Reacție dură a cercetătorului în științele educației și expertului educațional Șerban Iosifescu în cazul de cenzură aplicată de ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, unui răspuns de presă pentru Edupedu.ro elaborat de Institutul de Științe ale Educației (ISE). „Actuala situație, în care ministrul vrea de la cercetare numai confirmarea deciziilor, demonstrează că politicienii, în continuare, nu dau doi bani pe cercetare: burta din care iau deciziile este cea mai tare!”, avertizează Iosifescu, fost președinte al Agenției Române de Asigurare a calității în școli (ARACIP).
Cercetătorul Șerban Iosifescu atrage atenția că documentul trimis de Institutul de Științele Educației ca răspuns la solicitarea Edupedu.ro este „Punct de vedere”. Precizarea are cu atât mai multă împortanță, cu cât ministrul a numit în repetate rânduri documentul fie raport științific, fie cercetare, pentru a-și crea justificarea de a argumenta în mod eronat că ar fi avut nevoie de un proces de peer-review înainte de a fi remis presei. Edupedu.ro a relatat aici pe larg ce este „Peer-review-ul”, de ce un răspuns la o solicitare de presă nu are nevoie de așa ceva și cum a fost folosit ministrul ca pretext pentru cenzură un concept fundamental din știință.
Expertul educațional internațional răspunde și apărătorului ministrului Educației, care promovează un tabel cu „numărul de ore petrecute în medie de profesori, din diferite sisteme pentru diferite activități”. Acest tabel „este bazat pe opiniile profesorilor chestionați pentru TALIS. Fără acces la baza de date completă, nu putem ști dacă mediile prezentate sunt semnificative statistic. Orice student în anul I știe (sper!) că media nu mai este semnificativă statistic dacă abaterea standard este foarte mare”, spune Șerban Iosifescu.
Reacția integrală a expertului și cercetătorului Șerban Iosifescu în cenzura ministrului aplicată unui document produs de ISE:
„1. Numele documentului nu este «Raport», și nicidecum «de cercetare» (deși există «cercetare bibliografică»): el se numește «PUNCT DE VEDERE», (așa apare în documentul distribuit de EduPedu), documentat cu o bibliografie consistentă (pentru fiecare întrebare la care s-a răspuns). Deci este irelevant argumentul contra ISE, care spune că nu așa arată o cercetare, că nu are metodologie clară etc.: Este un punct de vedere, asumat ca punct de vedere, deci o opinie, asumată instituțional nu altceva.
2. Dacă un Ministru nu este de acord, este de datoria lui să spună de ce nu e de acord și fie să aducă date și bibliografie care arată că punctul de vedere este greșit, fie să ceară alt punct de vedere de aiurea. Și, totodată, să pedepsească autorii documentului, pentru că furnizează date false. Dar nu cred că îi este permis să hăcuiască respectivul document, preluând doar ce convine unei decizii politice luate deja, spunând că, da, ISE a fost consultat și trecând sub tăcere faptul că punctul de vedere exprimat de ISE a fost altul.
3. Mă întreb de ce a mai fost reînființat ISE. Actuala situație, în care ministrul vrea de la cercetare numai confirmarea deciziilor, demonstrează că politicienii, în continuare, nu dau doi bani pe cercetare: burta din care iau deciziile este cea mai tare! Am interacționat cu zeci de miniștri și secretari de stat din domeniul educațional. Unul din peste 50, doar unul a spus «dacă tu, ca expert spui că așa e corect, atunci semnez».
4. Tabelul rostogolit, cu numărul de ore petrecute în medie de profesori, din diferite sisteme pentru diferite activități, este bazat pe opiniile profesorilor chestionați pentru TALIS. Fără acces la baza de date completă, nu putem ști dacă mediile prezentate sunt semnificative statistic. Orice student în anul I știe (sper!) că media nu mai este semnificativă statistic dacă abaterea standard este foarte mare. Or, bazat pe propria experiență (repet, nu pe date statistice), este exact această situație în care media poate deveni irelevantă: timpul petrecut de profesor pentru diverse activități variază de la disciplină la alta, de la o școală la alta, de la un nivel de învățământ la altul, de la un profesor la altul, și chiar de o lună sau săptămână la lună (alta este încărcătura administrativă, de exemplu, în septembrie, în ultimele două săptămâni ale lunii, alta în noiembrie, alta în mai etc.). Inclusiv numărul de ore predate diferă în funcție de sărbătorile legale, diverse „săptămâni” («altfel» și «verzi»), practica comasată a elevilor (la școlile VET) și alți factori. Deci datele de la TALIS, preluate de Eurydice și rostogolite ca «adevăr absolut» sunt subiective.
5. Chiar nu m-aș fi așteptat ca experți, competenți realmente în domeniul lor și care cunosc cum e și cu ce se mănâncă cercetarea, să invoce, în apărarea ministrului, argumente cu fracturi logice și jumătăți de adevăr, doar să-l scape pe ministru de acuzația de cenzură, pentru că despre asta este vorba: calitatea «operei» ISE este subiect secundar; subiectul principal este dacă a fost sau nu cenzură. Dar, până la urmă, interesul poartă fesul…
6. Suntem într-o situație de banc: nu a fost mașină, ci bicicletă, și nu se dă, ci se fură…”
4 comments
Dd are un comportament dictatorial. El nu are nici o treaba cu sistemul de educatie, e doar un psiholog, iar eu spun ca de multi ani, din pacate, psihologii si pedagogii , de multe ori, isi depasesc limitele competentelor.
JOS PNL!
Foarte plastic redat. De ce nu aveti acces la TALIS? Nu sunt date publice?? A le lua de la Eurydice nu e la fel? Domnilor, eu am obținut mai repede date de la IPUMS decât de la INS!! Aceleași date!! Desigur că sunt subiective fiind de autoevaluare. Plus că DA, analiza se face separat pe momente de timp, activități, pe ce mai zice dl Iosifescu, nu de-a valma.
Doamnelor, ce e cu David?? Ați mai văzut așa ceva? Ce are David? Ce îl face să se simtă așa?
dar la dezastrul de la testele pisa unde ați fost?
la nenorocirea evidentă în care a ajuns educația românească de ce nu ați reacționat până acum?
era călduț și bine, nu? nu vă deranja nimeni privilegiile, nu?
Acest ministru Incompetent trebuie să își dea Demisia!!! Efectiv distruge și nenorocește sistemul de învățământ românesc și aruncă în șomaj o grămadă de profesori care mulți dintre ei și au câștigat acest drept!!! DEMISIA!!!