O directoare de școală din mediul rural a semnalat, pentru Edupedu.ro, că în unele școli s-a cerut refacerea proiectului de încadrare pentru profesori: „Refacem proiectul de încadrare, dar ce facem dacă se comasează și școli?”. Amintim că Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament, luni, 7 iulie, pe Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare, supranumită Legea Bolojan, iar norma de predare pentru profesori crește, în medie, cu 2 ore. De asemenea, efectivele maxime de elevi per clasă sunt majorate cu până la 6 elevi față de limitele anterioare, potrivit Legii Bolojan.
„Am înțeles că în unele școli s-a cerut refacerea proiectului de încadrare. Ok, refacem proiectul de încadrare, dar ce facem dacă se comasează și școli? Trebuie s-o luăm din nou cu rețeaua școlară, să refacem planul de școlarizare. Când să le facem într-un timp atât de scurt?”, a spus profesoara.
Francisc Halasz, inspector școlar adjunct din Timiș, a declarat că există îngrijorări în privința posturilor scoase la concursul național de Titularizare 2025. „S-ar putea să ne trezim că un post care a apărut acum cu 18 ore, după aplicare măsurilor fiscale, să nu mai fie un post întreg, ci omul respectiv va avea nevoie de o completare de normă”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute pentru TVR Timișoara.
Etapele de preîncadrare a profesorilor pentru anul școlar 2025–2026 vor fi reluate, potrivit unui mesaj transmis școlilor de inspectoratele școlare județene în școli, consultat de Edupedu.ro. Decizia vine în contextul creșterii normei didactice de la 18 la 20 de ore, măsură ce presupune reorganizarea catedrelor și o nouă rundă de completări de normă și în timp ce etapele de mobilitate s-au desfășurat – transferuri, detașări, completări de normă, conform legislației în vigoare la acel moment.
Ce se va întâmpla după Concursul de titularizare 2025, în condițiile în care profesorii îl dau pentru norma didactică de predare de 18 ore, nu de 20? Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a declarat, pentru Edupedu.ro, că „se reface acum calendarul mobilității profesorilor, asta-i demența. Tot ce a fost din ianuarie-februarie, practic, trebuie revizuit”.
Conform calendarului, mobilitatea a început în ianuarie. Toate aceste etape s-au desfășurat în baza normei didactice de predare de 18 ore.
Despre norma didactică
Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, potrivit pachetului legislativ care modifică Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Această măsură se aplica din toamnă și până la începutul anului școlar 2029-2030.
Documentul prevede că profesorii care predau elevilor de gimnaziu și de liceu vor avea norma didactică de predare de 20 de ore, adică vor fi 2 ore în plus. De asemenea, norma didactică va crește cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I şi care desfăşoară activitate de mentorat, ajungând la 18 ore.
Tot din toamnă, norma didactică crește cu două ore și pentru profesorii din învățământul special. Aceștia vor avea 18 ore pe săptămână de predare-învățare-evaluare, nu 16 ca în prezent.
Din anul școlar 2025-2026, profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori vor avea norma didactică de predare 26 de ore pe săptămână, după cum se arată în document. În prezent, norma pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori este de 24 de ore pe săptămână.
Despre mobilitatea personalului didactic
Metodologia de mobilitate a personalului didactic a ajuns instrumentul confuziei și controlului profesorilor creat, crescut și întreținut de Ministerul Educației, potrivit unei analize Edupedu.ro.
În două decenii, metodologia de mobilitate a personalului didactic a crescut de la 42 la 146 de pagini, dar nu în transparență sau eficiență, ci în complexitate, excepții și portițe birocratice.
Pe scurt, metodologia de mișcare/mobilitate a personalului didactic este un set oficial de reguli care spune cum, când și în ce condiții pot profesorii să se mute de la o școală la alta, să se angajeze, să își păstreze postul sau să predea la mai multe clase/școli.
Mobilitatea personalului didactic înseamnă toate schimbările de post care pot apărea într-un an școlar pentru un cadru didactic – fie că e vorba de angajare nouă (dacă ești debutant sau vrei să intri în sistem), titularizare (să obții un post stabil, pe perioadă nedeterminată), transfer sau pretransfer (te muți de la o școală la alta), completarea normei (dacă ai mai puține ore decât norma întreagă și vrei să le „completezi” într-o altă școală), detașare (predai temporar într-o altă școală, fără să pierzi postul de bază).
Toate aceste mișcări sunt reglementate de o metodologie anuală, aprobată de ministrul Educației, care stabilește ce pași trebuie urmați, ce documente sunt necesare, ce termene există și cine decide (inspectorat, școală, consiliu de administrație etc.).
