Reformele din Educație se fac „strict matematic”, fără o analiză reală a nevoilor din teren, „cineva a luat un pix și a zis «hai să tăiem»”, a spus pentru Edupedu.ro profesoara de Psihologie și președintele Sindicatului din Învățământ „Spiru Haret” Mureș, Iolanda Cătinean, care a venit să protesteze luni în fața Parlamentului.
- Amintim că luni, 7 iulie, a avut loc protestul profesorilor față de proiectul legii Bolojan, după cum au anunțat liderii sindicali.
Sindicalista a spus pentru Edupedu.ro că lupta principală a sindicatelor nu mai este, în acest moment, pentru creșteri salariale, ci pentru păstrarea posturilor existente din sistemul educațional: „vor dispărea, cred eu, în primul rând posturi nedidactice, didactic auxiliare, posturi de conducere și, evident, prin comasarea școlilor, s-ar putea să aibă probleme și profesorii care la ora actuală predau în școli”, a afirmat ea.
Profesoara a explicat și că Ministerul Educației va trebui să ofere soluții pentru toate situațiile problematice care vor apărea odată cu mărirea normei didactice: „mărirea normei didactice cu 2 ore, care chiar dacă pare ușor de îndeplinit, de pus în practică este mai greu”, a spus ea. (Vezi aici despre creșterea normei didactice cu 2 ore).
Aceasta a mai afirmat că eficiența actului educațional este mai mare în clase cu un număr mai mic de copii, mai ales că nu au fost puse în practică soluții pentru copiii cu cerințe educaționale speciale: „ar trebui prima dată dezvoltată o infrastructură de specialiști și de spații pentru copiii aflați în asemenea nevoi și după aceea să încercăm să creștem numărul de elevi”, subliniază profesoara. (Citește aici despre propunerea din proiectul Bolojan privind creșterea numărului de elevi la clasă)
Redăm declarația profesoarei:
„Eu reprezint astăzi Sindicatul din Învățământ «Spiru Haret» Mureș și încerc să scot în evidență toate problemele pe care le are sistemul de învățământ la ora actuală și pe care le va avea în continuare prin măsurile pe care dorește Guvernul să le adopte.
Și să încep cu începutul, prima măsură, cea cu mărirea normei didactice cu 2 ore, care chiar dacă pare ușor de îndeplinit, de pus în practică este mai greu. Suntem în etapa în care urmează examenul de titularizare, posturile sunt ocupate deja. Ba mai mult, au fost câteva etape de mobilitate prin care colegii noștri au ocupat posturi în diferite școli prin completare de catedră, prin pretransfer și există școli în care nu se poate asigura numărul de 20 de ore pentru constituirea unei catedre. Și mă întreb, dacă la nivelul unei județ apar foarte multe cazuri de de acest gen, care este soluția pe care o are Ministerul Educației și Cercetării?
A doua problemă este comasarea școlilor și vă vorbesc din perspectiva unui om care a lucrat și în mediul rural, nu numai în mediul urban. Există școli la distanță mare una de alta. Poate că asta nu creează anumite probleme, se pun la dispoziție microbuze școlare, dar ne gândim la o anumită rată de abandon școlar care poate să apară pentru că sunt părinți care nu-și permit, acolo unde mijloacele de transport nu reușesc să asigure naveta copiilor, nu-și permit să își ducă copiii în școli.
Și dispar locuri de muncă. Ori, noi astăzi luptăm pentru locurile de muncă din Educație, nu neapărat pentru nivelul de salarizare, pentru care luptăm de ani de zile și oricum nu se rezolvă mare lucru. Deci vor dispărea, cred eu, în primul rând posturi nedidactice, didactic auxiliare, posturi de conducere și, evident, prin comasarea școlilor, s-ar putea să aibă probleme și profesorii care la ora actuală predau în școli.
Creșterea numărului de elevi dintr-o clasă – ne întoarcem în vremurile de demult, și eu am învățat într-o clasă cu 36 de elevi la vremea respectivă, dar eu cred că ar trebui să ne uităm spre viitor la clase aerisite, cu un număr mai mic de copii, pentru că eficiența actului educativ este mult mai mare. Și să ținem cont și de faptul că în general avem copii cu nevoi speciale integrați în sistemul de masă și nu avem suportul necesar pentru acești copii, nu avem specialistul care să asigure o dezvoltare în ritmul propriu al fiecărui copil. Am văzut cadre didactice neputincioase în fața unor cazuri pe care nu le-au putut gestiona și copiii respectivi ar trebui sprijiniți, îndrumați. Și mă gândesc că ar trebui prima dată dezvoltată o infrastructură de specialiști și de spații pentru copiii aflați în asemenea nevoi și după aceea să încercăm să creștem numărul de elevi.

Eu cred că tot ce se face astăzi este strict matematic. Cineva a luat un pix și a zis «hai să tăiem», fără să facă neapărat o analiză din toate zonele, pentru că noi nu ne gândim doar la mediul urban, unde unele probleme se rezolvă mai ușor, trebuie să luăm fiecare comunitate în parte și să vedem în fiecare care sunt nevoile.”
