Profesorul Radu Gologan: Profesorii au ajuns birocrați. Într-un an de zile s-a ajuns la niște chestii îngrozitoare – nici nu vă închipuiți câtă birocrație e în sistemul de învățământ și nimeni nu vrea să o dea afară. De ce? Pentru că e un aparat imens în sistem care stă bine-mersi acolo

12.718 vizualizări
Foto: Fundația Orange/Digitaliada
Profesorul Radu Gologan trage un semnal de alarmă: birocrația sufocă școala românească. Într-o declarație la Metropola TV. Profesorul Gologan a vorbit despre cum profesorii au fost transformați în birocrați și sunt tot mai departe de misiunea lor esențială – aceea de a preda și de a lucra cu elevii.

Avertismentul președintelui Societății Române de Științe Matematice și coordonator timp de mai mulți ani al lotului olimpic de matematică a venit ca răspuns la întrebarea moderatoarei legată de tensiunea crescută din școli.

„Personalul didactic trăiește într-o tensiune. Dintr-un loc în care își vedeau relația doar cu copiii și cu materia predată, au ajuns să fie birocrați. Fac hârtii toată ziua. Nici nu știți câte lucruri completează un profesor pe hârtie, nu pe calculator. Într-un an s-a ajuns la niște chestii îngrozitoare”, a declarat Gologan.

Criticile sale vizează direct mecanismele administrative din educație, care generează un volum enorm de sarcini inutile, în paralel cu o infrastructură precară care nu permite profesorilor să lucreze eficient:

„Vrem o școală ca afară, dar îi obligăm pe profesori să stea ca oile în cancelarie, opt ore. Știți ce înseamnă o cancelarie în care stau 20 de profesori, pentru că nu există birouri, nu există cabinete? Dacă vrei să-ți corectezi lucrurile, nu ai cum. În gălăgia aceea nu se poate,” a spus Radu Gologan.

Reamintim că recent, pe 5 iunie, invitat la un podcast online, ministrul Educației și Cercetării Daniel David a reluat teza statului 8 ore la școală. „Salariile profesorilor trebuie să crească, dar asta vine cu responsabilități. Dacă ești plătit pentru opt ore, stai opt ore în școală”, a spus David pe 5 iunie. O zi mai târziu, ministrul și-a nuanțat declarațiile și a reformulat:„Vreau ca zilnic mintea profesorilor să fie dedicată școlii și copiilor măcar timp de 8 ore pentru care suntem plătiți zilnic”. 

Profesorul Radu Gologan a spus că „Nimeni nu vrea să dea afară birocrația. Pentru că e un aparat imens în sistem care stă bine-mersi acolo.”

Profesorul a atras atenția și asupra rupturii tot mai mari dintre decidenți și realitatea din școli, cerând ca oamenii care conduc Ministerul Educației să aibă experiență directă în predare, în special în învățământul preuniversitar:

„Un ministru al Educației trebuie să trăiască câțiva ani ca profesor în școală, la gimnaziu sau liceu. Dacă vii din cercetare și te uiți de sus, sigur că ai tot felul de idei. Dar asta nu înseamnă că înțelegi atmosfera dintr-o cancelarie sau relațiile dintre copii și profesori,” a spus Gologan

În final, Gologan cere ca profesorii să fie sprijiniți și recunoscuți în comunitățile lor, nu transformați în funcționari cu dosare de completat: „Trebuie să-i ajutăm pe profesori să se simtă din nou o personalitate a localității lor.”

Redăm fragmentele pe aceste teme din intervenția profesorului Radu Gologan:

„Personalul didactic, inclusiv profesorii, trăiesc într-o tensiune. Dintr-un loc în care își vedeau relația lor doar cu copiii și materia pe care o predau, au ajuns să fie birocrați, să facă hârtii toată ziua. Nici nu știți câte câte lucruri completează un profesor pe hârtie, nu pe calculator. Într-un an de zile s-a ajuns la niște chestii îngrozitoare. Nici nu vă închipuiți câtă birocrație e în sistemul de învățământ și nimeni nu vrea să o dea afară. De ce? Pentru că e un aparat imens în sistem care stă bine-mersi acolo. 

