Peste 28.800 de clădiri de școli nu sunt evaluate pentru riscul la cutremur. Autoritățile au evaluat până acum doar 8,5% din totalul școlilor

[jp_post_view]
Foto: Inquam Photos / George Călin
Aproximativ 28.838 de clădiri în care învață elevi și copii de grădiniță din toată țara nu sunt evaluate tehnic, arată fișa financiară atașată proiectului de ordonanță de urgență pentru aprobarea Programului național „Școli sigure și sănătoase”, adică a programului guvernamental de reabilitare a școlilor cu grad ridicat de risc seismic. Asta înseamnă că evaluarea ministerului din care reiese că doar 39 de clădiri din România sunt cu risc seismic I a fost făcută doar pe un număr mic de clădiri evaluate. Lucru confirmat și de vicepremierul Kelemen Hunor, care spune la Euronews că în total sunt 31.599 de clădiri de învățământ în România: „Sunt în continuare 28.838 de clădiri care nu sunt evaluate. Deci noi în acest moment nu știm”, a spus Kelemen Hunor.
  • Amintim, vicepremierul Kelemen Hunor a făcut ceea ce poate fi considerat un denunț public, prin expunerea modului în care au fost șterse zeci de clădiri din lista de 118 clădiri aflate în risc seismic I, adică în risc de prăbușire, pentru a putea accesa fonduri prin PNRR.

28.838 de clădiri în care învață copii și elevi de școală și liceu sunt neevaluate tehnic, arată un document guvernamental, nota de finanțare a proiectului de ordonanță de urgență prin care se vor reabilita școlile aflate în risc seismic I. Din același document reiese faptul că evaluarea Ministerului care precizează că doar 39 de școli din România sunt în acest grad de risc seismic, a fost făcută la un număr mic de clădiri evaluate, așa că numărul școlilor cu risc mare de prăbușire la un cutremur poate fi mai mare.

Vicepremierul Kelemen Hunor a spus într-un interviu la Euronews, că în România sunt 31.599 de clădiri de învățământ, ceea înseamnă că doar 2721 au fost evaluate. Cifra ministerului Educației, de 39 de școli care au nevoie de reabilitare urgentă a fost raportată la 2721 de clădiri, și nu la totalul de 31.599.

„Eu cred că în 3, 4, 5 ani, nu mai repede, aceste clădiri pot fi consolidate, dar mai avem o problemă noi, aicea, când vorbim de 118, când vorbim de 39 de clădiri, chiar este un lucru important, dar din totalul de 31599 de clădiri din România, vorbesc de instituțiile de învățământ, doar 2721 sunt evaluate. Sunt în continuare 28.838 de clădiri care nu sunt evaluate. Deci noi în acest moment nu știm, nu știm, fiindcă există clădirile care n-au fost evaluate, dar mai trebuie să facem o precizare, trebuie să fim corecți când vorbim de zonele cu risc seismic. Sigur, nu vorbim de toată România, vorbim de câteva județe, nu vorbim de acele județe și acest număr de peste 28.000 se reduce imediat automat”, a mai spus Hunor.

Ulterior, într-o declarație făcută la deschiderea anului școlar 2021-2022, fostul ministrul Sorin Cîmpeanu a menționat că în România există un total de 31.394 de clădiri școlare, astfel că doar 1800 au fost expertizate, iar dintre acestea, o treime sunt cu risc I și risc II.

Comparând cifrele de anul trecut cu cele prezentate acum de oficiali, reiese că în decurs de un an ar fi fost evaluate 912 clădiri în care învață copii.

În continuare nu se știe câte școli sunt în risc seismic I, în contextul în care vicepremierul Kelemen Hunor a declarat în același interviu la Euronews că școli care erau în risc seismic I, în pericol de prăbușire, s-au „reevaluat” anul trecut, ca să poată lua bani din PNRR.

Din cele 39 de școli anunțate de minister, una a fost introdusă greșit pe listă, ea aflându-se în categoria de risc seismic II, nu I, anunță Primăria din Timișoara.

