Profesorii, elevii, studenții, cercetătorii și angajații din școli pot trimite Ministerului Educației propuneri pentru debirocratizare până pe 15 august, pe o adresă de mail dedicată

21.887 de vizualizări
Foto: © Lacheev | Dreamstime.com
Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a lansat, miercuri, 23 iulie, o inițiativă prin care invită profesorii, elevii, studenții, cercetătorii și angajații din învățământ și cercetare să trimită propuneri pentru debirocratizarea și digitalizarea activităților din școli, universități și institute. Adresa de e-mail indicată în acest sens este debirocratizare@edu.gov.ro, iar propunerile pot fi transmise până pe 15 august 2025, pentru a intra în primele analize și decizii.

Inițiativa vine în contextul crizei fiscal-bugetare și al reformelor asumate prin așa-numitul Raport QX, potrivit comunicatului MEC semnat de ministrul Daniel David.

Oficialul subliniază că aceste propuneri sunt menite să contribuie nu doar la eficientizarea activităților, ci și la creșterea calității vieții profesionale în școli și în mediul de cercetare.

  • „Urmărim un impact asupra eficienței, dar și asupra calității vieții și satisfacției profesionale la locul de muncă”, a transmis ministrul David.

Apelul către profesori vine în perioada vacanței, de obicei luna august fiind cea în care cei mai mulți profesori sunt în concediu de odihnă.

Trei direcții principale pentru sugestii

Cei interesați sunt încurajați să trimită idei structurate pe următoarele repere:

  1. Debirocratizare / simplificare – activități redundante, formulare inutile, raportări care pot fi eliminate;
  2. Digitalizare – procese ce pot fi automatizate sau trecute în format digital;
  3. Alte sugestii – legate de modul de funcționare al unităților de învățământ sau cercetare.

Instituția susține că este important ca persoanele care trimit propuneri să indice poziția pe care o ocupă în sistem (ex: profesor, elev, cercetător, administrator) și tipul instituției din care fac parte (de exemplu, liceu, universitate, institut etc.).

Demersul vine la o zi după ce ministrul Educației și Cercetării a precizat, într-un interviu pentru podcastul Vorbitorincii, că va fi lansată o adresă de e-mail pentru ca profesorii să poată transmite „ce putem scoate sub aspect birocratic și cum putem să le simplificăm viața în școală”.

Potrivit acestuia, aceste măsuri ar urma să fie aplicate chiar de la începutul noului an școlar. „Dacă tot a crescut norma de predare, să aibă mintea la predare și nu la activități birocratice”, a spus ministrul.

  • Profesorii sunt așteptați să scrie „ce raportări proaste, ce lucruri inutile trebuie să facă”, a dat exemplu acesta.

Declarația face trimitere la majorarea normei de predare pentru cadrele didactice din septembrie, despre care ministrul afirmă că ar trebui compensată prin reducerea sarcinilor administrative inutile.

Reducerea sarcinilor birocratice pentru profesori a fost inclusă în programul de guvernare al coaliției PSD-PNL-UDMR, instalată în urma alegerilor parlamentare de la finalul anului trecut. Tema a fost reluată și în programul noului guvern condus de Ilie Bolojan.

Adresa debirocratizare@edu.gov.ro va rămâne activă și după 15 august, însă sugestiile trimise în intervalul 23 iulie – 15 august vor fi prioritare în cadrul primelor analize și decizii ale ministerului.

Foto: © Lacheev | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
O adresă de email – primul pas în debirocratizarea muncii de profesor, anunță ministrul Daniel David la 7 luni de când reducerea birocrației în școli a fost inclusă în programul de guvernare / Profesorii sunt așteptați să scrie „ce raportări proaste, ce lucruri inutile trebuie să facă”, „dacă tot a crescut norma de predare”
Reducerea birocrației din școli, pentru ca profesorii „să se poată concentra mai mult pe actul educațional și pe dezvoltarea profesională” – prevedere din programul de guvernare PSD-PNL-UDMR
Campania Edupedu.ro: Lăsați profesorii să fie profesori!

