Reforma în învățământul superior: universitățile trebuie regândite structural, în lumina alianțelor și programelor europene / Provocări-cheie: microcreditele, sistemele de asigurare a calității, transformarea digitală – Romiță Iucu, Universitatea din București

[jp_post_view]
Romiță Iucu / Foto: unibuc.ro
Dezbaterile privind reforma în educație trebuie să țină seama, în cazul învățământului superior, de “internaționalizarea și europenizarea acestuia”: aceste evoluții impun schimbări la nivel național, de la introducerea sistemelor de microcredite și de asigurare a calității, la cele de legislație, a semnalat, într-o recentă dezbatere desfășurată la Parlament, profesorul Romiță Iucu de la Universitatea din București, vorbind în numele consorțiului Universitaria.
  • Romiță Iucu, președinte al Consiliului de Orientare și Analiză Strategică al Universității din București și reprezentant al consorțiului Universitaria, ce reunește multe dintre cele mai mari universități din România, a expus perspectiva sa privind prioritățile schimbării în universitățile românești în cadrul mesei rotunde “Evaluarea eficacității politicilor în domeniul educației. Perspective europene și naționale”. Aceasta a fost găzduită pe 9 februarie de Comisia pentru afaceri europene din Senat.

El a spus că alianțele universitare europene reprezintă o “provocare majoră” care “ne pune, instituțional, nu în contextul de a fi simpli martori, ci de actori implicați în spațiul de reconstrucție a ariei europene.”  Aceste alianțe, precum și alte structuri europene și programe precum cel al diplomelor europene comune, impun atât sprijin financiar, cât și o coerență a politicilor naționale cu cele europene, potrivit lui Romiță Iucu.

Acestea trebuie să se manifeste inclusiv la nivel legislativ, a arătat el, dând drept exemplu situația alianței europene CIVIS, din care face parte Universitatea din București și care dorește să-și dezvolte o entitate legală la Bruxelles. Pe lângă schimbările de acest fel, el a făcut trimitere și la nevoia de adaptare în privința pieței muncii, făcând trimitere la o serie de provocări cu care se confruntă în prezent universitățile – inclusiv cea a microcreditelor.

Prezentarea lui Romiță Iucu în cadrul dezbaterii menționate – principalele idei:

“(….) În acest context european, universitățile sunt cu adevărat factori importanți și, probabil, acei ofertanți de schimbare pe o linie pe care colegii din Ministerul Educației au amintit-o. E vorba despre o arie strategică foarte importantă – cea a alianțelor europene de universități. 

Suntem pentru prima dată în fața unei provocări majore, aceea care ne pune, instituțional, nu să fim simpli martori, ci actori implicați în spațiul de reconstrucție a ariei europene. Am devenit membri, așa după cum vă spuneau și colegii din minister, ai acestor alianțe, care sunt la momentul actual avangarda schimbării educaționale. 

Coerența politicilor naționale cu cele europene, în acest moment, capătă contur dacă luăm în calcul probabil 3 elemente. Primul dintre ele este foarte important: va trebui să regândim universitățile din punct de vedere structural. Noile entități legale care vizează construcția unor alianțe, unor consorții cu o anvergură europeană largă, impun, probabil, la un moment dat, și ajustări ale legislațiilor naționale. Consorțiul CIVIS, din care Universitatea din București face parte, își dorește să aibă dezvoltată o entitate legală la Bruxelles, care va reprezenta structura de guvernanță pentru alianța în sine.

Fiecare instituție de învățământ superior își păstrează autonomia, dar la nivelul politicilor globale este spațiul de anvergură pe care-l luăm în calcul atunci când discutăm despre programele europene, despre structurile europene și despre diplomele europene comune, pentru că una dintre prioritățile întregului proiect este construcția europeană Joint Degrees. Trebuie să vă spun, în paranteză, că săptămâna trecută au fost anunțate primele rezultate ale call-ului european, primul realizat pentru procesul de “labelling”, de etichetare a proiectelor comune de diplomă europeană. Și suntem foarte fericiți că avem universități din România care sunt ofertante între cele 6 proiecte selectate la nivel european. 

