Programele școlare de liceu vor fi făcute de profesori universitari, din preuniversitar și Academia Română, spune ministrul Daniel David: Fiecare comisie va avea modele de programe, probabil, din țări nordice, din zona anglo-saxonă sau latină

3.349 de vizualizări
Foto: Gov.ro
Ministrul Educației a anunțat joi în cadrul conferinței de presă din 26 iunie, când au fost publicate în Monitorul Oficial planurile cadru pentru liceu, că urmează elaborarea programelor școlare. Din comisiile care vor lucra la conținuturi „aș vrea să avem comisii mixte, adică comisii cu specialiști care vin din zona preuniversitară, comisii cu specialiști care vin din zona universitară și din zona Academiei Române și a asociațiior profesionale”, a spus David.

Comisiile care vor lucra la conținutul programelor de liceu ce se vor aplica din 2026 pentru elevii care vor intra atunci în clasa a IX-a, „să fie comisii mixte, adică comisii cu specialiști care vin din zona preuniversitară, comisii cu specialiști care vin din zona universitară și din zona Academiei Române și a asociațiior profesionale”, a spus Daniel David, joi, în conferința de presă.

El a spus că deocamdată nu au fost formate comisiile dar că „fiecare comisie va avea două sau trei modele de programe pentru disciplina respectivă, prin diverse alte țări la care noi ne raportăm educațional, probabil țări nordice, zona anglo-saxonă, latină”.

Planul este ca până în noiembrie să fie gata conținuturile și să „să avem un curriculum mai aerisit și mai relevat”, urmând ca la sfârșitul anului să anunțe licitația pentru manuale și anul viitor să înceapă formarea profesorilor pe baza noilor conținuturi.

Redăm declarația integrală a ministrului Educației

„Așa cum știți, avem planurile-cadru standard pentru învățământ liceal în această săptămână, deși eu văd că în partea primului mandat, în această săptămână, vom da drumul și planurilor-cadru pentru pilotare sistemică, urmând ca după aceea să ne mutăm în zona programelor, în zona conținuturilor pentru disciplinele despre care am vorbit și pe care le-am pus în planurile-cadru, iar aceste programe sunt gândite să se încheie prin luna noiembrie a acestui an, iar ideea fundamentală este că aș vrea să avem comisii mixte, adică comisii cu specialiști care vin din zona preuniversitară, comisii cu specialiști care vin din zona universitară și din zona Academiei Române și asociațior profesionale.

Fiecare comisie va avea două sau trei modele de programe pentru disciplina respectivă, prin diverse alte țări la care noi ne raportăm educațional, probabil țări nordice, zona anglo-saxonă, latină, astfel încât mă aștept să avem, cum am spus în timpul dezbaterilor, un curriculum mult mai aerisit și mai relevant și de asemenea, legătura conținuturilor de la nivel de liceu să fie mult mai bine făcută cu conținuturile la nivel de universitate.

De aceea în echipă să avem și oameni preuniversitar, nu sunt încă numiți și oameni din universitar, Academia Română și asociații profesionale. 

După aceea sper ca la sfârșitul anului să anunțăm licitația pentru manuale și anul viitor să începem formarea profesorilor pe baza noilor conținuturi. Iar din anul școlar 2026-2027 avem prima generație care începe clasa a IX-a într-o nouă logică, curriculară”.

Informații de context

Aprobarea planurilor-cadru pentru liceu este prima modificare structurală a curriculumului de liceu din ultimii 20 de ani și decizia care poate pune capăt desincronizării existente de 4 ani între curriculumul de liceu și cel de gimnaziu, care fusese reformat în 2016. Aprobarea planurilor-cadru de liceu (adică lista de materii pe care liceenii le vor studia și numărul de ore alocat pe săptămână fiecărei materii) are loc după o ședință de avizare cu sindicatele și reprezentanții părinților și ai elevilor. Edupedu.ro a publicat vineri, 20 iunie, informația că fusese convocată comisia pentru validarea planurilor-cadru, înainte să expire termenul legal până la care planurile trebuiau să stea în dezbatere, adică 26 iunie 2025, (n.red asa cum era precizat pe site-ul ministerului).

De precizat că proiectul de ordin a fost retras de pe site-ul ministerului Educației, în prezent.

