Planuri-cadru liceu 2025. Disciplinele din trunchiul comun și numărul de ore pentru elevii de la real, uman, tehnologic și vocațional / Rezultatul dezbaterii a fost publicat de Ministerul Educației în consultare publică

23.204 vizualizări
Luni, 16 iunie, Ministerul Educației și Cercetării a pus în dezbatere publică noile planuri-cadru pentru liceu. Documentul conține propunerile de număr de ore la fiecare disciplină și specializare de liceu. Vezi mai jos, în articol, disciplinele din trunchiul comun și numărul de ore pentru elevii de la real, uman, tehnologic și vocațional.

Planurile-cadru cuprind disciplinele obligatorii și opționale din fiecare clasă și numărul minim și maxim de ore aferente acestora. 

Conform Ministerului Educației, pentru învățământul liceal, trunchiul comun se constituie din discipline/domenii de studiu/module de pregătire obligatorii tuturor elevilor, indiferent de filieră, profil și specializare/calificare profesională, astfel: un număr de 15 discipline la fiecare dintre clasele a IX-a și a X-a, cu buget cumulat săptămânal de 19 ore la clasa a IX-a și de 20 de ore la clasa a X-a, respectiv dintr-un număr de 12 discipline la clasa a XI-a și 11 discipline la clasa a XII-a, cu buget cumulat săptămânal de 14 ore la clasa a XI-a și de 13 ore la clasa a XII-a.

Când se aplică noile planuri-cadru?

Art. 40 – „(2) În anul școlar 2026-2027, pentru clasa a IX-a, învățământ liceal, forma cu frecvență zi, se aplică planurile-cadru aprobate prin anexele 2-38 ale prezentului ordin, iar pentru clasele a X-a, a XI-a și a XII-a, învățământ liceal, forma cu frecvență zi, respectiv clasele a X-a și a XIa, învățământ profesional, rămân în aplicare planurile-cadru care au fost aplicate în anul școlar 2024-2025.”

Plan-cadru pentru profilul real, specializarea matematică-informatică

Plan-cadru pentru profilul real, specializarea matematică-informatică

Plan-cadru pentru profilul umanist, specializarea științe sociale

Plan-cadru pentru profilul umanist, specializarea filologie

Plan-cadru pentru filiera tehnologică, profilul tehnic, toate calificările profesionale

Plan-cadru pentru filiera tehnologică, profilul resurse naturale și protecția mediului, toate calificările profesionale

Planul-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul pedagogic, specializarea pedagogia educației timpurii

Planul-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul pedagogic, specializarea pedagogia învățământului primar, clasele a IX-a – a XII-a

De menționat este că oficialii din Ministerul Educației și Cercetării au precizat, în timpul dezbaterilor, că disciplinele din trunchiul comun și din curriculumul de specialitate vor fi scoase la titularizare.

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 prevede că trunchiul comun se stabilește la nivel central prin ordin al ministrului educației:

Articolul 86 – „(1) În planurile-cadru sunt prevăzute disciplinele, domeniile de studiu, modulele de pregătire obligatorii și opționale, precum și bugetul de timp alocat acestora. Planurile-cadru vor fi evaluate și, după caz, revizuite periodic, iar modificările nu vor produce efecte în timpul anului școlar în curs.

(2) Trunchiul comun se constituie din disciplinele/domeniile de studiu/modulele de pregătire obligatorii, pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal indiferent de filieră, profil și specializare/calificare profesională, și se stabilește la nivel central prin ordin al ministrului educației.”

Ce înseamnă trunchi comun, potrivit proiectului Ministerului Educației

„Pentru învățământul liceal, trunchiul comun se constituie din discipline/domenii de studiu/module de pregătire obligatorii tuturor elevilor, indiferent de filieră, profil și specializare/calificare profesională, astfel: un număr de 15 discipline la fiecare dintre clasele a IX-a și a X-a, cu buget cumulat săptămânal de 19 ore la clasa a IX-a și de 20 de ore la clasa a X-a, respectiv dintr-un număr de 12 discipline la clasa a XI-a și 11 discipline la clasa a XII-a, cu buget cumulat săptămânal de 14 ore la clasa a XI-a și de 13 ore la clasa a XII-a.

Majoritatea disciplinelor din TC sunt în corespondență cu probe ale examenului național de bacalaureat (obligatorii/la alegere). Trunchiul comun asigură, în principal, dezvoltarea culturii generale, contribuie la formarea competențelor-cheie și susține alfabetizarea funcțională, fiind în relație directă cu profilul de formare al absolventului, acoperind toate ariile curriculare, cel puțin în clasele a IX-a și a X-a.

