Dorica Boltașu, profesoară de Limba și literatura română la Colegiul Național „Iulia Hasdeu” din Capitală, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că este pentru schimbarea Evaluării Naționale de la finalul clasei a VIII-a. „Deja s-a întins coarda asta a șablonizării și a luptei la miime, la sutime. Se încearcă, după aceea, venirea pe ușa din dos în colegiile naționale cu tot felul de transferuri: că e rom, că e CES”, a spus aceasta.
- Săptămâna trecută, Ministrul Daniel David a anunțat, în cadrul unei conferințe de presă, că până în toamna acestui an o să vină cu o propunere de schimbare a Evaluării Naționale de la finalul clasei a VIII-a. Acesta a afirmat că noile modificări nu vor intra în vigoare de anul viitor.
„Eu sunt, totuși, pentru lărgirea examinării și am să vă spun de ce. În primul rând, tot greul școlii rămâne pe Română și Matematică, 13 ani de zile acum, de la clasa zero și până la a XII-a. Dacă vă aduceți aminte, acum câțiva ani mai erau la clasa a VIII-a la alegere Istoria și Geografia. Sunt de acord cu domnul Ciupală că ea (schimbarea – n.red) nu trebuie făcută de pe un an pe altul, adică cel de clasa a V-a să știe ce va da în clasa a VIII-a.
Sau să fie găsită o modalitate, astfel încât ce a făcut el la Istorie, la Geografie, la Fizică să aibă și acolo o evaluare luată în seamă la admiterea la liceu, pentru că – și acum, vă spun și din experiența de părinte – s-a ajuns la liceu la o bătaie de pe 9.99, 9.85, 9.45, 9.33, adică nu mai are relevanță aproape”, a spus profesoara.
Diana Dumitrașcu, moderatoare: Avem 9.96, aici, la Sf. Sava, medie la clasa de matematică-informatică, da, ultima medie de admitere la clasa de bilingv.
Dorica Boltașu: Nu știu exact cum sunt copiii de la Sava, dar eu vreau să vă spun că între un copil de 8.20, să zicem, și unul de 9.40, practic, nu e aproape nicio diferență, cognitiv vorbind, intelectual, sau chiar și unul de 7 și un pic. Și unul de 7 și un pic ajunge într-un liceu în care sunt mulți sub el, majoritatea sunt sub el, sunt din familii care nu creditează școala, nu au situație socială, sunt atrași mai degrabă de mediul de cartier, mediul pauper și necăjit, care nu a valorizat niciodată școala sau nu are cum să o valorizeze, și atunci copilul acela se pierde. Deși s-au ridicat foarte multe licee în București, asta mi s-a părut îmbucurător. Se face în școală și acolo, dacă vrei să înveți și să iei bacalaureatul.
Dar eu sunt, totuși, pentru schimbarea aceasta a evaluării la clasa a VIII-a, pentru că deja s-a întins coarda asta a șablonizării și a luptei la miime, la sutime. Se încearcă, după aceea, venirea pe ușa din dos în colegiile naționale cu tot felul de transferuri: că e rom, că e CES.
Diana Dumitrașcu, moderatoare: Pe de altă parte, OECD-ul recomandă să folosim la admiterea la liceu, spre exemplu, mediile din clasele a VII-a și a VIII-a, anumite medii.
Dorica Boltașu: Da, dar date pe niște testări. Vedeți că și asta este problema. Adică eu pot să-i dau 10, din pix, dar el poate e de 7.
Informații de context
Luni, 19 mai, ministrul Daniel David a spus că elevii trebuie evaluați pentru toate competențele din profilul absolventului: „Nu poți să spui pe de-o parte că vrei să promovezi cele 8 competențe cheie, dar la Evaluarea Națională te focalizezi pe două”.
Evaluare Națională standardizată formată din subteste din mai multe discipline, pe model francez – care are matematică, limbă franceză, istorie, geografie, științe – este propunerea oficială înaintată de ministrul Educației, Daniel David, viitorului Executiv, pentru a fi aplicată chiar de anul următor „dacă ne punem de acord”.
Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, referitor la propunerea lui Daniel David ca Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a să includă testarea la mai multe discipline, că „este importantă şi Fizica, până la urmă, este importantă şi Chimia, sunt importante şi alte discipline”. Acesta a afirmat că „este prima dată când un ministru îşi asumă răspunderea să vină cu o astfel de declaraţie”. Declarațiile liderului sindical au fost făcute pentru TVR Info.
„Oricât m-aș da peste cap și oricâte mijloace digitale aș folosi și oricât m-aș coborî la nivelul lor, totuși, ei se canalizează în clasele a VIII-a strict pe română și matematică și atunci celelalte discipline suferă puțin”, a declarat Claudia Puzdrea, profesoară de chimie la o școală gimnazială din București, în emisiunea Educație la putere din 6 mai.
Amintim că Mihaela Curcan, profesoară de geografie la Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova, a adus în atenție, la TVR Craiova, că elevii de clasa a VIII-a se axează doar pe disciplinele de la Evaluarea Națională, adică Română și Matematică. „Celelalte discipline sunt lăsate pur și simplu de izbeliște”, a adăugat cadrul didactic.
- Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
Raportul de diagnoză al educației și cercetării din România – Evaluarea Națională
Iată ce prevede raportul de diagnostic al educației și cercetării din România în privința Evaluării Naționale:
„Evaluarea națională din clasa a VIII-a este (1) prea restrictivă, prin raportare la competențele de bază/cheie pe care le țintim într-un învățământ gimnazial în care nu am inițiat încă specializările majore pe care le vom avea la nivel liceal (exceptând zonele vocaționale), și (2) cu miză de selecție prea mare, pentru un moment aflat în cadrul procesului obligatoriu de învățământ. Așadar, cred că evaluarea națională din clasa a VIII-a trebuie să includă pe lângă testările la matematică și limba română și testarea celorlalte competențe de bază/cheie (de discutat varianta 5 competențe de bază vs. 8 competențe cheie). În plus, pentru a flexibiliza miza selecției într-un proces de învățământ, totuși, obligatoriu și pentru a stimula descentralizarea, fiecare liceu poate decide procentul de locuri care vor fi organizate prin examen de specialitate (nu mai mult decât 50%), organizat în condițiile legii după evaluarea națională, dar și ponderea probelor obligatorii din evaluarea națională din clasa a VIII-a în ocuparea celorlalte locuri; probele de matematică și limba română, fiind incluse atât în competențele de bază, cât și în cele cheie, nu vor putea avea o pondere mai mică de un nivel relevant stabilit național”.
Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România poate fi consultat mai jos:
6 comments
Este f bine sa existe pe langa cele doua probe consacrate inca un examen care sa fie cu subiecte din celelalte materii; nu ma refer la subiecte care sa fie memorate, ci la subiecte de nivel mediu, cu răspunsuri logice, la care să poți alege răspunsul corect (dacă ai fost prezent la ore la modul activ, nu făcându ți temele pt meditația de la mate sau stand pe telefon) .
De asemenea notele f mari de la evaluare și bac demonstrează ca subiectele nu reușesc să facă diferențierea clară între nivelul elevilor pentru intervalul de notare 9- 10, un procentaj f mare de elevi regasindu se aci . Acest lucru este de fapt în detrimentul elevilor, deoarece diferențele în notare pot fi chiar și la o notare obiectivă, de 10 sutimi, acest lucru depășind cu mult diferențierea prin nivelul subiectelor, subiectele permițând ca f mulți să aibă același punctaj. Pe timpuri, notele erau mai bine distribuite, cu concentrație maximă pe nota medie, nu pe capăt de interval, ceea ce ducea la ocuparea mai corectă a locurilor din colegiile mult dorite.
Părerea mea este ca ar trebui sa creați un sitte,unde sa poata vorbi liberi: profesorii,părinții si elevii, indiferent de opinie.
