Profesorul Ovidiu Șontea, despre creșterea normei didactice cu 2 ore: E o nebunie. Matematica are 4 ore la mate-info și 3 ore la științele naturii. Dacă îmi iau ore în plus, nu pot să-mi iau exact două

67.212 vizualizări
Ovidiu Șontea / Foto: captură TVR Info Live Online – InfoEdu
Ovidiu Șontea, profesor de Matematică la Colegiul Național „Tudor Vianu” din București, a vorbit despre ce înseamnă, de fapt, creșterea normei didactice de predare. Acesta a explicat faptul că Matematica are 4 ore la mate-info și 3 ore la științele naturii: „Ideea este că acest 3 încurcă, adică eu, dacă îmi iau ore în plus, nu pot să-mi iau exact două”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.

„Gândiți-vă că în norma de predare la matematica există 4 ore la mate-info și 3 ore la științele naturii. Și pot detalia. În fine, ideea este că acest 3 încurcă, adică eu, dacă îmi iau ore în plus, nu pot să-mi iau exact două, trebuie să iau patru, pentru că o clasă are 4 ore. Cel care predă la științele naturii trebuie să-și ia două de trei. Sunt niște artificii aici pe care directorii trebuie să le găsească. Este o nebunie”, a spus profesorul.

Potrivit lui Ovidiu Șontea, vor fi mulți profesori suplinitori care vor ieși din sistem și „nu se vor mai întoarce”, ca urmare a creșterii normei didactice de predare:

„Prin urmare, socoteala asta cu 13.000 cu 15.000 de locuri care vor fi libere nu e chiar așa, pentru că va trebui noi să luăm mai mult de atât și să împingem suplinitorii afară. Vor fi foarte mulți care care vor ieși din sistem și v-am spus că e păcat de pregătirea lor, că ei nu se vor întoarce. Și printre ei sunt foarte mulți care ar merita să continue.”

Amintim că vineri seara a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Citește și:
OFICIAL Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială
Un profesor debutant cu facultate, master didactic și formare pedagogică este plătit cu 22 de lei pe oră, la plata cu ora, la fel ca un zilier necalificat – ANALIZĂ pe baza Legii Bolojan
OFICIAL Legea 141/2025, legea Bolojan, a intrat în vigoare. Prevederile care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă
OFICIAL Norma didactică pentru toți profesorii din România crește de la 1 septembrie 2025, pentru prima dată în ultimii 30 de ani, prin Legea 141 din 2025
OFICIAL Crește numărul de elevi în clasă de la 1 septembrie 2025, potrivit Legii 141/2025 intrată în vigoare / Modificările se fac pentru toate clasele pe fiecare ciclu școlar: într-o clasă de liceu pot fi din nou 34 de elevi, față de 26 în prezent
OFICIAL Fondul de burse al studenților este redus cu 40% de la 1 august, până în 2028 – Legea Bolojan 141/2025 / Reducerea la transportul cu trenul se acordă și în 2026 doar între domiciliu și facultate
OFICIAL Directorii de școli rămași pe post după comasări au interdicție să mai ia plata cu ora sau cumul, iar obligația de predare crește până la 40 de ore pe lună pentru toți / Regulile de aplicare trebuie decise până pe 25 august, cu două săptămâni înainte de începerea cursurilor
OFICIAL Indemnizația de hrană va fi acordată doar angajaților cu salarii de 6.000 lei net sau mai mici și rămâne plafonată la 347 de lei pe lună
OFICIAL Plata cu ora 2025 în învățământ – tariful brut pe ora suplimentară sau vacantă tăiat cu 50% pentru toți profesorii din România / Exemplu de calcul

31 comments
  1. Cand eram elev in liceu. Profesorii si scoala mea au permis existenta de gasti mafiote de elevi. Bataie, abuz sexual, trafic de substante, etc. Au refuzat sa dea afara elevii care disrupeau orele si ca rezultat cand a venit bacul dintr-un intreg liceu au trecut 7 oameni iar din astia o buna parte pe copiat. Deci din nou sa imi explice uratul ala din articol ca nu poate sa lucreze 8 ore pe zi ca un om normal. Din ani de experienta consider profesorii, evident nu toti, sa fie cele mai slabe intelectual persoane din societate. Sa poti regurgita lectii nu inseamna da poti sa gandesti iar majoritatea lor sunt niste regurgitatori.