Foarte mult simplificat, această metodologie e „ghidul și regulamentul oficial” care spune cum îți găsești sau îți păstrezi locul de muncă dacă ești profesor.
Iată pe larg ordinea etapelor de mobilitate 2025:
„Art. 4 (1) Etapele de mobilitate a personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar și activitățile aferente acestora se organizează conform prezentei Metodologii şi sunt, în ordinea în care se desfăşoară, următoarele:
a) constituirea tuturor posturilor didactice/catedrelor
b) constituirea normei didactice de predare
c) întregirea normei didactice de predare pentru personalul didactic de predare titular
d) soluţionarea cererilor de transfer
e) constituirea normei didactice de predare
f) stabilirea personalului didactic de predare
g) stabilirea tuturor posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate
h) completarea normei didactice de predare, la nivel județean/nivelul municipiului București
i) modificarea duratei contractului individual de muncă din durată determinată de un an î
j) pretransferul consimţit între unităţile de învățământ la nivelul unităţii de învăţământ
k) prelungirea duratei contractelor individuale de muncă, în anul şcolar 2025-2026,
l) repartizarea posturilor didactice/catedrelor vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată, în baza mediei de repartizare minimum 7 (șapte),
m) repartizarea candidaților cu statut de cadre didactice titulare în învățământul preuniversitar anterior înscrierii la concursul național, sesiunea 2025, cu păstrarea statutului de cadre didactice titulare, și a cadrelor didactice debutante
n) detaşarea în interesul învățământului a personalului didactic de predare titular în învățământul preuniversitar, precum şi a cadrelor didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) şi (6), care au promovat examenul național pentru obținerea definitivării în învățământ, sesiunea 2025;
o) stabilirea continuităților pentru detaşare la cerere şi detașarea la cerere în baza rezultatelor obținute la concursul național, sesiunea 2025, în condiţiile prezentei Metodologii;
p) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pentru angajare pe perioadă determinată în baza mediei de repartizare minimum 7 (şapte)
q) detaşarea la cerere prin concurs specific a personalului didactic de predare titular în învățământul preuniversitar, precum şi a cadrelor didactice debutante
r) prelungirea duratei contractelor individuale de muncă în anul şcolar 2025-2026, pentru personalul didactic de predare angajat cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, care a obţinut nota/media de repartizare minimum 5 (cinci)
s) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pentru angajare pe perioadă determinată
t) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pentru angajare pe perioadă determinată, în baza notei/mediei de repartizare minimum 7 (șapte)
u) stabilirea personalului didactic de predare pensionat
v) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate cu personaldidactic de predare calificat în regim de plata cu ora;
w) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate prin concurs/testare organizat(ă) la nivel judeţean
x) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate
Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
25 comments
Să înțeleg, că cele mai avantajate , sunt educatoarele, profesori pentru educație timpurie ! Nu li s a mărit norma didactică și nici nu trebuie să se plimbe, intre 2, 3 școli , ca să le iasă norma . O să ne reorientăm !!
doar atat puteti? SINUCIDERE?!
Fereasca, Dumnezeu! stiti cati isi pierd serviciul? ce ar fi, sa ne punem strangul de gat toti care ajungem someri?
despre promovabilitate si rezultatele dezastruoase, nimic?
Nici nu s-au apucat de muncit și se plâng ca nu se poate! Legea nu se discută! Dar profesorii nu știu să muncească în meseria lor! Urlă: salarii, salarii! Ia munciți voi să vă usture creierii și veți vedea ce “ușor” este să fii profesor de-adevăratelea! Profesorii buni și directorii adevărați, nu au de ce să se teamă! Doar își vor face mai departe treaba!!
Inspectorii sunt presurile ministerului! Cand vreodata au avut alta pozitie, in afara de cea a ghioceului, in fata odiosilor din minister?
@Maria, universitățile se autofinanteaza prin taxele studenților în cea mai mare parte și de aceea pot sa își facă filiale fără număr. Salariile vin de la buget doar. Problema reala este la universitatile de stat de prin orașele, cu profesori fără anvergura științifică sau care vad cipuri în cola, tipul Cacalin G. Ca în orășelele pseudouniversitare precum în Galați, Pitesti, Craiova, Ploiești, Suceava etc. În unele vin profesori la PCO din centre reale, ca și medicii cu activitate în 2 clinici/spitale. A olo statul ar putea interveni fiindcă profesorii univ „plini” sunt ff bine plătiți. Nu și asistenții sau lectori…
Deci ce ai descoperit nu salvează bugetul, la fel cu masurile din preuniversitar…
G R E V Ă !!!
