Profesorul și scriitorul Radu Vancu, reacție la măsurile de austeritate din Educație: Sistemul va deveni un haos cu profesori prea puțini pentru clase prea aglomerate într-o educație prea prost finanțată. Și în care nici foarte puținii tineri care ar mai vrea să intre nu vor mai avea unde

4.756 de vizualizări
Radu Vancu / Foto: Facebook.com
„Mărirea simultană a normelor profesorilor, a normelor directorilor, a efectivelor claselor este rău gândită”, susține scriitorul și profesorul Radu Vancu, de la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu (ULBS), într-un mesaj publicat pe Facebook, pentru că, sistemul va deveni „un haos cu profesori prea puțini pentru clase prea aglomerate într-o educație prea prost finanțată. Și în care nici foarte puținii tineri care ar mai vrea să intre nu vor mai avea unde”.

Însă, mai gravă decât măsurile în sine este „atitudinea ministrului educației, care se comportă în raport cu domeniul pe care ar trebui să-l administreze și protejeze nu ca un ministru, ci ca un acuzator public”, scrie Radu Vancu: „Acuză educația că e o cauză importantă a deficitului bugetar. Acuză profesorii pentru că nu stau 8 ore la școală. Acuză aceiași profesori că se plâng pentru un fleac precum una-două bănci în plus în clasă.”

Scriitorul susține că „dacă ministrul Educației ar fi avut un ton mai empatic cu profesorii, acest set de măsuri ar fi fost mai ușor de acceptat” și dă exemplu de mesaj potrivit: „Știm că nu pot fi bune aceste măsuri, dar sunt doar unele de criză, vom încerca să revenim asupra lor de îndată ce va fi corectat bugetul – ne pare rău, le regretăm și noi vom încerca să vă fim alături în orice mod putem în această perioadă dificilă.”

În lipsa acestei empatii, „orice declarație a ministrului adds insult to injury, profesorii nu au cum să fie solidari cu cineva care, în loc să-i reprezinte, îi insultă.”

Deși Radu Vancu crede „în continuare că guvernul Bolojan chiar vrea reformarea statului”, și „o va și face”, avertizează că „gustul amar după episodul profesorii-ca-dușmani va rămâne pe termen lung.”

El subliniază că „e nevoie de efort de comunicare și din partea guvernului. Trebuie să ne explice ce face – și de ce o face – și să arate empatie pentru cetățean. A cărui solidaritate ar trebui să fie cel mai prețios capital pentru guvern.”

Redăm mesajul integral al scriitorului și profesorului Radu Vancu de la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu (ULBS):

1. „Mărirea simultană a normelor profesorilor & a normelor directorilor & a efectivelor claselor e rău gândită. Un sistem subfinanțat care-și încropise cum putuse o relativă stabilitate va deveni un haos cu profesori prea puțini pentru clase prea aglomerate într-o educație prea prost finanțată. Și în care nici foarte puținii tineri care ar mai vrea să intre nu vor mai avea unde.

2. Dar chiar mai gravă decât acest cumul de măsuri e atitudinea ministrului educației. Care se comportă în raport cu domeniul pe care ar trebui să-l administreze & protejeze nu ca un ministru, ci ca un acuzator public. Acuză educația că e o cauză importantă a deficitului bugetar. Acuză profesorii pentru că nu stau 8 ore la școală. Acuză aceiași profesori că se plâng pentru un fleac precum una-două bănci în plus în clasă.

Dacă acest ministru ar fi avut un ton mai empatic cu profesorii a căror breaslă s-ar zice că-l include, acest set de măsuri ar fi fost mai ușor de acceptat. Ce ar fi trebuit să spună ar fi ceva în genul următor:

„Știm că nu pot fi bune aceste măsuri, dar sunt doar unele de criză, vom încerca să revenim asupra lor de îndată ce va fi corectat bugetul – ne pare rău, le regretăm și noi & vom încerca să vă fim alături în orice mod putem în această perioadă dificilă”.

Dacă profesorii ar fi simțit că ministrul lor e empatic cu ei, sunt sigur că ar fi consimțit să arate solidaritate. Așa însă, când orice declarație a ministrului adds insult to injury, profesorii nu au cum să fie solidari cu cineva care, în loc să-i reprezinte, îi insultă.   

3. Remarc & aprob revenirea asupra măsurii crude față de mamele minore. Remarc & aprob numirea bună de la CCR; însoțită de întârzierea în semnarea pensionării magistraților, poate da semnalul unei intenții reale de a reconstrui justiția. Remarc & aprob desființările de comitete. Remarc, fără să aprob, compromisul pentru TVA la carte: n-a fost mărit decât la 11%, nu la 21%. Aș fi preferat să fie lăsat la 5%, mica noastră industrie de carte e atât de fragilă, încât șocul ăsta îi poate fi fatal.

