Profesorii titulari care vor fi nevoiți să predea la mai multe școli / Daniel David: Profesorul, în mod normal, nu rămâne fără normă, doar că norma este asigurată la nivel de sistem. Ești titular în sistem, nu ești titular într-o școală

9.153 de vizualizări
Foto: © LCVA | Dreamstime.com
Noua normă didactică de predare-evaluare-învățare de 20 de ore, impusă prin modificarea legii 198/2023 de către legea Bolojan, va putea fi acoperită de către profesorii titulari la mai multe școli, dacă nu vor fi ore suficiente în școlile în care sunt angajați – asta a explicat din nou ministrul Educației și Cercetării. Într-o declarație la Antena 1, joi seara, Daniel David și-a reluat declarația dată recent despre profesorii titulari.

Într-o reacție la declarația ministrului, sindicatele din Educație au criticat măsura din nou și au precizat că tot mai mulți profesori titulari vor fi nevoiți să facă naveta. Întrebat de moderator dacă așa este, ministrul Daniel David a răspuns că pot fi două ore „la o școală care se află în același oraș”.

Ministrul a spus că „este un adevăr, nu știu de ce ne mirăm de aceste lucruri. Titularizare este în sistem. Când am propus, și eu și alții, să regândim titularizarea, poate s-o ducem la școală, au fost tot opoziții care au zis să rămânem titulari ai sistemului. Sistemul își face treaba, ca să spun așa. Adică dacă sunt probleme, ți se reduc orele, trebuie să ai ore în plus și așa mai departe, ți se găsește completarea pentru norma ta de titular la nivelul sistemului, fiindcă ești titular în sistem, nu la o școală”.

Redăm fragmentul cu declarația ministrului:

Moderator: „În acest comunicat, care este recent, se spune așa – o să crească numărul navetiștilor. Declarația domnului ministru a provocat stupoare și revoltă în rândul cadrelor didactice. Ați afirmat o să găsim ore în sistem. Dacă dorești să fii titular, n-ai cum să rămâi foarte mult legat numai de o școală, că dacă, spun ei, evident că vor fi profesori titulari cărora nu li se pot asigura cele 20h de predare în școlile unde sunt acum și soluția este să facă naveta. 

Daniel David: Eu n-am spus naveta, poți să mergi la o școală care se află în același oraș, dar este un adevăr, nu știu de ce ne mirăm de aceste lucruri. Titularizare este în sistem. Când am propus, și eu și alții, să regândim titularizarea, poate s-o ducem la școală, au fost tot opoziții care au zis să rămânem titulari ai sistemului. Sistemul își face treaba, ca să spun așa. Adică dacă sunt probleme, ți se reduc orele, trebuie să ai ore în plus și așa mai departe, ți se găsește completarea pentru norma ta de titular la nivelul sistemului, fiindcă ești titular în sistem, nu la o școală.

Moderator: Este similar judecătorilor, care sunt inamovibil.

Daniel David: Ei sunt undeva, nu-i mutăm prin țară pe la…. așa este. Deci profesorul, în mod normal, nu rămâne fără normă, doar că norma este asigurată la nivel de sistem. Ești titular în sistem, nu ești titular într-o școală. Și încă o dată spun nimeni, nimeni nu este bucuros. Să nu considerăm că ok, venim cu o reformă, asta nu este o reformă pentru perioade de normalitate. Asta este o reformă ca să nu dăm oameni afară, că nu veneai să începi cu astfel de schimbare în condițiile în care lucrurile erau…”

Daniel David a vorbit, marți, 8 iulie, despre creșterea normei didactice din legea Bolojan: „Sigur, în medie, discutând, este o creștere de la 3,6 la 4 ore pe săptămână. Dacă vreți, într-o altă evaluare, 24 minute pe zi. Practic, este vorba de 2 ore pe săptămână”. Declarația vine în contextul în care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament, luni, 7 iulie, pe Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare, supranumită Legea Bolojan. 

Despre norma didactică

Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, potrivit pachetului legislativ care modifică Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Această măsură se aplica din toamnă și până la începutul anului școlar 2029-2030.

