Profesorii vor putea să predea și alte discipline din aceeași arie curriculară, anunță ministrul Daniel David / În situații bine controlate, un profesor de Fizică ar putea să facă și câteva ore de Chimie

50.569 de vizualizări
Foto: Radu Tuta / AGERPRES Foto
Profesorii vor putea preda mai multe discipline din aceeași arie curriculară, a anunțat ministrul Daniel David marți, 22 iulie, într-un podcast online. Acesta dorește ca România să se adapteze la practicile din țări precum Statele Unite și Finlanda. Declarațiile sale vin în contextul creșterii normei didactice.


„Da, vom crea această posibilitate [n. red. ca profesorii să poată preda mai multe discipline din aceeași arie curriculară]. Îi rog pe profesori să înțeleagă. Referitor la problema fragmentării, caut soluții să o controlăm. Dar da, vom deschide spre disciplinele din aceeași arie curriculară. Nu vă supărați, te uiți la sistemul vestic. Și în Statele Unite și în Finlanda, în țările nordice, ai arii curriculare largi. Numai la noi e hiperspecializare, exact pe discipline”.

Acesta a precizat că, „în situații bine controlate”, un profesor de Fizică este capabil să predea și Chimie. În această logică acționează universitățile din România care au început să introducă programe de studii cu dublă specializare, a completat el.

„Eu cred că, în situații bine controlate, un profesor de Fizică ar putea să facă și câteva ore dintr-o disciplină din aceeași arie curriculară. Mai ales că deja unele universități au început cu dublele specializări știind această logică: dacă știi Fizică, faci și Chimie; faci Chimie, ai și ore de Fizică. Vom asigura această facilitate ca să evităm fragmentarea”.

În plus, ministrul a declarat că așteaptă propuneri în ceea ce privește acest subiect. Ideile referitoare la acest subiect vor putea fi trimise pe email. Adresa exactă urmează să fie anunțată miercuri, 23 iulie.

  • Scopul acestei adrese de email este, în primul rând, acela de a primi de la cadrele didactice propuneri referitor la „ce am putea scoate sub aspect birocratic și cum putem să le simplificăm viața în școală, astfel încât de la începutul anului școlar să o facem”, după cum a explicat Daniel David. Profesorii vor putea trimite recomandări în următoarele două săptămâni.
Ce presupunea până acum norma didactică raportată la numărul de ore de lucru și la numărul de predate

Norma didactică a profesorilor din România – predarea propriu-zisă însemna, până acum, 18 ore pe săptămână, cu variații în funcție de gradul didactic și vechime.

Pentru toate cadrele didactice din învățământ activitatea didactică totală presupune 40 de ore pe săptămână de lucru propriu-zis, incluzând și activități conexe predării.

Norma didactică de predare în România este, în general, de 18 ore pe săptămână pentru profesori, 24 de ore pentru instruire practică, cu posibilitatea reducerii la 16 ore în funcție de vechime și grad didactic, conform cadrului legal actual.

Nu toate aceste prevederi sunt însă aplicate în prezent, unele fiind prorogate de Guvernul Ciolacu. În vigoare, potrivit Ministerului Educației și Cercetării, este însă o reducere de normă didactică din legea precedentă și anume de la 18 la 16 ore pentru profesorii cu peste 25 de ani vechime și gradul didactic I. De asemenea, există o serie de „degrevări de normă” pentru directori, inspectori, lideri sindicali.

  • Vezi aici mai multe detalii referitoare la modul în care este reglementată norma didactică.
Informații de context

Încă din februarie 2025 Edupedu.ro a scris că printre discuțiile neoficiale la nivelul coaliției de guvernare se află și creșterea normei didactice pentru profesori, așa cum semnala un sindicat din Educație. Joia trecută, pe 29 mai, în contextul pregătirilor pentru formarea unui nou guvern după alegerile prezidențiale și demisia celui actual, G4Media a scris că liderii și negociatorii partidelor care ar putea forma viitoarea coaliție guvernamentală au pe masă mai multe propuneri de măsuri pentru a scădea deficitul bugetar scăpat de sub control. Printre ele ar fi și creșterea normei didactice la profesori.

