Reducerea normei didactice cu 2 ore pentru profesorii cu vechime de peste 25 de ani și grad didactic I nu se va mai face din cele 20 de ore de predare – proiect

69.253 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos / George Călin
Norma didactică de predare-învățare-evaluare pentru profesorii de gimnaziu și liceu va fi de 20 de ore, în loc de 18, cum este acum, iar reducerea normei didactice cu 2 ore pentru profesorii cu vechime în învățământ de peste 25 de ani de activitate și gradul didactic I nu se va mai face din norma didactică de predare, ca până acum, conform proiectului de lege privind măsurile fiscal-bugetare.

Prevederea din proiectul de lege, pus în consultare publică de Ministerul Finanțelor, modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 după cum urmează (art. 207 alin.3):

Timpul aferent activităților prevăzute la alin. (1) lit. b)–f) poate fi redus cu 2 ore/săptămână, fără afectarea drepturilor salariale, pentru cadrele didactice cu o vechime în învățământ de peste 25 de ani de activitate și gradul didactic I, precum și pentru cadrele didactice care au dovedit performanță educațională, în conformitate cu prevederile unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educației și cercetării. Aceasta se aprobă în consiliul de administrație, se revizuiește anual și constituie anexă la contractul individual de muncă.”

În ce constă norma didactică a unui profesor, conform legii și de unde se vor reduce orele pentru profesorii cu vechime de peste 25 de ani și grad didactic I

Norma didactică – Articolul 207

(1) Activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, și cuprinde:

a) activități didactice de predare-învățare-evaluare și de instruire practică și examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învățământ, de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și de învățare remedială;

b) activități de pregătire metodico-științifică, activități de dezvoltare a curriculumului la decizia elevului din oferta școlii, în acord cu nevoile elevilor;

c) activități de educație, mentorat și alte activități complementare procesului de învățământ;

d) activități de management al clasei;

e) activități specifice elaborării, implementării și evaluării proiectelor educaționale;

f) activități de sprijin pentru persoanele care ocupă funcția didactică de profesor itinerant și sprijin în cadrul CJRAE/CMBRAE, conform legii învățământului preuniversitar.

În prezent, norma didactică se reduce din orele de predare

„Până la intrarea în vigoare a prevederilor art. 207 alin. (11) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, beneficiază de reducerea normei didactice de predare-învățare-evaluare cu două ore săptămânal, la cerere, fără diminuarea salariului, personalul didactic de predare și de instruire practică cu o vechime în învățământ de peste 25 de ani și cu gradul didactic I.” – Art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023

Eliminarea din legea învățământului preuniversitar a prevederii privind reducerea normei didactice pentru profesorii cu vechime de peste 15 ani și grad didactic I

În același timp, se va abroga prevederea din lege privind reducerea normei didactice pentru profesorii cu vechime în învățământ de peste 15 ani și cu grad didactic I, care nu a fost aplicată niciodată, fiind amânată în fiecare an prin OUG „trenuleț”. „La articolul 207, alineatele (7) și (11)–(13) se abrogă”, conform proiectului de lege privind măsurile fiscal-bugetare.

Sursa: Legea învățământului preuniversitar – just.ro

Amânarea acestei prevederi nu a afectat dreptul profesorilor cu peste 25 de ani vechime, însă l-a complicat legislativ, astfel că a fost nevoie de 3 ordonanțe de urgență, ultima aprobată în ianuarie 2025 pentru clarificarea modului în care se poate reduce norma didactică pentru acești profesori în 2025–2026.

Însă, potrivit proiectului privind măsurile fiscal-bugetare, din 2025–2026 se vor aplica noi reguli, prin modificarea Legii învățământului preuniversitar.