Documentul prevede că profesorii care predau elevilor de gimnaziu și de liceu vor avea norma didactică de predare de 20 de ore, adică vor fi 2 ore în plus. De asemenea, norma didactică va crește cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I şi care desfăşoară activitate de mentorat, ajungând la 18 ore.

Tot din toamnă, norma didactică crește cu două ore și pentru profesorii din învățământul special. Aceștia vor avea 18 ore pe săptămână de predare-învățare-evaluare, nu 16 ca în prezent.

Din anul școlar 2025-2026, profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori vor avea norma didactică de predare 26 de ore pe săptămână, după cum se arată în document. În prezent, norma pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori este de 24 de ore pe săptămână.

Miercuri, 2 iulie, premierul Ilie Bolojan a anunțat că propune creșterea normei didactice pentru profesorii din învățământului preuniversitar cu 2 ore pe săptămână.

„Vom propune creșterea normei didactice cu 2 ore față de ceea ce aveam azi în învățământul preuniversitar și universitar. Asta înseamnă că, din cele 40 de ore pe săptămână pe care un cadru didactic trebuie să le petreacă la scoală sau în școală, în loc de 18 ore va preda 20 (n. red în mediul preuniversitar), în loc de 16 va preda 18 (în mediul universitar)”, a spus premierul Ilie Bolojan în conferința de presă de miercuri în care a anunțat pachetul de măsuri fiscale.

Joi, 26 iunie, ministrul Daniel David a anunțat, în cadrul unei conferințe de presă, că norma didactică va crește:

„Cele două probleme majore sunt: 1 – norma: în programul de guvernare este ideea că în zona preuniversitară trebuie să creștem norma; 2 – bursele atât în zona preuniversitară, cât și în zona universitară. Care vor fi deciziile finale? Nu știm încă. Adevărul este că încă discutăm. Astăzi discutăm, mâine discutăm, dar, cu siguranță, aceste două schimbări se vor face. Nu vă pot spune încă cum, în ce formă exact, dar vă pot spune principiile după care eu lucrez în aceste discuții, inclusiv cu colegii mei din guvern, cu ministrul de finanțe, cu premierul.”

Pe 23 iunie, Daniel David a anunțat, printr-un mesaj transmis cu ocazia preluării unui nou mandat de ministru al Educației și Cercetării, că va propunere ca norma didactică să poată să fie crescută cu maximum 2 ore:

  • Voi propune ca valorile stabilite prin lege să poată să fie crescute cu maximum 2 ore, printr-o metodologie a ministerului, în funcție de diverse criterii (ex.: cât de fragmentată este norma, mediul de lucru, vechimea, numărul de copii cu CES din clasă etc.), pe care le voi discuta și cu partenerii de dialog social. (…)”

31 comments
  1. Bre, omul merge la școală, nu la „sistem”. Se înțelege aceasta treabă practică? Cât dorești dumneata să îi alergi? Sau ii cazezi la țară într-un circ al foamei în centru de comună unde nu ei, ci sute de elevi vor veni pe jos, cu galoșii înghețați iarna. Că am un feeling că iar nu vei plati transport pt elevi. Dumneata cu experți pe sărăcie de la WB sau CRJ stai de vorbă serios? Măcar cu niste sociologi de soi sau experți de politici publice, nu in politică. Eradicarăm sărăcia și nu știm? Niște case la RAFPS și pt dânșii sunt pregătite pe la țară sau tot de la Teach for Ro așteptați 300 de lei în plus? Ai studiat rețeaua & orarul autobuzelor de la tara? La câte minute vin? La ore!
    Min mediului ce zice de plimbàreala asta de factor poștal a prof. de la țară, nu e cam poluantă? Prof. de la țară e un stâlp in comunitatea lui… poate cel de la oraș închide ușa și își bea cafeluța doar cu ai lui. Așa îi respectăm?