Sindicatele din Educație au reacționat imediat într-un comunicat comun și au solicitat grupul de lucru de la Palatul Cotroceni să renunțe la propunerea de a majora norma didactică a profesorilor. „Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc”, se arată în comunicatul sindicatelor.

Autoritățile nu au prezentat niciodată o analiză științifică sau pe bază de date din sistem despre normele profesorilor, există doar un total anual a numărului de norme pe tipuri de cadru didactic – titular, suplinitor calificat, necalificat. De asemenea, în contextul discuțiilor despre o eventuală creștere a normei didactice de predare, nu există nicio susținere publică a demersului sau o identificare a unei probleme la nivelul Ministerului Educației, unde ministrul Daniel David recent a publicat un raport cu problemele identificate în cele 5 luni de mandat și soluțiile acestora.

Într-un mesaj postat pe Facebook în ziua numirii în funcție în guvernul actual, Daniel David a spus că „voi propune ca valorile stabilite prin lege să poată să fie crescute cu maximum 2 ore, printr-o metodologie a ministerului, în funcție de diverse criterii (ex.:cât de fragmentată este norma, mediul de lucru, vechimea, numărul de copii cu CES din clasă etc.), pe care le voi discuta și cu partenerii de dialog social”.

La audierea din Parlament pentru un nou mandat, ministrul a spus că norma va crește la un minim al mediei din OCDE:

„Știu că sunt discuții, am discutat cu sindicatele, știu că sunt foarte sensibile aceste lucruri, nu-mi face o plăcere deosebită să fiu ministru care trebuie să implementeze această concluzie, această decizie a grupului care a lucrat pe componenta economico- financiară. Hai să ne uităm și vă rog să citiți propoziția sau fraza din programul de guvernare și spuneți-mi dacă se poate reproșa ceva. 

Am spus: minimum, la nivelul mediu care există Uniunea European sau în OECD. Vi se pare ceva în regulă cu asta? N-am spus maximum. Ne raportăm la un nivel mediu și cred că este iarăși un element de raționalitate în acest demers și vine din nou criteriul decenței în situația de criză care ne aflăm acum, cât putem și ca să mă asigur, să știți că nu creștem așa în orb și paușal. 

Ați văzut că sunt o serie de criterii: depinde de mediul în care lucrează, depinde de câte norme are sau cum este împărțită norma didactică pe care o are astfel încât să poți să faci diferențieri și creșterea să fie într-o oarecare formă justificată. Când ai normă în care mergi deja la trei unități școlare nu te apuci să mai crești cu a patra”. 

Curtea Constituțioală a decis marți, 22 iulie, că majorarea normei didactice de la 18 la 20 de ore/săptămână, fără o compensare salarială, nu încalcă prevederile Constituției. „Creșterea se realizează în interiorul numărului total de ore de lucru prestate de personalul didactic de predare (40 ore/ săptămână)”, au motivat reprezentanții instituției.


68 comments
  1. Treptat se revine la comentarii cu iz puternic politizat,o disperare falsa …cred ca actualul ministru este greu de clintit…

  2. sa explice dl DD ce reprexinta MEDIA MINIMA ( la nivelul U E).
    Eu, ca prof de FIZICA si MATEMATICAauzisem doar de
    MEDIA ARITMETICA, GEOMETRICA si respectiv PONDERATA.
    Il rugam sa ne expkice cum se calculeaza MEDIA dansuluu : prin ignorarea datelor reale din tFranta, Finlanda s.a.m.d .?

