Profesorul Marcel Bartic, despre lipsurile Titularizării: Nu poți să schimbi profesorii de la un an la altul și apoi să te întrebi de ce au luat elevii note mici la evaluările naționale / Mai multă autonomie oferită școlilor ar garanta un grad mai mare de flexibilitate în alcătuirea normelor didactice

1.054 de vizualizări
Foto: captură TVR Info
Nu este de mirare că elevii ai căror profesori se schimbă de la an la an obțin note mici la evaluările naționale, a explicat profesorul de istorie Marcel Bartic în cadrul emisiunii InfoEdu. Pentru a rezolva problema alcătuirii normei didactice pentru cadrele care nu se pot titulariza, deși obțin note de trecere la concurs, școlile au nevoie de mai multă autonomie, a spus acesta.
  • Marcel Bartic este profesor de istorie și director al Școlii Evrika, școală privată din Capitală. Este editorialist pentru publicația educatieprivata.ro și realizator al emisiunii radio Academia EuropaFM. În contextul politic actual, acesta a criticat public grupările extremiste din România și a primit numeroase amenințări după acest demers.

„Sistemul de titularizare, ca în general tot ce se întâmplă într-o școală, are legătură cu interesul copilului. Titularizarea este gândită, pe de o parte, pentru a oferi stabilitate profesorului, stabilitate de care este nevoie. Pe de altă parte, este vorba despre atașamentul copilului de omul respectiv”, a declarat Marcel Bartic.

Copiii se atașează de profesori, iar faptul că aceștia pleacă din școală la sfârșitul anului are un impact negativ asupra lor, a spus profesorul.

„Sistemul ăsta este toxic pentru copiii. Un profesor suplinitor, care ia 9,50 sau 10 la concurs, dar nu se poate titulariza, ajunge într-o școală, are contract de muncă pe un an de zile. Copiii se atașează de el, iar la sfârșitul anului profesorul pleacă”.

„Nu poți să schimbi profesorul de la un an la altul și după aia să te mai și întrebi «oare de ce au luat rezultatele alea la evaluările naționale?». Pentru că ai schimbat profesorul de la un an la altul”, a completat el.

Soluția e reprezentată de acordarea unui grad mai mare de autonomie unităților școlare, a subliniat acesta. Astfel, directorii vor putea alcătui normele didactice în așa fel încât profesorii să nu mai fie nevoiți să plece din școală după un an sau să predea la mai multe școli în același timp.

„Mai multă autonomie dată școlii presupune și schimbarea încadrărilor, pentru că și ăsta e un pat al unui Procust, care forțează școlile să vacanteze posturile într-un anumit fel. Dacă li se oferă autonomie și, de pildă, am avea Programul Școală după Școală, ar mai apărea acolo niște norme, un pic de flexibilitate în alcătuirea normei didactice. I-ai putea face profesorului o normă astfel încât să stea full-time la tine. Omul este doar în școala ta, nu mai aleargă între trei școli, nu mai pleacă la anul după ce se atașează copiii”.

Riscul ca directorii școlilor să profite de această schimbare există, însă nu va fi tolerat în societatea din ziua de astăzi, afirmă Marcel Bartic.

„Simt cumva din partea celor care ne privesc niște încruntături: «lasă că știm noi că directorul o să-și angajeze nepoții». Sigur că da, există riscul ăsta, dar dacă domnul director își angajează nepoții, care sunt profund incompetenți, iar copiii care vor ieși la examenele naționale vor lua note mici, domnul director, cu nepoți cu tot o să zboare”.

„Lumea în care trăim nu prea mai permite nepotisme de acest fel chiar atât de ușor. Se mai întâmplă, dar încet-încet, cum foarte bine ați remarcat un pic mai devreme, subiectul educației este din ce în ce mai prezent în spațiul public, inclusiv în categorii sociale la care poate a fost mai puțin întâlnit până acum […] Mă îndoiesc că societatea de astăzi va mai permite cu atâta ușurință să vină domnul director să-și angajeze nepoții”.

