Peste 7.300 de elevi care începeau clasa a VIII-a în 2022 nu s-au mai înscris în clasa a IX-a în 2023 – echivalentul a 295 de clase de liceu, arată datele Ministerului Educației și Cercetării / Numărul elevilor care au abandonat școala este mai mare decât cel din anul anterior

[jp_post_view]
Foto: © Elena Grishina | Dreamstime.com
Peste 7.300 dintre elevii care începeau clasa a VIII-a în 2022 nu s-au mai înscris în clasa a IX-a în anul școlar 2023-2024, potrivit ultimului raport privind starea învățământului preuniversitar din România. Ponderea este mai ridicată decât în anul anterior: 4,2% dintre elevi au abandonat studiile după ce au finalizat gimnaziul, față de 3,9% – adică circa 6.000 de elevi – în 2022-2023, potrivit calculelor Edupedu.ro.
  • De remarcat faptul că, potrivit legislației în vigoare, învățământul în România este obligatoriu 12 ani; sau 11 ani în cazul școlilor profesionale.

„O pondere de 4,2% dintre elevii înscriși cu un an în urmă în clasa a VIII-a nu și-au continuat studiile în învățământul secundar superior (abandon pe parcursul anului școlar, repetenție sau alte cauze ale pierderilor școlare)”, arată raportul privind starea învățământului din România pe anul 2023-2024, publicat de Ministerul Educației.

În anul școlar 2022-2023 au intrat în clasa a VIII-a 176.000 de elevi, potrivit datelor ministerului Educației, iar 4,2% înseamnă 7.392 de elevi care nu s-au mai înscris la nici o formă de liceu și învățământ profesional în 2023.

Dacă împărțim numărul elevilor care au abandonat școala la o medie de 25 de elevi pe clasă, asta înseamnă că nu s-au mai înființat aproximativ 295 de clase.

  • Rata de tranziție de la învățământul secundar inferior (gimnaziu) la cel secundar superior (liceu și învățământ profesional) se calculează prin raportarea numărului de elevi înscriși cu un an în urmă în clasa a VIII-a, la numărul de elevi înscriși, în anul școlar curent, în clasa a IX-a (liceu) și anul I (învățământ profesional).

Potrivit raportului, procentul din anul școlar 2023-2024 a fost mai mare cu 0,3 puncte față de cel din urmă cu un an: 3,9% dintre elevii înscriși atunci în clasa a VIII-a nu și-au continuat studiile în învățământul secundar superior.

Având în vedere că în 2021-2022 au terminat clasa a VIII-a 155.561 de elevi, potrivit Ministerului Educației (sursa), 3,9% înseamnă 6.066 de elevi care nu s-au mai înscris la o formă de învățământ liceal după ce au terminat gimnaziul, așadar mai puțini decât în anul următor.

Raportul privind starea învățământului 2023-2024 arată, cu privire la rata de tranziție în învățământul liceal și profesional:

  • Acest indicator a avut valori oscilante în intervalul analizat, cu un minim de 93,7% în 2016/2017 și un maxim de 97,3% în 2020/2021; în anul școlar 2023/2024, valoarea indicatorului a înregistrat o ușoară scădere față de anul școlar anterior.
  • O pondere de 95,8% dintre elevii înscriși cu un an în urmă în clasa a VIII-a şi-au continuat studiile la liceu în clasa a IX-a sau în anul I din învățământul profesional, în anul școlar 2023/2024.
  • O pondere de 4,2% dintre elevii înscriși cu un an în urmă în clasa a VIII-a nu și-au continuat studiile în învățământul secundar superior (abandon pe parcursul anului școlar, repetenție sau alte cauze ale pierderilor școlare) – valoare mai mare față de anul anterior cu 0,3 p.p.

În anul școlar 2023-2024, aproape opt din zece elevi de clasa a VIII-a și-au continuat
studiile în liceu, iar doi din zece s-au înscris în învățământul profesional, situație similară cu cea din anul anterior.

