Rezolvarea subiectelor la Evaluarea Națională 2025 – Limba și literatura română. Profesorul Cătălin Zaman: A fost mai ușor decât ne așteptam. Mi-e teamă că aceste subiecte nu vin deloc în sprijinul elevilor care s-au pregătit conștiincios pe tot parcursul anului

[jp_post_view]
Cătălin Zaman / Foto: Proiectulmerito.ro
Cum se rezolvau subiectele la Evaluarea Națională de clasa a VIII-a (EN VIII) 2025. Profesorul de Limba și literatura română Cătălin Zaman a oferit răspunsurile corecte pentru publicul Edupedu.ro. Subiectele primite de absolvenții de gimnaziu nu au fost dificile, apreciază acesta.

Adolescenții au primit texte suport din Radu Tudoran – „Toate pânzele sus!” și din Emil Racoviță – „Spre Polul Sud”. La subiectul al II-lea, au avut de făcut o compunere în care să prezinte o întâmplare dintr-o excursie

„Sigur, subiectele nu au fost deloc grele. Chiar mai ușoare decât ne așteptam mulți dintre noi. Tare mi-e teamă că aceste subiecte nu vin deloc în sprijinul elevilor buni, care s-au pregătit conștiincios pe tot parcursul anului. În general, așa se întâmplă, elevii buni, de emoție, greșesc tocmai acolo unde este mai ușor”, spune Cătălin Zaman pentru Edupedu.ro.

„Sunt bucuros că au fost subiecte pentru toți elevii, subiecte care le-au oferit o șansă tuturor. Mă aștept la o explozie de note mari, iar sufletul meu se bucură pentru bucuria copiilor. Au ieșit din examen mulțumiți că au putut aborda subiectele, după cum și cât s-au pregătit”, a mai spus profesorul Zaman, premiat Merito în anul 2021.

Redăm rezolvarea profesorului Cătălin Zaman – subiecte EN VIII 2025 Limba și literatura română:
„I. A.

1. Stambul, Salonic, Pireu.

2. b

3. c

4. c

5. F – F – A / A – F – A

6.

  • Anton Lupan este iscoditor, trăsătură prezentată prin caracterizare directă, realizată de către narator: „îl privi mai iscoditor”.
  • Ieremia este un om înalt, trăsătură prezentată prin caracterizare directă, realizată de către narator: „înalt din cale-afară.”

7. Elemente de conținut comun: călătoria, vasul;

8. Exercițiul este clasic – candidații aveau de răspuns la întrebare, să-și argumenteze punctul de vedere, abia mai apoi să treacă la corelarea răspunsului cu informațiile din text.

9. valoare: prietenia – texte asociate: „Platanos” de Doina Ruști, „Cireșarii” de Constantin Chiriță, „Băiatul cu pijamale în dungi” de J. Boyne.

B.

1. a

2. c

3. d

4. c

5.

  • cârmă – acuzativ;
  • Cabine – nominativ;
  • Ofițerilor – dativ;
  • Proră – acuzativ;
  • Locuința – nominativ;
  • Marinarilor – genitiv;
  • a mecanicilor – genitiv.

6.

  • Noi suntem la școală pentru a susține examenul.
  • Exercițiul nu este greu.

7.

  • „Fiecare specialist avea o mică bibliotecă trebuitoare studiilor sale – propoziție principală;
  • „și, afară de acestea, aveam o colecție de opere literare în multe limbi” – propoziție principală;
  • „ce era menită a ne distra în momentele de osteneală și de urât.” – propoziție subordonată atributivă.

8. deodată / înnorat / a cenușii / s-a / aruncându-și / plajei.

II.

Subiectul al II-lea este cel la care, cred eu, visau mulți dintre ei. Compunerea narativă, cu integrarea secvențelor cerute este ceva ce s-a tot exersat la clasă. Aici ar fi trebuit să fie atenți să aibă toate cerințele integrate în compunere, să fie o coerență a textului clară și să evite greșelile de ortografie și de punctuație”.

Citește și:
Subiecte Evaluare Națională 2025 – Limba și literatura română: Texte suport din Radu Tudoran – „Toate pânzele sus!” și din Emil Racoviță – „Spre Polul Sud”. La subiectul al II-lea, elevii au avut de făcut o compunere în care să prezinte o întâmplare dintr-o excursie
DOCUMENTE Cerere tip de vizualizare a lucrării scrise de la Evaluarea Națională 2025 și model de cerere pentru contestație / Cererile de vizualizare se depun doar pe 3 iulie, între orele 14:00 – 17:00 –  procedura completă

2 comments
  1. niste oameni inconștienți cei care au ales aceste subiecte. Rezultatele care vor fi obținute de elevil de fapt reflecta ceea ce fac profesorii cu elevii la clasa, adică aproape nimic. ACESTA E INVATAMANTUL ROMANESC EGAL CU ZERO !!!!!! Profesorii predau totul în lehamite ca elevii sa nu înțeleagă nimic, iar noi ca părinți suntem obligați sa alergam zi de zi cu elevii la meditații în privat unde si acolo niciodată nimeni nu emite un bon de casa, totul e la negru . RUSINE SA II FIE MINISTRULUI INVATAMANTULUI SI TUTUROR CARE APROBA ACEASTA MIZERIE !!!!!!

    1. Esti suparat rau pe viata, nu? In loc sa apreciezi ca imaginatia elevilor a fost stimulata prin al doilea subiect, vorbesti la general si doar ce acuzi. De ce nu i-ai cerut profei/profului copilului tau bon si sa il conditionezi ca altfel nu il mai duci la meditatii? De laș. Doar ce iti arati frustrarea pe aici. Altfel nimic. Invatamantul romanesc nu e egal cu zero. Altfel ce stii si tu este egal cu zero. Plus ca mai e si gratis. Plateste-i la privat in strainatate sa vedem cat de bine iti e. Si mai potolește-te cu atatea majuscule, ca ce spui tu nu e litera de lege. Ne dor ochii de atatea semne de exclamare. Hai incepe cu injuriile ca raspuns.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mircea Miclea, analiză dură a rezultatelor de la Evaluarea Națională 2020: Acuz direct și brutal clasa politică. Din 2014 noi știam că rata de eșec școlar este între 20 și 30% / Nici măcar nu se începe școala din 1 septembrie, ca rezervă pentru cazul în care vine iar în iarnă pandemia

Rata de succes de 76% anunțată de Ministerul Educației la Evaluarea Națională 2020 ascunde 10.000 de elevi care n-au mai ajuns din clasa a VII-a până la examen și alți…
Vezi articolul

Examenele rămân la datele stabilite inițial, iar vacanța este prelungită doar pentru clasele care nu sunt terminale – reprezentantul părinților, despre discuțiile avute la Ministerul Educației

Examenele de Evaluare Națională și Bacalaureat rămân la datele stabilite inițial, potrivit discuțiilor care se derulează în acest moment la Ministerul Educației pe structura anului școlar 2020-2021, a declarat pentru…
Vezi articolul

Diana Cătălina Popa, profesoară de română la Colegiul „Alecsandri” din Galați, după rezultatele de la simulare: E greu ca în clasa a VIII-a să reușim dintr-o dată să scriem corect și coerent în măsura în care nu am reușit ani întregi, iar principalul motiv este acela că nu citim

Rezultatele simulării Evaluării Naționale 2024 indică faptul că elevii de clasa a VIII-a au probleme la gramatică, de coerență și de exprimare, reiese din analiza făcută de trei profesori de…
Vezi articolul