Rezolvarea subiectelor la Evaluarea Națională 2025 – Limba și literatura română. Profesorul Cătălin Zaman: A fost mai ușor decât ne așteptam. Mi-e teamă că aceste subiecte nu vin deloc în sprijinul elevilor care s-au pregătit conștiincios pe tot parcursul anului

[jp_post_view]
Cătălin Zaman / Foto: Proiectulmerito.ro
Cum se rezolvau subiectele la Evaluarea Națională de clasa a VIII-a (EN VIII) 2025. Profesorul de Limba și literatura română Cătălin Zaman a oferit răspunsurile corecte pentru publicul Edupedu.ro. Subiectele primite de absolvenții de gimnaziu nu au fost dificile, apreciază acesta.

Adolescenții au primit texte suport din Radu Tudoran – „Toate pânzele sus!” și din Emil Racoviță – „Spre Polul Sud”. La subiectul al II-lea, au avut de făcut o compunere în care să prezinte o întâmplare dintr-o excursie

„Sigur, subiectele nu au fost deloc grele. Chiar mai ușoare decât ne așteptam mulți dintre noi. Tare mi-e teamă că aceste subiecte nu vin deloc în sprijinul elevilor buni, care s-au pregătit conștiincios pe tot parcursul anului. În general, așa se întâmplă, elevii buni, de emoție, greșesc tocmai acolo unde este mai ușor”, spune Cătălin Zaman pentru Edupedu.ro.

„Sunt bucuros că au fost subiecte pentru toți elevii, subiecte care le-au oferit o șansă tuturor. Mă aștept la o explozie de note mari, iar sufletul meu se bucură pentru bucuria copiilor. Au ieșit din examen mulțumiți că au putut aborda subiectele, după cum și cât s-au pregătit”, a mai spus profesorul Zaman, premiat Merito în anul 2021.

Redăm rezolvarea profesorului Cătălin Zaman – subiecte EN VIII 2025 Limba și literatura română:
„I. A.

1. Stambul, Salonic, Pireu.

2. b

3. c

4. c

5. F – F – A / A – F – A

6.

  • Anton Lupan este iscoditor, trăsătură prezentată prin caracterizare directă, realizată de către narator: „îl privi mai iscoditor”.
  • Ieremia este un om înalt, trăsătură prezentată prin caracterizare directă, realizată de către narator: „înalt din cale-afară.”

7. Elemente de conținut comun: călătoria, vasul;

8. Exercițiul este clasic – candidații aveau de răspuns la întrebare, să-și argumenteze punctul de vedere, abia mai apoi să treacă la corelarea răspunsului cu informațiile din text.

9. valoare: prietenia – texte asociate: „Platanos” de Doina Ruști, „Cireșarii” de Constantin Chiriță, „Băiatul cu pijamale în dungi” de J. Boyne.

B.

1. a

2. c

3. d

4. c

5.

  • cârmă – acuzativ;
  • Cabine – nominativ;
  • Ofițerilor – dativ;
  • Proră – acuzativ;
  • Locuința – nominativ;
  • Marinarilor – genitiv;
  • a mecanicilor – genitiv.

6.

  • Noi suntem la școală pentru a susține examenul.
  • Exercițiul nu este greu.

7.

  • „Fiecare specialist avea o mică bibliotecă trebuitoare studiilor sale – propoziție principală;
  • „și, afară de acestea, aveam o colecție de opere literare în multe limbi” – propoziție principală;
  • „ce era menită a ne distra în momentele de osteneală și de urât.” – propoziție subordonată atributivă.

8. deodată / înnorat / a cenușii / s-a / aruncându-și / plajei.

II.

Subiectul al II-lea este cel la care, cred eu, visau mulți dintre ei. Compunerea narativă, cu integrarea secvențelor cerute este ceva ce s-a tot exersat la clasă. Aici ar fi trebuit să fie atenți să aibă toate cerințele integrate în compunere, să fie o coerență a textului clară și să evite greșelile de ortografie și de punctuație”.