Programele școlare pentru disciplinele cu alocare orară în acest segment curricular sunt elaborate de grupurile de lucru specifice, constituite la nivelul Ministerului Educației și Cercetării, și aprobate prin ordin al ministrului educației și cercetării.

DOCUMENT DESCARCĂ PROIECT Planuri-cadru liceu – iunie 2025

Informații de context

Amintim că elevii care au început clasa a VIII-a pe 9 septembrie 2024 ar fi trebuit să învețe la liceu după programe școlare noi și să dea un Bacalaureat cu cel puțin 5 examene scrise și 4 de competențe, potrivit Legii Deca-Iohannis. 

Or, la nivel de liceu, lansarea noilor planuri-cadru a fost amânată în mod repetat pe parcursul ultimului an, sub diverse pretexte, în condițiile valului de alegeri programate în 2024 – locale, europarlamentare, parlamentare și prezidențiale, o ultimă țintă propusă pentru punerea lor în consultare fiind ianuarie 2025.


17 comments
  1. Domnul ministru a făcut bine planurile și se apropie încet încet de occident. Dar mai e până să să ajungă la nivelul celor din occident. Deocamdată predomina încă materiile comuniste chimie fizica cu conținuturi vechi.
    Voi comentați după orele pe care le aveți în salar?

    Fizica nu se făcea nici până acum pt că nu au profesori. Degeaba ai 2-3 ore de fizica sau chimie și sunt în portofoliul celor de muzica sport matematica sau engleza.
    Era oricum degeaba.

    Iar facultățile inginerești sunt fabrici de diplome xeroxate producătoare de șomeri pt că nu mai au domenii de absorbtie a absolvenților pe piata muncii. Studenții nici nu mai frecventează cursurile. Multi sunt studenți fictivi pt a asigura ca la seral clasele sa ia profesorii salariiile.

    Vreți studenți buni la facultăți? Băgați admitere scrisă nu dosariada.

  2. Eu tot nu inteleg… In clasa XII sunt 2 ore de lb romana pe saptamana, avand in vedere ca e BAC, as dori ca al meu copil sa aiba la optional sau CS sau CDEOS, sau cum i-o spune… inca 1 ora de romana. Este posibil? sau vom fi obligati sa acceptam ce ne zice scoala… vreo bomba de optional ca sa mai intregeasca catedra unui profesor…

    1. Nu, drăguță. Hai să te lămuresc.

      Copilul tău va da bacalaureat într-o formă diferită. Cea propusă acum, de care încă n-ai aflat încă pentru că ministrul e ocupat să tragă petarde, este cu trei probe obligatorii la toate specializările, care vor fi: 1. română, matematică, științe (ce mai rămâne din ele), discipline umaniste (o singură probă de 3 ore, la grămadă), 2. prima limbă străină (scris), 3. a doua limbă străină (scris.) FACULTATIV, a 4a probă ar fi în specializarea liceului, dacă există, gen informatică/echivalent atestat, sau discipline tehnice/echivalent certificat. Deci dacă vrei (și poți) dai 4 probe ca să iei o medie 6, sau doar 3 dacă nu poți sau n-ai curaj.

      Orele sunt fix NIMIC cât timp problema e la conținuturi. Pot să taie trei sferturi din ore, dacă lasă aceleași conținuturi, nimeni nu va face nici cât se făcea până acum. Idioții ăștia au impresia că numărul de ore de predare e cel care contează… Opționalele predate de profesori sunt exact ultima problemă a celor care vor da noul tip de bacalaureat.

      Dacă până acum erau meditații la greu la română, mate și istorie/geografie, a venit în sfârșit și vremea profesorilor de limbă străină să facă șase case din meditații. /s

  3. Domnule Ministru,

    Consider că, pentru a asigura corectitudinea și calitatea sistemului educațional, este imperativ să se reglementeze accesibilitatea la programele de studii universitare.

    Propun ca absolvenții de liceu care au parcurs mai puțin de 20 de ore pe durata ciclului liceal din aria curriculară Matematică și Științe ale Naturii să NU poată aplica pentru facultăți din domeniile inginerești sau din domeniul științelor medicale.

    În lipsa unei astfel de reglementări, riscăm să avem viitori ingineri care vor proiecta poduri sau neurochirurgi care vor efectua intervenții chirurgicale complexe fără a deține minimul de competențe fundamentale necesare. Aceste competențe sunt esențiale pentru a putea dezvolta ulterior cunoștințele aprofundate necesare pentru a construi infrastructuri durabile și pentru a asigura supraviețuirea pacienților.

