O petiție online a directorilor de școli, inițiată duminică și care până luni dimineață avea peste 750 de semnături, cere premierului Ilie Bolojan și ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, să respecte legislația în vigoare în privința degrevării pentru funcțiile de conducere. Petiția semnalează că cele 14 ore de predare pe care ar trebui să le desfășoare directorii de școli, conform regulilor din proiectul Bolojan de măsuri fiscal-bugetare, înseamnă mult mai mult timp dedicat activităților didactice, ceea ce ar face ca activităților manageriale să le rămână „12 ore pe săptămână”, lucru „ireal raportat la volumul de muncă existent”.
În același timp, petiția arată că „directorii de școli sunt plătiți tot pentru 8 ore/zi” și că „în calitate de directori am încheiat un contract de management, cu anumite condiții, drepturi și obligații, iar modificarea acestuia nu este unilaterală, potrivit legii”.
„Posibilitatea de a se exercita anumite presiuni pentru semnarea actelor adiționale aferente, constituie o ilegalitate și un abuz, încalcă Constituția României și Codul muncii și presupune consecințe și răspundere juridică aferentă factorilor decizionali”, se arată în petiție.
Semnatarii arată, totodată, că „o altă problemă care va impacta major, în detrimentul calității, sistemul de învățământ este propunerea demajorare a normei didactice cu 2 ore”. În acest sens, petiția notează că la acest moment au fost derulate majoritatea activităților din calendarul de mobilitate: rezolvarea restrângerilor de activitate, completarea normelor, pretransferurile etc.”
Textul petiției online „Vocea directorilor de școli: Cerem Schimbare și Respect!”, integral:
„În baza art. 1, alin. 1 din OG nr 27/ 2002, depunem prezenta
Înțelegem contextul socio-economic complicat în care se găsește societatea românească, dar luarea unor măsuri neadecvate, care vor avea consecințe în diminuarea calității actului managerial și educațional este regretabilă și inacceptabilă.
1. Recentele propuneri de măsuri privind diminuarea degrevării pentru directorii din școli și licee, din unitățile de educație extrașcolară, casele corpului didactic, centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională, precum și din centrele de excelență vor avea asemenea consecințe :
✓ Vă reamintim faptul că directorii de școli sunt plătiți tot pentru 8 ore/zi, iar activitatea lor se supune reglementărilor Codului muncii. Cele 14 ore de predare ar presupune activități didactice specifice asociate (de exemplu, pregătirea orelor, corectarea evaluărilor scrise etc.), care necesită un anumit buget de timp. În acest context, timpul alocat sarcinilor manageriale va fi drastic diminuat. Modificarea timpilor alocați sarcinilor generează, pe cale de consecință și modificarea obligațiilor aferente. Concret, 14 ore de predare pentru directori înseamnă3,5 zile pe săptămână socotind și timpul de pregătire a materialelor / evaluare / remediere / performanță. Rezultă că rămân 12 ore pe săptămână de alocat funcției manageriale, ireal raportat la volumul de muncă existent și cu consecințe grave asupra calității din sistemul de învățământ preuniversitar, universitar și a resursei de pe piața muncii, adică a întregului sistem socio-economic din România. În consecință, deoarece degrevarea noastră se modifică, în sensul creșterii obligațiilor didactice, atunci trebuie diminuate obligațiile manageriale.
✓ În această privință, vă reamintim că funcția de manager de școală poate fi ocupată doar de către cadre didactice, care, pe lângă atribuțiile manageriale, are de efectuat și o normă didactică de 4-6, sau 6-8 ore/săptămână. Prin urmare, un director de școală are deja o normă didactică de aproape jumătate din norma didactică obișnuită (sau poate chiar mai mult), la care se adaugă atribuțiile manageriale și cu toate acestea se dorește creșterea normei de predare, cu un timp de muncă dublu față de un cadru didactic? Vă rugăm, în acest sens, să aveți în vedere că toată legislația în vigoare, începând cu Constituția României, recunoaște importanța principiilor nediscriminării, egalității și importanței sociale a muncii, deci nu putem să nu observăm inconsecvența legiuitorului concretizată în stabilirea diferențiată și discriminatorie a unor norme de muncă. De asemenea, principiul neretroactivității măsurilor administrative, în sensul că o normă emisă ulterior nu poate afecta în mod legitim situații juridice deja constituite, este o normă de drept internațional care se impune a fi respectată.
✓ Mai mult, în calitate de directori am încheiat un contract de management, cu anumite condiții, drepturi și obligații, iar modificarea acestuia nu este unilaterală, potrivit legii. În aceeași ordine de idei, posibilitatea de a se exercita anumite presiuni pentru semnarea actelor adiționale aferente, constituie o ilegalitate și un abuz, încalcă Constituția României și Codul muncii și presupune consecințe și răspundere juridică aferentă factorilor decizionali.