3 comments
  1. Cea mai mare realizare a acestui domn ministru – O ADRESĂ DE E-MAIL! Felicitări!
    Cine oară sa-l creadă in aceast demers de PR ? Nu mai inspira încredere acest ministru care minte, cenzurează!
    Așadar, cei mai mulți nu-si vor pierde timpul cu scrierea unui e-mail care cel mai probabil nu-l va citi nimeni.
    Acum ceva timp, dl ministru spunea ca este foarte bine informat de secretarii lui care sunt foști profesori. Acești secretariat nu cunosc birocrația din educație? Foarte probabil sa nu știe ținând cont ca cei care ajung in asemenea funcții sunt de regulă personaje mai ,, odihnite”, ferite de munci mai grele!

  2. Mascarada!!! Ministerul face oricum.ce vrea, nu tine cont de părerile nimănui. Nu exista dialog real, ci doar „de fațadă”.
    De ce zic asta? in 4 iulie 2025 a existat o așa-zisa dezbatere pentru modificările propuse de Ministerul Educatiei in pachetul 1 de masuri:
    – au fost 100 de participanți live, online;
    – mare parte dintre ei au trimis propuneri pe email si in cadrul dezbaterii au luat cuvântul câte 3 minute;
    – s-au propus multe, dar de departe cei mai mulți au ținut sa susțină menținerea burselor de excelenta olimpica;
    – delegații Ministerului (onclusiv dl Sorin Ion), erau atat de prezenți în cât vorbeau intre ei cu microfoanele închise, nu ascultau, nu notau si nu le.pasa de nimic.
    Rezultatul dezbaterii a fost previzibil – nu s-a luat in calcul nici o propunere, dar Ministerul se poate lauda ca a facut „dezbatere „.

    1. tocmai de aceea legea trebuia combătută la cc [și sub acest aspect], rămâne ca președintele să ceară reexaminare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Cîmpeanu, despre cum vor fi aleși viitorii directori de școli: O variantă de selecție după prima etapă ar putea fi pe modelul rezidențiatului – cine a avut 10 își alege orice școală din România / Examenul scris va fi supravegheat audio-video

Concursul pentru ocuparea funcțiilor de directori și directori adjuncți din școli va fi organizat în două etape, prima etapă fiind un concurs național care se va asemăna rezidențiatului, adică cine…
Vezi articolul

Testarea PISA 2025 va fi aplicată pe eșantion reprezentativ și în cazul elevilor maghiari în vârstă de 15 ani din România – secretarul de stat Kallos Zoltan: „Au început demersuri să se repare această omisiune, această greșeală” de a nu-i evalua în mod anume și pe aceștia

Competențele elevilor care învață în școli de limbă maghiară din România vor fi măsurate pe baza unui eșantion special în cadrul testării internaționale PISA 2025, care va începe luna viitoare,…
Vezi articolul

OFICIAL Lista celor 43 de membri din consiliul general al CNATDCU, forul responsabil cu atestarea titlurilor universitare, pentru mandatul 2024-2028 / Apar trei membri noi de la universități din străinătate – Oxford, Boston și Münster / Marius Andruh, propus inițial vicepreședinte, nu mai e membru

Componența Consiliului general al Comisiei Naționale de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU) pentru mandatul 2024-2028 a fost publicată în Monitorul Oficial. Consiliul va avea un președinte, Mircea…
Vezi articolul

Eliminarea tezelor și înlocuirea lor cu mijloace de evaluare sumativă la începutul și sfârșitul anului școlar este agreată la nivelul Ministerului Educației, spun reprezentanții elevilor, care au înaintat această propunere

Introducerea unei evaluări sumative cu subiect unic la nivel național, la începutul și respectiv sfârșitul anului școlar, care să nu afecteze media școlară, în locul tezelor, este propunerea înaintată de…
Vezi articolul