Fondul de 100 de milioane de lei alocat de Administrația Fondului de Mediu (AFM) pentru desfășurarea programului Săptămâna Verde în 2024 și 2025 nu a fost cheltuit, spune ministra Mediului, Diana Buzoianu într-un interviu pentru Edupedu.ro. „Viziunea mea este că în perioada următoare să putem folosi banii deja alocați prin AFM dar necheltuiți și să sprijinim școlile noi, ministerul Mediului, într-un parteneriat cu celelalte ministere și autorități ca să demarăm proiecte gândite foarte bine, ghiduri pentru profesori”. De precizat, școlile au stabilit deja până la 1 aprilie când se desfășoară programele Săptămâna Verde și Școala Altfel în anul școlar viitor.
- Edupedu.ro a solicitat Ministerului Mediului informații legate de sumele cerute de școli pentru 2024 în programul Săptămâna Verde. Când le vom primi le vom publica
- Amintim, primul raport oficial privind implementarea programului Săptămâna Verde arată că profesorii și directorii se plâng de faptul că nu au bani pentru desfășurarea activităților și că au nevoie de sprijin și formare în desfășurarea activităților
Fondul de 100 de milioane de lei alocat prin Administrația Fondului de Mediu pentru programul Săptămâna Verde în anii 2024 și 2025 nu a fost cheltuit în totalitate, a spus pentru Edupedu.ro, ministra Mediului, Diana Buzoianu.
Ea propune ca pentru anul școlar care începe în toamnă școlile să folosească acești bani deja alocați cu acest scop.
„Viziunea mea este că în perioada următoare să folosim banii aceștia care deja au fost alocați prin Administrația Fondului de Mediu dar care încă nu au fost cheltuiți și să sprijinim și noi, ministerul Mediului, într-un parteneriat cu celelalte ministere și autorități să demarăm proiecte gândite foarte bine. Noi am avut joi (n. red 17 iulie) o întâlnire cu societatea civilă și parte din ONG-uri erau bazate pe educația de mediu și au avut foarte multe idei, foarte multe propuneri.
Vrem, ca minister, să reușim să facem un exemplu din proiecte școlilor care au cheltuit banii. Sigur, încă suntem la stadiul de discuție”, a spus ministra Mediului.
„Știm ce se întâmplă în Săptămâna Verde. De cele mai multe ori sunt activități haotice, care poate uneori au legătură cu mediu și cu protecția mediului, alteori sunt văzute mai degrabă ca o vacanță extra. Și atunci vrem să lansăm niște proiecte pilot pe care încă nu le-am discutat cu Ministerul de Ministerul Educație, dar pe care am vrea să le adoptăm, să existe acest parteneriat. Vrem să ajutăm inclusiv să fie create niște ghiduri pentru profesori, ce ar putea face în perioada Săptămâna Verde de la Ministerul Mediului, împreună chiar cu societatea civilă și cu alți actori, cu experți. Să dăm cumva o direcție, niște instrumente de sprijin pentru ministere, și pentru autorități, și pentru școli”, a spus Diana Buzoianu.
Întrebată dacă anul viitor, în 2026, AFM va mai aloca fonduri, ministra Mediului a spus că „cel mai probabil proiecte noi de la AFM o să fie majoritatea suspendate, la nivel național. Deci nu o să mai fie alocați pentru proiecte noi. Pentru 2026, când se vor debloca o parte din bani, evident, să-i prioritizăm pe proiecte care au sens să fie prioritizate. Avem nevoie de o gândire strategică, un plan strategic”, a mai spus ministra.
- Edupedu.ro a scris că pentru 2025 în bugetul Administrației Fondului de Mediu, aprobat de Guvern pe 24 aprilie, nu era alocată nicio sumă pentru finanțarea programului Săptămâna Verde în 2025. În dreptul acestei rubrici este trecut 0 lei.