    1. N-ai să vezi. Oamenii ăștia duduie de prostie. Trâmbițează sus și tare cum vor ei să educe elevii așa încât să facă față viitorului și AI-ului și alea-alea, și pe partea cealaltă taie exact din cunoștințele care i-ar ține în viață și sănătoși, dacă le-ar avea (fizică, chimie, biologie).

      Bagă la greu istorie, științe umaniste și TIC/info, dar fără matematică, doar o să prindă algoritmii prin osmoză sau telepatie. Le pune Musk un cip direct în creier să le scrie informația în el, și aia e, gata, desființăm școlile spre bucuria proștilor.

      Adio ingineri, adio doctori, veți avea livratori, tiktokari, șoferi de TIR și curierat, și cam aia va fi. Eventual niște mașiniști (puțini la număr) pentru ce mai rămâne din Dacia la Mioveni, dacă nu se mută și ăia. Viitor de haur țara asta are.

    1. Este FENOMENAL de prost. Sincer, cred că ăsta e șutul în trei litere de care mai aveam nevoie noi, ceilalți proști, care-am crezut că țara asta mai merită să rămâi în ea, chiar dacă ai o șansă poate mai bună în altă parte.

      Mă apropii de 50 de ani, m-am specializat și super-specializat în toate minunile, și mă aflu în situația ca, profesor de fizică, matematică, cu cunoștințe solide (și certificate) de informatică, să intru probabil în restrângere de activitate în 2 ani de acum înainte, pentru simplul motiv că am ales un post în rural, iar în regiunea mea TOȚI vom fi în exact aceeași situație – restrângere – și primii ”aleși” vor fi, evident, cei cu PCR, nu cei care-au muncit în sala de clasă cu copii din ce în ce mai slab pregătiți în ultimele generații, născuți din părinți care nici ei n-au prea dat pe la școală.

      Aia e, învățătură de minte. Sper doar să le iasă pe nas celor care ne spun ce bine va fi în școală fără științe, când vor rămâne fără doctori sau ingineri, sau simpli tehnicieni.

  4. Avem noi romanii o vorba: „frectie la picior de lemn”. Ne invartim in jurul cozii si ne facem ca nu vedem elefantul din magazinul de portelanuri. Atata timp cat:
    a) avem aceeasi materie greoaie si super incarcata
    b) avem metode „stravechi” de predare, focusate pe memorare mai degraba decat pe gandire
    c) pastram in sistem cadre didactice absolut incapabile
    d) nu reintroducem mai multa disciplina in scoli

    putem sa tot modificam „nimicuri”, ca de exemplu, structura anului scolar (marea reforma a lu’ Campeanu, a inventat gaura la macaroana si a schimbat semestrele in module), putem sa tot modificam testele pentru examen, sau sa umblam la numarul de ore si tot nu vom obtine o schimbare reala care sa fie in primul rand in beneficiul generatiilor care vin….

  5. Asta e rezultatul consultarii? Pai de unde a aparut o disciplina noua in trunchiul comun – Sociologia – la clasa a 10-a? Cine a propus-o? Am urmarit toate dezbaterile din tara si s-a spus mereu „nu vrem discipline noi”. S-au unit Economia (dintr-a XI-a) cu Educatia antreprenoriala (dintr-a X-a) intr-o singura disciplina, de predat in clasa a 12-a, in care au pus si „educatie financiara” si „educatie juridica” – deci o salata. Abia parcurgem acum toate continuturile din teoria economica intr-un an, dar in varianta propusa va deveni totul superficial.
    In clasa a 12-a anul scolar e de regula mai scurt, iar focusul elevilor e pe aprofundarea cunostintelor deja dobandite pentru BAC.
    Deci vom avea absolventi care vor fi analfabeti dpdv financiar, usor de manipulat de altii. Din pacate dl Ministru arata lipsa de respect pentru stiinte. Si da, Economia e o stiinta, pentru care se acorda inclusiv premiul Nobel. Foarte trist!

  6. Exact! O mulțime de ore „de specialitate” la care se plictisesc și elevii si profesorul de ei. Și cultura generala 0 vor avea acești elevi. Dacă lucrurile s-ar face pe bune la acea practica de la tehnologice… Dar nici gand.

    1. Ai noștri au acum practică comasată – nu fac nimic. Nu există protocoale semnate – nu e industrie în zonă – nu există maistru de specialitate (”predau” profesorii ingineri, mai pe românește la practică se scrie după dictare). Dar sunt trei săptămâni de ”practică”. Și vor avea și mai multe de acum înainte. Aia e, facem conversie în discipline tehnice, și devenim și noi ”ingineri” ca ăștia pe care-i avem deja (cu deosebirea că, mi-e rușine pentru colegii mei s-o spun… noi măcar putem scrie corect gramatical).

