Rol mai puternic pentru studenți în Alianțele de Universități europene, mai mult sprijin pentru mobilitate și mai multă digitalizare: poziția Alianței organizațiilor de studenți din România privind Spațiul European al Educației

[jp_post_view]
Foto: © Gaudilab | Dreamstime.com
Studenții trebuie să participe mai mult la guvernanța Alianțelor de Universități Europene, mobilitatea fizică trebuie să-și păstreze importanța, iar Monitorizarea libertății academice trebuie inclusă în raportările europene privind statul de drept. Acestea sunt câteva dintre măsurile cerute de Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) într-o poziție cu privire la recentele inițiative ale Comisiei Europene cu privire la învățământul superior – Strategia pentru universități și Propunerea de recomandare privind punțile de cooperare în învățământul superior european.

Alte puncte marcate de organizația românească a studenților, în poziția sa:

  • monitorizarea aspectelor legate de dimensiunea socială a educației în Semestrul European
  • adoptarea unui Cod European al Drepturilor Studentului drept precondiție pentru finanțare din fondurile UE
  • participarea adecvată a studenților în guvernanța Spațiului European al Educației

Alte propuneri și cereri:

  • creșterea eforturilor de digitalizare 
  • finanțarea suplimentară a mobilităților fizice
  • implementarea de către Guvern a cardului european al studentului drept document care să înlocuiască carnetul de student și să servească mai multor funcționalități
  • implicarea universităților în dezvoltarea sustenabilă și tranziția climatică.

Organizația apreciază, pe de o parte, că “documentele elaborate de Comisia Europeană exprimă tendința pozitivă accentuată de-a lungul ultimilor ani de a crește implicarea Uniunii Europene în sfera învățământului superior”. Pe de altă parte, ANOSR notează “experiența negativă a implementării unor demersuri precedente stabilite de instituțiile europene, precum implicarea tinerilor în elaborarea Planurilor Naționale de Redresare și Reziliență, un eșec în multe state membre UE pe care Comisia l-a ignorat și nesancționat în ciuda reglementării prin norme imperative”.

Propunerile ANOSR, integral:
Comunicatul ANOSR, integral:

„Propunerile studenților privind dezvoltarea Spațiului European al Educației și implementarea efectivă în România

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) a lansat astăzi o poziție privind cele două inițiative ale Comisiei Europene în domeniul învățământului superior, raportându-se atât la contextul internațional, menționând măsuri pe care studenții le așteaptă de la Spațiul European al Educației, cât și la acțiunile care trebuie luate la nivel național pentru ca sistemul de învățământ superior românesc să nu piardă, din nou, ritmul tendințelor europene. 

Poziția ANOSR face referire la Comunicarea Comisiei Europene privind O strategie europeană pentru universități și la Propunerea de Recomandare a Consiliului referitoare la construirea de punți pentru o cooperare eficientă în învățământul superior european. Documentele elaborate de Comisia Europeană exprimă tendința pozitivă accentuată de-a lungul ultimilor ani de a crește implicarea Uniunii Europene în sfera învățământului superior. 

La nivel european, poziția ANOSR a pornit de la revendicările Organizației Europene a Studenților (European Students’ Union), federația europeană care reprezintă studenții și în care ANOSR reprezintă studenții din România, și de la experiența negativă a implementării unor demersuri precedente stabilite de instituțiile europene, precum implicarea tinerilor în elaborarea Planurilor Naționale de Redresare și Reziliență, un eșec în multe state membre UE pe care Comisia l-a ignorat și nesancționat în ciuda reglementării prin norme imperative. 

Printre măsurile necesare detaliate în poziție se regăsesc: creșterea participării studenților în guvernanța Alianțelor de Universități Europene și a impactului efectiv resimțit de studenți, menținerea importanței mobilităților fizice, monitorizarea aspectelor legate de dimensiunea socială a educației în Semestrul European, monitorizarea libertății academice în cadrul raportului Uniunii Europene privind Statul de Drept, adoptarea unui Cod European al Drepturilor Studentului drept precondiție pentru finanțare din fondurile UE. De asemenea, de importanță crucială este participarea adecvată a studenților în guvernanța Spațiului European al Educației. Fără actorii interesați implicați formal, Spațiul European al Educației ar ajunge să reprezinte un exemplu negativ, un spațiu european al miniștrilor și un regres față de ceea ce reprezintă o normalitate în sistemul Procesului Bologna. 

Pe de altă parte, numărul de acțiuni propuse de Comisie, precum și gradul de coordonare și colaborare așteptat la nivel european sunt fără precedent pentru Uniunea Europeană în acest domeniu și vor avea efecte pozitive profunde asupra învățământului superior din Europa, în domenii precum cooperarea europeană, tranziția verde și digitală, dezvoltarea de competențe pentru studenți. Participarea studenților, transparența și învățământul centrat pe student trebuie să fie în centrul acestor inițiative nu doar la nivel de valori, ci și de măsuri și obiective. 

Tocmai din acest motiv, ANOSR a elaborat un set de propuneri dedicate implementării inițiativelor la nivel național, pornind cu un plan de măsuri transparent care să fie asumat de Ministerul Educației. Complexitatea schimbărilor de la nivel european reclamă acțiuni coordonate și rapide la nivel național. În acest sens, alianța RO European Universities reprezintă un mod de a valorifica experiența universităților românești membre în alianțe și exemplu de bună practică de promovat la nivel european. 