Informații de context

Recent, un grup de profesori suplinitori a transmis o scrisoare deschisă către ministrul Educației, Daniel David, în care își exprimă nemulțumirile legate de organizarea actuală a examenului de titularizare. În scrisoare, document obținut de Edupedu.ro, aceștia semnalează că, anual, zeci de mii de suplinitori sunt obligați să susțină acest concurs, indiferent de rezultatele obținute anterior, ceea ce contribuie la instabilitate profesională și afectează calitatea actului educațional.

Pe 25 august 2024, un grup de profesori suplinitori au trimis o scrisoare către ministra Educației, Ligia Deca, cerând să nu susțină din nou concursul de Titularizare odată ce au obținut note peste 7. Textul a fost transmis și redacției Edupedu.ro. Profesorii semnatari ai scrisorii acuză și că nu sunt posturi din cauză că profesorii titularii primesc ore suplimentare în regimul „plata cu ora”.

În scrisoarea adresată ministrei Ligia Deca, profesorii subliniază în repetate rânduri că speră că nu va fi un demers „ignorat și de această dată”. Scrisoarea vine după un text asemănător al „grupului de profesori suplinitori” despre care Edupedu.ro a scris pe 12 august, după o petiție online Declic de la finalul lunii iulie semnată de peste 6.000 de persoane și mai multe memorii ale profesorilor angajați pe durata viabilității postului.

La mijlocul lunii iunie, Edupedu.ro a scris despre ministerul Educației care nu le dă nicio soluție profesorilor pentru titularizarea fără examen cerută de peste 1.000 de profesori suplinitori pe posturi cu viabilitate până în 4 ani. Potrivit unui răspuns semnat de secretarul de stat Sorin Ion pentru învățământul preuniversiar, pentru memoriile mai multor profesori, instituția nu a găsit vreo soluție pentru cererea cadrelor didactice și care „să nu contravină ordinii normative constituționale”.

  • Asta după ce Edupedu.ro a scris pe 30 aprilie despre faptul că profesorii angajați pe posturi cu viabilitate pot fi titularizați pe acestea dacă le obțin prin concurs în același an și au propunerea scrisă a Consiliului de Administrație (CA) al școlii că postul respectiv poate fi ocupat pe perioadă nedeterminată.
  • Cu alte cuvinte – prin modalitatea deja prevăzută de lege, după cum se arată în explicațiile secretarului de stat din Ministerul Educației Sorin Ion (PNL), trimise în Parlament la solicitarea senatoarelor Laura Georgescu și Liliana Sbîrnea (PSD).
  • Ministerul Educației a răspuns senatoarelor la întrebările legate de situația celor peste 1.200 de profesori despre care a scris și Edupedu.ro. Aceștia au cerut printr-un memoriu adresat Ministerului Educației titularizarea în Învățământ fără susținerea concursului la nesfârșit, dacă au fost angajați pe un post cu viabilitate și au nota peste 7.
Citește și

Sunt profesori nepregătiți, care nu livrează rezultate, care nu au ce să caute la catedră, spune Maria Manea, fost secretar de stat în Ministerul Educației: Ce ne facem cu profesorii pe care îi trimitem la catedră cu note foarte mici, de 2 sau de 3?

Profesoara Maria Manea: Cred cu tărie că sistemul de învățământ românesc nu știe să livreze pentru masă. Fie ne axăm pe olimpiade, fie în extrema cealaltă. Performanță este și să duci un elev de la 6 la 8, la 9

Marius Nistor: I-aș sancționa pe cei care produc cadre didactice, pe colegii noștri din sistemul de învățământ universitar, care ar trebui să fie mentorii noștri, să pregătească viitorii profesori, învățători, educatoare


9 comments
  1. Director ales de catre profesorii titulari din scoala, simplu de aplicat dar va face scoala un loc mai bun pentru toti, de la elevi, profesori pana la parinti.

  2. După ce ca e destul de praf sistemul de învățământ, acum vor să îl omoare de tot. Vă rog să nu mai dați putere dictatorială unor oameni din școli.