  2. Sinucidere politică pentru partidul care deține frâiele conducerii! Un profesor umilit in acest fel sau unul dat afara din sistem, fie el si suplinitor, pai o sa mai voteze vreodata pe cei de acum?! Știm cine se ,,încălzește pe margine” sa vina la putere!
    Ok, salvăm țara in următorii 3 ani….dar ce o sa facem dupa următoarele alegeri? Nu o sa fie un dezastru anunțat? Cine ne garantează ca dupa 3-4 ani nu o sa avem iar cheltuieli iresponsabile sau chiar in anii urmatori? Profesorii rămân cu salariile mizerabile, mai mult de munca, plimbati intre scoli, alții reprofilati!
    Este important de urmărit si ce acțiuni au in plan sindicatele. Dacă nu fac iar jocul partidelor…

    1. Deja avem colegi care au votat pentru acel partid, vă garantez că vor fi mult mai mulți data viitoare, inclusiv cei care vor dori doar să ardă toată țara, nu doar ei.

      Se joacă cu focul, nu mai suntem în starea de amorțeală din 2009, când măcar era recesiune în întreaga lume. Austeritatea și cretinismele de azi nu sunt justificate decât prin jaful general pe care exact cei care l-au făcut încearcă să ne facă să-l plătim! Firimiturile aruncate educației în ultimii doi ani nu sunt nici pe departe egale cu feliile uriașe pe care și le-au tăiat și făcut cadou din bugetul țării politicienii și aparținătorii lor.

      Dacă cineva crede că lucrurile astea vor fi uitate… se înșală rău.

  3. Haideți să vedem și noi metodologia de aplicare a măririi de normă. Suntem toți titulari. Suntem 4. Nu există 8 ore în plus. Nu există nici măcar una. Cum procedăm? Fiecare dintre noi primește 2 ore unde s-or nimeri sau depunem toți patru dosarul acela cu peste 100 de pagini, cu viața noastră profesională din ultimii 5 ani, cu câte o hârtie pentru fiecare 0,01 puncte, cu noi certificate de integritate, cu copii după toate deciziile de numire în toate comisiile din ultimii 2 ani reștampilate și resemnate de directori cu „conform cu originalul” – de directorii care sunt directori, nu profesori – sunt 2 meserii diferite. Că veni vorba, directorii au normă de muncă în firme?
    Și când se întâmplă acest proces, după titularizare? După ce ce ocupă și jumătățile de catedre existente?
    Spre informarea ministerului – un profesor care lucrează în 2 școli trebuie să presteze aceleași lucruri de 2 ori, de exemplu voluntariate, proiecte etc. Cât de corect este? Simpla fișă de autoevaluare (în 100 de puncte justificate cu acte, a cărei completare îți ia o zi din vacanță) trebuie depusă în două școli. Ca fapt divers, profesorii care tot anul școlar au făcut prostia să desfășoare proiecte e-Twinning, în care au încărcat zeci de pagini în urma activităților desfășurate extrașcolar, doar de dragul copiilor, stau zilele acestea ore întregi la calculator ca să reîncarce aceste justificări astfel încât Agenția Națională să le ofere certificatul de calitate. Nu contează nimic din ce ai făcut în proiect dacă nu mai dai o dată cu subsemnatul la Agenție. Încă niște ore zdravene din vacanță.
    Alți colegi fac pregătire cu corigenții și dau examene, unii abia au terminat de corectat la EN. Aceasta este vacanța profesorilor. Profesorii nu pot merge în escapade în sezon low-cost sau în Japonia la estivalul cireșilor înfloriți. Profesorii au vacanță atunci când este cel mai scump și nici nu se pune problema că ar putea să plece o săptămână în timpul anului școlar.
    În timp ce parlamentul funcționează în formulă neredusă, deși reducerea a fost votată prin referendum de noi toți, posturile se restrâng în școli. În timp ce unii se retrag la pensie la vârste fragede, profesorilor li se mărește norma la 35 de ani vechime – vechime pe care unele categorii sociale nu au cum să o facă deoarece ies la pensie! Și pe ce sume!
    Categoria didactică a fost foarte obedientă la măsurile din sezonul Boc – Băsescu tocmai pentru că a înțeles necesitatea unor măsuri. Acum nu înțelegem de ce nu începem de sus – să vedem parlamentul redus mai întâi, cu toată cohorta de funcții și costuri adiacente.
    Eu aștept cu mare curiozitate metodologia de extindere a normei didactice.

