Profesorul și antropologul Vintilă Mihăilescu a murit. „Dumnezeu nu are simțul umorului – Am avut deja două întîlniri cu Moartea și am impresia că ne-am înțeles bine”

[jp_post_view]
Profesorul universitar doctor şi şeful Catedrei de Sociologie a Facultăţii de Ştiinţe Politice, Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative, antropologul Vintilă Mihăilescu a murit la vârsta de 68 de ani – pe 23 mai ar fi împlinit 69. Anunțul a fost făcut de Scena9, citată de G4Media.ro. A fost unul dintre cei mai cunoscuți și prolifici antropologi români, reușind să aducă pe înțelesul tuturor teme științifice importante, să explice sociologic, antropologic și uneori psihologic comportamente, situații sau momente – fie ele politice, sociale sau personale. 

S-a născut în București pe 23 mai 1951 și a făcut școala și a crescut în cartierul Buzeti, după cum povestea într-un interviu pentru Adevărul.

A absolvit în 1974 Facultatea de Psihologie a Universităţii Bucureşti, iar primele cercetpri antropologice le-a făcut între 1974 și 1989 în judeţul Gorj, timp în care a devenit cercetător al Centrului de Antropologie al Academiei Române. Din 1995 a intrat în învățământ, ca profesor universitar la Facultatea de Sociologie şi Psihologie a Universităţii Bucureşti şi la SNSPA. Timp de 5 ani, din 2005, a fost director general al Muzeului Ţăranului Român. 

Scria în Dilema Veche – avea rubrica permanentă „Socio-hai-hui”, iar într-unul dintre articolele sale cele mai citite, Dumnezeu nu are simțul unorului (13 decembrie 2018), se destăinuie în stilul caracteristic despre relația sa cu tatăl său, care era un om „serios”: „Tatăl meu a fost un astfel de om „serios“, mai exact, un medic serios. Cu vederi largi, desigur, dar serios pînă în măduva oaselor. Eu n-am avut altă soluție sănătoasă decît să-mi inventez un simț al umorului ca să contracarez și să scap de dominația seriozității paterne: a fost pur și simplu modul meu – elegant, zic eu – de a-mi ucide tatăl. Simțul umorului a fost reacția mea de apărare la ceea ce am trăit ca o limitare castratoare a „realității“ la „seriozitate“; a fost, inițial, o simplă negare.”

Vintilă Mihailescu povestea tot aici despre rolul fundamental al acestui simț al umorului, pe care-l putrea simți oricine îi citea scrierile sau stătea de vorbă cu el: „ Acest simț al umorului mi-a permis să nu simt angoasele vieții, să le „anesteziez“ într-o anumită măsură, fără a le nega însă vreodată existența și gravitatea. M-am mai aflat de două ori în fața morții, o dată cu un cancer, o dată cu infarct. De fiecare dată, (mi-)am prezentat aceste experiențe la modul cel mai „sociabil“ cu putință: am avut deja două întîlniri cu Moartea și am impresia că ne-am înțeles bine – explicam eu pe cel mai firesc ton cu putință, ca și cum aș fi povestit ce am cumpărat duminică de la piață.”

Textele publicate de Vintilă Mihăilescu în Dilema veche pot fi (re)citite aici.

Ce a scris Vintilă Mihăilescu – câteva repere:

  • Fascinaţia diferenţei (1999), 
  • Socio hai-hui. O altă sociologie a tranziţiei (2000), 
  • Paysans de l’histoire (coautor, 1992), 
  • Svakodnevica nije vise ono sti je bila (Belgrad, 2002), 
  • Vecini şi Vecinătăţi în Transilvania (coord., 2002), 
  • Socio-hai-hui prin Arhipelagul România (2006), Antropologie. Cinci introduceri (2006), 
  • Antropologie. Cinci introduceri (2007), 
  • Etnografii urbane. Cotidianul văzut de aproape (coord., 2009), 
  • Sfârşitul jocului. România celor 20 de ani (2010), 
  • Scutecele naţiunii şi hainele împăratului. Note de antropologie publică (2013). 
  • Povestea Maidanezului Leutu“(2013), 
  • Fascinatia diferentei. Anii de ucenicie ai unui antropolog (2014).
  • Apologia pîrleazului (2015);
  • De ce este România astfel?: avatarurile excepționalismului românesc, (2017);
  • Hotel Ambos Mundos. Scurt eseu de antropologie borgesiană, (2017);
  • Etnogeneză și țuică, (2018);
  • În căutarea corpului regăsit. O ego-analiză a spitalului, (2019)

FOTO: Concert caritabil pentru Vintilă Mihailescu


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Soluția care le permite profesorilor să dezvolte lecții și activități atractive pentru elevii lor, prezentată luna aceasta la cel mai important târg global de educație și tehnologie (P)

Inovația educațională dezvoltată de Samsung Electronics împreună cu Shape Robotics pentru sistemul educațional, display-urile Interactive Samsung Flip Pro cu aplicația Fable Blockly integrată, va putea fi testată de mii de…
Vezi articolul

Dacă ne raportăm la Uniunea Europeană, puneți condiția ca profesorii să fie salarizați ca în Uniunea Europeană, spune Mircea Bertea, președintele Asociației Naționale a Colegilor și Liceelor Pedagogice din România

Mircea Bertea, președintele Asociației Naționale a Colegilor și Liceelor Pedagogice din România a spus în cadrul unei dezbateri în comisia de afaceri europene la Senat, organizată luni, că „educație fără…
Vezi articolul

Se deschide Centrul de Excelență București. Elevii se pot înscrie la cursuri de performanță la limba română, matematică, geografie, fizică și chimie între 20 și 24 noiembrie – model de cerere și criterii / Orele se țin la Colegiul Mihai Viteazul

Un nou centru de excelență pentru elevi se deschide în țară. Este vorba de Centrul de Excelență din Municipiul București (CExMB) care va organiza cursuri de performanță la română, matematică,…
Vezi articolul
Modificările pentru Bacalaureat -Când au loc detașarea la cerere și detașarea în interesul învățământului

BREAKING Guvernul a aprobat ordonanța de urgență cu modificările Legii Educației pentru participarea la concursurile de directori de școală și inspectori și a profesorilor care nu sunt în corpul experților în management educațional

Guvernul a aprobat ordonanța de urgență cu modificările Legii Educației pentru participarea la concursurile de directori de școală și inspectori și a profesorilor care nu sunt în corpul experților în…
Vezi articolul

Concurs organizat de Tetra Pak și Edupedu

VIDEO Idei de activități pentru Săptămâna Verde din campania-concurs „Elevii schimbă jocul: CartON!” / Învățătoare: Când văd entuziasmul copiilor în a face altceva decât ce facem zi de zi la școală, asta mă bucură și observ că tinerii sunt din ce în ce mai implicați, își doresc activități extrașcolare

Educația ecologică și implicarea elevilor în acțiuni care le pot arăta și demonstra conceptele de sustenabilitate și responsabilitate față de societate și mediu sunt elemente esențiale pentru dezvoltarea acestei generații.…
Vezi articolul