România, printre țările din UE cu cea mai mare scădere a procentului de tineri liber-profesioniști în ultimii ani, nu oferă măsuri de sprijin pentru antreprenoriat prin învățare nonformală – raport CE

[jp_post_view]
Rata finală de promovare a Bacalaureatului 2020
Foto: Pexels.com
Procentul liber-profesioniștilor în rândul populației tinere (15-29 de ani) active pe piața muncii, în România, este printre cele mai ridicate la nivelul Uniunii Europene, dar, în același timp, țara înregistrează și una dintre cele mai mari scăderi a acestui procent în ultimii ani, potrivit celui mai nou raport privind situația tinerilor din UE. Același raport semnalează, totodată, că România este printre puținele țări, preponderent est- și sud-europene, care nu oferă măsuri de sprijin pentru antreprenoriat prin învățare nonformală.

Raportul citat arată că România este pe locul 7 în UE din punct de vedere al tinerilor care se declarau liber-profesioniști în 2023: 8,8%. Între timp, ultimele date Eurostat arată o ușoară îmbunătățire a situației în 2024 – 9,1%. 

Procentele sunt, însă, considerabil mai mici decât în 2019, când 10,6% dintre tineri – cu 1,5 puncte procentuale mai mult decât anul trecut – se declarau liber-profesioniști.

Sursa: Raport privind situația tinerilor din UE – 2025

Comparativ, o asemenea scădere, între 2019 și 2023, s-a mai înregistrat doar în Cipru și Grecia, potrivit raportului CE menționat.

  • Acesta face trimitere la un Eurobarometru din 2023 care arată că, la nivel UE, dintre motivele care îi determină pe oameni să aleagă această cale pe piața muncii, cele mai importante țin de stil de viață, nu de profitabilitate: independența, condiții de lucru flexibile, respectiv sentimentul de împlinire. În același timp, preocupările financiare reprezintă principalul motiv pentru tinerii care optează să nu deschidă propria afacere, un alt factor important, din acest punct de vedere, fiind lipsa competențelor.
Sursa: Raport privind situația tinerilor din UE – 2025

Documentul citat arată că cele mai multe state europene – două treimi dintre acestea – au stabilit măsuri de întărire a acestor competențe pentru antreprenoriat prin învățare nonformală. Nu este, însă, cazul României, unde nu există astfel de măsuri – situație care se mai întâlnește în câteva țări central și est-europene (Polonia, Ungaria, Croația), sau din sudul Europei (Italia, Grecia), dar și în părți din Belgia.


1 comment
  1. ori esti tânar , ori esti profesionist. altfel e o strutocamila
    meserii de liber profesionist pt tineri , in general arta , servicii etc.. adica nu prea produci nimic . pai noi ne comparam cu tarile nordice ?? păi astia au avut comunism ?
    noi avem resursele lor ?
    tinerii romani se fac ori medici ori IT istii. ca din asta se mai poate trai cat de cat .
    liber profesionist inseamna sa deschizi o afacere cu bani din banca probabil. cred CA aici e disperarea bancilor ca romanul nu prea mai vrea sa se imprumute SI bine face.
    ca sa nu mai zic de barabula fierbinte cu imprumuturi pt studii , alta gogorita care nenorocește lumea.
    uitati va in SUA ca nici la 40 de ani nu termina de platit studiile ..
    ce liber profesionisti visati?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„România Educată” – șase ani de „reformă la scară largă” datorată Președinției, dar răspunderea pentru succes și efecte trebuie căutată la echipa care o implementează, la „sistem” și în „politica nestatornică”, susțin Ligia Deca și Robert Santa, consilieri în cadrul Administrației Prezidențiale

Proiectul “România educată” este prezentat drept o reformă majoră, de șase ani, promovată de Președinte, dar responsabilii pentru succesul lui trebuie căutați în altă parte, anume la echipa care răspunde…
Vezi articolul

Amânarea finalizării noilor planuri-cadru înseamnă ratarea unor ferestre de oportunitate pentru copii. Nu poți „lăsa pe mai târziu” ceea ce ar fi trebuit să deprinzi în clasa a IX-a sau a X-a – Centrul de Evaluare și Analize Educaționale

Implementarea noilor planuri-cadru pentru liceu reprezintă o urgență pentru învățământul românesc, mai ales după ce programele la gimnaziu s-au schimbat în 2017, scriu reprezentanții Centrului de Evaluare și Analize Educaționale…
Vezi articolul
Harta psihologică a României

Harta psihologică a României și răspunsul pe județe la restricțiile din starea de urgență. Daniel David: Au respectat regulile oamenii din zone foarte tradiționale și cei cu nivel mare de autonomie. Din cauza alegerilor, astăzi autoritățile vorbesc pe limbi diferite

Răspunsul românilor la restricțiile de circulație impuse în timpul stării de urgență a fost influențat de profilul psihocultural al zonei țării, susține un studiu derulat de Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.…
Vezi articolul

Independența instituției care acreditează și autorizează toate școlile și grădinițele din România, în pericol. ARACIP ar urma să fie puternic politizată, atrage atenția Ovidiu Voicu, președintele Centrului pentru Inovație Publică: Nu pot să facă parte din consiliul Agenției cei care vor să fie evaluați, pentru că nu ar mai fi evaluarea externă

Ministerul Educației a organizat, luni, 27 decembrie, o dezbatere publică în legătură cu proiectul unei Hotărâri de Guvern care schimbă modul de funcționare al instituției care acreditează toate școlile și…
Vezi articolul