  2. Totul este legat de economia de bani . Nu are legătură nici cu eficientizarea și creșterea calității actului de învățare. Are eventual legătură cu totala necunoastere a necesităților învățământului preuniversitar cu aroganța celor care coordonează învățământul în general și doar cu dorința acestora de a-și pune amprenta asupra perioadei în care coordonează ostilitățile. Nimic nu este bazat pe studii susținute și justificate.

  3. Mai profilor, ce atâta scandal pt doar 2 ore. Dv, CD-urile ați uitat ca înainte de 89 muncești și sâmbătă (cu i nu cu a ) și nu era nicio nenorocire ???.

    1. La scolile cu numar neschimbat de clase de la an la an, exista un numar fix de profesori, care an de an au acelasi numar de clase/ore. Sa vii acum, sa cresti norma cu 2 ore la fiecare profesor, inseamna ca 1 profesor pe disciplina nu mai are cum sa isi faca norma, trebuie sa caute o alta scoala care sa-i dea aceste ore, care pot ajunge si la un deficit de 8 ore. Si ce este de facut, cand toate scolile din imprejurimi, au aceeasi problema? Din 2-3, scoli, a disparut un profesor. Iar in rural.. aveau si 3 scoli in 3 comune, sa faca 18 ore. acum cred ca trebuie sa mearga si in alte judete. Pare simplu pe foaie.. 2 ore de aici, 2 deacolo..mare economie ce s-a facut. Peste 5 ani, o sa se planga dupa profesorii care au renuntat,ca nu o sa se stie cum sa.i aduca inapoi.

  4. Sa-i rezolvam si problema grea de matematica. 5 clase × 4 ore la mate info = 20. 4 clase de stiinte × 3 ore + 2 de mate info × 4 ore = 20. Daca vrea reducere, la 18 oee, 3 clase de mate info si 2 de stiinte. Serios?
    Chiar era nevoie de acest articol? Cand pe noi, restul profesorilor, chiar ne afecteaza grav ce se intampla?

  5. Haideti sa nu il credem pe dl O. Sontea, ca in Bucuresti isi poate lua 2 ore si la un liceu tehnologic, sa vada si dansul daca mai e asa simplu sa ii faca pe elevi sa ia bacul. Ca la Vianu e destul de simplu. Din pacate, dl profesor face declaratii sa fie si el pe online, dar e mult in urma dlui Daniel David, care e zilnic si aberatia.Pardon, declaratia.

  6. Cred că pot fi și trebuie acționați ÎN JUDECATĂ la Haga … Sindicatele ar trebui să facă acest lucru! Am mulți „dinți” împotriva sistemului de învățământ românesc dar ce se face acum prin aceste măsuri este ILEGAL ȘI INUMAN .
    Pentru că sunt măsuri luate halucinant de abuziv față de o clasă socio-profesională întreagă!! Așa ceva nu cred că s-a mai făcut în istoria ultimilor 200 de ani…
    Încalcă orice deontologie profesională și măcelărește la propriu adulți și copii 😔

    1. 6.000.000 de auriști a crea sistemul falimentar de îndobitocire condus de Abramburica & co! Profesorii sunt principalii vinovați de programa învechitã și jegu din școli. Tot așa cum medicii sunt cei mai vinovați pentru jegul din unele spitale. Mai au și studii de ” Cum sã nu fie jeg”!
      Cum ați suportat-o pe Deca ministru , râmelor?