Se propune modificarea articolului 207, care la alineatul 3 va conține:

Citește și:
Din anul școlar 2025-2026, norma didactică de predare pentru profesorii de gimnaziu și liceu este de 20 de ore / Crește norma cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I și care au activități de mentorat – proiect de modificare a Legii învățământului 198/2023

33 comments
  1. Spune ca nu se aplica la pausal…dar intre cei cu peate 25 ani vechime si gradul I, suntem si profesori care an de an am dus examene nationale…ore de pregatire suplimentară, nu stie nimeni cat stres acumulezi cand an de an ai aceasta expunere publica in ceea ce priveate promovabilitate. Nu accept sa si mai dea nimeni cu parerea asupra muncii mele, ca nu a stat in locul meu si nu toti luam meditatii ,asa cum se spune.
    De ce nu s a propus ca orele de pregatire, de care este mare nevoie,si pe care le am facut din 1999 pana in prezent, sa die incluse in norma didactică, asa cum e propus la invatamantul primar ca ore remediale?….

  2. Bătaie de joc!
    La noi nu se aplică legea „un drept câștigat nu poate fi luat”, ci numai la magistrați și alte categorii sociale…
    De unde o să ne completăm norma didactică? La noi vor fi probleme mari. Cea mai apropiată școala de a noastră este la peste 10 km. Dar și acolo sunt probleme cu normele.
    Mișcările pers. did. pt. titulari au avut loc deja: constituirea normelor did. pt. titulari, completarea normelor, restrângeri de activitate etc.
    Ministru incompetent, prim-ministru incompetent! Să-și de-a demisia! Distrug totul!
    În felul acesta se face performanță, mărind normele cu 2 și respectiv 4 ore?
    Ce înseamnă „reducerea normei cu 2 ore din cele 40 pe săptămână, nu din norma didactică?
    PNL care și l-au asumat pe actualul ministru va răspunde politic! Va dispărea că PNTCD sau că alte artide!
    Țineți cont că noi suntem formatori de opinie în comunitățile noastre!

  3. In învățământul preșcolar nu este vorba de așa ceva, norma didactică 5 ore pe zi fără pauze și ore de 50 de minute. Reducerea normei tot pentru cei care muncesc mai puțin…

  4. Cea mai mare bataie de joc!
    Sunt profesor de matematica si in scoala mea din sat am fix 18 ore. Unde sa ma duc sa mai caut 2 ore? Inca o clasa inseamna de fapt 3 ore!
    Niste idioti obedienti in minister. Ei cum isi cresc normele? Noi suntem singurii bugetari care plati oalele sparte?

  5. o mizerie…nici în comunism nu era absurditatea asta….dar și când va cădea șandramaua numita guvern …ăștia nu construiesc nimic….doar taie și reduc….așa nu salvezi o tara

  6. Am primit gradul 1 acum 45 de ani. Am terminat doua doctorate, si am trecut in invatamantul universitar, unde am facut 18 doctori, fiind conducator de doctorat , acum in America. Ma uit cu stupoare, la acesti copii de mingi, zis ministri: Bolojan, David, Barna. Ei cred ca un om traieste ca sa munceasca, cand in fapt munceste ca sa traiasca. Pai tot astia parca erau ministri si inainte de a venit Nicusor, si atunci pareau mai normali la cap. Dar e suficient sa te uiti la fetele lor si le citesti prostia. Mai „mininistrilor”, cand un om se face profedor, o face ca sa aiba mai mult timp, nu bani. Consumul nervos din clasa si ce corectezi la teze acasa, e dublu, fata de ce faceti voi pe-acolo la guvern. Practic voi furati din viata acestor profesorasi, sunteti niste hoti ordinari, si nu aveti nici o tangenta cu educatia. Inapoi la volan, nea Bolojan! I-ati labele de maimuta paroasa de pe educatie! Da-ti va demisia, ca sunteti nepriceputi.

  7. Am 31 de ani vechime si am cerut de 6 ani reducerea normei la 16 ore pentru că am avut nevoie. Inaintarea în vârstă face ca energia pe care o consumi la fiecare oră de predare efectivă să fie tot mai mare, mai greu de obținut și deci mai obositor
    Colegilor mai tineri care nu înțeleg asta le transmit că o vot simți sigur peste câțiva ani.
    O oră de predare de calitate necesită foarte multă energie ,, pe loc,, în afară de pregătirea pentru această oră. Experiența te ajută dar fiecare clasă si fiecare elev este diferit deci trebuie obligatoriu să te adaptezi, să găsești noi metode, resurse pentru a face ora eficienta. Este obositor deci va duce la scăderea calității orelor acestor profesori buni, cu experiență
    Mă așteptam să primim reducerea de norma de la 20 la 18 ore măcar….