D E M I S I A!!!!
Trebuia plecat de l inspectori și directori. Ei trebuiau in primul rand sa refuze!!!
Nu poti schimba in timpul jocului regulile!
david @ co sa se astepte la procese!!!
Acest domn ( tovarăș) nu știe pe ce lume trăiește! El vrea să creeze și haos, dar și rezultate. Mă tem că va fi doar un haos fără margini și nu va putea nimeni să-l controleze. Dacă el este psiholog, trebuia să conștientizeze faptul că bulibășeala asta va da mari bătăi de cap tuturor. Să spui că nu vor dispărea posturi din învățământ, trebuie să fii dus cu pluta rău.
Cel mai slab ministru din toate timpurile, făcut doar să taie, fără gândire logică sau altceva.
Rușine!
Eu v-aș da 40 de ore de lucru pe săptămâna, 8 ore pe zi.
Până la ora 16 să nu aveți voie să părăsiți școala.
Atât cât are toată lumea!
Infirmiera din spital nu pleacă acasă la 12 ca să își antreneze coloana pentru bolnavul pe care îl întoarce.
Poate, fiind în școală ați face ore mai multe cu copiii care sunt mai tari de minte.
Vreți să stăm cu acei copii mai tari de minte în plus la școală, doar că ei nu vor. Îi poți ține cu forța? Nu. Propuneți o soluție care să fie agreată de elevi!
Vreți să stăm până la 16 în școală ca să ce? Imaginați-vă o sală care nu este croită pentru 30, 40 sau mai mulți oameni. Dvs ați sta acolo câteva ore nefăcând nimic? Nu poți lucra nimic, nici loc la masă nu am avea. Noi avem un singur laptop în cancelarie, ce ar trebui să fac, să vin cu al meu de acasă?
Puteți înțelege, toți cei care ne vreți 8 ore în școală, că școlile nu sunt construite adecvat, că nu avem spații, nu avem instrumentele de lucru? Noi toți avem acasă materialele folosite la clasă și asta pentru că sunt ale noastre, nu școala ni le-a dat și nici măcar spațiu de depozitare nu avem. De asta nu avem ce face 8 ore la școală.
Vorbești și tu aiurea!
Dacă sunt obligat să stau în școală cu program fix ca în producție, nu pot să fac acolo nici o treabă. După orele de predare n-am ce lucra acolo, fiindcă n-am unde și nici nu mă pot concentra. Tot acasă trebuie să mă apuc de lucru.
Cui folosește să stau acolo și să pierd timpul degeaba?!
Nu înțelegi ce înseamnă asta, îți spun eu! Sunt părinti care te sună să nu treacă un minut in plus, că elevul are maxim până la 14 program. Altfel, scandal maxim. Deci despre ce vorbim?
Confundăm iar sula cu prefectura, și cratița cu castraveții. După mintea unora, ne-ați tine și noaptea, doar că noi avem grijă de copii, nu suntem la CAP.
nu va mai fi nevoie nici de una ,nici de alta,că guvernul va pica până în toamnă ..altfel ,va fi grevă
Constat că Ministerul a omis un mijloc de reducere a deficitului bugetar creat de învăţământ, aşa cum s-a exprimat d-l ministru. Acum , informându-mă, am constatat că Universitatea Babeş-Bolyai are extensii în 12 orașe din Transilvania: Bistrița, Gheorgheni, Târgu Secuiesc, Năsăud, Odorheiu Secuiesc, Satu Mare, Sfântu Gheorghe, Sibiu, Sighetu Marmației, Târgu Mureș, Vatra Dornei și Zalău. Consider că pentru economie, ar trebui comasate toate aceste extensii, s-ar salva 12 chirii de sedii, s-ar economisi salariul a cel puţin 20 de secretare, contabili şi, mai important, diurnele şi banii de deplasare a distinşilor profersori universitari, care pendulează între Sighetul Marmaţiei şi Cluj. Poae d-l ministru şi fost rector al UBB face un sacrificiu pentru ţară !
unii nu au posibilități să locuiască la Cluj , unii mai trebuie sa și muncească pe timpul facultății sau sunt deja cu familie și vor să se specializeze
Comasarea are sensul ei prin reducerea câtorva directori la câteva clase (deși sunt șanse că unul sa devină vice în școala mare și nu e decât o prostie).
