Profesorul Radu Gologan: Fără explicații, chiar cu puțină minciună, s-a spus „mărim norma”, când era vorba clar de scăderea veniturilor profesorilor / Plata cu ora este nimica toată față de un salariu decent în țara asta, dar mulți profesori luau aceste ore ca să-și mărească veniturile

89.248 de vizualizări
Foto: captură „InfoEdu”, TVR Info/ TVR+
Scăderea veniturilor profesorilor a fost mascată sub pretextul măririi normei „fără explicații, chiar cu puțină minciună”, a afirmat recent profesorul Radu Gologan, în emisiunea Info Edu, de la TVR.
  • Prof. univ. dr. Radu Gologan este președintele Societății de Științe Matematice din România și profesor de analiză matematică la Universitatea Politehnică din București.

Profesorul a subliniat că așa-zisa „mărire a normei” stabilită de autorități echivalează cu o reducere a venitului pentru mulți profesori:

„Felul în care s-au luat măsurile astea a venit fără explicații, chiar cu puțină minciună, „mărim norma”, când era vorba clar de scăderea veniturilor profesorilor, că despre asta este vorba. Pe orele acelea două suplimentare, care erau libere în școală, profesorul le lua plata cu ora, deci însemna un venit, nu era mare, plata cu ora nu e cine știe ce, este nimica toată față de un salariu decent în țara asta.

Dar automat e scăderea salariului cu aceste ore, pe care foarte mulți dintre profesori le aveau ca să-și mărească veniturile, știau că muncesc cu plăcere, dar sunt și retribuiți corect sau aproape corect”, a afirmat profesorul Radu Gologan.

Informații de context

Luni, 7 iulie, are loc protestul profesorilor față de proiectul legii Bolojan. Acesta va fi organizat între orele 11:00 și 13:00, în fața Parlamentului, după cum au anunțat liderii sindicali. George Purcaru (FSLI) a spus despre creșterea normei didactice că „profesorii vor munci mai mult. Aceste pachete de măsuri sunt un atentat la dreptul la muncă pentru cadrele didactice”

Protestul are loc chiar în ziua în care Guvernul își asumă răspunderea în Parlament pe proiectul de lege Bolojan privind măsurile fiscale, proiect care conține măsuri cu impact direct în Educație:

Despre norma didactică

Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, potrivit unui proiect de lege care ar urma să modifice Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Această măsură s-ar aplica din toamnă și până la începutul anului școlar 2029-2030.

Același proiect prevede că profesorii care predau elevilor de gimnaziu și de liceu vor avea norma didactică de predare de 20 de ore, adică vor fi 2 ore în plus. De asemenea, norma didactică va crește cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I şi care desfăşoară activitate de mentorat, ajungând la 18 ore.

Tot din toamnă, norma didactică crește cu două ore și pentru profesorii din învățământul special. Aceștia vor avea 18 ore pe săptămână de predare-învățare-evaluare, nu 16 ca în prezent.

Din anul școlar 2025-2026, profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori vor avea norma didactică de predare 26 de ore pe săptămână, după cum se arată în proiect. În prezent, norma pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori este de 24 de ore pe săptămână.

Miercuri, 2 iulie, premierul Ilie Bolojan a anunțat că propune creșterea normei didactice pentru profesorii din învățământului preuniversitar cu 2 ore pe săptămână.

„Vom propune creșterea normei didactice cu 2 ore față de ceea ce aveam azi în învățământul preuniversitar și universitar. Asta înseamnă că, din cele 40 de ore pe săptămână pe care un cadru didactic trebuie să le petreacă la scoală sau în școală, în loc de 18 ore va preda 20 (n. red în mediul preuniversitar), în loc de 16 va preda 18 (în mediul universitar)”, a spus premierul Ilie Bolojan în conferința de presă de miercuri în care a anunțat pachetul de măsuri fiscale.

Joi, 26 iunie, ministrul Daniel David a anunțat, în cadrul unei conferințe de presă, că norma didactică va crește:

„Cele două probleme majore sunt: 1 – norma: în programul de guvernare este ideea că în zona preuniversitară trebuie să creștem norma; 2 – bursele atât în zona preuniversitară, cât și în zona universitară. Care vor fi deciziile finale? Nu știm încă. Adevărul este că încă discutăm. Astăzi discutăm, mâine discutăm, dar, cu siguranță, aceste două schimbări se vor face. Nu vă pot spune încă cum, în ce formă exact, dar vă pot spune principiile după care eu lucrez în aceste discuții, inclusiv cu colegii mei din guvern, cu ministrul de finanțe, cu premierul.”