  8. Invatatorii predau efectiv 14=15 ore, avand si spor pwrmanent de dirigentie desi nu au ora disticta de dirigentie. Sunt curios cum au sa predea si ei 20 ore. Le adauga 3 ore remediale adica norma lor va fi de 17 ore maxim . Foarte corect si foarte echitabil.

  9. După ce au fost date decizii pentru cadrele didactice, cu norma și clasele corespunzătoare, pe anul școlar 2025-2026, este foarte GRAV să ni se impună ca aceste modificări legislative să fie aplicate tot începând cu anul școlar amintit.

    Asta înseamnă HAOS! E ca un joc lipsit de respect și de responsabilitate!! E ,,pâinea” cadrelor didactice în joc!!!

    Ce se întâmplă cu aceia ale căror ore nu vor mai fi suficiente??
    Ce rol mai au titularizările, dacă nu mai sunt valabile orele care să constituie catedrele respective???
    Corect ar fi să se aplice noile modificări din anul școlar 2026-2027, pentru o reorganizare minuțioasă, corectă și tihnită!

    De obicei vocea/opinia noastră, a celor care suntem concret, la catedre, este minimizată…

  10. Înseamnă că nu ați înțeles.Reducerea rămâne dar nu pentru vechime ci cumulat cu gradul
    Din punctul meu de vedere e vorba de uzura psihică proporțională cu anii lucrați ,neavând legătură cu gradul

    1. nesimtitilor.. v-ati obisnuit sa munciti doar 4 ore pe zi, dar vreti salarii ca cei care muncesc 10 ore la privat.. si nici in alea 4 ore nu faceti nimic, reproduceti niste informatii care oricum le gaseste oricine pe google

      abia astept ziua cand invatamantul de stat va dieparea, pt ca e plin de paraziti care traiesc pe rpattle celor care muncesc cu adevarat in privat

      1. Și ești în stare să plătești taxele de la privat pt copiii tăi. Că eu muncesc și la privat.Ai maxim 12 copiii în clasă și de obicei sunt copii educați. E o placere să lucrezi așa.

      2. Oare câte clase ai? Ai luat măcar un 5 sau 6 fără copiat ,pe munca dumitale ? Și crezi ca toată lumea e plina de bani sa își dea copiii pe la școlile private ?!

      3. profesori care nu-și bat capul la clasa, sugerează părinților meditații, sub 100 lei ședința nu găsești!

      4. Păi nu trebuia învățătoarea și profesorii tăi să te lase să înveți de pe google? Deși, du pă cum gândești, nu ești de parte…

      5. …mult tupeu și lipsă de respect in formularea ta !…se vede că școala te-a făcut mare mic !

  11. Bravo! Susțin pe deplin această măsură. Sunt profesor și nu am înțeles niciodată de ce un cadru didactic cu vechime trebuie să aibă o normă mai redusă deși este plătit mai mult.

    1. Înseamnă că nu ați înțeles.Reducerea rămâne dar nu pentru vechime ci cumulat cu gradul
      Din punctul meu de vedere e vorba de uzura psihică proporțională cu anii lucrați ,neavând legătură cu gradul

      1. Și eu sunt profesor, dar îl înțeleg foarte bine pe Robert Ionescu. Dacă profesorii sunt așa de uzați după 25 de ani vechime, cum de pot duce o normă jumătate sau 2 norme, dar pe bani grei, după pensionare?

        1. Stimate anonim, presupun că vă dați seama că este o anomalie. Nu putem judeca o întreagă categorie profesională în funcție de unele anomalii. Dar pentru a înțelege o problemă, e nevoie ca aceasta să fie analizată din mai multe puncte de vedere. Din păcate, sunt puțini oameni capabili să facă acest lucru. Vreți ca profesorii să predea 20 de ore până la 65 de ani? O vor face! Dar nu vor da același randament.