„Continuă să se înregistreze diferențe pe sexe: tranziția în învățământul liceal este mai mare în cazul fetelor, iar în învățământul profesional este mai mare în cazul băieților”, arată raportul.

Informații de context

Potrivit legii Educației, învățământul în România este obligatoriu 12 ani, sau 11 ani în cazul școlilor profesionale. După ce termină gimnaziul, elevii sunt repartizați computerizat la un liceu sau un traseu profesional, în funcție de media de la Evaluarea Națională, la care automat ar trebui să fie înscriși toți elevii care termină clasa a VIII-a.

De asemenea, legea Educației prevede sancțiuni pentru părinții și aparținătorii legali ai elevilor care nu asigură participarea elevului la cursuri. Potrivit articolului 14 din legea Educației, „părinții sau reprezentantul legal au obligația să asigure participarea la cursuri a beneficiarului primar minor pe întreaga perioadă a învățământului obligatoriu. Nerespectarea prezentei obligații constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.000 de lei la 5.000 de lei.

Deși raportului privind starea învățământului este publicat anual, iar datele privind rata de tranziție școlară sunt făcute publice, niciun oficial din Educație nu a semnalat problema.

În 2024, Edupedu.ro a scris despre semnalul de alarmă tras de expertul în educație Alina Sava, de la Banca Mondială. „Avem un sfert de milion de copii în afara școlii”, a declarat aceasta la Sibiu, unde are loc în aceste zile conferința de închidere a proiectului ROSE – Romanian Secondary Education, derulat de Ministerul Educației în sute de licee și în mai multe universități. Alina Sava a prezentat o statistică potrivit căreia în România numărul copiilor cu vârste între 6 și 14 ani care nu sunt în școală a crescut cu 150.000 în 12 ani.

Foto: © Elena Grishina | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
BREAKING Numărul copiilor neșcolarizați cu vârsta cuprinsă între 6 și 14 ani a crescut de la 100.000 în 2010, la 250.000 în 2022 / Alina Sava, Banca Mondială: Legile trebuie schimbate, ca atunci când părintele eșuează, primarul și poliția să facă ceva mai mult decât o amendă, ar trebui să aducă copiii în școală

2 comments
  1. Ce va mai mirati? Cine i-a educat cu rețelele sociale si cu reality showuri ca sa vada ca scoala nu ii ajuta cu nimic sa faca bani. Culegeti acum roadele. Succes.