  3. Titularizarea este singurul motiv pentru care sunt în învățământ. Și acolo te fura,la repartiție etc dar ai o șansă, una mica,ești stresat,epuizat dar ai o șansă. Fără examen vor intra doar pilele.Si asa este plin de pile și relații.Oricum la cum merg lucrurile anul acesta îmi voi da demisia.Imi pare rău că nu am plecat din primul an dar am crezut ca va fi mai bine,mereu speri ca va fi mai bine.Jumatate de viata în examene ca să realizezi ca niciodată nu vei trece peste mânăriile și pilele lor.
    Îmi strâng salariul pe ce mai am de lucrat și plec,deocamdată vreau sa nu mai vad pe nimeni nici fata in fata ,nici la televiziune,nici…cata ipocrizie și jegosenie.
    Au tupeul sa spună ca nu au profesori,ca nu au medici și ei își bat joc de noi,niște analfabeți care nici sa numere pe degete nu știu.Pe ăștia i-ati votat:puși pe furat ,pe combinații, pe șmecherii, ăștia sa va invate copii și tot ăștia sa va trateze în spitale,ca pe ei ii meritați,sunt exact oglinda votanților lor.Asta spune multe,nu?

    1. eliminarea titularizării ar fi clun dezastru la fel de mate precum alegerea unui putinist la conducerea țării. ar fi ultima bătaie de joc și transformare a României într-o țară de tip latino-american.

  4. Ăștia de la (și cu) școli private știu ei tot, dar absolut tot, despre cum ar trebui să fie la stat.

    Anecdotă: am o colegă care a luat concursul de titularizare dar din lipsă de posturi s-a dus la o școală privată. Anul următor s-a dus iar la concurs pentru că se săturase să fie practic mama și tata răniților, să fie obligată să dea 10 pe linie iar dacă era 8 să scrie raport justificativ, să completeze hârtii pentru orice doleanță a conducerii, familiei, copilului, portarului etc. Toate pe cel mai mic salariu acceptabil pentru că era ”în probă”, ce dacă luase 10 la CNU și au angajat-o cu acea notă. Drepturi, concedii, ce-s alea? La privat Codul Muncii se aplică doar când ai bani de avocați buni.

    Să ne scutească d-nii și d-nele de la privat. În special cu ipocrizia, ”există riscul ca directorii să-și angajeze nepoții, dar nu poate fi acceptat așa ceva” – am trecut prin concursul separat pentru școlile reprezentative acum niște ani, au fost angajate de către școli EXACT pilele și relațiile. Nu e risc, e 100% ce se va întâmpla dacă așa aberație e permisă.

    @edupedu… frumos. Ziua și atacul la ultimul concurs care permite și nepiloșilor să intre în sistem cu CIM pe perioadă nedeterminată fără să fie obligați să deschidă ușa cu capul când trec pe la director. Tot așa înainte.

  5. Se revine la povesti lacrimogene.

    Nu de grija copiilor nu mai pot unii.

    Ei vor sa dea mute ciolanul de la ISJ uri la nivelul politrucilor locali eventual garantat de primarul cu studii gimnaziale.

    Mereu ne prefacem ca am descoperit noi românii soluții inovatoare.
    Elevi slabi au fost si vor fi mereu.
    Sunt atâtea variabile imposibil de rezolvat (mediul familial, nivelul de educatie al părinților, starea socială, dragoste de studiu, zestrea genetică)
    Sa vii doar cu povești emoționale ca sa pregătești aberațiile ministrului din luna mai, NU mai ține.

    Lăsați concursul de titularizare in pace!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Petiție online „Elevii nu doresc dublă admitere!”, lansată de Asociația Elevilor din București și Ilfov: Este o povară pentru un copil de 14 ani, care ar trebui să își dubleze numărul de meditații

Într-o petiție online, lansată de Asociația Elevilor din București și Ilfov (AEBI), elevii critică măsura potrivit căreia orice liceu are posibilitatea de a organiza un examen de admitere, la nivel…
Vezi articolul

Mai multe asociații de elevi „condamnă” declarațiile Ecaterinei Andronescu referitoare la uniforma școlară: E foarte grav că problema siguranței în școli nu este înțeleasă

„Asociațiile de elevi din România condamnă recentele declarații ale ministrului educației, Ecaterina Andronescu, conform cărora soluția pentru asigurarea securității în unitățile de învățământ ar fi introducerea uniformelor obligatorii. Considerăm ca…
Vezi articolul