  7. Mai ales la Tehnologic ar fi trebuit minim 2 ore la L2….Dacă acum se mai face ceva ,da aici înainte va fi zero barat.

  8. Pentru învățământul tehnic, din nou multe ore de specialiltate care nu se fac și în timpul cărora elevii stau cu nasul în telefon sau dorm. Iar profesorii de cultură generală se lovesc de inerția în care băltesc elevii după orele de ”specialitate”. Iar ne prefacem că reformăm. Dacă nu contează consultările publice, la ce naiba mai suntem întrebați. Doar să avem impresia că părerea noastră are importanță?! În final, o să se aleagă praful!

  9. Bă, voi sunteți sănătoși la cap?! Matematică 2 ore la tehnologic?? Păi voi aveți impresia că fix ăia n-au nevoie de matematică? Sper să vină exact ei să vă pună țevile și să vă repare acoperișul. Științele decimate în favoarea artelor, la licee TEHNOLOGICE ȘI REALE??! Dar noi vrem să ținem pasul cu lumea dezvoltată?! Consiliere în TC, ARTE în TC, toate modele de istorii la toate clasele, dar nu matematică și științe, că vă put. Și evident, religie în TC. Că cică era opțională, vezi să nu.

    Iar la uman, nicio matematică sau știință după clasa a 10-a, că exact ăștia se răzgândesc în clasa a 11-a și se gândesc că e cazul să dea la medicină, după ce n-au mai văzut științe doi ani la rând. Dar îndopați cu umanism, că se știe că după facultate, cele mai căutate profesii sunt cele în HR.

    Pentru asta merită încă o grevă și după aia, plecarea din învățământ și din țară. O țară guvernată de imbecili nu are nici cea mai mică șansă de dezvoltare.

    Pentru minciuna aia cu toate CDEOȘ-urile. Tehnologicul are ZERO CDEOȘ. N-ai cum repara și petici prostia asta. Cică pun acolo fix stagiile de pregătire… CARE stagii?! Cine credeți că mai semnează pentru practica la tehnic/mecanic, când tu ai elevi care nu mai au timp să învețe să calculeze?!

    Asta e doar o metodă mascată de a reduce din posturi/catedre, înlocuind toți profesorii de științe cu pseudo-ingineri (să vedem de unde-i scot și pe ăștia) și/sau de a închide trei sferturi din liceele din țară (căci, surpriză, majoritatea, și în special cele din rural, sunt licee tehnologice). Ia calculați voi 30 de ore per disciplină la o clasă raportat la 36 de săptămâni de școală (0,83 oră normă săptămânală) și vedeți din câte clase faci o normă didactică de 18 ore. Dacă nu o cresc și pe aia. Și după ce calculați, vedeți câți din profesori își permit 1. să facă naveta în 3 școli pentru o singură catedră, 2. își permit să lase casă și familie ca să trăiască zi-lumină în școală și 3. după ce ies la pensie cei care nu mai au timp să se reprofileze, câți profesori noi mai intră în sistem în condițiile în care nu vor exista posturi nici cât erau, cu chiu cu vai, până acum.

    Cât despre elevii care nu-și permit să meargă la oraș și să se bată pe locuri inexistente cu toți cei care erau deja acolo – lasă-i nene pe ăia din rural să nici nu mai facă liceul, că e nevoie și de pălmași, nu?

    Sictir, Davide, așa să ai parte.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Decanii de la 12 facultăți de Istorie din țară, președintele Academiei Române și șeful secției de Istorie-Arheologie cer ministrului Educației să includă cel puțin câte o oră de Istorie universală și a românilor în trunchiul comun la liceu, la toate specializările și clasele

Decanii de la 12 facultăți de Istorie din țară, președintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop și șeful secției de Istorie-Arheologie al Academiei, Victor Spinei, cer ministrului Educației și Cercetării, Daniel…
Vezi articolul

Locurile I și II la prima ediție a Mystery Engineering Box, competiție internațională STEAM, obținute de două echipe de elevi români de la Colegiul Național „Zinca Golescu”, Pitești și Liceul Internațional de Informatică „Spectrum” (P)

România scrie o nouă pagină în educația tehnologică! Două echipe de elevi români au obținut locurile I și II în cadrul primei ediții internaționale a competiției „Mystery Engineering Box”, inițiată…
Vezi articolul