Profesorul Marius Lobază: Acea poveste spusă de așa-zisul ministru că li se dau profesorilor ore din aceeași arie curriculară e o tâmpenie. Această majorare a normei înseamnă câteva mii de cadre didactice care, probabil, vor fi șoferi de taxi sau vânzători pe la buticuri

[jp_post_view]
Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com
Marius Lobază, profesor la Colegiul Naţional Bănăţean Timişoara, a declarat că „acea poveste spusă de așa-zisul ministru că li se dau profesorilor ore din aceeași arie curriculară e o tâmpenie”. Referitor la creșterea normei didactice de predare, acesta a afirmat că înseamnă, de fapt, „mii de cadre didactice care, probabil, vor fi șoferi de taxi sau vânzători pe la buticuri”. Declarațiile au fost făcute pentru Radio România Timișoara.

Recent, ministrul Daniel David a anunțat că profesorii vor putea preda mai multe discipline din aceeași arie curriculară.

„Această majorare înseamnă câteva mii de cadre didactice care, probabil, vor fi șoferi de taxi sau vânzători pe la buticuri”, a menționat Marius Lobază.

Realizator: La nivel național se va întâmpla asta.

Marius Lobază: Da. Înseamnă că mărim norma celor care sunt titulari și apare o mare problemă aici, în cazul în care nu ai de unde să le mărești. Acea poveste spusă de așa-zisul ministru că li se dau profesorilor ore din aceeași arie curriculară e o tâmpenie, scuzați-mă că spun așa elegant. Nu ai cum să-i dai unui profesor de Matematică ore de Chimie, de exemplu, unui profesor de Arte-pictor să-i dai ore de Muzică. Deci, n-au nicio logică aceste afirmații, iar asta se va traduce, într-un final, în colegi de-ai noștri care nu-și vor mai găsi ore și care vor trebui să renunțe la învățământ, în condițiile în care statul a investit să-i formeze, așa cum a reușit să-i formeze, pentru această ocupație, vor constata că statul nu mai are nevoie de ei. Vor trebui să-și caute și ei ceva de lucru, dar, având o calificare pe educație, foarte greu mai găsești job în mediul privat sau un alt mediu. Atunci, ei vor ajunge să caute acele joburi care sunt de necalificați. (…)

Despre norma didactică

Amintim că vineri seara a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Profesorii vor putea să predea și alte discipline din aceeași arie curriculară, anunță ministrul Daniel David / În situații bine controlate, un profesor de Fizică ar putea să facă și câteva ore de Chimie
OFICIAL Din anul școlar 2025-2026, profesorii de gimnaziu și liceu au norma didactică de 20 de ore, dacă au cel puțin licențierea în cariera didactică
OFICIAL Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială
OFICIAL Profesorii cu peste 25 de ani vechime și grad didactic I vor avea 4 ore în plus de predare în anul școlar 2025-2026
OFICIAL Reducerea normei didactice pentru profesorii cu vechime de peste 15 ani și grad didactic I a fost abrogată din legea învățământului preuniversitar
Un profesor debutant cu facultate, master didactic și formare pedagogică este plătit cu 22 de lei pe oră, la plata cu ora, la fel ca un zilier necalificat – ANALIZĂ pe baza Legii Bolojan
OFICIAL Legea 141/2025, legea Bolojan, a intrat în vigoare. Prevederile care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă
OFICIAL Norma didactică pentru toți profesorii din România crește de la 1 septembrie 2025, pentru prima dată în ultimii 30 de ani, prin Legea 141 din 2025
OFICIAL Crește numărul de elevi în clasă de la 1 septembrie 2025, potrivit Legii 141/2025 intrată în vigoare / Modificările se fac pentru toate clasele pe fiecare ciclu școlar: într-o clasă de liceu pot fi din nou 34 de elevi, față de 26 în prezent
OFICIAL Fondul de burse al studenților este redus cu 40% de la 1 august, până în 2028 – Legea Bolojan 141/2025 / Reducerea la transportul cu trenul se acordă și în 2026 doar între domiciliu și facultate
OFICIAL Directorii de școli rămași pe post după comasări au interdicție să mai ia plata cu ora sau cumul, iar obligația de predare crește până la 40 de ore pe lună pentru toți / Regulile de aplicare trebuie decise până pe 25 august, cu două săptămâni înainte de începerea cursurilor
OFICIAL Indemnizația de hrană va fi acordată doar angajaților cu salarii de 6.000 lei net sau mai mici și rămâne plafonată la 347 de lei pe lună
OFICIAL Plata cu ora 2025 în învățământ – tariful brut pe ora suplimentară sau vacantă tăiat cu 50% pentru toți profesorii din România / Exemplu de calcul

11 comments
  1. Oamenii capabili își găsesc în alta parte de lucru,își fac afacerea lor,adică ori buticul lor ori taxiul lor.Dar nici ca ne mai întoarcem. Sa rămână AI și smecherii ca și asa cine rămâne în condițiile actuale nu va rezista mult la volumul de munca și la stresul care va fi.
    Cred ca va fi mai rău de cei care rămân:bani putini,un loc de munca periculos(droguri,arme albe etc),bătaie multă de joc,multă, multă muncă și stres neuropsihic de nu se poate.
    Va imaginați cum va fi intr-o școală cu jumătate din personalul de acum?
    Vor rămâne cu portarul.