  3. O nebunie curată. Cum sa predam orice din aria curriculara fara specializare??? Atunci noi inginerii hai sa predam orice că doar pe foaia matricola avem o grămadă de discipline. Și dacă mai este și metalurg, chimie la greu poate să predea🤣🤣🤣. Suntem buni la toate……

    1. Pe același principiu, în loc de chirurg, o să ne opereze asistenta (doar are și ea ceva studii) iar tratamentele vor fi administrate de către infirmieră (că a văzut și ea cum se face o perfuzie).

  4. da, chiar am auzit că intr-o scoala se vor completa normele profesorilor de Educație fizica cu Tic. Îți poți da seama ce harabura va fi?…La ce ii mai trimitem pe copii la școală? Sa își piardă timpul pe telefoane, să își bata joc de profesorii care s-au nimerit sa predea și ceea ce nu vor și poate nici nu stăpânesc?

  5. da, chiar am auzit că intr-o scoala se vor completa normele profesorilor de Educație fizica cu Tic. Îți poți da seama ce harabura va fi?…La ce ii mai trimitem pe copii la școală? Sa își piardă timpul pe telefoane, să își bata joc de profesorii care s-au nimerit sa predea și ceea ce nu vor și poate nici nu stăpânesc?

  6. Sunt profesor de informatică și consider că această decizie riscă să compromită grav calitatea educației.

    De exemplu, la gimnaziu, începând din clasa a V-a, elevii învață concepte fundamentale de algoritmică, iar din clasa a VII-a lucrează deja cu limbaje de programare precum C++. Aceste conținuturi necesită cunoștințe avansate și experiență practică – nu pot fi predate superficial, din manual.

    Cum ar putea un profesor de tehnologie, fără o formare solidă în informatică, să predea aceste noțiuni? Chiar și pentru colegii de matematică, care au o pregătire apropiată, poate fi o provocare reală.

    Acest tip de măsură, aplicat și în alte discipline, poate duce la ore formale, fără substanță.
    Domnule ministru, în loc să redefinim atribuțiile profesorilor peste noapte, nu ar fi mai firesc să începem reforma prin rezolvarea problemelor reale ale educației – subfinanțarea, lipsa resurselor și supraîncărcarea programei – și abia apoi să ne gândim la cine predă ce?

  7. Acest individ este clar bolnav mintal. Se poartă ca un psihopat. Trebuie demis urgent. Nu se poate ca un asemenea ins să fie ministru. Ca cercetător în psihiatrie pot afirma că în baza deilor lui din ultima lună și în conformitate cu setea cu care își dorește să fie în centrul atenției debitând inepții răutăcioase și distructive, acest om este clar un psihopat. Un ins avid de putere și de o dorință nestăvilită de a dărâma, crezând că așa construiește. Urgent cu demiterea, altfel va ieși rău de tot. Va demola complet învățământul românesc și va distruge sute de mii de vieți. Un psihopat trebuie oprit, pentru că singur nu se va opri niciodată.

    1. Trebuie sa intelegeti ca nu el decide, el doar executa. Toti care sunt in functii de conducere sunt, de fapt, doar executanti. Ceea ce se intampla acum e doar inceputul.

  8. Buna seara.
    Nu mai sunt demult mirat de deciziile șoc la nivel de minister,in care degradarea educației e evidentă,iar mass media și alți factori acutizează.
    Despre mine? Pentru o normă de 18 ore am fost nevoit să o completez ani la rând în 5 școli cu parcurgerea zilnica între 52-146 km în funcție de școală și fără mașină personala. Sunt suplinitor cu note peste 7 la titularizare mereu.

