Profesorul Liviu Drăghici: Periodic, treaba asta cu creșterea normei didactice pentru profesori se tot aruncă în spațiul public de parcă profesorii n-ar lucra decât acele 18 ore pe săptămână. Dar noi nu suntem mină sau brutărie să putem cuantifica numeric activitatea profesorului

1.774 de vizualizări
Foto: Liviu Drăghici / captură TVR 1 – Facebook
Liviu Drăghici, profesor de Științe Economice la Liceul Tehnologic Administrativ și de Servicii „Victor Slăvescu” din Ploieşti, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „periodic, treaba asta cu creșterea normei didactice pentru profesori se tot aruncă în spațiul public de parcă profesorii n-ar lucra decât acele 18 ore pe săptămână”. Acesta a spus că „noi nu suntem, nu știu, mină sau brutărie să putem cuantifica numeric activitatea profesorului.”
  • Săptămâna trecută, G4Media a scris că liderii și negociatorii partidelor care ar putea forma viitoarea coaliție guvernamentală au pe masă mai multe propuneri de măsuri pentru a scădea deficitul bugetar scăpat de sub control. Printre ele ar fi și creșterea normei didactice la profesori.

Moderatoare: Aș vrea să plecăm de la această creștere a normei didactice pentru profesori. E o temă care se discută la Guvern în aceste zile. Cum vedeți ideea? Domnul profesor Drăghici.

Liviu Drăghici: Ați început cu subiectul greu, ca să rămânem în domeniu. Periodic, treaba asta cu creșterea normei didactice pentru profesori se tot aruncă în spațiul public de parcă profesorii n-ar lucra decât acele 18 ore pe săptămână. Dar noi nu suntem, nu știu, mină sau brutărie să putem cuantifica numeric activitatea profesorului. Pe de altă parte, da, sunt profesori care au încă o jumătate de normă peste norma standard. Și atunci, dacă se poate cu bani, înseamnă că s-ar putea și pe același salariu. Rămâne de discutat dacă măsura asta are, într-adevăr, efectul scontat. Și nu mă refer doar din punct de vedere economic, pentru că e clar că, mărind norma didactică, dispar niște norme, ci, din punct de vedere, nu știu, al performanței în educație. Pentru că meseria asta nu e una pe care s-o poți să o normezi, s-o pontezi, la nivel de zeci de minute sau de ore chiar.

Moderatoare: La nivel de fabrică.

Liviu Drăghici: Da.

Informații de context

Sindicatele din Învățământ solicită grupul de lucru de la Palatul Cotroceni să renunțe la propunerea de la majora norma didactică a profesorilor, potrivit unui comunicat de presă. Este vorba despre Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“.

„Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.

Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente”, se arată în comunicat.

Edupedu.ro a scris pe 5 februarie că printre discuțiile neoficiale la nivelul coaliției de guvernare se află și creșterea normei didactice pentru profesori, așa cum semnala un sindicat din Educație.

Despre norma didactică

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că activitatea profesorului se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână.

Articolul 207 – „(1) Activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, și cuprinde:

a) activități didactice de predare-învățare-evaluare și de instruire practică și examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învățământ, de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și de învățare remedială;

b) activități de pregătire metodico-științifică, activități de dezvoltare a curriculumului la decizia elevului din oferta școlii, în acord cu nevoile elevilor;

c) activități de educație, mentorat și alte activități complementare procesului de învățământ;

d) activități de management al clasei;

e) activități specifice elaborării, implementării și evaluării proiectelor educaționale;

f) activități de sprijin pentru persoanele care ocupă funcția didactică de profesor itinerant și sprijin în cadrul CJRAE/CMBRAE.”

Articolul 207 – „(4) Norma didactică de predare-învățare-evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a antepreșcolarilor/ preșcolarilor și a elevilor în clasă, în care pot fi incluse și activități de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și cele de învățare remedială, reprezintă numărul de ore corespunzător activităților prevăzute la alin. (1) lit. a) și se stabilește după cum urmează:

a) un post de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;b) un post de educator/educatoare ori de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator/educatoare ori de profesor pentru învățământul preșcolar pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;

c) un post de învățător/învățătoare ori de profesor pentru învățământul primar pentru fiecare clasă din învățământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate;

d) 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru profesorii din unitățile și clasele cu program integrat și suplimentar de artă și sportiv, precum și din unitățile de educație extrașcolară, care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

e) 14 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit și care desfășoară activitate de mentorat;f) 24 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

g) 20 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin gradul didactic I și care desfășoară activitate de mentorat;

h) pentru personalul didactic de predare din învățământul special, norma didactică se stabilește astfel: învățători, profesori la predare, profesori care efectuează terapiile specifice – 16 ore pe săptămână; învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzător), maistru-instructor și profesor pentru instruire practică – 20 de ore pe săptămână;

i) un post pentru personalul didactic de predare din învățământul special integrat, pentru personalul didactic itinerant și de sprijin, pentru personalul didactic din învățământul special preșcolar, kinetoterapie, educația psihomotrică, terapii specifice și altele, în funcție de tipul și nivelul de severitate al dizabilității, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației;

j) un post de profesor documentarist pentru digitalizare, în centrele de documentare și informare.”