Până când trebuie evaluate clădirile

Potrivit legii nr.212/2022, articolul 4 alin (1) prevede:

„Până la data de 1 ianuarie 2025 conducătorii instituțiilor publice vor dispune începerea expertizării tehnice, realizată de către experți tehnici atestați pentru cerința fundamentală rezistență mecanică și stabilitate, în vederea încadrării acestora într-o clasă de risc seismic și a fundamentării măsurilor de intervenție, asupra construcțiilor cu destinația de unități sau instituții de învățământ în care se desfășoară activități didactice care se află în patrimoniul instituțiilor publice respective și care au fost construite înainte de anul 1978, pentru care evaluarea vizuală rapidă recomandă efectuarea expertizei tehnice pentru structura de rezistență. Expertizele tehnice în vederea încadrării acestora într-o clasă de risc seismic și a fundamentării măsurilor de intervenție vor fi finalizate până la data de 1 iunie 2026”.

Ce înseamnă clasele de risc seismic

Potrivit normativelor în vigoare, din punctul de vedere al riscului seismic, în sensul efectelor probabile ale unor cutremure asupra construcțiilor existente pe un anumit areal, se stabilesc 4 clase de risc seismic:

Clasa Risc seismic I – construcții cu risc ridicat de prăbușire la cutremure având intensitățile corespunzatoare zonelor seismice de calcul (cutremurului de proiectare);

Clasa Risc seismic II – construcții la care probabilitatea de prăbușire este redusă, dar la care sunt asteptate degradări structurale majore la incidența cutremurului de proiectare;

Clasa Risc seismic III – construcții la care sunt asteptate degradări structurale care nu afectează semnificativ siguranța structurală, dar la care degradările elementelor nestructurale pot fi importante;

Clasa Risc seismic IV – construcții la care răspunsul seismic așteptat este similar celui corespunzător construcțiilor noi, proiectate pe baza prescripțiilor în vigoare.

Citește și:
Autoritățile se „grăbesc” să afle starea școlilor și programează „inspecții vizuale rapide” până la 1 ianuarie 2024 / Ministrul Dezvoltării: Ar urma să se finalizeze la 1 noiembrie 2024
VIDEO Program guvernamental pentru școlile cu risc seismic I, anunțat de Guvern. Cheltuielile pentru consolidarea clădirilor vor fi decontate prin acest program
BREAKING Lista școlilor cu risc seismic I din România, publicată de Ministerul Educației

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rezultatele de la evaluările naționale din Franța, folosite de Ministerul Educației de la Paris pentru măsuri remediale în clasele primare și a V-a / Instituția anunță ghiduri pentru profesori și o nouă evaluare la clasa a III-a

Ministerul Educației din Franța a publicat miercuri, 4 ianuarie 2023, măsurile care vor fi luate, unele de acum, altele din septembrie, în ceea ce privește progresul elevilor la școala primară…
Vezi articolul

Peste 22 de mii de elevi au lipsit la simularea pentru Bacalaureat, la proba obligatorie a profilului / S-au prezentat mai mulți elevi decât anul trecut, potrivit datelor Ministerului Educației

La simularea probei obligatorii a profilului din cadrul examenului național de Bacalaureat 2024, desfășurată astăzi, 5 martie, au fost prezenți, conform datelor transmise de inspectoratele școlare județene (ora de referință:…
Vezi articolul
Ordinul privind organizarea cursurilor pe timp de pandemie

„Trebuie actualizat ordinul privind organizarea cursurilor pe timp de pandemie, în conformitate cu situația actuală / Suntem la un pas de același haos cu care ne-am confruntat în septembrie” – Consiliul Național al Elevilor

Consiliul Național al Elevilor (CNE) solicită Ministerului Educației și Ministerului Sănătății „actualizarea ordinului privind organizarea cursurilor pe timp de pandemie, în conformitate cu situația actuală, până pe data de 30…
Vezi articolul

Ministerul Cercetării susține că „Educația ca prioritate națională” a fost „subiect principal de discuție al românilor cu ION” în prima săptămână de funcționare. Mesajul vine în plin scandal al trucării oglinzii vorbitoare a premierului Ciucă

Oglinda pe care era scris ION, cu care premierul Ciucă a lăsat impresia că a discutat în debutul ședinței de guvern de miercuri, 1 martie, era doar un afișaj, iar…
Vezi articolul