Ce măsuri cu impact direct în Educație conține proiectul de măsuri fiscale:
- creșterea normei didactice cu 2 ore
- reducerea cuantumului plăților pentru plata cu ora prin raportare la timpul de lucru săptămânal
- creșterea numărului de elevi la clasă
- reducerea degrevărilor pentru conducere la maximum 50% din norma de 20 de ore și pentru îndrumare și control – la maximum 30%
- scăderea numărului de angajați care vor mai beneficia de vouchere de vacanță și indemnizații de hrană, prin schimbarea bazei de raportare la salarii mai mici.
- Sunt blocate din nou angajările în Învățământ și Titularizarea pe 2026, pe același model ca în ultimii 3 ani
- Rămân trei tipuri de burse școlare: de merit, tehnologice și sociale. Dispar bursele de excelență și reziliență
- De la 1 septembrie 2025, plata cu ora pentru profesori se va raporta la numărul mediu lunar de ore lucrătoare
- Din următorul an școlar, toate clasele, de la grădiniță și până la liceu, vor avea câte 2 elevi în plus
- Din anul școlar 2025-2026, norma didactică de predare pentru profesorii de gimnaziu și liceu este de 20 de ore
- Bursele studenților de la masteratul didactic vor fi reduse cu 30% și acordate doar pe perioada cursurilor și examenelor
- Prima pentru profesorii care se pensionează la vârsta standard stabilită prin lege este amânată pentru anul școlar 2026-2027
21 comments
Altceva nu pot spune, înainte de pretenții demonstrați, cu 40-50% analfabeți funcționali nu prea meritați să primiți ce aveți acum!
Ar trebui imediat ce ne spun că taie vreun drept obținut, sa ne spună ce se va alege cu su.a „colectata”, unde va ajunge?
Domnule „debutant”, dacă „puneai osul la treabă” și erai absolvent de fizică, chimie sau matematică, acum nu mai aveai nicio emoție, întrucât este mare deficiență de cadre didactice în aceste domenii.
Crede-mă, te rog, căci știu foarte, bine ce spun.
Dar ai ales, asemeni majorității tinerilor de azi „varianta mai ușoară”. La fizică sau chimie dormeai două -trei ore pe noapte deseori.
Succes!
Ce-mi place de Marius! Este ca în povestea „S-a întâlnit hoțul cu prostul!” Se pare că se uită cine este PROSTUL!
Umbla vorba pe surse ca toata povestea asts cu reducerea cheltuielior a fost facuta cu AI, nici macar din pix. Asa ca sindicatele trebuie sa negocieze cu AI. PS ce fsc acum Bolojan si David e hororul incompetentei umane, dar se incapataneaza sa acopere 9,3% deficitul luând din 3,6% al Educatiei, artimetica de repetenti.
Buzunar. Atunci tot AI sa rezolve problemele apărute și relatate in articolul de mai sus. Unde o sa folosească banii care ii vor „obtine” din toate zceste reduceri?????
Înainte să spuneți că nu se poate creste norma cu 2 ore, vin și vă întreb: Câți profesori pot preda mai mult de o materie? Sunt multe cazuri când un cadru didactic poate preda mai multe de o materie și în acest fel își poate completa norma. De asemenea, cred că se poate găsi un pachet de cursuri care sa le permită celor care nu au o dublă specializare să predea și altceva. Soluții există, trebuie doar sa le căutați.
O, Doamne! Chiar credem că un simplu curs îi poate transforma pe profesori în specialiști capabili să predea o altă materie? Ideea că, după câteva ore sau chiar săptămâni de formare, un profesor ar putea dobândi competențele profunde necesare pentru a ghida elevii într-un alt domeniu este, cel puțin, naivă.
Un curs poate fi, cel mult, un punct de plecare — un mod de a deschide ochii asupra complexității disciplinei și de a semnala diferențele față de materia pe care o predai în mod obișnuit. Dar el nu poate înlocui experiența reală, pregătirea temeinică și, mai ales, vocația pentru acea materie.
Educația de calitate cere mai mult decât o diplomă de participare la un curs. Cere respect pentru profesie și pentru elevi.
Puști din degete și gata calificarea, ca la fabrică. Faci un curs și ești specialist. Bravo !
Ideea pe care am vrut sa o transmit este că dacă se vrea, se pot găsi soluții. Până la urmă nu cred că o să le dăm elevilor diploma de licență la educație socială sau tehnologica, dar atunci când nu vrei sa muncești, te încăpățânezi că un catâr, că atât se poate. Din punctul meu de vedere, norma didactică a unui profesor, trebuie sa fie egala cu numărul de ore pe care le are un elev. Elevii au 25-30 ore/săptămână în care trebuie să studieze mai multe materii și când ajung acasă trebuie să își facă temele și să învețe pentru majoritatea dintre acestea. Profesorii nu stau atât la școală și fiecare trebuie să pregătească pentru predare, o materie pe care a studiat-o in facultate și pe care teoretic o știe că o predă de atâțea ani. Hai sa fie egalitate, dar și pentru elevi, vreți 16 ore pe săptămână, atunci și elevii să stea 16 ore la școală, hai să împărțim cu aceeași oca. În ceea ce privește cele 40 ore pe săptămână ( 16+24 făcute acasă)….nu o crede nimeni. Propunerea mea este că cele 40 de ore sa le petreaca fiecare cadru didactic în unitatea de învățământ, asa cred că nu vor mai exista dubii cu privire la acest aspect.