        2. Ok, îți răspund și ție și lui Robert Ionescu. În primul rând nu cred că sunteți profesori, iar dacă totuși sunteți înseamnă că sunteți intrați în sistem după ultima ploaie, adică foarte tineri și nu prea consumați energie în desfășurarea orelor, adică faceți ore la trecerea timpului. Și acum admit că sunteți tineri profesori, cu timpul după trecerea anilor o să simți acumularea stresului și a timpului, o să apară diverse boli mai importante sau mai puțin importante, însă o să aveți nevoie de mai mult timp pentru recuperarea psihică și fizică. Asta garantat, dacă vă faceți treaba măcar decent și cu simț de răspundere. Cât despre cei care predau după pensionare, dacă erați profesori, deci este clar că nu sunteți, ați fi observat că sunt foarte puțini care fac acest lucru și doar de la anumite discipline.

  12. Pe undeva, pare justificat, din moment ce vrem egalitate în toate, în vârste de pensionare, în contribuții sociale, în taxare, în salarizare, în privilegii. Pe altundeva, pare același joc etern al șoarecelui cu pisica: „noi vom păpa acum ceva din cașcavalul vostru concret, pentru că nu mai avem creditori externi, iar voi veți uita că noi vi l-am păpat și ne veți vota cu naivitate când vă vom promite că vi-l vom înapoia.”
    Indiferent de perspectivă, baciul cel resemnat, furat și ucis neîncetat, își va recita în sinele etern versurile dezangajante ale adevărului care a sfârșit cu capul spart: „Ce e val ca valul trece;/De te-ndeamnă, de te cheamă,/ Tu rămâi la toate rece.”

  13. se presupune ca activitatile de la literele b-f, mentorat, orientare, coaching etc sunt mai putin intense in efort decat orele de „contact”, in clasa. ceea ce nu e intotdeauna adevarat, un decharge de 2h ramane un decharge de 2h.

  14. toate bune, doar că cererile de 16 au fost deja aprobate, încadrările făcute, etapele de mobilitate derulate, cele 2 ore luate uneori la completare… Litigii la greu! Doar daca aplicați toate acestea din 26-27, scapați.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Material susținut de BCR

Tinerii ne-au spus că vor să cunoască oameni care au făcut ceva în viață, pentru ca asta să-i inspire și pe ei să facă ceva, la rândul lor. Nimeni nu ne-a spus că vrea întâlnire cu un om care să-l învețe să fie bogat – Ionuț Stanimir, BCR, despre discuțiile cu tinerii care vin la ZBOR, cel mai mare proiect recent de huburi pentru tineret / Am constatat că vorbim prea mult despre ei, dar nu-i și ascultăm. Aici îi putem asculta pe tineri – Nicoleta Deliu-Pașol

Tinerii cu care am discutat vor să întâlnească oameni care au făcut ceva în viață, de la care să învețe ce să facă și ei, spune Ionuț Stanimir, director de…
Vezi articolul

O organizație a editorilor reclamă “prețurile de achiziție derizorii” aplicate de Ministerul Educației pentru manuale: “Nici o editură nu va avea posibilitatea de a retipări manualele”

O organizație a editorilor, Uniunea Editorilor din România (UER), protestează, marți, față de “lipsa totală de interes cu care Ministerul Educației tratează procesul de asigurare cu manuale școlare”. Organizația afirmă…
Vezi articolul

Regula de 500 de elevi pentru ca o școală să aibă personalitate juridică, propusă în proiectul Legii Bolojan, să nu se aplice liceelor cu profil agricol, care au mai puțini elevi, dar care implementează proiecte cu bani europeni – propunerea unui director din Târgu Secuiesc

Pragul de minim 500 de elevi pentru ca unitățile de învățământ să aibă personalitate juridică, prag propus în proiectul de lege Bolojan, ar trebui să nu se aplice „în cazul…
Vezi articolul

Fostul președinte al Consiliului Național al Elevilor, angajat la cabinetul ministrei Educației, Ligia Deca, după un internship în care a fost aproape nedespărțit de demnitar. Robert Avram: Este pur și simplu o evoluție pe plan profesional

Fostul președinte al Consiliului Național al Elevilor (CNE), Robert Avram, a fost angajat în cabinetul ministrei Educației, Ligia Deca, potrivit informațiilor Edupedu.ro, confirmate de acesta. Angajarea în instituție vine la…
Vezi articolul