După ce mătușa mea de 58 de ani a aflat ca va trebui sa faca naveta aproape zilnic 41 km (82 dus-întors) pentru a-și completa catedra în urma acestor noi măsuri, a luat 20 de pastile de paracetamol. Acum este internată, practic fără șanse de supraviețuire. Îi datorăm domnului ministru pierderea noastră și nu îl vom ierta niciodată. E și mai clar că aceste demersuri toral nedrepte vor aduce cât de curând extremiștii la.putere și vor așeza Rusia în zona centrală a politicii de stat
Florina, eu am oscilat mult in a face ceva aiurea. Mi se desfiinteaza postul si raman fara serviciu pentru ca nu avem 500 de elevi pe PJ. Dar m-am gandit ca am un copil si nu vreau sa las sotului povara cresterea lui si copilul fara mama. Nu stiu ce voi face. Vom trai o vreme din banii sotului si ai soacrei mele plecate la munca in Spania.
Cred că inventați. De unde să știe mătușa unde va avea ore să-și completeze catedra? Sunt și eu în situația mătușii și nu mi-e clar dacă găsesc ceva în școala mea, cu atât mai puțin cunosc ce ore libere au școlile la distanță de 40 de km de locuință mea. Și pentru 2/4 ore nu te duci aproape zilnic la școală respectivă, ci o dată sau de două ori.
Exagerările ne fac să fim și mai puțin credibili decât eram deja în ochii societății.
Sunt judete unde raman disponibile doar ore neacoperite in mediul rural, in zone greu accesibile, unde pana anul trecut activau suplinitori de-ai locului. Sunt exact in aceeasi situatie. Ma asteapta o naveta zilnica de cel putin 60 km (30 dus), cu o distanta de cel putin 8 km de parcurs pe jos pentru ca nu exista transport in comun direct pana acolo, si am 60 de ani la pachet cu afectiuni articulare. Inspectoarea m-a anuntat deja care-mi vor fi optiunile. Mi-am auzit destui colegi pomenind de „solutia finala”. Am ajuns la capatul rabdarii.
Alis, adica eu sunt tampita, nu? Daca stiu ca am scoala aici si alta scoala nu mai este decat in cea mai apropiata localitate care este la 40 km ne inveti tu pe noi cum e treaba? La tara sunt localitati unde un PJ se intinde si 40-50 km. Utmatorul PJ e departe.Si da. Si eu m am gandit la sinucidere. Nu vad calea, nu inteleg absurdul situatiei, cum am invatat atata pt o nota buns ca sa pot lua un post la mine acasa si acum cineva sa ma trimita la cersit in lumea larga. 🙁
Îmi cer scuze, poate fi cum spuneți, deși mie nu mi se pare posibil să știi de acum până și câte zile vei merge la acea școală.
În orice caz, sinucidere pentru un post în învățământ?? Pentru că trebuie să fac naveta 40 de km? Încă nu mi-am pierdut instinctul de supraviețuire.
Nu este nicio inventie, scolile rurale mici stiu cate clase vor avea cu cele doua banci in plus, cate norme de predare se reduc cu cele doua ore in plus. Ministrul are obsesia cifrei 2, atata stie, atata poate!! Si se crede marele reformator, haida de!!!
Suntem o familie de profesori. Tatal meu a murit anul trecut, in scoala, la 64 de ani, dupa o zi de luni in care a avut 7 ore. Mama are 61 de ani si o asteapta o naveta care include si cativa km de parcurs pe jos. Chiar saptamana trecuta imi spunea, pe un ton deosebit de serios, ca a acumulat atata dispret incat mai are putin si isi pune capat zilelor, iar mama nu face niciodata afirmatii in vânt. In tara asta vor mai exista libertati cel mult 2 sau 4 ani. Urmeaza epoca extremismului, caci asta se va vota la urmatoarele alegeri din pricina acestor măsuri aberante care distrug vieți.
Îmi pare rău pt mătușa, dar nu asta e soluția, am avut 3 restrângeri de activitate, la prima eram însărcinată și în fișa de punctaj se dădeau 3 puncte pt fiecare copil, am plecat, în final, de la oraș la naveta la 15 km, dar între timp am făcut alte 2 specializări și un master. Am plâns, am suferit, dar am considerat ca și acei copii merită un învățământ de calitate. Sunt de 24 de ani aici, deși oricând aș fi putut reveni la oraș și niciodată nu am regretat, respectul părinților și atașamentul copiilor a fost mai presus de orice. Consider ca un dascăl poate fi un luminator în aceste comunități, iar finalitățile noastre aduc extrem de multe satisfacții profesionale.
David ar trebui să refacă…om cu om,școală cu școală…
Ah, David, incepi să conștientizezi in ce rahat ai băgat învățământul românesc???
Mi se tot pare că David seamănă cu o vedeta autohtona, dar nu știu de unde să îl iau…