Ministrul David a spus pentru Edupedu.ro, după ce a semnat ordinul că „pariul meu este – știu că risc aici – dar dacă facem această schimbare curriculară și o implementăm din 2026, peste 4-5 ani ar trebui să vedem o modificare semnificativă a ratelor de analfabetism funcțional la nivel de liceu, inclusiv o participare mai mare la Bacalaureat. Cam acesta, sincer spus, sunt așteptările mele”.

Estimările Ministerului Educației și Cercetării arată că în cazul în care planurile-cadru s-ar adopta în acest an, tot în 2025 ar urma lucrul la programele școlare, la standardele de evaluare pentru elevi, iar în 2026 ar trebui să fie gata noile manuale, conforme cu planurile-cadru fixate. În 2026 ar trebui să aibă loc și formarea profesorilor, potrivit graficului prezentat de secretarul de stat Bogdan Cristescu.

În 2030 ar fi prima generație de absolvenți care ar trebui să susțină examenul de bacalaureat în noua formă prevăzută de legea Educației, iar elevii care intră la toamnă în clasa a VIII-a vor fi primii care vor învăța pe noile planuri-cadru la liceu, dacă acestea vor fi aprobate.

Procesul de dezbatere

Reforma curriculară trebuia să fie făcută încă din 2020 pentru tinerii care între timp au terminat liceul în 2024. Reforma a fost însă oprită succesiv de politicieni, sub diverse pretexte, cel mai recent la finalul anului trecut, cu 4 rânduri de alegeri.

După ani de zile de amânări ale miniștrilor, 5 numai în mandatul Ligiei Deca, ministrul Daniel David a pus în dezbatere proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025, publicate în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării (MEC) vineri seară, 31 ianuarie 2025.

Pe parcursul consultări publice, care a inclus și dezbateri în marile centre universitare din BucureștiCluj-NapocaIași și Timișoara, au apărut mai multe propuneri de modificare pe care reprezentanții MEC au declarat public că le-a agreat. Includerea lor în proiectele de planuri-cadru din 31 ianuarie 2025 va putea fi însă confirmată doar când MEC publică variantele finale de planuri-cadru, cu care vom reveni.

În perioada consultării, au fost primite diverse propuneri și observații. Vezi aici propunerile. 

În prezent, sunt în vigoare planurile-cadru din 2004 și 2009, în funcție de filieră.

Citește și:
OFICIAL Planurile-cadru pentru liceu, care vor intra în vigoare în septembrie 2026 pentru clasa a IX-a, au fost publicate
Elevii care intră la toamnă în clasa a VIII-a vor fi primii care vor învăța pe noile planuri-cadru la liceu, dacă acestea vor fi aprobate – proiect / Bacalaureat 2030 va fi primul examen schimbat, până atunci toți elevii care sunt acum în liceu vor da actualul Bac cu origini în 1995 și după programe din 2002-2004
BREAKING Planurile-cadru pentru liceu au fost aprobate de ministrul Daniel David: Este primul pas în reforma pe care trebuie să o facem de acum încolo – lucrul la programe, manuale, trainingul profesorilor / Pariul meu: peste 4-5 ani ar trebui să vedem o modificare semnificativă a ratelor de analfabetism funcțional la liceu și o participare mai mare la Bacalaureat
Planurile-cadru pentru liceu, primul act de curaj al unui ministru al educației în ultimii 9 ani. Atenție la conținuturile viitoarelor programe școlare și manuale, în contextul războiului informațional

13 comments
  1. Teoria formelor fără fond.

    Ati distrus specialiștii in curriculum și școala pedagogică românească de ajungem să copiem din regatul Danemarcei?

    Păi copiați și condițiile de acolo dacă vreți rezultate asemănătoare.

  2. Peste 150 de ani de învățământ liceal in România ajunge să fie tratat ca o epavă tocmai de oamenii angajați să protejeze tradiția și identitatea culturii române. Noi toți, adulții educați din România, suntem formați de liceele patriei și nu suntem analfabeți funcționali! Iar testele PISA se fac la 15 ani, adică după gimnaziul cu programa schimbată de mult.
    Și mici reforme au fost deja aplicate.
    De pildă, ați scos literatura de la limbi străine, iar elevii nu mai au niciun interes să învețe altceva decât engleză, fiindcă fără o poezie, fără un cântec, fără fragmente din romane franceze sau germane, să pălăvrăgești ani de zile despre meteo și metrou e o mare „inovație” de sorginte anglo-saxonă, care evident nu funcționează, unii elevi de liceu nu știu nici avoir și être. Dar e așa de bine, încât vrem mai mult!