  9. Domnule ministru, va banuiam de bune intentii dar dupa aceste afirmatii cum ca un profesor poate preda si alte materii din aria curiculara, nici nu mai stiu ce sa cred. In calitate de parinte va spun ca si pana in prezent, atunci cand auzeam ca un profesor preda in acelasi timp educatie sociala, educatie civica, educatie financiara etc toate in aceeasi scoala, mi-era clar ca ne putem debarasa de respectiva ora. Profesorul bun la toate disciplinele, nu va fi bun la nimic. Domnule ministru, unde mai este specializarea? Cum sa putem crede ca un profesor care preda 18 ore fizica, va fi la fel de performant si la cele 2 ore de chimie care i s-au inclus in norma ,,de voie de nevoie”, ca sa ne referim la exemplul dvs.? Poate totusi identificam alte solutii, care sa se dovedeasca si optimale, ca sa nu ajungem sa sacrificam calitatea actului educational, si asa deteriorata mult in ultimii ani, doar de dragul unor economii la buget.

    1. În facultatea de fizica,cursul de chimie a fost unul s urt, de un semestru și s-a încheiat cu colocviu. Matematica în schimb,a fost studiata 3 ani și studiul s=a finalizat cu. examene de an.
      Când am terminat facultatea, am primit un post cu 4 ore de fizica ,12 de educație fizica și 4 de meca izarea agriculturii. (orele suplimentare nu se plateau)
      Gândirea aceasta ,ca facem orice,s-a propagat de-a lungul anilor.
      Am văzut efectele săriturilor de la o disciplina la alta.

      examene de an..

    2. În facultatea de fizica,cursul de chimie a fost unul s urt, de un semestru și s-a încheiat cu colocviu. Matematica în schimb,a fost studiata 3 ani și studiul s=a finalizat cu. examene de an.
      Când am terminat facultatea, am primit un post cu 4 ore de fizica ,12 de educație fizica și 4 de meca izarea agriculturii. (orele suplimentare nu se plateau)
      Gândirea aceasta ,ca facem orice,s-a propagat de-a lungul anilor.
      Am văzut efectele săriturilor de la o disciplina la alta.

      examene de an..

  10. Un profesor de geografie nu are cum sa nu fie deranjat de faptul ca dl. ministru al educației nu stie ca Finlanda este tara nordică. Daca nu are cunoștințele unui elev de clasa aVI-a, nu am ce sa mai citesc aiurelile lui, dar il invit la ore de pregătire remedială! Ia uite domnule ministru cât de ușor te faci de râs!!!Stați jos, vă iert, dar puneți ✋ șI învățați, că râd elevii de așa ministru! Lasați locul de ministru cuiva care are cultură generală! DEMISIA!!!

  11. La mine situația este mult mai grava. Sunt profesor de chimie în 2 scoli( Liceu+ gimnaziu) .In urma completării normelor colegilor mei ,eu am rămas fără 8 ore. Nu este echitabil să mă afecteze numai pe mine .Au luat ore din catedra mea și au completat colegilor. Eu as putea preda fizica acum la liceu? (la gimnaziu nu mai sunt ore de fizica doar la liceu ) nu am dubla specializare . dar am 25 ani vechime și gradul I.

    1. Nu pot sa ia ore din catedra ta si sa le dea unor titulari, decât dacă predau aceeași disciplină. Altfel, nu au voie. Te poți adresa ISJ sau chiar instanței. Niciun titular nu-ti poate lua orele dacă nu are calificare pe disciplină respectivă. Punct.

    2. De unde știți că au luat ore de la disciplina dumneavoastră ca să facă completări la alte discipline, în situația în care metodologia va apărea pe 9 august?

  12. Altă gogoriță ministerială spusă doar din rațiuni contabile. După ce că profesorii sunt acuzați că nu predau bine nici materia în care s-au specializat, acum se propune să predea și ceea ce nu știu. Este o adevărată REVOLUȚIE în învățământul românesc. Dacă nu e praf destul acum sigur va ajunge. Se vede că cineva nu are nicio legătură cu ceea ce este în clasă. Măsurile sunt pompieristice și aleatorii si nu au nicio treabă cu creșterea calității învățământul.