Decizia finala nu trebuie luata în pripa și fără consultarea tuturor părților.
Asa se făcea în comunism: doar se impunea o anumita schimbare sau decizie pentru ca asa era bine pentru unii.
Oricum copiii nu mai au parte din păcate de copilărie. Dacă va gândiți la o schimbare, gândiți-va și la modul de învățare și de scriere în clasa,fără teme acasă, teme de weekend,teme de vacanță,ca vezi Doamne,dacă nu exersezi vei uita.
Nu este adevărat. Dacă se preda lecția constiincios în clasa cu exersare și insistenta pe materie,copilul își însușește mai bine cunoștințele astfel.
Puținele ore care îi mai rămân pana la ora de somn,este indicat sa le petreacă făcând un sport sau orice alta activitate relaxanta,atât pentru creier,cât și pentru corp.
Din păcate nu se întâmplă asa. Acele ore devin stresante,apăsătoare,obligatorii pentru temele de a doua zi.
Dacă faceți o schimbare,s-o faceți în bine,altfel nu va fi cu nimic o schimbare. Din contra va fi un stres și o pierdere a perioadei benefice din copilarie și adolescenta.
Dar are toată lumea cunoștințele necesare și obiectivitatea de a lua o lua o decizie corectă?Nu cred.
Toată lumea e experta în învățământ dacă are un copil.Nu este așa de aceea și unii ajung medici și alții pușcăriași.
Dacă nu dăm teme pentru acasă, copilul nu va mai fi nevoit să gândească singur, să-și găsească propriul mod de a învăța eficient. Doar va urma tiparul pe care lucrează toată clasa. Și nu toți învățăm la fel. Complet fără teme ar fi o greșeală. Și după ce termină studiile copiii vor fi nevoiți să învețe. Lumea se schimbă, cere alte competențe, iar ei trebuie să învețe să răspundă schimbărilor. Cum să facă asta dacă nu pot învăța decât dirijați?
Cu temele pentru vacanță, pentru weekend nu sunt nici eu de acord. Dacă e liber, e liber, fac ce au nevoie să facă cu mintea lor.
sunteti nebuni… aveti copii acasa care invata pentru evaluarea nationala? aveti idee cam cat timp liber are un copil in ultima jumatate de an de cls a 8-a numai invatand la 2 materii? Pai daca invata pentru un examen la 4-5 materii, copilul ala nu mai iese afara jumatate de an, nu mai vede excursii, nu mai vede prieteni, nu mai iese afara, nu mai are timp de un sport, de o pasiune extrascolara… Ganditi-va ca el trebuie sa invete in timpul anului dupa ce isi face temele/proiectele la celelalte materii, nu mai punem la socoteala daca mai participa la alte olimpiade/concursuri… Sunt totusi niste copii de 15 ani…
Că sunt sau nu de acord niște specialiști, dl Ciupală sau dna Boltașu e mai puțin important și nu avem nevoie de-un număr de persoane care sa adere la o decizie, pur și simplu nu mai merge așa. Relevant ar fi să nu inventeze Romania roata, că in ed. ea există și nu departe. Desigur că e inuman supraîncărcarea profesorilor de Ro și Mate, plus că nu e in interesul elevilor de a fi educați.
Cu testarea la 4-6 materii copiii vor sta la final de săptămână să învețe serios, nu prin mall-uri sau pe maidan, unul langa altul,fiecare privind în „smarfoi”.
E incredibil cum Min. Edu. nu se folosește de ce-au văzut prof in afară, cu ocazia Erasmus+ , etc.! Doar ca ei să știe și să replice niscaiva proiecte in școala lor și gata NU e destul. Experiențele trebuie împărtășite cu tot județul/sect.! Dacă tot exista inspectori, eu ii văd scriind continuu la proiecte, sincer și conectați permanent cu inspectorii omologi din alte județe, ajutându-se pentru înghițirea PNRR până la ultimul ban. Alo, David, Bolohan!
Să fie! Școală serioasă vrem!