Profesorul Lazăr Vlăsceanu: Vremuri de aniversară

1.902 vizualizări
Lazar Vlasceanu / Foto: Lucian Tudose-Agepres Foto
Lazăr Vlăsceanu / Foto: Lucian Tudose – Agerpres Foto
Nu e una mai diferită decât alta. Toate, chiar toate, nu fac altceva decât să te poarte în trecut. Întrerup periodic prezentul, te întorc în timp și îți evocă motive de celebrare a unor clipe, zile, ani sau chiar decenii de apariții glorioase. Uneori pretind că te invită la bucuria unei fericiri pe care e musai să o trăiești sau măcar să o mimezi. Inclusiv ziua de naștere e inclusă, printre aceste zile glorioase, pe care cei apropiați se așteaptă să o aniversezi cu fastul cuvenit. Ajungi astfel să te confrunți cu un fapt de notorietate: dacă te-ai ghida după calendarul unora, care tot îndeamnă media să asocieze zile cu celebrări (de la ziua Mărțișorului sau a lui Valentin  la ziua apei, a minerului, a învățătoarei sau a mai știu cui…), vei sfârși prin a petrece fiecare zi ca o aniversare a trecutului.

Asta e prea mult, evident cade în paradox: dacă fiecare zi ar fi asociată cu o aniversare atunci toate zilele ar fi așa de asemănătoare că… ar dispărea aniversarea. Am trăi într-o lume fără aniversări.  

Ziua Națională e, însă, cu totul altceva. Eu, unul, cel puțin, vreau să fie altceva. Vreau să fie considerată ca evadând din toate stereotipurile, la fel ca ziua de naștere a fiecăruia. O privesc sub semnul îndemnului de a mă identifica, neapărat cu mândrie, cu trecutul țării. O simt cum mă cuprinde în prezentul său, de care nu mă pot despărți întrucât mă prinde din toate părțile și mă strânge cu forțe atât de puternice că nu mai văd nimic clar în jur și nu mai simt altceva în afară de presiunea acelor forțe.

Dar despre viitor, ce să spun în această zi aniversară a națiunii? Mai ales că el contează cel mai mult, inclusiv în despărțirea de prezent. Nu doar pentru mine, ci pentru fiecare dintre noi. Azi, un fapt e clar: nicicând în istoria noastră națională nu a existat, ca în aceste vremuri, un număr atât de mare de tineri de-ai noștri care să-și vadă viitorul doar în afara țării. Și nicicând ca până acum nu au existat asemenea deschideri și oportunități de căutare, descoperire și consacrare individuală în afara țării. Porțile exterioare țării le sunt deschise. Sunt invitați, sunt așteptați, li se oferă cam de toate.

Horribile dictu, porțile națiunii noastre le sunt simbolic ferecate. Adică totul pare că se închide odată cu educația precară din primii ani de viață și cu menținerea sub obrocul ignoranței a secretelor descoperirii lumii prin educație. Triste vremuri de aniversară! Cum să facem pentru a ne ridica deasupra lor? Cred că nu ne mai rămâne altceva de făcut decât ca fiecare să descoperim ce-i de făcut și apoi să ne unim în acțiune. O nouă Unire!

__________

Despre autor:

Opinie semnată de sociologul Lazăr Vlăsceanu, cercetător și profesor al Universității din București, cu doctoratul în Sociologie obținut la London University, Institute of Education, în 1976, autor a numeroase volume și cercetări și cel care a realizat selecţia textelor şi studiul introductiv la: “Basil Bernstein, Studii de sociologia educaţiei”. În 2019 a publicat cartea „Educație și putere. Sau despre educația pe care încă nu o avem”.

Lazăr Vlăsceanu este unul dintre cei mai proeminenți sociologi români, profesor și cercetător în cadrul Catedrei de Sociologie pe care a condus-o la Universitatea din Bucureşti, director adjunct al Centrului European UNESCO pentru Învăţământul Superior (UNESCO-CEPES) în perioada 1992-2007.

A absolvit Universitatea din Bucureşti, obţinând în 1970 diploma în Filosofie (Pedagogie). A urmat doctoratul în Sociologie la London University, Institute of Education, diplomă obținută în 1976 (sursa). Este membru în Consiliul General al CNATDCU, a făcut parte din Comisia Prezidenţială pentru analiza şi elaborarea politicilor din domeniile educaţiei şi cercetării care în 2007 a publicat raportul România educaţiei, România cercetării, care a stat la baza Legii educației nr. 1/2011 în vigoare în prezent, dar modificată masiv de guvernele care s-au succedat în ultimii 10 ani.

Foto: Lucian Tudose – Agerpres Foto / Lazăr Vlăsceanu


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Funeriu, către rectori, după clasificarea care scutură universitățile românești: Nu i-am văzut oprind pierderea celor buni care pleacă pentru că în România nu au loc de rubedenii, amante sau de mediocri

„Lumea avansează înspre excelență, iar noi stăm”, avertizează Daniel Funeriu, fost ministru al Educației. Într-o analiză pentru Edupedu.ro pe marginea scăderii dramatice înregistrate de învățământul superior din România în clasamentul…
Vezi articolul

Ce înseamnă „foarte multe ore de școală”, pentru care ministra Ligia Deca cere „aerisirea” planurilor-cadru de liceu: România – în topul țărilor europene cu cele mai multe zile de vacanță și totodată prima ca număr de ore în învățământul obligatoriu / Peste un sfert din timpul de școală este irosit, potrivit datelor Băncii Mondiale

Un număr mai mic de ore de școală, așa încât să se simtă o „aerisire” pentru elevi, este unul dintre cele trei „principii” enunțate de ministra Educației, Ligia Deca, atunci…
Vezi articolul

România – mult în urma mediei OCDE la rezultatele educației, de la finalizarea studiilor liceale și universitare și integrarea pe piața muncii la cheltuielile per elev și student, arată raportul internațional Education at a Glance 2024, în a doua ediție comparativă cu date despre învățământul românesc

Sistemul de educația din România se menține, la mai toți indicatorii-cheie, departe de media înregistrată la nivelul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), ce reunește cele mai multe dintre…
Vezi articolul

ANALIZĂ Cum a preluat Klaus Iohannis educația și cum a lăsat-o, după 10 ani de „Românie educată” încheiați sub șocul Călin Georgescu: competențe mai slabe și analfabetism funcțional mai mare constatate de ultimele teste PISA, stagnare sau rezultate mai slabe la mai toți indicatorii privind calitatea educației măsurați de Comisia Europeană

Șocul primului tur al alegerilor prezidențiale, în care candidatul Călin Georgescu s-a plasat pe primul loc, bifează temporal și simbolic începutul sfârșitului pentru deceniul în care președinte a fost Klaus…
Vezi articolul