de chimie plângea încontinuu. Nu mai voia să facă niciun fel de temă. Mi-a spus: «Pentru ce să mai fac teme, dacă mă neîndreptățesc?»”, spune părintele.
Cine verifică notele după contestații
Articolul 17 din Metodologia privind desfășurarea Olimpiadelor și concursurilor școlare organizate de Ministerul Educației, arată că printre atribuțiile subcomisiei de evaluare se află și „verificarea şi avizarea corectitudinii calculului punctajului lucrărilor scrise/produselor elevilor, pe care le certifică prin semnătură, eventuala convertire a punctajului în note finale şi ierarhia participanţilor”
De asemenea, subcomisia de soluţionare a contestaţiilor:
a) reevaluează lucrările/produsele contestate;
b) completează borderourile de reevaluare;
c) transmite lucrările şi rezultatele finale ale reevaluării subcomisiei de organizare.

Informații de context
Recent, ministrul Educației, Daniel David, a spus că olimpiadele școlare devin mai degrabă un mijloc „pentru a obține niște burse sau niște locuri la universitate”, decât o competiție menită să cultive performanța.
Ministrul Daniel David s-a declarat „un susținător al ideii de olimpiadă”, însă „sentimentul meu este de multe ori că poate și forțăm și pierdem ideea de olimpiadă, o facem mai degrabă pentru a obține niște burse sau niște locuri la universitate și nu pentru a fi bun în domeniul respectiv”, a adăugat el, subliniind că „exagerăm” că există peste 370 de olimpiade, concursuri și competiții organizate de Ministerul Educației.
Edupedu.ro a scris că doi inspectori școlari au transmis o propunere către ministrul Educației, Daniel David, prin care solicită digitalizarea corectării lucrărilor la olimpiadele școlare și evaluarea exclusiv de către profesori universitari la etapa națională. Inițiativa a fost prezentată în comentariile la transmisiunea live organizată de Ministerul Educației și Cercetării joi seară, 6 martie.
Inspectoarea școlară pentru istorie de la inspectoratul școlar județean (ISJ) Ialomița, Gica Dinu, și inspectoarea școlară pentru limbi moderne, Marcela Jalbă, susțin că această schimbare ar asigura „obiectivitate și transparență” în procesul de evaluare și ar elimina eventualele subiectivități. Propunerea vine în contextul în care, în ultimii ani, au existat multiple critici din partea profesorilor și părinților privind lipsa de transparență în corectarea lucrărilor la olimpiade și existența unor posibile influențe în procesul de evaluare. Edupedu.ro a documentat anul trecut mai multe astfel de cazuri. Vezi aici cazurile
De altfel, în septembrie anul trecut, secretarul de stat Sorin Ion a spus că „ar fi foarte util la etapele județene, acolo unde se dau subiecte comune, profesorii ar putea corecta digital la olimpiadele școlare. Ar putea să fie nevoie de niște dezvoltări la platformă, în funcție de fiecare regulament”, spunea Sorin Ion. De atunci nu a mai fost făcută nicio declarație publică legată de acest subiect.
Conform unei note din 2023 dată de Ministerul Educației, inspectoratele școlare județene sunt sfătuite să stabilească zile în care ”să dea curs eventualelor solicitări de vizualizare a propriilor lucrări scrise, depuse de către elevii participanți la etapa județeană a olimpiadelor naționale sau de către părinții lor”. Măsura nu este însă obligatorie, ci doar ca recomandare, ”în vederea îmbunătățirii procedurilor referitoare la organizarea și desfășurarea olimpiadelor și concursurilor școlare” și ”cu scopul asigurării transparenței procesului de evaluare în cadrul competițiilor școlare”, după cum se arată în documentul emis de Direcția Generală Învățământ Preuniversitar din Minister.
1 comment
Știu cât afectează o nedreptate un copil care chiar a muncit.Am trecut prin așa ceva cu copilul meu in 2014.Atunci a hotărât că va pleca din țară și a făcut-o.Acum e cercetător în SUA.Daca ministerul nu rezolva astfel de cazuri e grav.Nu merge sa furati niste copii care au muncit . Domnul Daniel David ne-am saturat de nedreptățile făcute de ISJ-uri și minister.Luati atitudine .Demiteti-i pe cei responsabili(chiar daca au susținere politică).Societatea vrea sa vă ocupați mai mult de copii care învață.Voi va tot gândiți cum le mai dați cat mai multe burse și drepturi celor care nu vor să învețe.