În momentul în care acuzăm tot timpul: vai de mine, dacă vreți salarii, vă puneți și stați 8 ore în școală! Cum să stai 8 ore în școală? Știți ce înseamnă o cancelarie în care stau 20 de profesori, pentru că nu există birouri, nu există cabinete, așa cum e în străinătate? Vrem o școală ca afară, dar să stați acolo ca oile, în cancelarie, 8 ore. Și dacă vrei să-ți corectezi lucrările, n-ai cum, pentru că acolo nu poți, în gălăgia care e și în du-te-vino-ul acela și așa mai departe. 

Un ministru al educației trebuie să aibă experiență mare, inclusiv în preuniversitar, să trăiască câțiva ani ca profesor în școală de gimnaziu sau de liceu, să știe cum e, că dacă vii din cercetare și te uiți de sus, sigur că ai tot felul de idei. Să-mi arată în câte clase a fost, sigur că probabil că a făcut teste sociologice, sau așa mai departe, dar asta nu înseamnă să înțelegi care e atmosfera într-o cancelarie, să înțelegi care sunt relațiile între profesori, să înțelegi care sunt relațiile dintre copii la vârste delicate și cum un profesor are de luptat și cu asta. Și cum sunt o groază de profesori, mai ales profesoare mămoase, pe care copiii le iubesc, indiferent din ce domeniu sunt și indiferent în ce zonă sunt, favorizată sau defavorizată. Aici trebuie să vedem, să-i ajutăm să se simtă din nou profesorii, o personalitate a localității respective”. 

Discuția despre debirocratizare și norma didactică apare și în contextul în care Guvernul României și-a asumat, prin programul de guvernare 2024–2028, o serie de măsuri care ar fi trebuit să aducă o reformă reală în zona administrativă a educației. Printre acestea:

  • „Simplificarea proceselor administrative și reducerea sarcinilor birocratice pentru cadrele didactice, astfel încât acestea să se poată concentra mai mult pe actul educațional”
  • „Diminuarea numărului de documente solicitate în activitatea didactică (fișe, procese verbale, rapoarte etc.)”
  • „Digitalizarea sistemului de învățământ pe criterii de eficiență și logică a proceselor”
  • „Reorganizarea inspectoratelor școlare pentru eficientizarea și debirocratizarea activității”

Toate aceste obiective au rămas, însă, doar pe hârtie.

Prof. univ. dr. Radu Gologan este președintele Societății de Științe Matematice din România, profesor de analiză matematică la Universitatea Politehnică din București.


8 comments
  1. Sa ajuns sa se discute, câte ore trebuie SĂ STEA profesorul in școala.Nu se mai discută despre valorile ,care trebuie promovate,ce calități trebuie educate,ce e bine și ce e rău,ce e frumos și ce este urât…

  2. Sunt profesor și susțin inițiativa ministrului de a se sta 8 ore în școală. Unii dintre noi găsesc scuze “nu ai cum să stai 8 ore în cancelarie”, poți sta în sălile de clasă care sunt goale după terminarea orelor. Multe școli au cabinete pe discipline, se pot găsii soluții numai să se vrea. Normal că nu se dorește, când să se mai facă meditații. Profesorii titulari se cred dumnezei au impresia că pot face ce vor. Mafia din învățământ ne-a adus unde suntem astăzi. Trist. Educația este o problemă de siguranță națională, că vă place, că nu vă place asta este realitatea.