  7. Tovarășe David, dumneta ce ai cu profesorii cu vechime?! Calci legi în picioare și faci altele după cum ți-e vrerea/voința! De unde dracu’, tovarășe, să mai ia titularul bătrân patru ore dacă nu sunt în tot județul?!… Îl lași la „plata cu ora”?! Cine îți dă dreptul?!… Sau tovarășul Bolojan este divinitatea întruchipată?!… Mata’ ești psiholog sau „tăietor” de vieți?!… Să-ți fie rușine!!!…

    1. corect sunt si greseli,dar nici sa lucrezi numai atâtea ore si sa ai salariile care sunt acum,plus vacantele!ramane in sistem cine e capabil.Acum 35 de ani făceam scoala si sambata,si aveam 6 ore pe zi si clase si de 40 de copii.Atunci de ce sa putut?Sa învățat lumea cu nemunca,si salarii bunicele.Nici chiar asa!

  8. Vă puteți lua 2 ore in plus la matematică la științe sociale, spre exemplu. Sau la filologie.
    Și elevii de la profilul uman sunt capabili de performanță la matematică, nu numai cei de la real.

    1. Și ce faci dacă nu are de unde sa își ia conform cu aceste profile menționate? Îl trimiți la 300km distanță fata de casa? Îl pui sa predea fizica, chimie și biologie în,, situații bine controlate”? Îl pui la ore remediale? Sau îl trimiți la plimbare? (șomaj)

    2. @Adrian, copilule minune, nu intelegi ca. nu exista ore??? si ca pentru cele 2 ore lipsa, osmenii isi pierd toate orele, adica serviciul, adica exact ce vrea nebunul sef? sau ai textul de la partid?

  9. Nici la română nu se pot lua 2 ore,doar, iar mai multe, adică 3, nu există!!! Ministrul are probleme grave de înțelegere!!

  10. Uimirea si tristetea devin amaraciune cand ne gandim la ceea ce urmeaza dupa „executarea silita” a invatamantului preuniversitar romanesc.
    Pe termen scurt:
    – inghesuiala in clase (prea mici pt inca 2-3 banci);
    – dezinteresul si mai accentuat al elevilor la ore;
    – epuizarea cronicizata a profesorilor, garnisita cu multe iesiri din sistem si reducerea numarului de cadre didactice (asa cum, evident, ISI doreste guvernul, de fapt);
    – obraznicia tot mai mare si ura acutizata a elevilor si parintilor fata de cadrele didactice (profesorii fiind transformati de deciziile politicului in „cersetori, ” „hoti,” tapi ispasitori); etc.

    DAR urmeaza MAI ALES NErealizarea si NEobtinerea rezultatelor economico-financiare prevazute (numai) de guvern.

    Domnule Prim Bolojan, la buget NU vor aparea acele fonduri uriase, mult-asteptate si promise pt urechile Bruxelului, ci doar mici urme de „praf in ochi,” care vor fi spulberate instantaneu prin cheltuielile uriase ale guvernului, mentinute la aceleasi cote ridicate, stiute dintotdeauna, cu aceleasi gauri negre permanente, tot mai flamande, mai lacome si mai adanci.

    Ce mai urmeaza?
    -bani tot mai putini pt populatie in general (pt asa-numitul „om normal/obisnuit”),
    -cerere de bani tot mai mare pt gaurile negre mentionate anterior,
    -alegeri nu doar in necunostinta de cauza, ci mai ales in nepasarea disperarii omului nevoias (pt ca marea majoritate a votantilor sunt sau devin, pe zi ce trece tot mai multi, nevoiasi, inclusiv, sau mai ales cei din invatamant).

