Proiectul de lege fiscal-bugetar publicat de Guvern pe 3 iulie 2025 blochează din nou angajările în sistemul public de educație, reluând prevederile care au dus, în decembrie 2024, la suspendarea titularizării și a ocupării posturilor din școli prin celebra OUG „trenulet” a Guvernului Ciolacu. Deși a negat problema în decembrie-ianuarie, ministrul Daniel David a dat totuși ordonanță de urgență în aprilie 2025 pentru a debloca titularizarea. Scenariul se repetă, aparent.
Textul proiectului actual prevede la articolul XXII suspendarea ocupării prin concurs sau examen a posturilor vacante și temporar vacante din toate instituțiile publice. Sunt permise doar excepții punctuale, și angajări în proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile. Deși în 2024 și în 2025 s-a promis că blocajul a fost o măsură temporară, noul proiect reia exact aceeași formulare pentru 2026, fără nicio mențiune specifică privind personalul din educație.

Reamintim că în 2026, în ianuarie, expriră mandatele prin concurs obținute de directorii care au participat la prima sesiune a concursului național de directori din toamna anului 2021. Tot în 2026 expiră și celelalte mandate de directori, din sesiunile a doua și a treia. Concursul respectiv nu poate fi susținut dacă proiectul de lege va fi aprobat în forma actuală.
Această practică nu este nouă. Din contră, blocarea posturilor din educație și ulterior deblocarea lor prin ordonanță de urgență a devenit o metodă constantă de control bugetar, aplicată de mai multe guverne în ultimii ani.
Cronologia ultimelor blocaje arată clar acest model repetitiv:
- Mai 2022: Guvernul Ciucă adoptă o ordonanță de urgență pentru a permite angajările în educație, după ce acestea fuseseră blocate în lunile anterioare. Ministrul Educației de atunci, Sorin Cîmpeanu, a invocat „riscul de a începe anul școlar fără personal” și a venit cu 10 argumente în favoarea deblocării.
- Decembrie 2023: Guvernul Ciolacu publică OUG 156, care blochează toate angajările din învățământ, inclusiv titularizarea, fără nicio excepție specifică.
- Ianuarie – martie 2025: Guvernul Ciolacu recunoaște oficial că angajările în educație rămân blocate și că sunt permise doar concursuri pentru posturi din creșele construite cu fonduri PNRR.
- 30 aprilie 2025: Guvernul Ciolacu adoptă o nouă ordonanță care permite reluarea titularizării și a concursurilor de angajare, însă doar pentru o parte dintre posturi.
- Iulie 2025: Noul proiect de lege, propus de această dată de Guvernul Bolojan, reintroduce blocarea angajărilor, reluând prevederile din 2023, fără nicio excepție pentru Educație.
În toate aceste situații, angajările în Educație au fost tratate ca o excepție temporară și condiționată.
În avizul emis pe 4 iulie 2025, Consiliul Economic și Social cere Guvernului să introducă o excepție în proiectul de lege, care să permită ocuparea posturilor vacante din creșele publice construite prin PNRR. CES propune completarea Articolului XXII cu trei alineate care stabilesc condițiile de organizare a concursurilor pentru aceste posturi, însă nu face nicio recomandare privind restul învățământului preuniversitar.

În aceste condiții, titularizarea, concursurile de angajare și ocuparea posturilor auxiliare (consilieri, secretari, bibliotecari etc.) rămân din nou suspendate, dacă forma proiectului de lege rămâne similară.
Blocarea angajărilor este de fapt un instrument prin care politicienii controlează posturile și le oferă politic, prin detașări, după cum arăta acest lucru Consiliul Legislativ, în decembrie 2024, în avizul dat OUG 156 – ordonanța trenuleț.
Consiliul Legislativ surprindea perfect motivul pentru care sunt blocate angajările în instituții publice: politizarea excesivă a acestora și controlarea lor. Adică exact ce se întâmplă în minister, în inspectoratele școlare, în casele corpului didactic, unde niciun concurs pe posturile de conducere și cele de inspectori nu a mai avut loc dinainte de 2019: „Adoptarea soluțiilor legislative preconizate (n.red. blocarea angajărilor în instituții și autorități publice) ar avea ca efect prelungirea perioadei în care aceste concursuri sau examene nu au putut fi organizate la peste doi ani și jumătate, prelungire de natură a afecta activitatea instituțiilor publice vizate de acest articol, prin împiedicarea acestora de a angaja un număr suficient de persoane competente pentru îndeplinirea optimă a tuturor sarcinilor. Astfel, ca urmare a deficitului de capital uman, personalul actual este nevoit să preia sarcini suplimentare, ceea ce ar putea duce, în timp, la o scădere a calității activității desfășurate de instituție. În plus, neocuparea prin concurs a funcțiilor de conducere în această perioadă creează premisele ocupării acestor funcții de către persoane promovate temporar pentru exercitarea funcțiilor de conducere, și nu de către persoane care fac dovada că sunt cele mai potrivite pentru ocuparea funcției prin promovarea concursului, situație care afectează, de asemenea, activitatea respectivelor instituții, atât prin lipsirea acestora de posibilitatea de a-și selecta personalul pe criterii de competență, cât și prin instabilitatea prelungită, determinată de exercitarea cu caracter temporar a funcțiilor publice de conducere”.