    1. Sunte liber sa stați în sala profesorala de unde nu va da nimeni afara. Dar nu încercați sa corectați ceva sau sa va pregăti pentru ore în harmalaia de acolo. Școlile nu trebuiesc carpete sau sa se găsească soluții sa se încropească cabinete sa se tot improvizeze ceva. Ele ar fi trebuit construite în asa fel ca să aibă birouri corpuri separate cu biblioteca proprie cum sunt și am văzut în alte tari. Și tot nu ar fi suficient pentru a fi om și demn în ochii noștri în primul rand și apoi a societății. Va subestimați.

    2. 95% dintre școli învăța pe 2 schimburi.
      Nu prea mai există laboratoare in școlile generale.

      Au fost transformate in clase de pregătire.

      Pare că oricine își dă cu părerea dar fără să cunoască de fapt situația reală.

      PS
      Dacă unii cred ca dispar meditațiile doar pt ca s-ar termina teoretic programul de lucru la ora 16⁰⁰ au o gândire simplistă.

    3. Ce specialitate aveți? Cunoașteți situația din toate școlile din țară sau vă raportați doar la ceea ce cunoașteți? Sunt școli în care se învață în două schimburi, tocmai din cauza lipsei de spațiu. Sunt școli în care, toate cadrele didactice „se bat” pe O SINGURA unitate PC și pe O SINGURĂ imprimantă alb-negru căreia, deseori îi lipsește tușul pentru că (Ce să vezi!?), „Nu sunt bani!” Eu sunt învățătoare. În fața laptopului personal, a imprimantei color personale (pe care o reincarc din banii MEI), stau deseori până la miezul nopții…uneori, și după. Munca învățătorilor, educatorilor, nu înseamnă DOAR corectat teste, ci înseamnă și decupat, lipit, conceput fișe, planșe, jetoane etc..etc…deseori, cu materiale cumpărate tot de noi. Este o diferență (și NU de studii, ca sunt învățători cu masterate sau două facultăți) mare între munca unui profesor de la nivelul primar și munca unui profesor de la nivelul gimnazial/liceal. În 26 ani la catedră, mi-am sacrificat mai mult de 8 ore/zi pentru școală, în detrimentul familiei pentru că, pentru mine, copiii NU sunt doar un număr în SIIR, iar în tot acest timp, NU am văzut vreun profesor de la nivelele gimnazial sau liceal, care să vină cu pungile pline de materiale confecționate ACASĂ, MULTE ORE, așa cum vin cei de la nivelele preșcolar și primar. Deci, NU! Eu nu voi sta 8 ore în școală, ca să îmi irosesc timpul, stând degeaba. NU există spațiu, NU exista materiale, NU îmi car întregul birou de acasă, în cancelarie, doar pentru excesul de zel al unora care nu cunosc realitatea dura și tristă din TOT terenul. Timpul înseamnă VIAȚĂ!!!

    4. Esti, pe naiba, profesor, in cel mai bun caz doar vreun tanar frustrat… „Titularii se cred Dumnezei”???
      Habar nu si despre ce vorbesti! Imi irosesc timpul cu tine…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Părintele sau reprezentantul legal are dreptul să stea cu copilul la creșă, pentru a-l acomoda, cel mult 2 săptămâni după înscriere / Regulile de funcționare a creșelor de stat au fost publicate în Monitorul Oficial

Metodologia privind funcționarea creșelor publice și a altor unități de educație antepreșcolară, aprobată de Guvern în data de 28 aprilie, prevede o serie de drepturi ale părinților și copiilor de…
Vezi articolul

BREAKING Subiectele și baremele de la Titularizare 2023 pentru educatorii și puericultorii din grădinițe și creșe, publicate de Ministerul Educației. Candidații au avut de scris un eseu de maximum 2 pagini în care să prezinte importanța funcțiilor educației. La subiectul I a picat basmul cult

Subiectele și baremele de la Titularizare 2023 pentru educatorii și puericultorii din grădinițe și creșe au fost publicate de Ministerul Educației la ora 15:00. Proba scrisă a concursului național a…
Vezi articolul