Ionela Bălan, profesoară de Limba română, a semnalat, în cadrul emisiunii Educația la putere de la TVR 2, că sunt profesori cu nota 10 care nu au posturi titularizabile. Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, a spus că „principala problemă este declararea posturilor titularizabile de către unitatea de învățământ”.
„Sunt cadre didactice care au luat chiar nota 10 și nu s-au titularizat, tocmai din cauza faptului că nu sunt locuri titularizabile”, a adus în atenție profesoara.
Sorin Ion a spus că sunt „nenumărate petiții” referitoare la faptul că școlile nu scot posturile titularizabile la concurs:
„De fapt, principala problemă este declararea posturilor titularizabile de către unitatea de învățământ. Se face an de an și vreau să se înțeleagă bine că sunt nenumărate petiții, reclamații de tot felul, că (școala) n-a scos postul titularizabil. Angajatorul, în cele din urmă, e școala. Noi producem cadrul, facem o ierarhizare. În urma ierarhizării, repartizăm la școli, dar cel care semnează contractul de muncă este școala. Și nu te poți amesteca tu, de la nivelul ministerului, cum își închipuie toată lumea că putem să facem, că postul ăla e titularizabil, celălalt nu, eventual 50.000 de posturi într-un an să decidem noi ce statut au. Aici e marea problemă.”
Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre cum se scot posturile didactice la concursul național de Titularizare: „Școala – în momentul în care se pensionează un profesor, își încheie activitatea – este obligată să dea libere, cum spunem noi, acele ore”.
În prezent, inspectoratele școlare sunt cele care stabilesc viabilitatea posturilor didactice, potrivit metodologiei-cadru de mobilitate.
Art. 32 – „(2) Viabilitatea posturilor didactice/catedrelor se stabileşte de consiliul de administraţie al ISJ/ISMB, la propunerea consiliului de administraţie al unităţilor de învăţământ, în funcţie de planurile-cadru de învăţământ în vigoare, de proiectele planurilor de şcolarizare, de evoluţia demografică la nivel local şi în concordanţă cu documentele strategice elaborate de unităţile de învăţământ. Un post didactic/o catedră este viabil(ă) în condiţiile în care poate fi constituit(ă) cel puţin pe durata unui nivel de învăţământ”, prevede metodologia-cadru de mobilitatate.
Viabilitatea posturilor înseamnă perioada pe care se poate încheia un contract de muncă pe acel post. Când viabilitatea unui post este de 4 ani sau mai mare, atunci acel post devine titularizabil. Acest lucru înseamnă că cel care este admis și repartizat în urma concursului încheie contract pe perioadă nedeterminată.
În luna februarie, Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, că problema directorilor de școli care țin posturile blocate este în analiză. „Încerc să înțeleg bine toate mecanismele și în luna mai vom veni cu diagnosticul și cu o nouă propunere pentru aceste probleme”, a spus acesta.
În august 2023, într-un interviu pentru Edupedu.ro, Ligia Deca, ministru al Educației la acea vreme, a declarat că școlile nu scot posturile titularizabile de teamă că, după ce se ocupă în ședințele publice, oamenii vor pleca la începutul anului școlar.
Despre Titularizare 2024
Proba scrisă a avut loc miercuri, 17 iulie – au fost 37.500 candidați înscriși la Titularizare 2024, dintre care peste 6.800 din promoția curentă. Peste 1.000 de candidați din această promoție nu s-au mai și prezentat la examen.
De la proba scrisă de Titularizare 2024 s-au retras peste 2.660 de candidați după ce au văzut subiectele. Aproape 50 din cei care s-au prezentat au fost eliminați din examen. Rata de participare a fost de 86,48%, a anunțat Ministerul Educației.
După soluționare contestațiilor, au fost 12.833 de candidați cu note între 7 și 10, dintre care 74 cu note de 10 (număr neschimbat față de rezultatele inițiale). Notele finale au fost publicate miercuri, 31 iulie.
Anul acesta doar 40,64% dintre candidați care acum au dat examen pentru prima oră, adică cei din promoția curentă, au luat peste nota 7, asta deși au fost cei mai mulți candidați înscriși din promoția actuală, din ultimii 14 ani.
7 comments
Mai sunt și posturi care se scot pe perioada nedeterminată numai pentru suma corectă de bani. Din păcate asta e realitatea, profesorii disperați sǎ scape de examen an de an încurajează unii directori să profite de asta.
Prima etapa de ocupare a posturilor (practic legislația este abuzivă) este pentru cei de 62+++ femeile și 65+++ domnii, care rămân să STEA la propriu să citească din carte la catedra până la 70+++, cu girul CA și ISJ, fără concursuri, fără perfecționare, pe metodele pedagogice din anii ’80. Ce-o mai rămâne, pe ici-pe colo la naveta în 5 locuri , pentru tineretul care da examene în fiecare an, degeaba, chiar daca iau note mari. La mare căutare mamaie și tataie
Pentru că normele sunt calculate greșit. Pentru 18 ore trebuie de fapt 22 sau 24 sau 30 minim. Pentru 7 ore plătibile trebuie 12 sau 14 sau 10. Dumnezeu știe. Restul e bătaie de joc.
Are cineva o fisa de evaluare pentru profesori?Sau un link de unde pot descărca?
De ani de zile sute de posturi sunt date în etapele dinaintea examenului de Titularizare și nu mai rămâne nimic pentru examen.Sute și sute de învățători, fără examen pe materia pe care s-au mutat ,au devenit peste noapte profesori de romana,engleza,franceza etc.Nici măcar un 5 nu au luat la materia pe care o predau.
Din aceasta cauza nu mai sunt posturi.
asa e! nu e corect (ADICA NU E MORAL, CA LEGAL AU FACUT EI SA FIE!)sa te transferi pe un post de profesor de pe un post de educator sau învățător pentru ca tu ai dat titularizare pe alte discipline și, mai mult decât atât, se recunoaște și gradul didactic obținut pe educator/învățător!!! adică din educator/învățător gradul I ești direct profesor gradul I de orice disciplină
afară cu golanii din fruntea ministerului educației… David ești depășit!!!!