România înregistrează deficit de profesori calificați la matematică, științe, educație fizică, arte și alte materii – raport internațional

[jp_post_view]
Sursa: Education at a Glance 2024, OCDE
România se numără printre țările cu un număr insuficient de profesori calificați la o serie de materii, de la matematică la arte, dar deficitul este mai puțin pronunțat decât în alte țări europene cu sisteme educaționale, dezvoltate, potrivit celui mai nou raport anual Education at a Glance, dat publicității săptămâna aceasta de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). 
  • Situația a fost detaliată în nota de țară și într-o prezentare susținută, marți, la București, de analista OCDE Corinne Heckman, în cadrul lansării raportului la nivel local. Este a doua ediție a „Education at a Glance” ce cuprinde date pentru România.

Astfel, potrivit raportului și notei de țară, România este una dintre cele 18 țări, dintr-un total de 21 luate în calcul, care au reclamat un deficit de profesori calificați în învățământul secundar, la începutul anului școlar 2022-2023. Deficitul se face simțit la:

  • Matematică
  • Științele naturii 
  • Educație fizică
  • Arte
  • „Alte materii”

Situația este similară cu cea din țări precum Austria, iar un număr similar de materii cu deficit de profesori se înregistrează în Belgia, Slovacia sau, la nivel de liceu, în Germania.

Dintre țările luate în calcul în analiza OCDE, situația cea mai gravă, în Europa, se face vizibilă în Danemarca, Estonia, Germania (nivel de gimnaziu), Islanda, Letonia, Lituania, Slovenia, unde se înregistrează deficit la toate materiile, inclusiv la cele de limbă și literatură, studii sociale sau limbi străine. Probleme similare – tot cu opt domenii unde există deficit de profesori – se înregistrează și în SUA.

  • În același timp, dintre cele 21 de țări luate în calcul în analiza OCDE, doar Grecia, Turcia și Coreea de Sud nu au declarat deficit de profesori.

Amintim că, în România, este reclamat de mult timp un deficit de profesori în domenii precum cele fizica, biologia, chimia sau matematica.

Pe de altă parte, la începutul acestui an școlar ministra Educației, Ligia Deca, spunea că „în acest moment avem posturile ca școala să înceapă în condiții bune și foarte bune”. Ea comenta astfel în contextul unei hotărâri de guvern ce majora numărul de posturi în sistemul de educație, majorare care viza, însă, creșele și grădinițele, profesorii de sprijin pentru elevi cu CES și informaticieni pentru laboratoare inteligente.

Citește și:
România – mult în urma mediei OCDE la rezultatele educației, de la finalizarea studiilor liceale și universitare și integrarea pe piața muncii la cheltuielile per elev și student, arată raportul internațional Education at a Glance 2024, în a doua ediție comparativă cu date despre învățământul românesc
E un trend național să avem deficit de profesori de fizică, chimie, biologie. Anul acesta am semnalat și pe matematică, unde problema este că nu vin neapărat cei mai buni și nu e motivant salariul, susține Ovidiu Tripșa, inspector general în Brașov

3 comments
  1. Deficit, deficit de profesori,dar numarul de ore ramane neschimbat de atatia si atatia ani!
    Chiar suntem atat de idioti si sa nu vrem sa reducem numarul orelor de la 2 la 1?
    2 ore de fizica si 2 ore de chimie in gimnaziu, cu materie multa, multa, -teorie ca la asta suntem cei mai buni, practica ne distruge! Nu facem experimente ca nu avem cu ce, copiilor li se dau doar formule pe care sa le inghita si cam atat, rezolvam probleme si dam teste!
    Orarul copiilor este super incarcat 6-7 ore zilnic si pentru ce???
    Aaaa, pentru mentinerea artificiala a unor norme si incasarea unui salariu mare rezultat dintr- un numar de ore peste norma.Desigur!
    Cei care predau fizica/ chimie nici nu se prezinta la examene pt. ça stiu ca vor avea ore unde isi doresc in orase, ce sa mai zicem de rural? Nu are sens!
    Stiu, vor sari unii sa ma faca frustrata, proasta, limitata, etc..
    Va raspund doar atat : nu te intreaba nimeni de asta in viata, notiunile sunt uitate la fel de repede, locuri de munca in domeniu : zero!

    Dupa 12 ani de religie in scoala ,care te- a invatat sa- ti iubesti aproapele, sa nu minti, sa nu furi, sa- i ajuti pe cei mai incercati si altele asemenea….vi se pare cumva ca societate noastra urmeaza acest model ideal?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Vlad Mixich: Dacă epidemia evoluează în ritmul actual, o prognoză a INSP estimează că, la finalul lunii august, 80% din paturile de la Terapie Intensivă pentru COVID-19 din România vor fi ocupate de pacienți în stare gravă

Vlad Mixich, expert numit de Parlamentul European în conducerea Agenției Europene pentru Securitate și Sănătate în Muncă, afirmă că, potrivit unei prognoze realizate de Institutul Național de Sănătate Punlică, dacă…
Vezi articolul

Clasamentul universităților românești în funcție de predare, cercetare, venituri din industrie – potrivit rankingului universităților din țările emergente THE 2020, dominat de China și Rusia

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca este instituția de învățământ superior din România cu cea mai înaltă poziție în clasamentul pe 2020 al universităților din țările cu economie emergentă și singura aflată…
Vezi articolul
Principalii indicatori pentru Educația din România

Elevii din țară ar avea nevoie, în medie, de peste doi ani de școlarizare suplimentară pentru a elimina decalajul de învățare față de București-Ilfov – raport Banca Mondială / Situația din educație și migrația – cauze pentru deficiențele majore în domeniul competențelor cerute pe piața muncii

Educația este prezentată, într-un raport actualizat al Băncii Mondiale, ca sursă a inegalităților considerabile din societatea românească și pentru deficitul de lucrători calificați în numeroase domenii – probleme descrise drept…
Vezi articolul

Mărturia unei profesoare, despre învățământul artistic: Ne târâm în aceeași mocirlă de 30 de ani, iar absolvenții liceelor de artă au un singur țel – să plece din țară

Învățământul artistic funcționează cu programe școlare „din anii ’70, puțin periate pe alocuri, doar la unele specialități”, cu 
reguli ale olimpiadelor „viciate de diverse interese mai mari sau mai mici”,…
Vezi articolul