    1. De ce un singur profesor din școală rămâne cu norma incompletă, fiecare ar trebui să aibă minus 2 ore sau cei care sunt bine văzuți de director rămân în școală, ceilalți să se descurce!
      Pe ce criterii se stabilește cine rămâne și cine pleacă?

      1. Constituirea catedrelor o face directorul. Poate împărți orele în mod egal între cei 2 profesori și fiecăruia îi vor lipsi 2 ore. Asta dacă acceptă ambii profesori. Dacă unul dintre ei nu vrea, se scot dosarele, ca la restrângerea de activitate. Cine are cele mai multe puncte câștigă.

  13. Cred că se urmărește ca un profesor să predea multidisciplinar,atunci este evident că vor dispărea mai multe posturi.

  14. Fraților, problema nu e dl.ministru.Problema o reprezintă LIDERII DE SINDICAT,care pentru favorurile lor ,au semnat împotriva noastră.Chiar nu ați observat că aceștia stau bine mersi pe salarii „demne de tot respectul”,pe când noi primim niște firimituri?Am stat în grevă două săptămâni,noi profesorii am pierdut atunci 20 milioane,in cazul meu, și cine a câștigat?directorii,personalul nedidactic.Profesorii mai ales cei cu gradul I,nu mai primesc nimic.Ne-au dus cu preșulețul mereu:La anul veți avea salariile mărite,când venea anul,salariile nu creșteau, că nu mai sunt bani.Pentru lideri,se găsesc bani.Aceștia sunt cei care ne fac RĂU!M-am săturat să îi tot creditați.Eu am ieșit din sindicat.Platim niște oameni care nu țin cu noi!Alegerea vă aparține.Dar, până oamenii nu înțeleg asta,ni se face și celorlalți rău pentru că aceștia decid in locul nostru.

  15. inspectorii si directorii, in primul rand, nu trebuiau sa accepte mizeria asta!!!
    din septembrie, 🤮🤮🤮🤮GREVĂ!!!!!!¡

  16. La noi aria Om si societate contine si desen si sport si tehnologii etc. Va preda al de sport educatie tehnologica? Sau…o si vad pe doamna de tehnologie, putin plinuta si in prag de pensie si cu un picior cam „chior” cum face sport pe teren si playita necalificat pe deasupra.

  17. Daaa. Dumneavoastră puteți preda „Puterea beției unei funcții nematematice și tehnica echilibrului în condiții de derapaj accelerant, cu efecte de răsucirea morților”. Puteți propune un opțional, „Cum să *orice*” și puteți ordona un sub-optional transdisciplinar, transcontinental și subacvatic cu titlul „Mima”.

    Și, apropo de acvatic, așteptăm să ne obligați, contra cost, vă rugăm, să facem cursuri de înot profesionist, că nu cred că toți profesorii știu să înoate și, uite, viituri peste viituri…
    Și,da, clar, cei care predau Matematică pot preda și Desen, dacă înțelegem că „Desen” este „niște cercuri”, pot preda și Chimie, că tot cu matematică e și asta și și cu cercuri este și mai pot preda și Religie, că „Tatăl nostru” știe toată lumea…
    Genocid este ceea ce faceți. Și înțelegeți asta, dar cei care v au livrat viziunea asta v-au vorbit despre un „mai bine” pe care ați ales să mimați că îl credeți. Este genocid pentru că nu propuneți valori umane și le omorâți cu știință pe cele care există. Credeți că aveți curaj pentru că suportați valuri de supărări ale celor nemulțumiți? Curaj ați fi demonstrat dacă ați fi optimizat viețile celor care îi pregătesc pe copii. Când ai inima înfrântă, cât entuziasm să mai ai să vorbești copiilor despre „va fi bine”?

    Dumneavoastră (mai) puteți dormi?