    Daca guvernantii si presedintele care au ajuns acum la putere uita cum s-a votat in procentaj extrem de mare la ultimele alegeri (cu ura si nepasare fara de viitorul tarii), daca guvernul si presedintele nu inteleg mai repede ca toate aceste jenante si revoltatoare masuri economice, neadecvate, care distrug si invatamantul, si economia, masuri luate actualmente de guvern, ne duc direct in jos; atunci romanii vor ajunge iar la vot cu si mai multa ura, cu si mai multa manie IRATIONALA si urmarile vor fi catastrofale.

    Romanii (in mare parte) nu-si mai cunosc istoria (mai ales pe cea recenta), tot mai mult falsificata de interese care vor distrugerea si acapararea acestei tari de noua-veche ambitie sovietica. Distrugerea invatamantului tot asta promoveaza.
    Ce si cum vor mai „alege” alegatorii romani peste un an-doi?? Ar trebui sa se inspaimante politicienii dupa ceea ce am vazut cu totii la alegerile din noiembrie anul trecut.

    Dupa toate acestea …potopul!!??!??!

    1. Ii doare la basca de votul peste 5 ani.Vor pregati alta schema,vor lua iar „pleacă ai noștri,vin ai nostri” și la o adică nici nu va mai conta pentru ca vor fi milionari în euro și vor putea pleca în alta parte.Pana atunci vor lua tor ce se poate lua.Cred ca va trebui sa ieșim în strada ca să îi putem opri.

    2. E o nebunie. Am 2 ore mai puțin la 25 de ani vechime și grad 1 dacă am performante speciale? Ce înseamnă?
      Numai profesorii de la scoli de fițe, ca sunt doar 3 locuri pe județ la olimpiada la un obiect. Cu nota 9 la olimpiads,nu ai șanse de loc. Înseamnă cu nu ai performante?

      CE înseamnă mentorat? Știu ce înseamnă, dar câți mentori, nu e vorba de metodist, e altceva și și aceștia sunt puțini în județ, sunt pe obiect în județ? 4, 6? Întreb. Doar ei au drepturi?
      După 30 de ani cu atâta stess, ni se adaugă 4 ore, sa facem 20 ca debutanți? Deci noua ni s au pus 4 ore, nu 2 ore, drept răsplată ca am rămas în sistem

  11. Și să nu uităm de învățământul tehnologic unde orele sunt fracționate, 3 ore sunt defapt 2,7 sau mai puțin, depinzând de numărul de săptămâni de practică.

    1. Dacă doamne ferește mai apare o pandemie…. Cu 30 și ceva de elevi în clasa cum mai poți efectua distanțarea???

  12. ce mi se pare strigător la cer este că sunt semnalate atâtea probleme din teritoriu și la nivel înalt,tăcere…David este un Dzeu al educației…atâția profesori,cercetători spun că nu e in regula ce face și individul da înainte…parca e croit să distrugă….Nu îl oprește nimeni din demersul asta absolut halucinant?

  13. e perfect iti trebuie 2 ore iti iei 4 din care doua la plata cu ora platite la jumatate, bucuria bolojanului

    1. Exact! În situația asta sunt și eu – și mulți alții, evident – și mi se pare strigător la.cer. Deci pentru toată lumea creste borma cu 2 ore, iar pentru noi cu 4. Cred ca ar trebui sa discutam cu un jurist și sa îi dăm.in judecata. Sincer alta soluție nu vad.

      1. Asa este, celor care aveau dreptul la 16 ore le a fost crescută abuziv norma cu 4 ore. Ideea cu datul în judecată e bună, dar ar trebui toti cei din categoria această să facem un demers comun.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Liceul din Pomârla, județul Botoșani, a pierdut dreptul de proprietate a 1.800 ha de pădure și a unor terenuri agricole de peste 150 de hectare / Directorul unității de învățământ consideră că decizia Curţii de Apel Suceava este imorală

Liceul din comuna Pomârla, situată în judeţul Botoşani, a pierdut dreptul de proprietate şi administrare asupra unor terenuri forestiere de aproximativ 1.800 de hectare şi a unor terenuri agricole de…
Vezi articolul