Profesoara Ionela Bălan: Sunt cadre didactice cu nota 10 și nu s-au titularizat, tocmai din cauză că nu sunt posturi / Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: Sunt nenumărate petiții, pentru că nu sunt scoase la concurs posturile titularizabile

30.251 de vizualizări
Ionela Bălan și Sorin Ion / Foto: captură TVR+ / INQUAM Photos – Octav Ganea / colaj Edupedu.ro
Ionela Bălan, profesoară de Limba română, a semnalat, în cadrul emisiunii Educația la putere de la TVR 2, că sunt profesori cu nota 10 care nu au posturi titularizabile. Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, a spus că „principala problemă este declararea posturilor titularizabile de către unitatea de învățământ”.

„Sunt cadre didactice care au luat chiar nota 10 și nu s-au titularizat, tocmai din cauza faptului că nu sunt locuri titularizabile”, a adus în atenție profesoara.

Sorin Ion a spus că sunt „nenumărate petiții” referitoare la faptul că școlile nu scot posturile titularizabile la concurs:

„De fapt, principala problemă este declararea posturilor titularizabile de către unitatea de învățământ. Se face an de an și vreau să se înțeleagă bine că sunt nenumărate petiții, reclamații de tot felul, că (școala) n-a scos postul titularizabil. Angajatorul, în cele din urmă, e școala. Noi producem cadrul, facem o ierarhizare. În urma ierarhizării, repartizăm la școli, dar cel care semnează contractul de muncă este școala. Și nu te poți amesteca tu, de la nivelul ministerului, cum își închipuie toată lumea că putem să facem, că postul ăla e titularizabil, celălalt nu, eventual 50.000 de posturi într-un an să decidem noi ce statut au. Aici e marea problemă.”

Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre cum se scot posturile didactice la concursul național de Titularizare: „Școala – în momentul în care se pensionează un profesor, își încheie activitatea – este obligată să dea libere, cum spunem noi, acele ore”.

În prezent, inspectoratele școlare sunt cele care stabilesc viabilitatea posturilor didactice, potrivit metodologiei-cadru de mobilitate.

Art. 32 – „(2) Viabilitatea posturilor didactice/catedrelor se stabileşte de consiliul de administraţie al ISJ/ISMB, la propunerea consiliului de administraţie al unităţilor de învăţământ, în funcţie de planurile-cadru de învăţământ în vigoare, de proiectele planurilor de şcolarizare, de evoluţia demografică la nivel local şi în concordanţă cu documentele strategice elaborate de unităţile de învăţământ. Un post didactic/o catedră este viabil(ă) în condiţiile în care poate fi constituit(ă) cel puţin pe durata unui nivel de învăţământ”, prevede metodologia-cadru de mobilitatate. 

Viabilitatea posturilor înseamnă perioada pe care se poate încheia un contract de muncă pe acel post. Când viabilitatea unui post este de 4 ani sau mai mare, atunci acel post devine titularizabil. Acest lucru înseamnă că cel care este admis și repartizat în urma concursului încheie contract pe perioadă nedeterminată.

În luna februarie, Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, că problema directorilor de școli care țin posturile blocate este în analiză. „Încerc să înțeleg bine toate mecanismele și în luna mai vom veni cu diagnosticul și cu o nouă propunere pentru aceste probleme”, a spus acesta.

În august 2023, într-un interviu pentru Edupedu.ro, Ligia Deca, ministru al Educației la acea vreme, a declarat că școlile nu scot posturile titularizabile de teamă că, după ce se ocupă în ședințele publice, oamenii vor pleca la începutul anului școlar.

Despre Titularizare 2024

Proba scrisă a avut loc miercuri, 17 iulie – au fost 37.500 candidați înscriși la Titularizare 2024, dintre care peste 6.800 din promoția curentă. Peste 1.000 de candidați din această promoție nu s-au mai și prezentat la examen.

De la proba scrisă de Titularizare 2024 s-au retras peste 2.660 de candidați după ce au văzut subiectele. Aproape 50 din cei care s-au prezentat au fost eliminați din examen. Rata de participare a fost de 86,48%, a anunțat Ministerul Educației.

După soluționare contestațiilor, au fost 12.833 de candidați cu note între 7 și 10, dintre care 74 cu note de 10 (număr neschimbat față de rezultatele inițiale). Notele finale au fost publicate miercuri, 31 iulie.

Anul acesta doar 40,64% dintre candidați care acum au dat examen pentru prima oră, adică cei din promoția curentă, au luat peste nota 7, asta deși au fost cei mai mulți candidați înscriși din promoția actuală, din ultimii 14 ani.