  18. La momentul actual calitatea în învățământul românesc va fii doar pe hârtie. Nu calitatea e prioritatea tovarășului ministrul ci reducerea deficitului bugetar. Ce dacă e de la învățământ? Tovarășul ministru de acum a procedeat ca miniștrii anilor 70.Dacă-i sarcină de partid o aplicăm. Aportul personal cred că e la cuplarea materiilor. Partidul e în tot și toate.Nu ma gândeam că o să ajung să muncesc ca în tinerețe.

  19. Mare greșeală ca s-acceptat plusul de „numai” doua ore. Adică micșorarea salariului. Următorul pas va fi norma de minim 40 ore pe săptămână. Apoi reducerea concediului la maxim 25 de zile pe an.

  20. Pai nu prea… Conform centralizatorului de discipline chiar nu…Poate preda pe „necalificat” salariu mult mai mic. De exemplu, la aria curriculara „tehnologii” este TIC, module de specialitate, mecanica, tehnologii specifice profilului, ori în centralizator, cine are silvicultura nu poate preda prelucrarea lemnului, cine are mecanica nu poate preda instalații electrice iar…TIC chiar doar cel cu licenta în informatica. Vai, vai, oare ce consilieri are dl ministru??

  21. Wow, dl David! Păi, să mă duc să predau orice din foaia matricolă, așa ziceți? O educație fizică, așa? După ce lege? Dumneata îți lecturează cineva legi? Nu toate, acelea ale educației. Dept. juridic doarme chiar în fiecare zi cu capul pe birou?

  22. nu are cum sa predea in mod calificat adica completare la catedra decat daca are studiile superioare de specialitate, asta scrie in legea invatamantului, sau asta nici ce scrie in lege nu stie. Cred ca trebuia ca ministrul sa cunoasca legislatia din domeniu.

  23. Acest individ are probleme grave! Fara sa mai intram in detalii pe care le știm cu toții, acest individ nu trebuie sa apuce data de 8 septembrie!!!

  24. Buuun,deci un fel de talmeș- balmeș… Doar intreb ,profesorul de educație fizică și sport oare ce ar mai putea preda? Sau ei bieții sunt scoși din ecuație din start!?
    Domnul ministru a reușit intr-o lună de zile să întoarcă sistemul de educație cu susul în jos ,să-l aducă in anii 1990-2000… Cu Dumnezeu înainte! Sau …Ferească Sfântul!!!

    1. Sunt aproape sigura ca profesorii de sport sunt în aria om si societate. deci îi așteptăm să predea logica, economie, psihologie, filosofie, istorie și geografie, nu?

    2. M-am înșelat… profii de sport nu pot preda altceva! Să plece acasă dacă nu le iese norma! Nu-i ca și când ar fi nevoie de ei! Nu avem sedentarism sau obezitate în România! În schimb profii de religie pot preda psihologie! Materia domnului ministru. Se pare că dânsul nu consideră că e vreo diferență dacă ar preda dânsul psihologie, sau proful de geografie… Asta spune ceva despre dânsul, nu despre noi ceilalți…

    3. Sa predea fizică- dacă se gaseste si acest cuvant in denumirea specializării😅 asa ar spune logica ministrului David

  25. Propun să își completeze norma cu max. 2 ore la orice disciplină titularii cărora nu le ajung orele și să încheie contracte tututuror mai puțin celor care nu au examen anul acesta și vor ore nu nota din anii trecuți.

  26. Dar de ce avem nevoie de un profesor universitar, rector, doctor, psiholog, academician în multiple academii, pentru a fi ministru al educației? Asemenea idei puteau veni și de la un absolvent învățământ primar, el știe cel mai bine cum a studiat toate disciplinele cu doi, trei profesori.

  27. Pleaca imediat la Cluj, neavenitule!
    Esti cel mai incompetent ministru de pe Terra! Atata prostie si rautate intr o persoana rar mi a fost dat sa intalnrsc! Daca nu pleci, sa stii ca te va matura tsunamiul pe care TU l ai provocat in preuniversitar!

