Profesorul Dumitru Sandu, despre propunerile de schimbare a regulilor pentru Consiliul de atestare a diplomelor: Sub ideea că „îmbunătățesc procedura” se trece, de fapt, la presiuni asupra CNATDCU

[jp_post_view]
Dumitru Sandu / Foto: stirileprotv.ro
Analizarea unei teze de doctorat în integrum, așa cum a fost propusă de ministrul Sorin Cîmpeanu pentru modificarea legislației CNATDCU, nu este o soluție aplicabilă în practică, afirmă, într-un interviu acordat Pressone.ro, profesorul Dumitru Sandu, cu experiență de un deceniu în analiza plagiatelor. Interviul a fost realizat săptămâna trecută, între momentul în care un grup de organizații și reprezentanți ai mediului academic s-au opus, printr-o scrisoare deschisă, modificărilor inițiate de ministru și ziua de vineri, când președintele Klaus Iohannis a reacționat față de acest apel.

Dumitru Sandu spune, între altele, în interviu:

  • “Ministerul Educației cred că trebuie să răspundă pentru această eroare fundamentală pe care a făcut-o. Sub ideea că „îmbunătățesc procedura” se trece, de fapt, la presiuni asupra CNATDCU în materie de regulamente.”
  • “Se poate face plagiat de idei, doar de idei, care pot fi concentrate într-o pagină sau poate două. Ideea că ești obligat să faci o analiză integrală (n.m. – pentru a depista un plagiat) nu se susține.”
  • Obligația de a face o analiză in integrum a tuturor tezelor de doctorat reclamate pentru plagiat “Ar fi o birocratizare inutilă, cu creșterea duratei de evaluare, fără a realiza, simultan, o mai bună diagnosticare a relelor conduite, malpraxisului în domeniu. Cerința ignoră principiul acreditat deja care susține ca bunele practici nu compensează malpraxisul în integritatea academică, la nivelul aceluiași text”.
  • Același tip de analiză in integrum nu folosește “nimănui, nici măcar celor care au lucrări cu probleme de plagiat discutate de o comisie de specialitate, pentru că, pe termen mediu sau lung, important e adevărul. E ca la medic, dacă diagnosticul e pus greșit, suferă mai ales bolnavul”.

Potrivit profilului publicat de Pressone.ro, sociologul Dumitru Sandu este profesor emerit al Facultății de Sociologie și Asistență Socială din cadrul Universității din București. A fost președintele Comisiei de Sociologie a CNATDCU între 2000 și 2009, a fost vicepreședinte al Comisiei de Etică a Universității din București în perioada 2012 – 2016 și este membru al Consiliului Național de Etică a Cercetării Științifice, Dezvoltării Tehnologice şi Inovării (CNECSDTI) începând cu 2016. 

În 2009 a inițiat un Apel pentru integritate și performanță în atestarea universitară, adresat ministrului Educației de la acel moment, Ecaterina Andronescu. Una dintre solicitările transmise atunci a fost „stoparea plagiatului favorizat instituțional, prin revenirea la comisiile din Minister a unor dosare care provin de la candidați care nu şi-au rezolvat problemele legate de acuzații de plagiat”. 

Citește interviul integral pe Pressone.ro

Citește și:
Scrisoare deschisă către Iohannis, din partea mediului academic, împotriva schimbărilor în legislația de analiză a plagiatelor: Modificările propuse de Cîmpeanu reprezintă o formă mascată de amnistiere individuală a plagiatorilor și încurajează frauda academică
Iohannis, după apelul mai multor organizații și academicieni să ia poziție împotriva modificărilor în legislația CNATDCU: Solicit inițiatorilor proiectului să țină cont de îngrijorările și riscurile sesizate / “Toleranță zero” față de abaterile academice și plagiat

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

INTERVIU Scriitoarea Adina Popescu: Dacă vrem copii care citesc, atunci să îi vadă pe părinți, bunici și profesoara de la școală că deschid o carte. Poveștile să fie cât mai adaptate vremurilor în care trăiesc, altfel n-o să se regăsească în ele

Literatura pentru copii a evoluat în mod surprinzător în ultimii 35 de ani, de la o piață de carte inexistentă, la nenumărate titluri noi care lasă în urmă formulările „pufoase”…
Vezi articolul

Vicepreședinta Comisiei Europene responsabilă cu educația, Roxana Mînzatu: Să acordăm atenție deosebită consolidării învățământului profesional și tehnic. Industria auto din Europa ar putea pierde 400.000 de locuri de muncă până în 2040, și din cauza lipsei competențelor STEM

Comisia Europeană sprijină industria auto, sector care ar putea pierde 400.000 de locuri de muncă până în 2040 din cauza concurenței cu SUA și China, a lipsei competențelor STEM (Știință,…
Vezi articolul

Criză de profesori în Franța: clase supraaglomerate, muncă excesivă, salarii care nu reflectă destul efortul și prea multe sarcini – motivele pentru care sunt de 4 ori mai mulți profesori care ies din sistem față de 2010

Sistemul educațional francez se confruntă cu o criză fără precedent, în care numărul profesorilor care aleg să părăsească sistemul a crescut notabil în ultimii ani. France24 scrie că „profesorii din…
Vezi articolul