Citește și:
Subiecte Evaluare Națională 2025 – Limba și literatura română: Texte suport din Radu Tudoran – „Toate pânzele sus!” și din Emil Racoviță – „Spre Polul Sud”. La subiectul al II-lea, elevii au avut de făcut o compunere în care să prezinte o întâmplare dintr-o excursie
DOCUMENTE Cerere tip de vizualizare a lucrării scrise de la Evaluarea Națională 2025 și model de cerere pentru contestație / Cererile de vizualizare se depun doar pe 3 iulie, între orele 14:00 – 17:00 –  procedura completă

2 comments
  1. niste oameni inconștienți cei care au ales aceste subiecte. Rezultatele care vor fi obținute de elevil de fapt reflecta ceea ce fac profesorii cu elevii la clasa, adică aproape nimic. ACESTA E INVATAMANTUL ROMANESC EGAL CU ZERO !!!!!! Profesorii predau totul în lehamite ca elevii sa nu înțeleagă nimic, iar noi ca părinți suntem obligați sa alergam zi de zi cu elevii la meditații în privat unde si acolo niciodată nimeni nu emite un bon de casa, totul e la negru . RUSINE SA II FIE MINISTRULUI INVATAMANTULUI SI TUTUROR CARE APROBA ACEASTA MIZERIE !!!!!!

    1. Esti suparat rau pe viata, nu? In loc sa apreciezi ca imaginatia elevilor a fost stimulata prin al doilea subiect, vorbesti la general si doar ce acuzi. De ce nu i-ai cerut profei/profului copilului tau bon si sa il conditionezi ca altfel nu il mai duci la meditatii? De laș. Doar ce iti arati frustrarea pe aici. Altfel nimic. Invatamantul romanesc nu e egal cu zero. Altfel ce stii si tu este egal cu zero. Plus ca mai e si gratis. Plateste-i la privat in strainatate sa vedem cat de bine iti e. Si mai potolește-te cu atatea majuscule, ca ce spui tu nu e litera de lege. Ne dor ochii de atatea semne de exclamare. Hai incepe cu injuriile ca raspuns.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Evaluare Națională 2023. Procedura de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe, publicată de ISMB. Părinții vor depune la școală o cerere înainte de organizarea simulărilor naționale. Model de cerere și documentele necesare

Procedura de egalizare a șanselor pentru elevii de deficiențe care susțin Evaluarea Națională și examenul de Bacalaureat 2023 a fost publicată de Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB). Înainte de…
Vezi articolul

VIDEO Ludovic Orban: Avem o variantă în care se pot finaliza toate cursurile pe online și chiar examenul să se dea pe online/Luăm în calcul deschiderea graduală a școlilor sau împărțirea elevilor ca să nu mai fie clase pline

Anul școlar și anul universitar se vor finaliza, iar examenele vor fi susținute, la fel și admiterea, anunță premierul Ludovic Orban, potrivit digi24.ro. Șeful Executivului a declarat că există mai…
Vezi articolul

Structura Evaluării Naționale nu evaluează raționamentul matematic. Evaluează norocul sau șansele, spune Sorin Haiduc, profesor de matematică / Sistemul actual este în defavoarea copiilor buni

Profesorul de Matematică și directorul Colegiului Național „Preparandia – Dimitrie Ţichindeal” din Arad, Sorin Haiduc a vorbit marți, 9 iulie, despre structura deficitară a subiectelor de la Matematică. Profesorul a…
Vezi articolul

Simulare Evaluare Națională 2025. Secretarul de stat Sorin Ion: Nu avem în fiecare județ un număr de corectori care au urmat cursul de evaluator, astfel încât să acopere necesitățile. Noi am propus să participe, dacă se poate, toți profesorii care au clasa a VIII-a

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat, pentru Prima TV, referitor la simularea Evaluării Naționale 2025, că „nu avem în fiecare județ un număr de corectori care…
Vezi articolul