Printre domeniile relevante și măsurile propuse de ANOSR și detaliate în poziție se regăsesc: creșterea eforturilor de digitalizare (declarația ANOSR din 2020, „Asumare reală, nu slogan” rămâne valabilă), finanțarea suplimentară a mobilităților fizice, implementarea de către Guvern a cardului european al studentului drept document care să înlocuiască carnetul de student și să servească mai multor funcționalități, implicarea universităților în dezvoltarea sustenabilă și tranziția climatică, inclusiv prin a deveni exemple de structuri care activează sustenabil. 

De asemenea, pentru implementarea adecvată a obiectivelor europene, este urgent să fie finalizate restanțe acumulate în timp, precum: dezvoltarea adecvată și utilizarea rezultatelor învățării, recunoașterea învățării în contexte non-formale și informale, mecanisme energice de adresare a inechității din sistemul de învățământ superior românesc (fiind de notorietate plasarea sa în topurile europene referitoare la inechitate), inclusiv printr-o strategie națională și strategii universitare privind dimensiunea socială a educației. Alte teme adresate în poziție se referă la importanța adoptării unei Metodologii naționale de evaluare și formare continuă a cadrelor didactice (prevăzută de 10 ani în Legea educației), care să sprijine inovația pedagogică, și creșterea calității stagiilor de practică

„Într-un moment în care status-quoul european în sfera învățământului superior se transformă, sunt două opțiuni pe masă: să fii refractar sau să te adaptezi inteligent. Prima variantă presupune opoziția la schimbări sau mimarea lor fără conținut sau susținere reală prin contribuții europene și măsuri naționale. A doua variantă, pe care ANOSR o susține prin propuneri de îmbunătățire la nivel european și măsuri de implementare la nivel național, este de a utiliza acest context în interesul comunităților universitare, reducând decalajele, crescând performanța și integrarea europeană a învățământului românesc și prioritizând acele acțiuni care pot produce efectiv o îmbunătățire pentru beneficiari”, a declarat Horia-Șerban Onița, președintele ANOSR.” 

Foto: © Gaudilab | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Universitatea din București își prezintă poziția în dezbaterea privind viitorul învățământului superior european: alianțele sunt cheia, dar au nevoie de sprijin inclusiv financiar din partea Comisiei și a statelor / Identitatea universităților să fie protejată
Strategia propusă la nivel UE pentru universități, ce prevede extinderea Universităților Europene și diploma europeană, salutată cu unele rezerve de asociațiile internaționale din domeniu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rectorul Universității „Ghe. Asachi”, Dan Cașcaval, primul pe lista PSD pentru Senat la Iași: Nu am nicio calitate să recomand un candidat sau altul la prezidențiale, e o „alegere cu o miză originală, ca să folosesc un eufemism” / Rectorul-politician menționează doar în plan secund apartenența la Europa

Dan Cașcaval, rector al Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași și unul dintre liderii universitari implicați politic, a emis, joi, un mesaj cu privire la al doilea tur al alegerilor…
Vezi articolul

Primele efecte ale ieșirii lui Klaus Iohannis: Ministrul Cîmpeanu anunță primul set de propuneri de modificare a proiectului legii Educației acceptate din partea principalilor critici – Consorțiul Universitaria / Niciuna nu vizează plagiatele

O serie de articole din propunerile legii Educației vor fi modificate la propunerea Consorțiului Universitaria, anunță într-un comunicat Ministerul Educației. Este vorba despre modificări punctuale solicitate de cele 9 universități,…
Vezi articolul

Liga Studenților Iași critică Ministerul Educaţiei şi Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România pentru că ar fi lăsat studenţii fără bani pentru reducerile la transportul local în comun la începutul acestui an universitar / În același timp îndeamnă studenții să păstreze abonamentele și biletele achiziționate la preț întreg, pentru decontare ulterioară

Critici vehemente la adresa noului sistem de alocare a reducerilor pentru studenți la transportul local, din partea LS Iași. Într-un comunicat de presă reprezentanții Ligii Studenților acuză Ministerul Educației, pe…
Vezi articolul

Consiliul Național de Etică se poate autosesiza în cazul de plagiat al ministrului Lucian Bode, susține profesorul Dumitru Sandu: Există soluții până când Ministerul Educației se decide pe tema „cum se poate ieși din anomalia încă doctor, dar cu teza de doctorat plagiată”

Consiliul Naţional de Etică a Cercetării Ştiinţifice, Dezvoltării Tehnologice şi Inovării (CNECSDTI) s-ar putea autosesiza în cazul de plagiat al ministrului Afacerilor Interne, Lucian Bode, potrivit profesorului emertit Dumitru Sandu,…
Vezi articolul

EXCLUSIV Activitatea CNATDCU a fost blocată când au apărut situații sensibile „ale unor personalități politice actuale”. Acest Consiliu nu poate fi controlat politic – Reacție dură a vicepreședinților instituției-cheie în soluționarea plagiatelor, Mircea Dumitru, Marius Andruh și Dorel Banabic, la acuzațiile și ironiile lansate de ministrul Sorin Cîmpeanu

Reacție fără precedent a vicepreședinților instituției-cheie care soluționează plagiatele, la ironiile și acuzațiile ministrului Sorin Cîmpeanu care își susține ideea de-a desființa CNATDCU spunând că “MIT nu are nici cea…
Vezi articolul