Programa disciplinei opționale „Români care au marcat cultura și civilizația lumii”, publicată în Monitorul Oficial / Exemplu de studiu de caz: Nadia Comăneci și zecele absolut

3.734 de vizualizări
Foto: Captură ordin
Programa disciplinei opționale „Români care au marcat cultura și civilizația lumii” a fost publicată în Monitorul Oficial. Disciplina poate fi studiată de elevii de liceu, potrivit ordinului 3.891 din 27 martie 2023. Printre studiile de caz se numără și: „Nadia Comăneci și zecele absolut”, „Mircea Eliade, spirit al amplitudinii”, „Constantin Brâncuși și sculptura modernă”. Vezi mai jos în ce activități pot fi implicați elevii.
  • Programa se aplică începând cu anul școlar 2023-2024.

„Disciplina este inclusă în oferta națională și se adresează nivelului liceal de învățământ. Programa școlară este proiectată pe durata unui an de studiu, putând fi aplicată la oricare dintre clasele de liceu: a IX-a, a X-a sau a XI-a”, se arată în nota de prezentare.

Ce competențe sunt dezvoltate

Conform documentului citat mai sus, programa dezvoltă competențe interpersonale, sociale și civice și de a învăța să înveți. „Cursul opțional valorifică, prin intermediul personalităților reunite în jurul unor domenii tematice de conținut, modalități optime de depășire a eventualelor obstacole apărute în evoluția unei cariere profesionale. Disciplina opțională nu urmărește doar acumularea unor cunoștințe din biografia personalităților, ci formarea de competențe de autocunoaștere, autocontrol și interacțiune socială.”

Transdisciplinaritate 

Potrivit documentului, disciplina pune accent pe componenta inter- și transdisciplinară a învățării, încurajând învățarea activă, îndeosebi prin metoda PBLWorks — Project Based Learning Works, implicând exercițiul gândirii critice și autonome, dar și capacitatea de reflecție.

Studii de caz

Competențe specifice sunt următoarele:

  • Raportarea reflexivă la modul în care diferite personalități au contribuit la dezvoltarea patrimoniului național și universal;
  • Utilizarea mijloacelor de informare și de documentare cu privire la activitatea și contribuțiile personalităților selectate;
  • Analiza în context național și universal a activității personalităților;
  • Particularizarea unei anumite contribuții în relație cu diversitatea socială și culturală;
  • Valorificarea contribuțiilor unor personalități aparținând spațiului românesc din perspectiva diversității (de gen, culturale, specifice minorităților etnice/naționale);
  • Analiza oportunităților de care au beneficiat personalitățile politice, culturale și sportive ca sursă a învățării permanente;
  • Utilizarea multiperspectivității în analiza șanselor de reușită în carieră a personalităților culturale și sportive;

Iată în ce activități pot fi implicați elevii, conform programei:

  • realizarea de investigații referitoare la contribuția unor personalități la dezvoltarea patrimoniului cultural;
  • utilizarea mijloacelor TIC pentru realizarea unor fișe ale personalităților propuse;
  • redactarea unor eseuri libere/structurate referitoare la impactul socioeconomic și cultural al realizărilor într-un anumit domeniu, susținute de personalitățile în cauză;
  • realizarea unor expoziții privind contribuțiile pe care personalitățile investigate le-au avut în cadrul unui anumit domeniu al cunoașterii;
  • alcătuirea unui portofoliu digital (cuprinzând articole, fotografii, înregistrări video și audio etc.) care să redea diversitatea socioculturală manifestată la nivel local/regional/național;
  • elaborarea unor discursuri sau texte de tip argumentativ, pe tema discriminării etnice, de gen sau culturale, din perspectiva activității/operei personalităților propuse;
  • realizarea unui interviu (fizic, virtual sau imaginar) cu una dintre personalitățile investigate;
  • realizarea unor proiecte de grup folosind resursele din mediile formale și nonformale pentru dezvoltarea unui mediu educațional care să favorizeze creativitatea și performanța.

Ordinul poate fi consultat mai jos.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Deputatul USR Emanuel Ungureanu a depus plângere penală la DNA în legătură cu achiziția vaccinului antigripal, după ce Ministerul Sănătății a cumpărat doze care nu pot fi administrate copiilor între 6 luni și 3 ani

Deputatul USR Emanuel Ungureanu a depus, marți, plângere penală la DNA în legătură cu achiziția vaccinului antigripal făcută de Ministerul Sănătății. Deputatul USR acuză Ministerul Sănătății că a cumpărat doze…
Vezi articolul

Profesoara de Limba și literatura română, Maria Manea, despre noile planuri-cadru: Predau la un colegiu național, unde nu există profil umanist. În cazul disciplinei mele se adaugă ore, dar, pentru situația mea, se pierd ore la profilul real

Maria Manea, fost secretar de stat în guvernul Cîțu și profesoară de Limba și literatura română la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din București, a explicat, în cadrul emisiunii Info Edu,…
Vezi articolul

Programa de Bacalaureat promovează o imagine deformată a femeilor cu „stereotipuri de gen care nu mai corespund valorilor contemporane”, susțin 97% dintre elevii participanți la un sondaj făcut de o elevă, Bianca Mirică. Aceștia cer introducerea mai multor opere scrise de femei

Un sondaj recent realizat de o elevă la un liceu din Ploiești, Bianca Mirică, ridică o întrebare care poate fi considerată esențială pentru viitorul educației literare în România: avem nevoie…
Vezi articolul

Rapoartele elevilor care participă la testarea standardizată „nu conțin datele copiilor”, dă asigurari Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației. Acesta mai spune că testele „nu reprezintă nici pentru elevi și nici pentru profesori vreo unitate de măsură”, dar ar putea duce la eliminarea unor conținuturi din programă, dacă unii itemi nu vor fi rezolvați, de exemplu

Datele copiilor nu vor fi introduse în platforma privată pe care Ministerul Educației a anunțat că va organiza o testare standardizată pentru elevii din clasele I-XI, fără cei de clasa…
Vezi articolul