Planurile Ministerului Educației pentru finanțarea cercetării în universități: “100 de milioane de lei, cel puțin”, alocați pe baza performanței / Premii pentru universități cu domenii în topurile internaționale

2.688 de vizualizări
Foto: gov.ro
„Pentru prima dată, din bugetul Ministerului Educaţiei, vom acorda o componentă pentru finanţarea instituţională a cercetării ştiinţifice din universităţile româneşti. Ne dorim să reuşim să construim în interiorul lui, bugetul deja cunoscut şi aprobat al Ministerului Educaţiei, în aşa fel încât o sumă de 100 de milioane de lei, cel puţin, să fie destinată finanţării cercetării ştiinţifice din universităţile româneşti pe baza evaluării performanţei fiecărei universităţi”, a declarat, marți, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, la o dezbatere organizată de Senat, potrivit Agerpres.

“Deci, să nu fie o sumă alocată arbitrar, ci să fie alocată în raport cu potenţialul şi cu strategia fiecărei unităţi”, a spus el Sorin Cîmpeanu.

Ministrul Educaţiei a mai arătat că se vor acorda 500.000 de lei ca premiu de performanţă pentru universităţile care au domenii prezente în cele mai cunoscute topuri internaţionale.

Finanțarea cercetării în universități. Declaratii Sorin Cîmpeanu:

  • „Am luat decizia de a încuraja performanţa prin finanţarea cu o jumătate de milion de lei pentru fiecare domeniu prezent în top Shanghai. O altă decizie pe care o anunţ cu satisfacţie este aceea conform căreia ministerul va finanţa fiecare dintre cele 10 universităţi care sunt câştigătoare ale apelurilor – primul şi al doilea – pentru reţele de universităţi europene, o sumă egală cu finanţarea pe care fiecare dintre cele 10 universităţi o primeşte de la Comisia Europeană. Deci din bugetul Ministerului Educaţiei, atât cât este el, am spus că nu contează câtă finanţare va primi fiecare din cele zece universităţi de la Bruxelles, exact aceeaşi sumă va fi finanţarea Ministerului Educaţiei. Cât dă Comisia Europeană, în ansamblul ei, câştigătorilor unei competiţii redutabile, atât va da şi Ministerul Educaţiei din România”.

Pe marginea rezultatelor slabe ale universităților în clasamentele internaționale, el a făcut trimitere la finanțarea redusă primită de învățământul superior:

  • „Rezultatele universităţilor româneşti în plan internaţional, raportate la cât s-a investit în învăţământul superior, sunt absolut remarcabile. Nu cunosc exemple de universităţi care să fie mai bine poziţionate având aceleaşi resurse. Deci, este o legătură directă între calitatea învăţământului superior şi finanţarea învăţământului superior”.
  • „Bugetul întregului învăţământ superior din România – 1,15 miliarde de euro, iar Harvard University – 4,6 miliarde de euro, Stanford – 5,5 miliarde de euro, buget anul acesta, Cambridge are 2,6 miliarde de euro, MIT are 3,1 miliarde de euro, Oxford are 2,5 miliarde de euro. finanțarea cercetării în universități: Sub două miliarde de euro nu coboară nicio universitate de top, iar noi avem 1,15 miliarde de euro tot învăţământul superior. Să fim atenţi la ce performanţă ne aşteptăm dacă investim atât”.

1 comment
  1. Doamne, de câta ori am semnalat finanțarea invățământului funcție de performanțe şi çoncentrarea in centre puternice,tradiționale!!! Dispesarea teritorială a invățământului superior după ’89 a determinat, în mare măsură,starea actualā a acestuia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cele mai frecvente întrebări și răspunsuri despre bursele școlare 2023-2024, publicate de Ministerul Educației / Școala poate cere anchetă socială pentru bursa socială monoparentală, dacă componența familiei nu se poate dovedi prin documentele din Metodologie

Ministerul Educației a publicat cele mai frecvente întrebări și răspunsuri despre bursele școlare care se acordă în anul scolar 2023-2024, cu 2 zile înainte de termenul până la care școlile…
Vezi articolul
Remus Pricopie / Foto: Agerpres

Remus Pricopie, rectorul SNSPA, reacționează la noile proiecte de Legi ale educației: Nu cred că cele două propuneri legislative sunt în integralitatea lor în linie cu proiectul România Educată

„Nu cred că cele două propuneri legislative, inițiate de Ministerul Educației, sunt în integralitatea lor în linie cu Proiectul “România Educată”, transmite Remus Pricopie, rector al Școlii Naționale de Studii…
Vezi articolul

Noile planuri-cadru pentru liceu nu o să mărească durata anului școlar, spune ministrul Educației / Va crește ponderea componentei de specialitate, mai ales în clasele mari, clasele a XI-a și a XII-a, și va crește componenta care ține de alegerea pe care o poate face elevul din oferta școlii – Daniel David

Noul ministru al Educației, Daniel David, a declarat, la Digi24, referitor la noile planuri-cadru pentru liceu, că „trunchiul comun va fi mult mai bine gândit pentru a acoperi acea parte de…
Vezi articolul