      1. Da, un profesor care lucrează în două școli are doi directori plini și doi adjuncți. Vreme de doi ani, eu am avut 6 directori pentru că am avut catedra (titular pe nedeterminată) împărțită în 3 școli. E chiar interesant! Ai trei grupuri de comunicare oficiale, poate 3 neoficiale și același mesaj, de exemplu o notificare de la inspectorat, intră de 3 ori. Câteodată îți ia ore să sortezi mesajele și să le prioritizezi.
        Niciodată săptămânile verzi/altfel nu au picat simultan în cele 3 școli.
        Aveam un mănunchi de cartele de acces de la porțile școlilor și ușile clădirilor, cancelariilor … ca un administrator.
        Cel mai vesel a fost că fiecare școală folosea un alt catalog electronic. A trebuit să îmi cumpăr un alt telefon (mulțumesc pentru cardul de carieră) ca să încapă trei platforme-catalog diferite, documente oficiale nesfârșite care se transmit în grupurile WhatsApp dar și google classroom care ocupă niște spațiu zdravăn. Desigur, am avut 3 adrese gmail instituționale pentru a accesa toate acestea, pe lângă adresa mea. Până să schimb telefonul, a trebuit să îmi dezinstalez aproape toate aplicațiile personale, inclusiv pe cele bancare pentru că nu era loc pentru toate.
        Mă întreb dacă voi putea menține acest ritm până la 65 de ani.

  4. Propun chemarea în judecată a domnului David pentru abuz în serviciu, declarații mincinoase și hărțuire morală asupra angajaților din subordine. Există legi care ar trebui aplicate!

  5. Câtă ipocrizie și cât de dușmănos este.

    Erau deja zeci de mii care aveau 2 școli.
    Dar prin legea Boclojan, impusă de el trimite efectiv alte zeci de mii sa facă asta.
    Efectele măririi artificiale de normă :

    1. Fragmentarea normei in 2 sau 3 școli, uneori in 4
    2. Deprofesionalizarea
    3. Creșterea birocrației (planificări, comisii, inspecții, fișe de evaluare in 3 locuri diferite, cu locuri diferite
    4. Incapacitatea de a mai coagula un traseu profesional (nu te integrează nimeni într-o școală unde ai doar două ore, ești perceput ca un corp străin, ești trecut la și alții
    5. Dispariția continuității la clasă.
    Copiii vor schimba anual profesorii care vor ,, găsi ” orele doar ca sa dea la număr fără sa mai conteze nimic altceva
    6. Veniturile și bunăstarea vor fi decimate pt cei care fac navetă neplătită între școli
    7. Fragmentarea orararului sau pauze uriașe între ore sau mai rău ore intercalate intre două unități de învățământ
    8. Gestionarea de mijloace de învățământ diferite(fiecare școală cu firma ei, cu softurile ei etc)
    9. NU se obțin sume uriașe la buget ci chiar nesemnificative.

    Fățarnicul știe probabil toate astea dar ghilotina cu care taie, pt a se bucura ulterior de aceste efecte devastatoare arată probabil o frustrare uriașă a lui DD care ar trebui studiată pt a identifica originea.

  6. trebuie sa fii analfabet matematic (functional) sa afirmi acest lucru.cele mai mukte scoli din aceasta tara de abia au cate o ora, 2 sau 3 in plus. daca fiecare scoala are nevoie de sceste ore, unde naiba sa mearga titularii, in primul rand? de unde sa le ia, de pe luna??? evident ca se vor pierde mii de posturi, exact ceea ce vrea sinistrul asta. oameni buni, am innebunit toti, sa nu vedem ca omul asta e pus pe distrus sistemul si ca un ABUZ e urmat de alte abuzuri????
    nici nu mai au rist alte discutii!!!
    din septembrie GREVA !!!! Nu ma intereseaza ca o fac sindicatele sau nu! nu va lasati dezbinati!!! NU INCEPEM ANUL SCOLAR! NU POTI FACE ASEMENEA ABUZURI SI SA SCHIMBI REGULILE IN TIMPUL JOCULUI SUNTEM SINGURUL DOMENIU AFECTAT DE REDUCERI MASIVE DE PERSONAL!!!! asta e tot ce stie pnl!!!