4. M-aș bucura să pot remarca și renunțarea la proiectul de a trece ICR la MAE. Și ăsta ar fi un șoc fatal pentru ICR – unde sunt multe de reparat, dar trecerea lui la MAE ar fi distrugere, nu reparare.

5. M-au lăsat fără cuvinte intențiile de a reduce posturi în instituțiile care gestionează memoria comunismului & a fascismului românesc, adică IICCMER & INSH Elie Wiesel. După episodul Georgescu, datorat în bună măsură resurgenței negaționismelor de dreapta & de stânga, aș fi zis că statul român a înțeles că gestionarea memoriei totalitarismelor noastre e vitală în cel mai literal sens: dacă statul român nu-și gestionează bine memoria, atunci statul român moare.

Și iată statul român anunțând intenții de a-și amputa memoria.

N-am cuvinte. Statul român e, în această speță, la fel de self-defeating ca românii exasperați de sistem care au votat extremiștii drept soluție.

Sper să pot remarca & aplauda și renunțarea la aceste intenții.

6. Cred în continuare că guvernul Bolojan chiar vrea reformarea statului. Și cred c-o va și face. Dar gustul amar după episodul profesorii-ca-dușmani va rămâne pe termen lung.

7. O calitate importantă a acestui guvern e chiar asta: are forța de a reveni în timp util asupra unor măsuri excesive sau de-a dreptul crude, cum era cea privind mamele minore. Câtă vreme va continua s-o facă, adică să admită că poate greși & să încerce să corecteze, cred că putem și noi continua să credem în bunele lui intenții.

8. Dar e nevoie de efort de comunicare și din partea guvernului. Trebuie să ne explice ce face – și de ce o face – și să arate empatie pentru cetățean. A cărui solidaritate ar trebui să fie cel mai prețios capital pentru guvern.

Fiindcă numai ea (solidaritatea dintre cetățeni & guvern) poate scoate cu adevărat România din criză. Care e mult mai amplă decât criza financiară.

9. Închei repetând ce am mai spus: suntem, cu toate greșelile acestui guvern, într-o situație mult peste ce speram înainte de 18 mai. Am și eu dezamăgirile mele față de acest guvern, pe unele le-am indicat mai sus – dar o dezamăgire nu e o apocalipsă. Așa cum un președinte extremist & un guvern așijderea ar fi fost.

10. Apocalipsa nu va veni. Dezamăgirile, însă, sunt abia la început. Așa că se ne ținem curajul.”

Citește și:
Ce se întâmplă cu profesorii titulari care nu vor avea suficiente ore în școală, după creșterea normei didactice cu 2 ore? Daniel David: O să găsim ore în sistem. Asta o va face inspectoratul. Dacă dorești să fii titular al sistemului, atunci n-ai cum să rămâi foarte mult legat numai de o școală
Daniel David, despre norma didactică de predare: În medie, este o creștere de la 3,6 la 4 ore pe săptămână, 24 de minute pe zi. Tot ne aflăm sub media a ceea ce există în țările Uniunii Europene
Legea Bolojan, forma completă pe care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament. Ce prevede legea fiscal-bugetară pentru școli, universități și cercetare
Nu știm dacă posturile pe care colegii noștri vor da concursul de Titularizare mai sunt disponibile, spune Cornelia Popa Stavri, FSLI: Luăm în calcul nedeschiderea anului școlar / 
Avem semnale din țară că foarte mulți directori își vor depune demisia
Învățătoare, la protestul din fața Parlamentului: Știți care este programul unui elev? La casa a IV-a avem 3 zile cu 6 ore. Dacă eu mai am încă 2 ore pe remedial, înseamnă că toată săptămâna se duce pe 6 ore

10 comments
  1. Eu imi amintesc ca dl Radu Vancu a sustinut intotdeauna in mass media (social media included) pe politicienii neoliberali si partidele lor. Recomand mai multa consecventa. Daca ne recomanda liderii, sa-i asume si el macar o parte din raspunderea pentru leadershipu acesta violent neoliberal. M-am plictisit de aceste mici vedete care sustin sistematic raul politic cel mai mare si dupa aceea se declara dezamagiti si suparati. Efectiv nu-mi pasa ce crede Tudor Chirila sau Radu Vancu. Eu pot sa inteleg ce mi se intampla si fara opiniile dumnealor. Ei doar cersesc atentie si iau din spatiul media al unora care ar merita auziti dar nu sunt ascultati niciodata.

  2. cred în reformarea statului de către guvernul Bolojan!?!? Care reformare ,cu 5 vicepremieri și 19 consilieri,plus aparatul corespunzător?? Să fim serioși!!
    Am mai citit și cuvinte precum ,,fascism ,totalitarism.etc Cuvinte mari,grele ..dar,depinde din care parte sunt privite!?!!!

