PROIECT Din toamnă, copiii de clasele primare ar trebui să știe să salveze poze, informații, adrese web pe dispozitive portabile, cu sprijinul adultului, conform cadrului de competențe digitale

[jp_post_view]
Foto: © Tyler Olson | Dreamstime.com
Din anul școlar 2024-2025, elevii de clasele primare ar trebui să știe să salveze poze, informații, adrese web pe dispozitive portabile, cu sprijinul adultului, potrivit unui proiect pus în consultare publică de către Ministerul Educației. Este vorba despre ordinul pentru aprobarea cadrului de de competențe digitale pentru elevi.

Cadrul de competențe digitale pentru elevi va fi cuprins în profilurile de competență ale elevilor din învățământul preuniversitar începând cu anul școlar 2024—2025, se arată în proiectul Ministerului Educației.

Conform unui informări a instituției,„ la dezvoltarea cadrului de competențe digitale pentru elevi au participat specialiști din cadrul Ministerului Educației, inspectoratelor școlare județene, caselor corpului didactic, universităților, precum și reprezentanți ai industriei IT din România. Acest grup de lucru a beneficiat și de suportul reprezentanților Băncii Mondiale.”

Iată ce ar trebui să mai cunoască elevii de clasele primare, printre altele, conform proiectului:

  • Explorarea unor contexte familiare de interacțiune cu dispozitive și aplicații digitale pentru utilizarea cu încredere a acestora. Cunoașterea funcțiilor de bază și înțelegerea unor date digitale simple (de exemplu, text, imagine, video).
  • Identificarea de asemănări și deosebiri între obiecte din lumea reală și obiecte virtuale. Explorarea avantajelor și limitărilor activităților de învățare organizate tradițional față de cele care se desfășoară într-o clasă virtuală.
  • Identificarea, cu sprijin din partea unui adult, a ariilor în care propriile competențe digitale trebuie îmbunătățite. Formularea de argumente pentru dezvoltarea competențelor digitale personale
  • Identificarea unor nevoi personale de informare. Căutarea și accesarea de date, informații și conținut în mediile digitale, cu sprijinul adultului. Aplicarea unor strategii simple de căutare.
  • Aplicarea unor criterii simple în alegerea surselor de date, a informațiilor și a conținutului digital, cu sprijinul adultului.
  • Salvarea conținutului digital (de exemplu, poze, informații, adrese web) pe dispozitive portabile, cu sprijinul adultului. Identificarea conținutului digital pe diverse medii de stocare digitale (de exemplu, regăsirea unui film pe o platformă video publică, identificarea unei adrese favorite salvate în propriul dispozitiv), cu sprijinul adultului.
  • Utilizarea, cu sprijinul adultului, a tehnologiilor digitale și a mijloacelor de comunicare simple (de exemplu, mesagerie telefonică, rețele de socializare etc.), adecvate pentru un context dat, în scopul interacțiunii cu alții.
  • Verificarea propriei identități digitale (de exemplu, acces la contul de pe platforma de învățare a școlii pe baza numelui de utilizator și a parolei).
  • Exprimarea prin mijloace digitale și editarea de conținut digital în diferite formate. Exprimarea prin mijloace digitale.
  • Modificarea/îmbunătățirea unor resurse digitale existente (de exemplu, desene, text, filme, blocuri grafice), cu sprijinul adultului.
  • Înțelegerea drepturilor de autor și a licențelor și respectarea acestora, cu sprijinul adultului.
  • Înțelegerea modului de funcționare de bază a dispozitivelor digitale bazată pe executarea unor secvențe de cod. Înțelegerea, dezvoltarea și depanarea unor secvențe de programe foarte simple realizate cu blocuri grafice (de exemplu, care să permită deplasarea unor personaje pe ecran, afișarea unor mesaje), cu sprijinul adultului.
  • Identificarea unor modalități simple de protejare a dispozitivelor și a conținutului digital, cu sprijinul adultului. Cunoașterea riscurilor și a amenințărilor întâlnite frecvent în mediile digitale, precum și aplicarea unor măsuri de siguranță și securitate, cu sprijinul adultului.
  • Cunoașterea unor riscuri legate de utilizarea datelor cu caracter personal în mediile digitale. Aplicarea unor măsuri simple pentru protejarea datelor cu caracter personal în mediile digitale (de exemplu, adresă, e-mail, număr de telefon), cu sprijinul adultului.
  • Înțelegerea riscurilor pe care utilizarea inadecvată a dispozitivelor și a aplicațiilor digitale le poate avea pentru propria sănătate și bunăstare fizică și psihică. Aplicarea unor măsuri preventive de bază în utilizarea tehnologiilor digitale, pentru protejarea sănătății și bunăstării fizice și psihice (de exemplu, durata utilizării, poziția corpului, soft de monitorizare/filtrare, condiții și reguli specifice), cu sprijinul adultului. Recunoașterea unor forme de hărțuire cibernetică și cunoașterea unor moduri de a le semnala către adulți.
  • Înțelegerea impactului tehnologiilor digitale asupra mediului înconjurător apropiat;
Descriptorii competențelor digitale – Învățământ primar
Cum a fost dezvoltat cadrul de competențe digitale, potrivit proiectului