Este o o importantă concluzie pe care o putem trage noi și dumneavoastră, că această linie trebuie sprijinită financiar. Ministerul Educației a oferit un sprijin constant și este foarte important să îl avem în continuare, toate universitățile implicate. Avem, de asemenea, la nivel național și o arie comună de discuție pe care o girează colegii de la Universitatea de Vest din Timișoara, pe linia alianțelor europene. 

Provocările care vor urma: cea referitoare la micro-credentials, care va atinge latura de cooperare cu Ministerul Muncii. E vorba despre sistemul de certificare pe microcredite, care vor fi deschise către studenți tradiționali, dar și către studenți non-tradiționali. Asta înseamnă că vom atinge un target mai bun pe zona de participare. 

A doua chestiune foarte importantă: sistemele de asigurare a calității, care vor fi complet redimensionate. Și aici suntem foarte bucuroși că am putut colabora și ARACIS va face parte din prima echipă care va evalua entitățile aceste europene de universități.

Și, nu în cele din urmă, politicile de transformare digitală care vor ajusta complet lumea integrată academică pe care acest această inițiativă o va pune în valoare. Mă opresc aici. (…)”

Intervenția sa – de la minutul 2:47:20:

https://www.facebook.com/SenatulRomaniei/videos/1350269722483610/


1 comment
  1. Vai, Civis! E bun pentru plimbarile in strainatate ale boierilor si gastilor, cam asta e cu Civis! In curand, universitatile de afara, mai uiti de picior, or sa-i vineze pe studentii buni din UB cu niste cursuri online la cine stie ce specializari. Asa ca jucati-va voi cu plimbatul asta in Civis!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Standardele minimale pentru titlurile de conferențiar și profesor universitar, diploma de doctor și atestatul de abilitare în domeniul chimie, contestate de profesori ai Facultății de Chimie – Universitatea din București

Standardele minimale naționale pentru titlurile de conferențiar și profesor universitar, diploma de doctor și atestatul de abilitare în domeniul chimie sunt contestate de reprezentanți ai Facultății de Chimie din Universitatea…
Vezi articolul

Angajată a Universității Lucian Blaga din Sibiu, pedepsită după ce a sesizat nereguli în instituție. A fost izolată și pusă „să urmărească paznicii căminelor” / Conducerea: „Va putea să își exercite calitatea de avertizor”

O angajată a Serviciului Resurse Umane-Salarizare din cadrul Universității „Lucian Blaga” din Sibiu (ULBS) nu mai are acces la programul de salarizare, a fost mutată singură în birou și trimisă…
Vezi articolul

Daniel David: Unele companii reproșează Educației că nu pregătesc suficient de bine tinerii pentru piața muncii. Evident că nu sunt de acord cu această generalizare. În plus, nicio universitate serioasă nu pregătește absolvenți pentru fișa postului din diverse companii

Ministrul Educației, Daniel David, a spus în contextul în care „unele companii mereu reproșează educației nu pregătesc suficient de bine tinerii pentru piața muncii”, că nu este de acord „în…
Vezi articolul

SNSPA, prima universitate care reacționează la acuzația de plagiat adusă lui Sorin Cîmpeanu: Implicațiile sunt devastatoare, mai ales atunci când vorbim de credibilitatea și de performanța spațiului academic românesc

Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA) condamnă ferm orice practică asociată plagiatului: „Plagiatul există în sistemul educațional din România, iar implicațiile sunt devastatoare, mai ales atunci când vorbim…
Vezi articolul

Lovitură dată de UDMR în educație: Toate universitățile trebuie să organizeze admitere în limba minorităților la facultate, masterat sau doctorat. Miclea: Încalcă autonomia universitară și pune sub semnul întrebării angajamentul studentului de a studia în română

Minoritățile ar putea de acum înainte să susțină examenele de admitere la orice facultate, program de master și doctorat în limba maternă, stabilește un proiect de lege inițiat de UDMR,…
Vezi articolul