Rectorul Universității de Vest din Timișoara, sprijin pentru ministrul interimar al Educației: Evaluarea școlilor doctorale aduce exigențe sporite

663 de vizualizări
Marilen Pirtea / Foto: Facebook.com
Rectorul Universității de Vest din Timișoara vine cu un mesaj în sprijinul ministrului interimar al Educației, Rovana Plumb, care a stabilit recent noi reguli pentru evaluarea școlilor doctorale. “Dincolo de necesitatea unui asemenea ordin, în conținutul său pot fi identificate o serie de prevederi care vor conduce, în timp, la creșterea calității învățământului doctoral din România”, spune rectorul Marilen Pirtea.
  • Edupedu.ro a prezentat în exclusivitate noua procedură de evaluare a școlilor doctorale, aprobată la finalul săptămânii trecute, prin ordin, de ministrul interimar Rovana Plumb.
  • Procedura de evaluare nu are nici un element de verificare a plagiatelor din doctoratele din trecut, plagă veche a învățământului doctoral în România.

Într-un comunicat de presă, Marilen Pirtea, rectorul Universității de Vest din Timișoara (UVT), spune că „măsurile vizează exigențe sporite față de activitatea științifică a doctoranzilor, resurse pentru dezvoltarea lor profesională și pentru mobilități naționale și internaționale, exigențe sporite pentru existența domeniilor de studii de doctorat prin raportarea activităților științifice ale conducătorilor de doctorat la criteriile în vigoare, precum și o serie de măsuri de stimulare a internaționalizării studiilor de doctorat și de creștere a relevanței acestora în plan național și internațional”.

Singurul element „discutabil”, în opinia rectorului UVT, este „perioada de realizare a procesului de evaluare pentru toate școlile doctorale existente, luna decembrie a anului 2019 fiind un termen optimist”.

Opinia integrală a rectorului UVT, Marilen Pirtea, despre noile reguli de evaluare a școlilor doctorale:

Evaluarea școlilor doctorale, o necesitate. Decembrie 2019, termen optimist pentru finalizarea procesului

Studiile doctorale creează legătura dintre sistemul de educație și cel de cercetare autonomă reprezentând o modalitate de bază prin care se derulează cercetarea în România. Chiar dacă legea prevede foarte clar că toate ciclurile de studii sunt supuse unui proces de evaluare, acest lucru nu s-a întâmplat și în cazul studiilor doctorale, putându-se astfel concluziona că și acesta este un motiv pentru care realitatea ultimilor ani a evidențiat o multitudine de probleme în domeniu, amintind aici acuzațiile de plagiat, calitatea unor conducători de doctorat, dar și calitatea științifică discutabilă a unor teze de doctorat.

Se poate astfel spune că studiile universitare de doctorat din acest deceniu au funcționat în absența oricărui filtru extern de evaluare a calității programelor oferite, fapt de neconceput pentru un sistem de învățământ superior sănătos și competitiv. Din acest punct de vedere, rolul ARACIS este unul foarte important, atât din perspectiva asumării demersului de inițiere a acestei metodologii, cât și din perspectiva implementării acesteia.

Pe lângă ordinul de ministru privind evaluarea școlilor doctorale recent aprobat, Ministerul Educației Naționale are responsabilitatea de a asigura cadrul și mediul de lucru potrivite pentru ca învățământul superior, în general, și studiile doctorale, în particular, să-și dobândească respectul și credibilitatea în fața societății românești.

Dincolo de necesitatea unui asemenea ordin, în conținutul său pot fi identificate o serie de prevederi care vor conduce, în timp, la creșterea calității învățământului doctoral din România. Măsurile vizează exigențe sporite față de activitatea științifică a doctoranzilor, resurse pentru dezvoltarea lor profesională și pentru mobilități naționale și internaționale, exigențe sporite pentru existența domeniilor de studii de doctorat prin raportarea activităților științifice ale conducătorilor de doctorat la criteriile în vigoare, precum și o serie de măsuri de stimulare a internaționalizării studiilor de doctorat și de creștere a relevanței acestora în plan național și internațional.

Rămâne discutabilă perioada de realizare a procesului de evaluare pentru toate școlile doctorale existente, luna decembrie a anului 2019 fiind un termen optimist.

Rectorul Universității de Vest din Timișoara
Prof. univ. dr. Marilen Gabriel Pirtea

Citește și:


2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Viitorii profesori trebuie să facă 4 ani de licență în loc de 3 – propunere susținută și de Facultatea de Litere a Universității de Vest din Timișoara / Interviu cu Dana Percec, decan: Ar crește în mod cert calitatea absolvenților. Programele filologice au suferit întotdeauna de subfinanțare

Facultatea de Litere de la Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) susține propunerea de extindere a duratei studiilor de licență la patru ani, în loc de trei, pentru viitorii profesori:…
Vezi articolul

Rectorul Universității de Medicină din Târgu Mureș: Metodologia de admitere la facultate „trebuie să rămână așa cum este”; certificatul de la BAC ce atestă nivelul de competență lingvistică în română „nu întotdeauna este dublat și de o situație reală”

Metodologia stabilită de Ministerul Educației pentru admiterea la studii universitare „trebuie să rămână așa cum este, pentru că ordinul de ministru care aprobă metodologia nu este imperativ pentru universități, ci…
Vezi articolul

Daniel David despre plata suplimentară a profesorilor: Performanța nu o văd neapărat numai într-o logică meritocratică legată de olimpiade, trebuie să fie și indicatori și criterii care tot de excelență țin, dar în zona de a fi mai incluzivi, de a da o atenție mare și profesorilor care fac efortul extraordinar să lucreze în medii defavorizate, în medii rurale

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat în conferința online de la finalul săptămânii trecute că indicatorii de performanță destinați acordării bonusurilor pentru cadrele didactice vor fi finalizați până…
Vezi articolul