  28. Din păcate, discursul ministrului din ultima vreme este complet rupt de realitatea din școli și universități. Explicațiile oferite par să justifice niște măsuri strict economice, fără legătură cu nevoile reale ale sistemului sau cu calitatea actului didactic.

    Din experiența mea în învățământul universitar, pot afirma că plata cu ora nu este un „bonus” sau o opțiune confortabilă pentru cadrele didactice. În multe cazuri, este o necesitate generată de lipsa acută de personal – fie din cauza concediilor medicale, a concediilor de creștere a copilului, fie pur și simplu din cauza numărului insuficient de titulari. Nu este o alegere, ci o soluție de avarie.
    Mai grav este faptul că plata cu ora este menținută la un nivel scăzut, nerealist, și nu este actualizată de ani de zile, în ciuda inflației și a creșterii costului vieții. Această formă de remunerare acoperă exclusiv orele de contact direct cu studenții – cursuri, seminare/laboratoare, proiecte. Activitățile didactice conexe – pregătirea cursurilor și a examenelor, corectarea lucrărilor, consultanța acordată studenților, evaluarea continuă – toate acestea nu sunt plătite. A raporta această activitate la un echivalent de 40 de ore de muncă pe săptămână, așa cum pare să sugereze ministrul, este complet nerealist. În practică, plata cu ora este profund disproporționată față de efortul implicat.

    Ca exemplu concret: pentru o normă întreagă de titular în mediul universitar am primit aproximativ 5800 lei/lună (cu toate sporurile incluse), în timp ce pentru o normă echivalentă prin plata cu ora am primit 2300 lei/lună – și asta doar pe durata celor 14+14 săptămâni de activitate didactică. Asta înseamnă că în restul anului nu există nicio formă de remunerație pentru activitățile administrative sau academice din PO.

    Prin urmare, ideea că profesorii aleg plata cu ora ca să-și „completeze veniturile” este o generalizare simplistă și, sincer, o jignire pentru cadrele didactice care țin sistemul pe linia de plutire în aceste condiții.

    În paralel, se discută despre „optimizarea” normelor – adică mai multe ore/cap de profesor. Și această măsură este motivată economic, fără vreo analiză reală de impact. Mai multe ore înseamnă mai puțin timp pentru calitate: pregătire, evaluare riguroasă, sprijin individualizat.

    În loc să recunoască lipsa cronică de resurse și necesitatea unei investiții reale în resursa umană din educație, ministrul preferă un discurs centrat pe justificarea unor tăieri bugetare, ambalate în explicații tehnice fără legătură cu realitatea din școli și universități. Ironia e că, din postura sa anterioară de rector al UBB, probabil ar fi fost primul care ar fi criticat public astfel de decizii.

  29. omul asta are misiune clara: distrugerea Educatiei preuniversitare! Omul asta nu intelege decât de pe pozitii de forta!

  30. să începem cu începutul 😂
    -in Finlanda salariul in învățământ cam 3500 euro?
    -in Romania are habar câte materii predă un profesor mai ales in rural fie să își facă norma didactică fie pentru că fizic efectiv nu are cine?
    ministrul ăsta habar nu are de nimic. non stop e la interviuri, postează, se ceartă cu toți, singur se contrazice. este the Best 🥱

  31. Băi /// NU AI VOIE să faci asta, zice legea. Poți preda calificat DOAR DACĂ ai orele respective în completare OFICIAL, în cadrul etapelor de mobilitate și ai specializare pe disciplina respectivă. Cu diplomă de licență/master/conversie în acea specialitate, nu predai chimie pentru că ai făcut chimie la facultatea de fizică!! Sau matematică, că tot am făcut trei ani de matematici de toate felurile la facultatea aia de fizică (de 4 ani licență, nu ciorba asta lungă Bologna).