Problema elevilor se poate rezolva prin ușurarea programelor, nu prin împovărarea profesorilor. Da, ai dreptate că elevii au foarte mult de muncă. Dar nu rezolvi această problemă răzbunându-te pe profesori pentru faptul că elevii au multe ore. Dacă tu crezi că unui profesor îi place să galopeze prin materie, să fie obligat să predea cantități enorme de informații, te înșeli. Habar nu ai ce înseamnă să fii profesor. Te invit să stai alături de mine o lună, ca să vezi.
Eu am o clasă de 33 de elevi. Știi câte ore înseamnă realizarea unui test, conceperea baremului de corectare și corectarea tuturor lucrărilor? În plus, sunt și dirigintă la această clasă. Știi câte ore petrec zilnic vorbind cu părinții, la școală sau la telefon, despre problemele copiilor — școlare sau de acasă?
Habar nu aveți, de fapt, ce înseamnă să fii profesor. Probabil lucrezi în mediul privat, ajungi acasă și munca ta se oprește acolo. Eu îmi adorm copilul, iar apoi urmează încă câteva ore bune de muncă, până aproape de miezul nopții.
Iar la această clasă am și un elev cu CES, pentru care trebuie să pregătesc un test adaptat, cu un barem diferit și evaluare diferențiată.
Debutant, profesor de educatie fizica ce doar si-a luat definitivatul, acum sunt anuntat ca am primit o continuitate care “s-ar putea” sa nu mai fie valabila.
Despre mine.. ce sa mai spun.. mi-am programat si eu nunta, bun bazat ca voi ramane in sistem si ziua de maine nu-mi va fi o mare problema.. iar acum sunt in plop si plopul este in aer.
Ba chiar mai mult de atat, am votat si cu cine a trebuit, iar acum tot ce pot spune este ca noptile nu mai sunt atat de linistite si odihnitoare..
Multumim
nu te plânge în situația asta am fost toți cei din privat și am trăit totuși și am izbândit.
Comasarea scolilor se poate face doar in acele UAT-uri unde exista 3-4 scoli cu P.J., sub 500 de elevi si este normal sa se inceapa deja aplicarea legii 198. Scolule vor ramane pe loc, elevii la fel doar conducerea va fi diminuata si , probabil, pers.did aux. , prin reducere naturala ( demisie, pensionare). Majoritatea scolilor care vor fi afectate se afla in consortii si orele lipsa , cele pana la 20, vor diminua PCO al altor profesori care le-au avut deja de zeci de ani si care acum se simt neindreptatiti ca trebuie sa le cedeze.
Școlile vor rămâne pe loc… dar goale si apoi transformate in discoteci ca in 2010.
Pleacă directorii dar si elevii si profesorii în navetă către PJ uri.
Pt ca inevitabil primăria va face optimizarea cheltuielilor cu utilități.
Lăsați promisiunile partidului, gândiți!
La planurile -cadru profesorii tipa sa li se introducă cat mai multe ore elevilor iar când este vorba sa muncească ei doua ore in plus li se pare inuman. Pentru copii nu este inuman?Ministrul Daniel David a avut o poziție mai mult decât decentă în toată situația.
Saracii profesori! E inuman sa ai mai puține ore decât un copil de școală primară! Și 62 de zile de concediu platit pe an. Și să storci banii din părinți la meditații.
Te așteptăm în sistem! Nu reziști nici măcar o săptămână. E ușor să bați din gură.
La planurile -cadru profesorii tipa sa li se introducă cat mai multe ore elevilor iar când este vorba sa muncească ei doua ore in plus li se pare inuman. Pentru copii nu este inuman? Oare nu mai este rușine in tara asta?
Înțelegeți că nu ne plângem de numărul de ore din normă? Pot preda 20 de ore, bineînțeles. Nu eu am stabilit 18 ore norma. Problema este de unde iau aceste ore. În școală nu există în specialitatea mea, nu aveam nimic la plata cu ora. Și atunci voi lua orice găsesc ca să îmi completez norma, chiar dacă nu mă pricep. E legal. Să zicem că eu predau istorie și voi lua ore de chimie. Unde e interesul elevului?
Iar dacă nu găsesc nimic la mine în școală, dar sunt 2 ore libere într-un sat la 40 de km distanță, le iau? Ca rentabilitate, e un nonsens.
Asta este problema, nu ce vă spune domnul ministru. Noi nu vrem să rămânem fără slujbe, nu ne plângem că muncim prea mult.
Nu suntem absurzi. Dacă v-ar zice șeful că aveți de ales între a pleca acasă acum și a munci 2 ore în plus pe același salariu, ați accepta varianta a doua fără să clipiți, nu? Și noi la fel.
pentru ăștia oamenii sunt cifre,stat…