  2. v-as povesti eu ce a facut pandemia pentru clasa fiului meu . ei sunt acum in clasa a șaptea . nu va spun localitatea. dar va spun ca era in clasa a doua cand a venit pandemia ( lu pește stricat) -+tocmai primisera la inceputul anului un grup de 8 repetenti.. copii ce nu stateau in banca. ieseau sa se joace . sa faca orice. daca nu se transformau in clovnii clasei. a venit martie. doamna invatatoare nu i-a putut lasa repetenti . era aproape de pensionare si a ales sa se pensioneze. a venit alta doamna. . super. copiii astia au ajuns in clasa a saptea fara sa stie tabla inmultirii. cred ca va dati seama- cei care stiti cum functioneaza matematica si nu numai – ca in clasa a cincea se fac puterile. va dati seama ca acesti copii n-au inteles nimic din puteri. deja s-a facut multimea numerelor reale si radicalii anu asta. va dati seama ca daca nu stim inmultirea , apoi puterile , nu avem cum sa intelegem radicalii. ori copiii trebuie sa treaca ca altfel , clasa cu un an mai mica va fi destrusa- si ei macar mai invata. clasa fiului meu ( care e cu CES si cu mine in clasa) e putin condamnata. poate si din cauza mea( desi eu sunt cuminte si nu intervin in niciun fel- am incercat – am facut pentru fiul meu si in speranta ca as putea ajuta si pe altcineva- Metoda Feuerstein si am incercat degeaba…). iar domnii profesori incearca – cat pot dansii. scoala e intr-un sat unde o parte din copii sunt din familii – nici nu stiu cum sa le zic. cam fara parinti de fapt si de drept. si nimeni nu se baga. ca-s țigani n-ar fi cea mai mare problema, dar… nu au modele. doar tik tok. foarte trist imi pare ca nu-si doresc sa ajunga nimic. parintilor nu le pasa. nimeni nu are mijloace de constrangere. sunt rai si obraznici peste masura. am auzit injuraturi intr-o singura ora ce n-am auzit acasa in copilaria mea intr-un an intreg. nu cred ca-s bune nici legile, dar nici lipsa totala a regulilor- fiindca mie asa imi pare. mi se rupe ca ziceti de camera aia de detentie care e facultativa. sau cum i-oți fi zicand. profesorii au groaza sa vina la clasa asta. si nu e ok. se poarta relativ ok la doua profesoare- doamna diriginta si doamna directoare. nu va spun ca nici profesorii nu vin ( daca pot alege) la clasa asta. si … nici o sansa n-au sa ajunga la liceu. dar nu cred ca au interes nici macar de scoala profesionala. domnului ministru ar trebui sa i se povesteasca si despre clase ca asta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mircea Miclea, analiză dură a rezultatelor de la Evaluarea Națională 2020: Acuz direct și brutal clasa politică. Din 2014 noi știam că rata de eșec școlar este între 20 și 30% / Nici măcar nu se începe școala din 1 septembrie, ca rezervă pentru cazul în care vine iar în iarnă pandemia

Rata de succes de 76% anunțată de Ministerul Educației la Evaluarea Națională 2020 ascunde 10.000 de elevi care n-au mai ajuns din clasa a VII-a până la examen și alți…
Vezi articolul

Cercetătorul Dacian Dolean: Noi date științifice care arată cât de neechitabilă este școala din România și cât de dăunător este noul proiect de lege privind examinarea suplimentară pentru 50% dintre locurile la unele licee

Una dintre caracteristicile atipice ale școlii din România este inechitatea mare din educație. Deși există declarații la nivel oficial care să se alinieze cu cerințele UE, realitatea arată că discrepanțele…
Vezi articolul

Licitația pentru standardele de evaluare a tuturor elevilor din clasele primare și gimnaziu, despre care existau suspiciuni că ar fi cu dedicație, a fost atribuită exact firmei respective / Ministerul Educației anunță că doi experți internaționali îi vor forma pe specialiștii români care vor elabora standardele

Licitația despre care Edupedu.ro a relatat că existau suspiciuni că ar fi fost lansată cu dedicație pentru o firmă a fost atribuită de Ministerul Educației chiar companiei indicate în ancheta…
Vezi articolul
Dragos Iliescu / Foto: Facebook

Psihologul Dragoș Iliescu, despre transformarea profesorilor în funcționari publici: Profesorii sunt supuși unor riscuri psihosociale masive. Dar noile generații au arme teribile pentru a lupta împotriva oricărui lucru care li se impune

„Profesorii sunt o categorie de angajați care este supusă unor riscuri psihosociale masive”, iar agresivitatea exprimată față de ei este doar cel mai vizibil risc cu care se confruntă, avertizează…
Vezi articolul

O nevoie-cheie a elevilor pentru învățarea limbii engleze: să o folosească  „autentic”, prin schimburi internaționale sau prin mijloace interactive / Însușirea competențelor de limbă engleză la școală și, tot mai mult, în afara ei – marcată de inegalități și influențată masiv de tehnologii digitale – studiu OCDE în cinci țări

Elevii și profesorii de limbă engleză au, deopotrivă, nevoie de ocazii pentru a vorbi această limbă în mod „autentic”, în condițiile în care copiii și tinerii sunt mult mai mult…
Vezi articolul