Art. 1 – „(3) Dezvoltarea Cadrului de competențe digitale pentru elevi are ca model de referință Cadrul de competențe digitale pentru cetățenii României (DigCompRo), document elaborat pe baza Cadrului european DigComp 2.2, și detaliază:

  • (i) principalele arii de competență urmărite;
  • (ii) competențele specifice și nivelurile de performanță așteptate, pe cicluri de învățământ;
  • (iii) elaborarea de descriptori pentru fiecare competență specifică, pe baza DigCompRo.

(5) Cadrul deschide perspective pentru definirea unor tematici și activități de învățare, utile atât din perspectivă curriculară, cât și din perspectiva unor viitoare programe de formare profesională de dezvoltare a competențelor digitale.”

Ce este competența digitală

Art. 1 – „(7) Competența digitală reprezintă ansamblul competențelor-cheie care au ca scop pregătirea absolvenților pentru a face față provocărilor actuale atât în plan personal, cât și profesional.”

Art. 1 – „(2) Competențele digitale ale elevilor acoperă 6 arii principale care urmăresc evoluția fiecărui rezultat al învățării, respectiv progresia competențelor.

(3) Modelul de referință cuprinde o arie introductivă de bază. Aceasta vizează abilități elementare de utilizare a dispozitivelor digitale comune (calculatoare, smartphone-uri, tablete) și cunoștințe de bază despre internet, software, precum și concepte fundamentale ale digitalizării (date, informație, securitate cibernetică). Aria introductivă joacă un rol important pentru reducerea reticenței față de noile tehnologii și pentru stimularea unor atitudini critice constructive față de transformarea digitală.

(4) Alte arii de competență vizează alfabetizarea informațională și a datelor, comunicarea și colaborarea digitală, crearea de conținut digital, siguranța cibernetică și utilizarea responsabilă a tehnologiei. Aceste arii acoperă o gamă largă de abilități, de la căutarea și evaluarea informației până la crearea de conținut digital și aplicarea tehnologiei în diverse domenii (de exemplu, antreprenoriat, științe, arte etc.).

În document se arată că pentru fiecare arie de competență și pentru fiecare competență specifică au fost selectate nivelurile de performanță așteptate la finalul fiecărui ciclu de învățământ: primar, gimnazial, liceal.

  • Învățământul primar este echivalat cu nivelul „Elementar 1”;
  • Învățământul gimnazial cuprinde elemente specifice din nivelul „Elementar 2” și nivelul „Intermediar 3”;
  • Învățământul liceal vizează nivelul „Intermediar 4”, ca nivelul funcțional la care trebuie să ajungă un absolvent de învățământ obligatoriu, indiferent de filieră, profil sau specializare. Pentru anumite filiere, profiluri sau specializări (de exemplu, filiera teoretică, profilul real, specializarea matematică-informatică) pot fi vizate și competențe din aria „Avansat”.”

Proiectul poate fi consultat mai jos:

Foto: © Tyler Olson | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


7 comments
  1. Acestea le numiți voi competențe digitale? E foarte evident unde vreți să ne duceți și ce în vreți să ne transformați copiii, dar bine că unii dintre ei au părinți care gândesc. România educată 😔🥵

  2. Bai incompetentii din Ministerul educatiei! Nu ziceati ca se interzic telefoanele din toamna, o data cu noul an scolar? Demisia toti aflati la conducere! Va bateti joc de noi, nu sunteti in stare sa duceti o idee la capat?? Dupa ce ca stau copiii cu orele pe telefon in timpul liber, acum ii puneti sa stea si la scoala?? Se urmareste cretinizarea in masa a noii generati!