Pe 23 iunie, Daniel David a anunțat, printr-un mesaj transmis cu ocazia preluării unui nou mandat de ministru al Educației și Cercetării, că va propunere ca norma didactică să poată să fie crescută cu maximum 2 ore:

  • Voi propune ca valorile stabilite prin lege să poată să fie crescute cu maximum 2 ore, printr-o metodologie a ministerului, în funcție de diverse criterii (ex.: cât de fragmentată este norma, mediul de lucru, vechimea, numărul de copii cu CES din clasă etc.), pe care le voi discuta și cu partenerii de dialog social. (…)”

De la 1 septembrie 2025, plata cu ora pentru profesori se va raporta la numărul mediu lunar de ore lucrătoare, potrivit proiectului de lege privind unele măsuri fiscal-bugetare. Proiectul urmărește să modifice și să completeze Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Referitor la plata cu ora, Daniel David a anunțat, joi, 3 iulie, în cadrul unei conferințe de presă, că valoarea pe care o dăm pentru o oră se va schimba.


16 comments
  1. Pentru o ora suplimentara in regim plata cu ora, un profesor univeristar din cea mai mare universtiate din tara primeste 50 de lei.
    Nu stiu cati dintre rautacosii care comenteaza s-ar deranja sa se deplaseze la locul de munca pentru acesta suma.
    In toate comparatiile trebuie tinut cont nu numai de ora desfasurata in clasa ci si de numarul de studenti/elevi de care profesorul trebuie sa se ocupe. Daca ai o grupa cu 30 de studenti si proseorul are de corectat 30 de referate/teme, acea ora trebuie inmultita cu 3 sau 4.

  2. Tot se vaietă toți din educație .Ce ar fi să avem fiecare elevul nostru și șoferul nostru și ….secretara .

  3. Luați cu pâine! Ce ați votat, aia aveți!
    În veci nu voi intelege cum ati sperat sa se schimbe ceva cu aceiași oameni care au dus tara de râpă!

  4. Nu profesorii ,,scot” elevi slabi. Că nu-i fac la șaibă. Învățarea presupune un proces și depinde nu doar de cine este la catedră (mai documentați-vă și deschideți cărți de pedagogie/psihologie). Cum spunea cineva aici, suplimentarea numărului de copii din clase va sufoca la propriu demersul didactic și va induce un stres extrem de greu de gestionat tuturor celor implicați (profesori, elevi, părinți). Deoparte, unii vor pretinde, iar ceilalți vor face eforturi să-și mențină așteptările realiste. Cu prețul echilibrului emoțional, al sănătății, până la urmă…
    Învățământul romănesc este precum fotbalul. La fel ca politica. Toți neaveniți se pricep. Dovada e ceea ce trăim azi.
    Iar dacă adăugăm satisfacția agramată a majorității, avem rețeta dezastrului iminent.
    Respect? Nu. Cei la care mergi cu plicul, cu valiza cu bani, cu intervenții îl merită. Căci le validezi astfel importanța prin mită și trafic de influență. Direct proporțional.
    Profesorii? Niște neica-nimeni pe care oricine îi poate blama. Că așa le trebuie, dacă le-a plăcut școala.
    Erori de gândire, distorsiuni cognitive, IQ subțire și flasc, ignoranță, rea voință…
    Cum le-am putea,,contracara”, oare? Aaa, prin educație…
    Ce glumă proastă!

  5. Suora platiti. Minim efort. Rezultate slabe. Dar cu un egou de principe sau regina. Profesorul… inginerul care nu a fost in stare sa lucreze inginer. Biologul care nu isi are slujba. Matematicianul in tara unde logica e un pumn in gura. In alte cuvinte, esecurile societatii cu egoul mare si rezultatele putine. Nu toti. Niciodata toti. Eu as plati pentru performanta. Se vede. Cand un profesor scoate consistent elevi slabi, deja nu mai poti da vina pe elevi.

    1. Du-te bă, „inteligentule”… De aia ești tu atât de „bun” la limba română, pentru că nu a fost bun profesorul? Eu aș zice că ai fost și ai rămas o loază care nu vrea să învețe! Ai prins ideea? Extinde ce-am spus la majoritatea populației școlare și vei înțelege, poate, motivul pentru care profesorii au rezultate „slabe”…

    2. E ușor să dai din gură sau din pix. De obicei de către unii care nu prea au cu ce se lăuda. Hai uimește-ne, etalează-ți marile realizări, să vedem și noi cine ne dă peste nas.

  6. Observ ca mai sunt si oameni care gandesc in Tara asta !
    A-ți identificat perfect domnule profesor minciunile domnului ministru si ale celorlalți oameni din guvern!
    Sa mai vina Sorin Ion sa le expice studentilor cat e de bine sa alegi cariera didactică!

  7. Nu aud nimic de industria meditațiilor. Propuneți domnilor profesori o dezbatere publică pe acest subiect să vedem propuneri de rezolvare din partea domniilor lor.