Citește și:
Cum se scot posturile la concursul de Titularizare? Directoarea Andreia Bodea: În momentul în care se pensionează un profesor, școala este obligată să dea libere, cum spunem noi, acele ore
Ministrul Daniel David, despre directorii de școli care țin posturile blocate și nu le scot la concursul de Titularizare: Toate aceste lucruri sunt în analiză. În luna mai vom veni cu diagnosticul și cu o nouă propunere pentru aceste probleme
Directoarea Andreia Bodea: Am un coleg, profesor de geografie eminent, cu doctorat, care a fost 20 de ani profesor suplinitor. El lua întotdeauna peste 9.50 la titularizare, dar n-avea post
august 2023 – Ministrul Educației spune că știe că mai multe posturi ar putea fi viabile pentru titularizare. Școlile, “mai ales din zonele considerate greu atractive”, nu le scot la concurs de teamă că se ocupă și apoi acei profesori pleacă: Aici avem o problemă de sistem

7 comments
  1. Mai sunt și posturi care se scot pe perioada nedeterminată numai pentru suma corectă de bani. Din păcate asta e realitatea, profesorii disperați sǎ scape de examen an de an încurajează unii directori să profite de asta.

  2. Prima etapa de ocupare a posturilor (practic legislația este abuzivă) este pentru cei de 62+++ femeile și 65+++ domnii, care rămân să STEA la propriu să citească din carte la catedra până la 70+++, cu girul CA și ISJ, fără concursuri, fără perfecționare, pe metodele pedagogice din anii ’80. Ce-o mai rămâne, pe ici-pe colo la naveta în 5 locuri , pentru tineretul care da examene în fiecare an, degeaba, chiar daca iau note mari. La mare căutare mamaie și tataie

  3. Pentru că normele sunt calculate greșit. Pentru 18 ore trebuie de fapt 22 sau 24 sau 30 minim. Pentru 7 ore plătibile trebuie 12 sau 14 sau 10. Dumnezeu știe. Restul e bătaie de joc.

  4. De ani de zile sute de posturi sunt date în etapele dinaintea examenului de Titularizare și nu mai rămâne nimic pentru examen.Sute și sute de învățători, fără examen pe materia pe care s-au mutat ,au devenit peste noapte profesori de romana,engleza,franceza etc.Nici măcar un 5 nu au luat la materia pe care o predau.
    Din aceasta cauza nu mai sunt posturi.

    1. asa e! nu e corect (ADICA NU E MORAL, CA LEGAL AU FACUT EI SA FIE!)sa te transferi pe un post de profesor de pe un post de educator sau învățător pentru ca tu ai dat titularizare pe alte discipline și, mai mult decât atât, se recunoaște și gradul didactic obținut pe educator/învățător!!! adică din educator/învățător gradul I ești direct profesor gradul I de orice disciplină

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Matematica pe TikTok, reinventată în clipuri de 1 minut de Florentina Pavăl sau „Profa de mate cool”: Am pornit cu ideea de a prezenta o altă față a matematicii, altceva decât prevăd programele școlare – legătura cu viața de zi cu zi

Are 124.000 de „followers” pe TikTok, una dintre cele mai populare rețele de socializare printre copii și adolescenți, asta deși are contul doar de un an. Florentina Pavăl predă matematica…
Vezi articolul

Elevii din clasele mici și copiii de grădiniță ar putea fi testați de părinți, acasă, iar elevii de liceu și-ar putea auto-administra testele pe bază de salivă, potrivit lui Sorin Cîmpeanu: N-ai cum să știi câți profesori sunt împotriva testării

Ministrul Educației vrea o aplicare diferențiată a testării elevilor mici și copiilor de grădiniță, față de cei din liceu, potrivit declarațiilor făcute luni seara la Digi24. Ministrul a spus că…
Vezi articolul

Noi, ca societate, nu valorizăm învățarea și cunoștințele. Noi valorizăm vacanța, spune profesorul Cătălin Ciupală / Dacă un profesor își dorește să fie eficient, atunci chiar trebuie să se autoperfecționeze, potrivit acestuia

„Noi nu punem valoare pe învățare. Noi, ca societate, nu valorizăm învățarea și cunoștințele. Dacă ne uităm în jurul nostru, foarte ușor remarcăm acest lucru: de la oamenii pe care…
Vezi articolul

Ministrul Educației anunță că inventariază toate aparatele de testare pentru coronavirus, „din cadrul universităților și institutelor de cercetare, pentru a le pune la dispoziția Ministerului Sănătății”

„Vreau să vă anunț că am luat măsura să inventariez toate PCR-urile [aparate cu care se fac testele pentru COVID-19] din cadrul universităților și institutelor de cercetare, pentru a le…
Vezi articolul