  7. În realitate, dacă la 65% dintre profesorii de peste 50 ani, le crești norma cu 4 ore și la ceilalți cu 2 ore s-a dus “media de 2ore” pe care ai promovat-o…
    Mai exact iese o medie de 3,3 ore…
    deschide un calculator, pentru Dumnezeu

  8. Totuși, este cazul să spui clar, că norma profesorilor care au o vechime de peste 25 de ani crește cu 4 ore nu cu 2. Așa ca socoteala dvs. cu “24 minute” este o aiureală.
    Probabil ți-ai spus ca “ăia, oricum, daca au stat 25 de ani învățământ nu vor pleca“.
    Cam meschin, nu?
    Ca să nu mai spun ca habar nu ai cum se fac normele în învățământul preuniversitar. De exemplu, la română, sunt 4 ore la clasa… cum împarți aceste 4 ore la doi profesori care au nevoie de câte două ore fiecare?

    1. Nu semnati pt niciun post de 2 ors la naiba. Nu faceti prostia asta sa depuneti dosar de completare prin alta parte sau sa acceptati o restrangere. Odata ce ati semnat cu propria manuta, nu va mai scoate nici mama grevelor, nici tata judecatilor, personale ori de sindicat. Parca vad ca puneti capul in jos si va luati 2 ore pe la 100 km. Dati in judecata in max.30 zile de la publicarea in MO. Altfel trece termenul si sunteti haliti. Faceti lucrurile cu cap, conform legii, nu fiti ghiocei.

  9. Perioadele de mobilitate au trecut, domnule ministru!
    Și-apoi pentru orice etapă de mobilitate e nevoie de dosar, timp de depunere, ședință, toate astea la inspectorat, care în cazul unora e și la 100km de locuința.
    Nu pot să cred ca vrei ca zeci de mii de oameni să facă asta până la 1 septembrie.
    Este absolut nerealist.
    Prin urmare, propun sa stai seara acasă, pentru ca vorbești doar prostii. Și-apoi profesorii au concediu tocmai ca să fie în stare la toamnă să țină orele cât pot ei de bine. Nu e cazul să-i stresezi în fiecare seară cu o idee “creață”.
    Poate la toate școlile de psihologie ai învățat și ce efect negativ are stresul pentru oameni, iar în cazul profesorilor e și mai grav.

  10. ”Sistemul isi face treaba?” Cum adica?
    Sistemul sa-si faca treaba pe legislatia existenta; nu schimbi regula in timpul jocului.
    Legea 198/2023 a invatamantului preuniversitar prevedea reducerea normei cu 2 ore/saptamana la cei cu peste 15 ani vechime. În 2023 cand a aparut aceasta lege nu se stia ca in Romania orele de predare sunt sub media europeană? Ministrii vin si pleaca, dar functionarii din minister sunt aceeasi. E clar ca la nivel de conducere a ministerului exista o problema cu titularizarea pentru ca se vede o ura clara fata de preuniversitar.

  11. Oricum, să cresteți norma cu 4 ore!! la profesorii peste 25 ani vechime și gradul I și care oricum nu aveau plata cu ora, e lipsit total de empatie. Mă refer la cei care au peste 35 ani vechime și sunt în prag de pensionare. Totuși…le creșteți norma cu 4 ore, nu aveți nicio remușcare?? Macar puteți da un amendament la modificare ca doar cei cu peste 33-35 ani vechime să poată păstra 16. Nu toți seniorii din învățământ sunt lipsiți de bun-simț și ocupă posturi de titulari pe viață cu câte o normă și 1/2 pâna la 70 ani. Sau…cei de 60-62-65 care înca nu au vârsta limită de pensionare eventual să meargă la navetă?? Că e clar că orele reduse de la ei au mers deja la alții în etapele de mobilitate care deja au fost și aceștia e și mai sigur că vor circula la…(cât e limita?? 80 KM la vreo scoală pe unde vor prinde completare)

  12. Ai spus ca nu va fi nimeni concediat in sistemul de Educatie?
    Dar cei care sunt profesori de 5-10 ani si nu au post pe care tu ii numesti suplinitori, iar in fiecare an participa la titulizarea.
    Dar personalul auxilar care va fi concediat din cauza ca vor fi comasate scoli.
    Dar titularii care vor pleca din cauza ta ca vor trebui sa alerge intre doua-trei sate.