  3. Un amic imi spunea: ,,pentru a se putea salva de una/ alta e musai ca sa invete inca de mici cum sa salveze. Iar ‘proiectul’ e doar proiect, nu da cu parul ca sa impuna. E doar o ‘propunere’ care se vrea a fi pusa in practica. In timp ce vecinii (si numai), nu se prind de avantaje si interzic gadget-urile in scoli. Deci, daca vrem sa fim in randul lumii tre’ sa ne conformam sa ducem tara spre noi culmi de … digitalizare, ca sa scapam odata de functionarele acre (devenite tot mai pitipoance) de prin banci sau de arogantele de la casele de marcat de prin supermarket-uri.”. M-a pus pe ganduri, viitorul fiind deja aici!

  4. Poate ar fi mai bine daca ar învăța lucruri utile mai simple, ca de exemplu: să coasă, să tricoteze, să bricoleze, etc.

  5. cum aducă să salveze poze , ce competenta este aceasta ? !
    țările dezvoltate interzic telefoanele in scoli .
    ce sa ” salvezi” ?!? singurii care sunt in pericol și trebuie salvați sunt copiii.
    practic ii băgăm cu capul in cutia Pandorei . jocurile , păcănelele și pornografia sunt după colț la un click distanta.

  6. Cum?
    Nu au ore de TIC sau informatică în programa școlară.

    Au in schimb juridică, financiară, rutieră, ecologică….

  7. Ei n-au voie cu telefoane sau alte dispozitive, iar unii părinți pe bună dreptate nu acceptă să le ia așa ceva de la vârste fragede… dar ministerul vrea să fie învățați să se plimbe pe net.

    Bravos națiune. Mă, suntem conduși de niște cretini.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rezidențiat 2024. Candidații vor afla rezultatele pe loc, după finalizarea concursului de pe 17 noiembrie, iar Grila corectă se afișează începând cu ora 16:00 / Instrucțiuni pentru candidați

Ministerul Sănătății organizează duminică, 17 noiembrie, concursul național de intrare în rezidențiat 2024, sub formă de test-grilă cu 200 de întrebări, în domeniile medicină, medicină dentară și farmacie în centrele…
Vezi articolul

Material susținut de Samsung Electronics Romania

VIDEO Cristina Toader, profesor pentru învățământul primar: Tablele interactive ne ajută foarte mult în activitatea didactică, iar elevii sunt mult mai atrași – realizăm jocuri didactice, accesăm manualele digitale, fișe de lucru, lucrăm direct pe tablă, putem să edităm rapid

Digitalizarea școlilor este un proces în plină derulare în acest ultim modul al anului școlar 2023-2024. Recent, Școala Gimnazială „Dragoș Marin” din comuna Ștefan cel Mare, județul Călărași, a primit…
Vezi articolul

DOCUMENT Ministerul Educației atacă în instanță hotărârea prin care CNCD l-a acuzat de discriminare pentru că nu a acordat bursele de clasa a V-a și liceenilor din mediul rural / De un an, acești elevi încă nu au primit bursele 

Ministerul Educației a atacat în instanță decizia Consiliului Național de Combatere a Discriminării, din 16 noiembrie 2022, prin care fusese amendat cu 10.000 de lei pentru că prin ordinul de…
Vezi articolul

Părinții elevilor de la un liceu din Suceava, puși să plătească 60 de lei de copil pentru ca școala să cumpere un catalog electronic de la o firmă, lucru interzis prin ordin de ministru / Directoarea spune că nu sunt obligați și că școala are bani să cumpere catalogul prin Asociația de părinți / Secretarul de stat Sorin Ion: Este interzis. Exact asta nu am vrut să se întâmple, să se ceară bani de la copii / Nu poate lua o asociație de părinți această hotărâre

Mai mulți părinți ai căror copii învață la Colegiul Economic „Dimitrie Cantemir” din Suceava ne-au semnalat faptul că profesorii diriginți le-au cerut, la îndemnul conducerii școlii, suma de 60 de…
Vezi articolul