    Întrebați-vă mai bine de ce trec clasa cei care nu știu nimic. De ce ați pus corigențele la 2-3 săptămâni după închiderea anului școlar?…
    Învățământul a fost un sistem, cu calendare clare, logice, cu programe care țineau cont de conținuturile de la toate materiile și cu notare ritmică, pe trimestre ori semestre. Ați tot umblat în măruntaiele lui până a ajuns o păpușă de cârpă.

  3. Tot dezastrul asta este făcut ca voi și ai voștri sa mâncați. at mai mult.Ne aduceți la sapa de lemn,vom ieși în stradă și va fi care pe care.De ce voi sa nu va mai saturati și noi sa fim doar cu datoriile de milioane de euro? Am văzut ca acum declarați și ca doctorii vor fi verificați și etc etc.Apoi apare enteresul și iar enteresul:X comisie care va verifica.Din învățământ dați afară, tăiați burse ca să finanțat comisii și comitete,nu?
    Când la toamna sau peste un an voi fi fără serviciu și sunt deja pe burn out ca ați băgat toți etnici pe posturi cheie sa fie diversitate etnica și ei nu sunt buni de nimic,ca nu au de unde,ei știu doar sa fure și sa ii apuce frezoanele când e de muncă – voi mai găsi alții ca mine și ne vom aduna și vom ieși în stradă, peste voi.Asa au mers lucrurile întotdeauna:când nu se mai poate ,nu se mai poate.

  4. ce avem noi in comun cu țările nordice , ca sa mergem pe acest model ????
    nordicii au :
    maxim 20 elevi SI pib> 60.000 $/locuitor , salariu profesor între 3000 „„ 4000 $
    adica voi vreti model finlandez cu condiții de lumea a treia :
    pib 10.000$/ loc
    salarii debutanți < 800 $ .
    și completați dvs. ..

  5. modelul latin ( francez) l-am avut si ne-a adus in fundatura in care suntem, a venit momentul pentru a incerca modelul nordic sau pe cel anglo-american?

  6. Măi, să fie!
    Deci profesorii universitari, cei din Academie, cei din preuniversitar, ai căror elevi îi surclasează la olimpiadele internaționale pe ai celor „din țări nordice, anglo-saxone, latine” și cu care am alimentat cu specialiști toată elita științifică europeană, deci toți aceștia să alcătuiască programele școlare din România după modele de import!
    În ultima jumătate de an am fost supuși unui tir concertat cu fel de fel de propuneri, care de care mai insolită. Aceasta le întrece însă pe toate. E pur și simplu o insultă. Una, cea mai plină de un dispreț profund, din multele insulte adresate profesorimii române. Îmi cer scuze, „prostimii” române, care, într-o concepție denaturată, nu va fi.în stare să-și redacteze propriile programe de învățământ.

    1. Sunt îngroziți ca oamenii încă mai gândesc și acum vor sa reducă spre zero orice șansă. Cine va avea bani își va permite educație cum era pe vremea lui Ceaușescu, cine nu,nu!Dacă te uiți la toate școlile faimoase și cu mulți bani ,care te costa o avere,au programa și programul liceelor comuniste unde se făcea carte asa cum trebuie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Reprezentantul elevilor de la Colegiul Hasdeu din Buzău a fost destituit de la președinția organizației pe școală pentru că a susținut-o pe fosta directoare, care critica inspectoratul – surse / Șeful Consiliului elevilor din județ, care a luat decizia: N-are nicio legătură. Adică are o mică legătură, pentru că nu ne-a ascultat punctul nostru de vedere și a acționat pe cont propriu

Președintele Consiliului Elevilor din Colegiul Național Hasdeu din Buzău a fost demis printr-o decizie a organizației județene, pentru că ar fi susținut-o pe fosta directoare a Colegiului, Virginia Tănăsescu, când…
Vezi articolul