  8. Nu are nimic.Am fost angajati pentru ca era nevoie de noi,nu mai este nevoie,nu mai aveam posturi dar legal era sa fim anuntati din timp ca sa avem timp sa ne cautam altceva.Sa gasesti ceva nou dureaza cel putin 6 lungi de zile!
    Daca ai publicat un calendar,il parcurgi mai mult de jumatate si apoi schimbi foaia ca asa vrei tu,va trebui sa iti asumi si ce faci si consumul meu inclusiv.
    Cei care vor suferit cel mai mult sunt cei care se bucura adica parintii si elevii.Va fi jale din toama.Clasele erau deja pline de CES nedeclarati etc dar din toamna ….va fi cate o stire pe zi la tv.Meditatiile vor fi obligatorii daca vei vrea sa stie ceva copilul tau.Nu ai cum sa faci ore cu niste copii care au fost invatati ca au dreptul de a face ce vor la ora.E imposibil.
    Plus ca vor ramane doar pilele si nu va conta daca vine sau nu la ora,nu ii va trage nimeni la raspundere pentru ca si ei stiu ca cer imposibilul.
    Scoala va fi doar un loc unde te duci si apoi te intorci.Plus ca a devenit un loc periculos:tigari,dezmāt,droguri,persoane periculoase (gen Pascu) etc.

    1. Corect! Ați (nu „a-ți” precum Vali) descris în câteva cuvinte realitatea din sistemul nostru de învățământ. Atât timp cât se va menține actuala legislație imbecilă cu privire la „drepturile” elevului și părintelui, iar profesorii vor fi umiliți în fața elevilor, să nu vă așteptați la rezultate spectaculoase dând în permanență vina pe profesori!… Dacă elevul iese analfabet din școală (funcțional sau nu), nu este și nu a fost niciodată vina profesorului, ci doar a sistemului care își dorește o masă de manevră needucată și imbecilă. Dar iată că a venit și vremea să plătească prețul. Partidele „extremiste” sunt, în mare majoritate, compuse din aceste produse analfabete funcțional, la care s-au „lipit” câțiva șmecheri oportuniști educați, având rolul de a conduce și îndoctrina gloata… Culegeți ceea ce semănați, domnilor politicieni! Nici profesorii și nici pensionarii normali nu sunt cauza situației în care a ajuns țara, ci politicienii împreună cu protejații lor „speciali”!…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Titularizare 2025 – subiectele și baremele pentru profesorii de gimnaziu și liceu au fost publicate de MEC / Eseu de 900 de cuvinte despre poeziile lui Marin Sorescu la Limba și literatura română

Subiectele și baremele de la Titularizare 2025 pentru profesorii de discipline de la gimnaziu și liceu au fost publicate cu puțin timp în urmă de Ministerul Educației și Cercetării (MEC).…
Vezi articolul

Formarea continuă a cadrelor didactice, prin programe acreditate pentru format față-în-față, se poate derula online pe durata suspendării cursurilor în școli

Programele de formare continuă acreditate pentru forma de organizare de tip față-în-față, aflate în desfășurare la data suspendării cursurilor în unitățile de învățământ preuniversitar de stat/particular și suspendate conform prevederilor…
Vezi articolul

Proiectul SuperTeach este realizat cu sprijinul Telekom Romania

Diana Bucuță, inspector pentru învățământ primar: Strategiile noastre didactice trebuie regândite. Nu mai putem lucra foarte mult, mai bine mergem pe principiul puțin și bine în formarea competențelor

„Strategiile noastre didactice trebuie regândite. Nu mai putem lucra foarte mult, mai bine mergem pe principiul puțin și bine” în formarea competențelor, a spus Diana Bucuță, inspector școlar pentru învățământul…
Vezi articolul

Klaus Iohannis în cartea „Pas cu pas”: Consider că este profund în neregulă dacă președintele țării vorbește de rău despre dascăli, despre elevi sau despre părinți, ori dacă îi răzvrătește pe unii împotriva celorlalți. Este greu să aștepți de la un profesor de liceu să aibă performanțe excepționale dacă nu reușește să întrețină o familie cu salariul pe care îl primește

„Președintele sau premierul țării noastre nu poate să iasă la televizor și să facă afirmații depreciative la adresa unei întregi caste profesionale. Este pur și simplu inadmisibil, iar acest lucru…
Vezi articolul

EXCLUSIV Noile contracte pentru profesori “pe durata de viabilitate a postului”. Ministerul Muncii: Sintagma nu este în legislație. Contractul individual de muncă NU poate fi încheiat pe durata de viabilitate a postului

Guvernul îi pune pe directori să le facă profesorilor contracte pe perioada de viabilitate a postului, deși sintagma nu este “prevăzută în legislația Muncii” – spune Ministerul Muncii, la solicitarea…
Vezi articolul