13 comments
nu mai mergeți la examen! sa n aibă cu cine!
Oare după ce criterii sunt aleși miniștrii educației?
Am 28 de ani vechime și nu am prins un ministru cu o viziune clară. E vorba de politruci care execută niște ordine, fără a le păsa de ministerul ce îl conduc
În 2000, 20% votau CVT. După 25 de ani, 40% votează GS. În ce direcție ne îndreptăm? Care este calitatea viitoarei generații?
Toată lumea în strada…. încetați lucrul,nu mai dați amenzi poliția și jandarmeria nu le mai învățați plozii profesori și învățători blocați toate activitățile economice…grevă fiscala grevă generală…dați cu ei de pământ…sa ne luam țara înapoi…. săracă țară vândută jefuită trădată
Da mai, da sa știți ca sub Simion era mult mai rău :))))
da, mai, era. acum, nr ocupam de dd si bolo.
Oricum in multe școli voi profesorii ați existat ,dar ați lipsit cu desăvârșire,asta este învățământul din Romania Rezultatele bune ale elevilor în 80 %-90% din cazuri au în spate ani întregi de meditații în particular pe banii părinților.Chiar voi recunoasteti în discuțiile private că nu trebuie sa munciți la clasa că elevii toți fac meditații și oricum școlile unde lucrați au rezultate bune.
Nu știu de unde asemenea comentarii răutăcioase. Sunt cadru didactic si mereu am făcut tot ce mi-a stat in putinta sa ii ajut pe elevi sa invete si sa inteleaga cat mai bine si rational continutul disciplinei pe care o predau. Dar de aici si pana la rautatile gratuite pe care le invocati aici este cale lunga. Sanatate si sa ne vedem fiecare de domeniul lui de activitate!
Corect. S au învățat să se victimizeze și atât.
Meditatiile au existat si in trecut, chiar in trecutul comunist. Si atunci faceai meditatii mai ales la matematica, daca doreai sa urmezi un liceu bine cotat. Si aproape toti absolventii de liceu faceau maditatii pentru admitere la facultate. Atunci la toate facultatile, fara exceptie, se sustinau probe scrise la concursul de admitere, iar cele mai multe locuri erau la politehnica, deci nu scapai de probe scrise la matematica si fizica. Chiar si la ASE matematica era proba obligatorie. Deci meditatiile nu au aparut acum, ele sunt de decenii.
Pe vremea comunismului, faceau meditații copiii elitelor. Noi astia mai mici nu ne permiteam. DAR INVATAM SINGURI, eram autodidacti. Am luat la liceu fara meditatii, in primii 10. Am luat la facultate cu bursa. FARA MEDITAȚII. Daca voiai sa înveți, învățai.
Acum se roaga profesorii de elevi la meditatii sa invete.
Sa se interzica meditatiile sa mai vedem cum nu vor mai invata la clase in scoala.
In continuare, profesorii fac meditatii cu elevii lor de la clase. Santajeaza parintii cu note proaste ca sa vina copiii la meditații.
Sa se faca lege cu interzicerea meditatiilor cu elevii de la clasa. Codul etic e apa de ploaie pentru pilele directorilor si inspectorilor. Astia au tupeu in continuare.
Foarte adevărat. Bravo
Multumim, dle Ministru!!!
Pentru empatie si grija pentru proprii angajati!!!
Ati ales sa mai faceti o reforma, a cata oare in sistemul de invatamant? Si sa schimbati o lege a educatiei care nici macar nu a ajuns sa fie aplicata in totalitate, prin tot felul de ordonante si ordine fara rost si logica.
Poate veti invata ceva de la ministrii Justitiei, ai Apararii si Afacerilor Interne sau ai Sanatatii!!!
Poate veti invata ca rostul pe care il aveti in functia asta este acela de a va proteja angajatii si a gasi solutii pentru ei, nu pentru altii!!!
Uitati-va ce salarii, sporuri, majorari si drepturi au angajatii altor ministere care se cred „componente esentiale pt. functionarea statului de drept” si cum sunt protejati prin aceleasi ordonante date de Guvern, fara a fi solidari cu patura muritorilor de rand din invatamant!
https://snpp.ro/comisie-mixta-mj-ceruta-de-sindicate-impactul-taierilor/
Linia pe care Ministerul Justitiei amers si va merge in continuare vizeaza un impact cat mai mic pe drepturi de personal si incadrare posturi prin evitarea diminuarilor salariale sau in general bugetare. In discutiile cu MF sau din interiorul Guvernului, MJ nu a facut nicio propunere de diminuare drepturi si totodata a prezentat situatia schemelor de personal incomplete precum si necesarul de incadrare.
Iată care sunt prevederile din proiectul de lege ce privesc polițiștii de penitenciare cu precizarea că, la acest moment Politia Penitenciara nu este impactata. Rămânem vigilenți, având în vedere că la nivel de Guvern se discuta despre un al doilea pachet de masuri, privitor la care MJ a propus sa nu fie afectata justitia si sistemul penitenciar acestea fiind componente esentiale pentru functionarea statului de drept.
David e un politruc, un ghilotinar fiscal.
El nu iubește educația si mai ales preuniversitarul deci nu are cum sa fie un apologet, un protector al Educației.