2. O altă problemă care va impacta major în detrimentul calității, sistemul de învățământ este propunerea de majorare a normei didactice cu 2 ore:
La acest moment au fost derulate majoritatea activităților din calendarul de mobilitate: rezolvarea restrângerilor de activitate, completarea normelor, pretransferurile etc. Creștereanormelor didactice produce următoarele consecințe:
✓ Apariția unor situații în care cadrele didactice intră în restrângere de activitate și sunt informate în luna iulie – august, în perioada concediului de odihnă.
✓ La nivelul școlilor ar trebui să se realizeze o procedură care presupune resursă umană, aflată în concediul legal de odihnă! La fel și colegii aflați în situații critice!
✓ Cadrele didactice aflate în situația restrângerii sunt discriminate – nu au participat împreună cu ceilalți colegi la completarea/ocuparea posturilor/fracțiunilor vacante, derulate deja conform etapelor de mobilitate din Calendarul aferent Metodologiei de mobilitate pentru anul școlar 2025-2026, aprobata OMEC nr. 74955/2024, încălcându-se grav principiile constituționale!
În susținerea punctelor de vedere expuse anterior invocăm următoarele dispoziții legale: Constituția României, Art. 16 al. 1 – Egalitatea în drepturi: „Cetățenii sunt egali în fața legii și a autorităților publice, fără privilegii și fără discriminări.”, Legea Învățământului Preuniversitar nr. 198/2023 și Legea 53/2003 – Codul Muncii.
ÎN CONCLUZIE,
Stimate Domnule Prim-ministru Ilie Bolojan și StimateDomnule MinistruDaniel David, vă solicităm să aveți în vedere respectarea legislației în vigoare în privința degrevării pentru funcțiile de conducere, de îndrumare şi control și a normei didactice din învăţământul preuniversitar cu respectarea principiului importanței sociale a muncii, în sensul că deciziile trebuie luate în raport cu responsabilitatea, complexitatea, riscurile activităţii şi nivelul studiilor (conform pregătirii profesionale specifice, la care se adaugă formarea managerială), evitarea inechităților și a discriminării managerilor de școală, respectiv a cadrelor didactice.
Directori din învățământul preuniversitar”
Citește și:
Directorii de școli și licee, ai CCD și CJRAE nu mai au dreptul la plata cu ora și trebuie să predea minimum 14 ore pe săptămână din 1 septembrie 2025 – proiect
Un director de școală va avea normă de predare de 14 ore, din 1 septembrie, după degrevările și creșterea normei didactice din proiectul Legii Bolojan / „Așa ies calculele”, spune Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: Vom parcurge procedurile deja începute de mobilitate a profesorilor, le vom adapta și completa ulterior
Inspectorii școlari trebuie să predea minimum jumătate din normă, nu mai au dreptul la plata cu ora și rămân fără spor pentru proiectele cu fonduri europene întârziate – proiect
Directoarea Manuela Matits, apel la solidaritate către managerii din școli din țară: Consider inuman să fim obligați să predăm 14 ore. Mii de profesori tineri riscă să fie disponibilizați, nu putem rămâne tăcuți
Directoarea Magdalena Dorcioman: Degrevarea nu este un privilegiu, ci un instrument de eficiență instituțională, mai ales în școli care administrează sute de elevi și reforme în derulare
Foto: © Juan Moyano | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
4 comments
…directorii sunt numiți pe baza de competență, nu sunt numiți politic. Au dat chiar si concursuri unde au bifat varianta corecta in ce priveste asemănarea intre cutit si lingură, intre roman și film…au dovedit competență si performanță. De ce să nu aibă și ore in norma obligatorie? Poate îsi aduc aminte cum e sa fii profesor, că ai si uitat de cand n-au mai dat pe la cele 6 ore din incadrare.
Doar că sunt și școli cu n directori adjuncți aiurea. Ia reduceți-i, că se pot face modificări ilegale din mers
Un guvern ilegitim (care este constituit din oameni nevotați vreodată de vreun cetățean, lipsiți de încrederea publică, care nu trebuie să deconteze nimic electoral) consacră în condiții ilegitime (prin asumarea răspunderii guvernului, nu prin dezbateri parlamentare, luând forma unui abuz al majorității sau al unui dictat al premierului) reforme lipsite de legitimitate (necunoscute, nedezbătute, nesusținute și nevotate de vreun cetățean).
Această sodomizare a democrației va avea consecințe infinit mai perverse decât micile câștiguri bugetare pe care le urmărește. Extremismul ilegitimității legitimează extremismul.
Îndrăznesc o propunere: pentru a arăta neterminaților incompetenți din fruntea țării și ministerului cît respect merită,și pentru a pune un pic de presiune,ar trebui ca TOȚI directorii școlilor din țară să-și depună IMEDIAT demisiile,iar TOȚI profesorii diriginți să renunțe la dirigenție.Astfel s-ar face o și mai mare economie la buget,în care se pare că Educația a făcut o mare gaură,după cum ritos a spus onorabilul domn ministru David (glumesc,desigur…).Mare păcat că un „intelectual” de calibrul lui va rămîne în istorie cu astfel de declarații și ca părtaș la o mare mizerie!