  2. Începeți să deschideți ochii domnilor intelectuali?… cam târziu!
    EI au devenit și mai puternici decât erau, așa că își permit să facă ce vor din aceasta breaslă.

  3. Dar profesori nu sunt platiti la plata cu ora decat cand fac suplimentar, si ce un salahor munceste mai putin decat voi? Sunt meserii diferite, cu toate ca salahorul munceste mai mult. faceti diferenta intre salariu si plata cu ora sau ore suplimentare, astea sunt in plus, iar daca te plangi ca trebuie sa mai faci 2 ore pe saptamana de ce nu plangi cand iei bani la plata cu ora sau ore suplimentare ? Credeti ca 4 ore pe zi e prea mult ptr voi, dar alti muncesc 8 sau 10 ore ca sa va luati voi salariile, plus ca mai vreti si bani ptr meditatii si cadouri

  4. adevărul e că, la ce pregătire și mai ales etică și morală au profesorii din ziua de azi, mai mult de șoferi de Uber și buticari ori livratori de glovo, nu prea pot fi calificați. oricum toți fac asta plus meditații, pus de unghii, gene false și alte meserii din astea nobile, așa că nu-i mai plângeți atâta! o duc mai bine decât marea majoritate a societății! și fără cine știe ce muncă

  5. sa intelegem ca daca scoala nu i ofera ore unui profesor acesta este incapabil de alte realizari??? Mediul academic este extrem de vast, cercetarea la fel iar mediul privat abia asteapta sa ofere salarii bune unor oameni foarte capabili si adaptabili asa cum se presupune ca ar trebui sa fie orice dascal…

  6. E bine ca nu au bani pentru profesori dar au pentru contracte cu specialiști peste specialiști care vin sa „educe” copii.

  7. ori noi ori ei
    Unitate maxim,greva generala pe termen nelimitat.
    acum o sa ne dea afara niste colegi,apoi altii,apoi urmam si noi
    ne vor extermina pe rand daca de data aceasta vom ceda:
    -norma marita
    -voucher taiat
    -plata cu ora 20 ron ca la salahor
    -comsari
    -clase marite
    -copii cu c.e.s aruncati cate 2-3in clase
    si lista este lunga
    daca vom ceda acum si acceptam mizeriile lor in 2 ani vom ajunge sa muncim pentru a manca.
    Acum ori niciodata trebuie cea mai mare greva din istorie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Evaluare Națională 2025 – Matematică. Profesorul Cătălin Budeanu: La subiectul al III-lea, fiecare dintre cele șase probleme a prezentat cel puțin o chichiță. Se puteau pierde puncte foarte ușor

Profesorul Cătălin Budeanu a spus că, la subiectul al III-lea de la proba scrisă la Matematică (Evaluarea Națională 20250, „fiecare dintre cele șase probleme a prezentat cel puțin o chichiță”.…
Vezi articolul

Dezastru la cheltuirea banilor europeni în școlile din Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar PNRAS – doar 350 de milioane de lei într-un an și jumătate, adică 18% execuție bugetară din totalul sumei disponibile / În cele două mandate ale Ligiei Deca nici măcar nu au fost semnate contractele din PNRAS II

Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar are până acum doar 1409 proiecte, adică școli, în implementare – a anunțat ministrul Educației Ligia Deca luni, 25 martie, în prima conferință din…
Vezi articolul

Ministrul Educației Daniel David: Măsurile fiscale asumate de Guvern nu sunt măsuri care eficientizează Educația. Sunt măsuri care nu ies din niște practici europene, însă ne salvează pozițiile pe care le avem, salariile și bursele din toamnă

Ministrul Educației Daniel David a spus „noi nu facem aceste modificări pentru a moderniza educația în momentul acesta, modernizarea educației ar fi ținut de raportul QX”. În intervenția de la…
Vezi articolul

Avem o mare problemă cu selecția profesorilor. Ies foarte slab pregătiți din universitate, atrage atenția Cătălin Ciupală / Titularizarea se face pe dosar, pe hârtie, nu pe competență, potrivit acestuia

Profesorul Cătălin Ciupală a declarat pentru Edupedu.ro că „avem noi o mare problemă cu selecția profesorilor. Nu mai intră profesorii buni în sistem, pentru că ies foarte slab pregătiți din…
Vezi articolul