    Te-ai trezit în sfârșit că nu poți face cârpeli la întâmplare după cum te taie capul, când toți cei care efectiv lucrează în sistem îți explică de câteva luni că nu se poate ce vrei tu! Sistemul ăla falimentar american dă rebuturi pe bandă rulantă, ne uităm la Europa când e vorba să minți despre cum e mai bine la alții dar începem cu metodele idioților americani, care-o duc atât de bine că și-au ales om după chipul și asemănarea lor ca președinte.

    Orele de chimie, de fizică și de biologie oricum nu sunt multe, cei care le au deja nu-și permit să le dea și altora, au și ei nevoie de completare! Din ce, amice?! De unde? Că ai mărit clasele de-am ajuns iar la 30 în clasă, ai șters școlile de la țară de pe hartă, unde-s distanțele mari, de avem ”ocazia” să devenim iar PJ numai dacă ne unim cu vreo școală la 50 km (avem 470 de elevi, dar dacă nu vrea David, nu vrea și aia e!)

    Eu am făcut două facultăți în 23 de ani, și alte câteva conversii, n-am terminat niciodată cu examenele – de grad, de absolvire, de ce vrei tu. Și tot n-am ore destule, pentru că te-ai trezit tu că știi tot despre tot și ai tăiat înainte să măsori!

    M-ai scârbit de tot, trebuia să începem anul ăsta odihniți și acum stăm stresați în fiecare zi ce-ți mai clocește creierul ăla de narcisist. La toamnă, grevă sau la revedere.

    1. Andrei S, ce comentariu pertinent, felicitari! Poate vede cineva din pnl si ii face vant astuia, altfel pnl nu mai prinde nici 5%.

    2. Andrei, ai perfectă dreptate!
      Ăștia au bulversat totul în învățământ, în mișcarea personalului didactic. De mai multă vreme, nu de ieri, de azi. Acum, finis coronat opus. Sfârșitul de acum încununează opera. Ideea că simplul fapt că pe diploma de licență sunt scrise mai.multe specializări, chiar prin masterate la „fără să învețe „, i-a făcut pe unii, odată titularizați prin concursal național pe profilul absolvit prin licență, să se plimbe, ca vodă prin lobodă, pe mai multe specialități, mai favorabile, pentru care nu au mai susținut concursul național, pretextând, în multe cazuri, și o inventată restrângere de activitate.
      Câte titularizări de acest fel nu vor fi fiind, numai Dumnezeu știe!
      Dar toate acestea, știute sau neștiute în școlile și colegiile mari, vor crea o dificultate în plus în reașezarea pe noile norme didactice.

  32. in fiecare zi o nouă idee năstrușnică…un atotștiutor care va rezolva toate problemele din educație….ce s-ar întâmpla dacă ar și sta la o discuție serioasă despre cum că aplica ceea ce a inventat in ultimă perioadă…poate vine cu o lege nouă!!!.
    O sa rămână etichetat și el…un ministru care a reușit să mai coboare calitatea învățământului. Dar este apreciat ..in politică ((

    1. A dat-o „domnul” ministru cu cresterea calității procesului de invatare si a tot aruncat cu mizerii catre profesori ca sa ii puna pe parinti impotriva lor si acum tot ce face si scoate pe gura rezulta in scaderea calității învățământului, dar inafara profesorilor nu zice mai nimeni nimic deoarece au fost dusi cu zaharelul si acum dau vine pe profesori pentru toate problemele. Se vede ca are alte scopuri politice si nu îmbunătățirea sistemului de învățământ

  33. DD e de Doamne ferește! Profesor de chimie să predea fizică? Poate si de liceu. Ăsta s luat-o rău pe arătură.

  34. E nebun de legat !! Atunci de ce mai exista facultăți de fizica ,de chimie .. etc Să facă o singura facultate din aria curriculara !!

  35. Unde mai este calitatea in Educatie?
    Cine este de vina daca profesorul va dicta la clasa?
    Cate ore de pregatire ai nevoie pentru a pregati 2 ore la o disciplina total noua?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like