Citește și:
Creșterea normei didactice a profesorilor este inacceptabilă pentru angajații din Învățământ, transmit sindicatele din Educație, care solicită public grupului de lucru de la Cotroceni renunțarea la propunere: Educația nu este o fabrică! Nu mai sacrificați încă o dată școala pentru a acoperi sinecurile de partid
SURSE Creșterea normei didactice pentru profesori, printre măsurile discutate de partidele care ar putea forma viitorul Guvern
DOCUMENT Creșterea normei didactice, printre discuțiile neoficiale la nivelul coaliției de guvernare, semnalează un sindicat al profesorilor: Această amenințare trebuie tratată cu toată atenția cuvenită. Timpul de lucru efectiv al cadrelor didactice ajunge să depășească frecvent cele 40 de ore

2 comments
  1. Mai degraba nu numarul de ore pe saptamana sunt problema, ci faptul ca sunt multi profesori care, incepand cu ziua 1 a vacantei, oricare ar fi aceasta, posteaza pe diferitele retele sociale detalii din vacantele lor exotice. Nu c-ar fi rau sa mergi in vacanta, dar socheaza faptul ca sunt in vacanta continua, atat vara cat si iarna, ceea ce nu se prea potriveste cu vesnicul mesaj legat de proasta salarizare din domeniu.

  2. Evident că trebuie redus deficitul bugetar, cumva…Păi la preuniversitar, dați o OUG să se desființeze incepând cu 25-26 gradațiile de merit, 25% pe aiureli de proiecte, în speța, unde unii au încasat și salariile pe orele din țară și mii de euro pe plimbare, deci…
    La liceele unde se admit elevi cu medii de 2 și 3, tehnice, faceți ceva cu sistemul informatic…Deși, din start, nu trebuiau aprobate clase cu duiumul, unde se plătesc 3 feluri de burse, drept răsplată pentru mediile de 2, transport și masa gratis, pei nimic în schimb. Dar, nu, se țin să STEA la catedră (au ocupat deja primii posturile)septuagenarii cu salarii maxime, mai pui și 25% gradații, așa, fără nimic…ca elevii. Elevii nimic, profesorii septuagenari tot nimic, e bine!Da, poate ar trebui mărită norma, că atunci pleacă la pensie, deși, se poate STA fara nimic și pe mai multe ore. Și, renunțați la seralurile mâncătoare de mii de norme didactice. 1 liceu teoretic pe oraș pt seral și unul tehnologic, pentru zi, cu 4-5 elevi de fiecare specializare într-o clasă. Sau, campus tehnologic unde sa fie reprezentata fiecare specializare, cu elevi care iau note peste 6, restul, școală profesională, unde sa predea maiștrii, să fie mai multa practica. Cine vrea liceu, să meargă la meditații online sau prin inspectorate, să dea vacbunde vor. Și cadre tehnice tinere, antreprenori finanțați de guvern, cu legislație specifică pentru încadrare în plata cu ora, mai permisiva

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cine este președintele comisiei de Bacalaureat de la Colegiul „Gheorghe Șincai”, unde peste 70 de lucrări au fost anulate – un preot, director de colegiu și profesor de Religie, dat afară din Inspectoratul Școlar București în 2019, după un scandal amoros cu o educatoare

Profesorul-preot Gheorghe Dogaru, fost inspector școlar de Religie la Inspectoratul Școlar al Municipiului București, este președintele Comisiei de Bacalaureat de la Colegiul Național „Gheorghe Șincai”, conform surselor Edupedu.ro. Acesta a…
Vezi articolul

Start în aventura cunoașterii Universului – o nouă disciplină opțională introdusă la școala primară din anul 2022-2023. Elevii vor putea învăța de ce există zile și nopți, ce fac roboții spațiali și rachetele, ce este o eclipsă sau o constelație și la ce e bun costumul de astronaut

Ce este un cosmonaut și de ce are costum special, cât zboară o rachetă, cum se propagă sunetul și lumina și cum se adaptează fauna și flora la schimbarea anotimpurilor,…
Vezi articolul

Organizarea secțiilor de votare din școli, la alegerile parlamentare și prezidențiale, „nu va mai crea probleme” ca la alegerile locale, susține președintele Autorității Electorale Permanente, Toni Greblă

La alegerile parlamentare și prezidențiale din perioada următoare, „problema cu restituirea sediilor secțiilor de votare când au fost organizate în unități de învățământ, după părerea mea, nu va mai crea…
Vezi articolul