Reguli de folosire a instrumentelor de inteligență artificială, introduse la Universitatea Politehnică Timișoara: nu sunt interzise, dar există limitări etice

[jp_post_view]
Universitatea Politehnica din Timișoara / Foto: Facebook – UPT
Universitatea Politehnică Timişoara (UPT) a votat în Senatul universităţii un set de recomandări în ceea ce priveşte utilizarea uneltelor de inteligenţă artificială (IA) în generarea de conţinut ştiinţific, conformându-se tendinţei mondiale şi europene, precum şi normativelor în vigoare, relatează Agerpres.

La cursurile facultăţilor din cadrul UPT folosirea unor aplicaţii precum ChatGPT, Bard sau Character.ai nu este interzisă, dar studenţilor le este recomandat să respecte mai multe reguli care ţin de etică şi deontologie, specifice procesului educativ.

„Vara aceasta este prima sesiune pentru examenele de finalizare a studiilor în care studenţii au acces la aceste unelte care utilizează inteligenţă artificială. Este destul de clar că mulţi vor încerca să folosească ChatGPT sau alte aplicaţii asemănătoare pentru a genera conţinut, aşa că am decis să reglementăm acest aspect. Nu interzicem, este evident, ci doar creăm un set de reguli şi norme de aplicare pentru ca studenţii să ştie modul în care pot folosi aceste unelte, ce e permis şi ce nu e permis”, potrivit rectorului UPT, Florin Drăgan, citat într-un comunicat de presă.

Cadrele didactice vor lua măsuri suplimentare pentru evaluarea studenţilor, precum creşterea timpului alocat pentru evaluările orale sau utilizarea de soluţii de detectare a conţinutului generat de aplicaţii care folosesc inteligenţa artificială. Una dintre măsuri va fi creşterea timpului alocat susţinerii orale a lucrărilor elaborate de studenţi, pentru a stabili dacă utilizatorul a înţeles conţinutul generat de aplicaţiile care folosesc inteligenţa artificială şi dacă acesta îl comentează creativ sau critic. În cazul susţinerii lucrărilor pentru finalizarea studiilor, declaraţia de autenticitate pe care candidaţii o completează va avea şi o secţiune privind utilizarea sau nu a instrumentelor de IA în procesul de elaborare a lucrării.

  • O regulă esenţială pe care fiecare student trebuie să o respecte este faptul că orice conţinut generat de programele care folosesc IA nu va fi preluat cu titlul de adevăr, enunţ sau opinie personală, ci va fi analizat şi procesat din perspectiva utilizatorului şi a scopului pentru care utilizatorul a ales să se folosească de el.
  • Utilizatorii trebuie să ţină cont de faptul că aceste aplicaţii pot genera şi conţinut sau informaţii greşite.

1 comment
  1. Un punct de vedere, corect! Viteza de implementare a noilor tehnologii a depășit viteza de predare/asimilare, oferită prin expunere la cursuri. Și apoi aceste tehnologii nu se pot aborda începând cu ultimele noutăți; trebuie început de la un anume reper ce ține și de un „istoric”, la a cărui evoluție logică, devenim părtași.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Asociația cercetătorilor Ad Astra îi cere premierului Cîțu să explice diferențele dintre angajamente și alocarea pentru cercetare în 2021: Dacă estimările se adeveresc, România este condamnată să se îndepărteze ireversibil de profilul unei țări UE

Asociația Ad Astra a cercetătorilor din România îi solicită premierului Florin Cîțu, printr-un comunicat de presă-scrisoare, să explice “aparenta discrepanță” dintre angajamentele formulate din programul de guvernare și proiectul de…
Vezi articolul

SURSE Dubla specializare pentru profesori ar urma să fie introdusă și la licență, împreună cu o bursă cât salariul unui cadru didactic debutant pentru cei care aleg această formare. Prevederile apar în proiectul Deca al Legii învățământului superior

Introducerea dublei specializări la licență pentru cadrele didactice și acordarea unor burse de studiu egale cu salariul net al unui profesor debutant pentru studenții care frecventează cursurile licenței didactice sau…
Vezi articolul

Materialele folosite în programul „Neuroștiința la clasă” nu au fost verificate de specialiștii din Ministerul Educației „din perspectiva acurateței sau actualității informației științifice prezentate”, susține ministrul Educației Sorin Cîmpeanu, care anunță că instituția sprijină programul în cazul căruia cercetătorii au semnalat erori științifice

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, declară într-un comunicat cu „precizări” că materialele folosite în programul „Neuroștiința la clasă” nu au fost verificate de specialiștii din Ministerul Educației „din perspectiva acurateței sau…
Vezi articolul

Premii și distincții la “cel mai important concurs STEM la care elevii pot participa internațional” pentru echipele de liceeni români, explicate de Dana Lica, profesor de informatică și robotică. First Tech Challenge 2022, Houston, SUA

Reprezentare de succes a echipelor românești la cel mai prestigios concurs internațional de robotică. În cadrul mai multor categorii, elevi pasionați de robotică din România (din Arad, Hunedoara, Ploiești, Târgu…
Vezi articolul