  13. Tu esti care a spus ca Educatia a creat deficit, dar nu este aplicata legea cu 6% din PIB.
    Tu ai propus ca bursele sa fie taiate, dar i-ai intrebat pe cei din guvern de ce avem cele mai mici alocatii din UE.
    Tu ar trebui sa aperi sistemul de Educatie!

  14. El ne compara cu judecatorii.
    Noi avem diurna si bani de cazare?

    O sa ramai in istorie ca cel care a distrus sistemul de Educatie.
    Cine mai vine sa predea daca nu are stabilitate?

    Multi profesori buni vor pleca sau vor fi mai putin implicati intr-o meserie unde ai nevoie de vocatie.
    Cine va raspunde pentru acest lucru?

  15. Pe noile planuri cadru pentru liceu se introduce Educația prin tetru, arte ale spectacolului și circ, fapt care reprezintă o noutate și nu face decât să contribuie la o mai bună aliniere la politicile cu privire la diversitate și incluziune. De asemenea asta va duce la o creștere al numărului de ore prevăzut în TC și cel obligatoriu.

    1. Nu va crește numărul de ore din TC sau cel obligatoriu. Punem teatrul în locul chimiei, circul în locul limbii străine. Ce atâta știință? Acum avem IA, putem fi proști.

      1. Să știți că nu este adevărat! În locul limbii franceze se pot pune ore de fanfară, este doar o propunere umilă, dar benefică zic eu.

        1. Da, nea Constantinescu…Da´ un țambal nu băgăm? Să meargă cu tuba!
          Matale esti om sau altceva?

  16. Daca tot suntem acuzati ca nu facem nimic la ore si nu avem nevoie de pregatire, atunci sa facem un protest pe perioada nedeterminata.

    Intram la clasa si vom pune elevii sa copieze din carte. Acest protest va fi mai eficient decat orice greva. Sindicatele trebuie sa ne sustina!

  17. Pe noile planuri cadru pentru liceu se constată o creștere al numărului mediu de ore alocate pentru TC, față de cele anterioare în vigoare, deci numărul de ore de la toamnă s-a mărit, astfel vor fi alocate cele 3 ore în plus pentru a avea o normă completă de 21 ore, după noua legislație. Putem spune că astfel s-a corectat nedreptatea cu privire la creșterea normei didactice. De asemenea măsura se aplică pe cel puțin 3 ani școlari, nu e e vorba doar de anul acesta(cel puțin pe asta și-au asumat răspunderea). Toate acestea arată că profesorii vor avea în final de câștigat.

  18. Si uite asa, cadrele didactice se vor transforma in agenti de vanzari. Doar ca nu vor avea masini de serviciu la dispozitie si vor distribui iluzia educatiei.

  19. Trist, e trist ce ministru avem….ce diferență față de Mircea Miclea, care nu a plecat capul când a văzut ce buget are..

  20. De unde rezultă că totul este fie un șantaj, fie o răzbunare, în logica falsei dihotomii, sofismul iubit de domnul ministru. Fie șantajul că, vrând să înlocuiască titularizarea în sistem prin titularizarea în școală, a găsit calea de a îi „pune pe drumuri”, sau de a îi „trimite la plimbare” pe titularii „în sistem”. Astfel încât revolta lor să fie folosită pentru a anula titularizarea în sistem și pentru a le servi soluția magică: titularizarea „în școală”. Pohta ce a pohtit Măria Sa. Fie este răzbunarea că a întâmpinat opoziție, ceva de neimaginat într-o societate obișnuită să pupe inelul și să accepte scuipatul de sus în jos. Dacă există și altă variantă, puțin onor domnul ministru ar trebui să o explice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV Fragmente plagiate în doctoratul lui Daniel Grădinaru, președintele Consiliului Superior al Magistraturii. Expert consultat de G4Media.ro: ”Că plagiatul este intenționat o dovedesc din plin modificările făcute în text”

În volumul în care judecătorul Daniel Grădinaru și-a publicat teza de doctorat susținută în 2015 există mai multe fragmente despre care un expert consultat de G4Media.ro susține că sunt plagiate.…
Vezi articolul