  3. Solutia e simpla-greva generala pe o perioada foarte lunga,dar ma indiesc ca se va face numarul necesar.cei din sistem nu stiu sa actioneze impreuna

  4. Nu este nicio tragedie. partidele și sindicatele fac circ. In sfârșit cineva face ordine la Educație. Sunt profesori care nu își fac ore dar au ore suplimentare și venituri nesimțite.

  5. Sa nu uitam ca la limba 2va fi cate o ora.Si traim inUE.In comunism erau obligatorii doua limbi straine si nu erau granitele larg deschise,ca acum.

  6. Aș adăuga câteva consecințe inevitabile:
    1. directorii nu vor da o ceapă degerată pe nevoile și dorințele ministerului (după modelul din 2009, când directorul meu intra în cancelarie spunând „dacă ni se taie un sfert din salariu, noi de ce nu am reduce cu un sfert munca?”);
    2. profesorii vor internaliza toate reproșurile, criticile, umilințele, pe model golem, de care un ministru deopotrivă psiholog și slobod la gură cu sudalmele ar trebui să fie conștient, subperformând;
    3. călcâiul politic va fi apăsat mai puternic pe mecanismele gripate și tensionate, stimulând slăbiciuni extremiste și anarhice;
    4. violența școlară va crește, stimulată de mărirea efectivelor, în contrasens cu nevoile adolescenților de vizibilitate, de spațiu, de atenție, dar și favorizată de consumul de droguri, de substanțe interzise minorilor, pentru supraveghere, consiliere și protecție găsindu-se din ce în ce mai puține resurse umane;
    5. orice reformă sau deschidere spre nou va eșua din start, câtă vreme oamenii din sistem vor avea atenția orientată spre etajele inferioare ale piramidei nevoilor, iar cu salarii diminuate, într-un mediu inflaționist teribil, cu stima de sine la pământ, umiliți și obidiți, fără recunoaștere profesională, numai curajul autodezvoltării și al actualizării nu-l vor mai accesa.
    Mă tem că domnul academician, ministru, doctor, psiholog, rector va continua să fie cel mai valoros, cel mai publicat, cel mai recunoscut, cel citat, dar degeaba.

    1. Domnul David se dovedește un Guță al educației. Ca și maneliștii, prestează după ureche.

    2. Domnule Toma, degeaba plângeți de mila cadrelor didactice care, în covârșitoarea majoritate, nu își fac treaba și, mai grav, agresează sub diferite forme elevii: prin limbaj, atitudine și dispreț, asta in condițiile in care au salarii foarte bune, program de lăuze de maxim 4 ore/zi și 62 de zile de concediu platit. Înainte de a fi orice altceva, suntem părinți nemulțumiți de sistemul de educație și de profesori în special. In jurul meu nu am întâlnit persoana care sa laude școala în ultimă vreme. Și asta spune multe. Daca domniile lor sunt nemulțumite de creșterea normei, ii invităm cu căldură să-și dea demisia. Dar cred că e greu de lăsat un ciolan așa suculent.

      1. ai predat în viața dumitale vreo ora,ca sa vorbesti,că profesorii lucrează doar cele 4-5 ore?? Cine și când pregătește testele elevilor,cine și când le corectează,cine și când elaborează fise de lucru,materiale didactice..cine ține legătura cu părinții,în funcție de programul părinților ,nu al profesorului? Nu ai sunat niciodată profesorul pe la 8-9 seara ?? Olimpiadele,concursurile,activitățile extracurriculare sunt sâmbătă ,ori duminică și nu sunt plătite! Pădure fara uscătură nu există! Marota enunțată de dumneata este veche,așa că nimic nou pe acest front!
        Cele 62 de zile de CO plătite au fost stabilite la nivel mondial,când,încă profesorii erau respectați
        Refacerea sistemului nervos necesita mai mult timp decât cea a trupului

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Marile noutăți din pachetul de reformă ”România Educată”: examen de admitere înainte de Evaluarea Națională la liceele unde cererea depășește oferta, teze unice, reorganizarea inspectoratelor județene. Dan Barna: noua strategie va fi adoptată printr-un memorandum al guvernului

Una dintre modificările în sistemul de educație preuniversitar prevăzute de proiectul ”România Educată” discutat luni la Cotroceni de președintele Iohannis cu liderii coaliției este că liceele vor putea să își…
Vezi articolul

Platforma de evaluare online a elevilor la examenele naționale, proiect în valoare de 78 milioane de euro, va fi pilotată în școli începând cu 2024 și ar urma să fie complet funcțională în anul școlar 2025-2026, conform apelului lansat de Ministerul Educației

Ministerul Educației a lansat apelul pentru dezvoltarea platformei de evaluare și realizarea de conținut digital, cu o alocare de 78.500.000 euro. Platforma va fi pilotată în școli începând cu 2024…
Vezi articolul