Potrivit metodologiei de implementare a activităților școlare locale din cadrul programului „Săptămâna verde”, pentru anii 2024 și 2025, finanțate din Fondul pentru mediu, inspectoratele școlare:
- stabilesc bugetul alocat fiecărei unități de învățământ și îl comunică conducerii acesteia, cu informarea Ministerului Educației;
- distribuie sumele alocate unităților de învățământ;
- verifică legalitatea tuturor cheltuielilor efectuate de unitățile de învățământ în cadrul activităților finanțate, în baza rapoartelor financiare transmise de directorii unităților de învățământ, și le comunică Ministerului Educației;
- sprijină unitățile de învățământ în procesul de identificare a nevoilor preșcolarilor/elevilor și de proiectare a activităților;
- sprijină și monitorizează activitățile desfășurate de unitățile de învățământ înscrise;
- centralizează și raportează activitățile desfășurate în județ și rezultatele acestora Ministerului Educației.
Activitățile eligibile în cadrul programului Săptămâna Verde
1. participarea la excursii în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice (transport, cazare și masă – dacă este cazul, intrare la grădini botanice/în parcuri naționale, la muzee, bilete la evenimente sau la cinema – filme documentare etc.), inclusiv deplasări pentru cercetare în teren (rezervații, situri de importanță comunitară – plante/animale ocrotite);
2. amenajarea spațiului verde al școlii/amenajarea de minigrădini botanice sau minisere/amenajarea de grădini (mobilier de grădină din materiale reciclate/reciclabile sau recuperate, material săditor, pământ, fertilizant, unelte, mănuși, folie de plastic, pietriș, scoarță de copac, gărdulețe, vopsea ecologică etc.);
3. acțiuni de ecologizare, colectare de deșeuri (mănuși, saci, unelte etc.);
4. amenajarea unui „colț verde“ în interiorul unității de învățământ (mobilă din materiale reciclate sau recuperate, unelte, pufuri și perne, plante în ghiveci, diverse resurse ludice și educative pe tema educației pentru mediu și schimbări climatice etc.);
5. participarea la competiții locale, județene sau naționale de ecologie/protecția mediului/educație pentru mediu (consumabile pentru realizare de materiale și proiecte de mediu conform regulamentelor, transport, cazare și masă pentru participanți, dacă nu sunt asigurate de organizatori);
6. organizarea de minitabere urbane de educație pentru mediu și schimbări climatice (standuri, kituri, materiale reciclabile și reciclate pentru ateliere de crafting, alimente și băuturi pentru participanți, materiale promoționale din materiale reciclate etc.);
7. participarea și organizarea de schimburi de experiență cu alte unități de învățământ din comunitate sau din țară, în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice;
8. participarea profesorilor la cursuri de formare în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice, urmate de aplicarea noilor cunoștințe și abilități la clasă;
9. amenajarea de diorame, terarii și acvarii.
Tipuri de cheltuieli permise în cadrul Programului de finanțare:
1. consumabile pentru organizarea de lecții demonstrative și cercuri pedagogice interdisciplinare (biologie, fizică, chimie, geografie), urmate de organizarea de proiecte interdisciplinare interactive de educație pentru mediu și schimbări climatice;
2. kituri pentru laboratoarele de chimie și biologie, necesare pentru activități de educație pentru mediu și schimbări climatice;
3. achiziții de truse/instrumente pentru măsurarea unor parametri de calitate (apă, aer, sol etc.);
4. recipiente pentru colectarea selectivă a deșeurilor;
5. achiziționarea de auxiliare didactice și mijloace de învățământ multimedia în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice;
6. abonamente la platforme educaționale care conțin materiale pe tema educației pentru mediu și schimbări climatice (eduboom, twikl, mozabook etc.);
7. consumabile pentru organizarea unor evenimente artistice/de creație cu teme ecologice sau a unor concursuri locale, județene, regionale și naționale de educație pentru mediu și schimbări climatice;
8. pentru activitățile eligibile din cadrul programului, prevăzute la art. 10.(2) Activitățile finanțate în cadrul Programului „Săptămâna verde“ se desfășoară pe parcursul anilor 2024 și 2025.
Rolul unităților de învățământ este următorul:
1. desemnează o persoană care să coordoneze activitățile și numesc echipa de implementare;
2. completează formularul de înscriere și îl transmit la ISJ/ISMB, cu activități corespunzătoare bugetului comunicat;
3. proiectează și desfășoară activități adecvate obiectivelor Programului „Săptămâna verde” și nevoilor preșcolarilor/elevilor;
4. utilizează fondurile primite într-o manieră eficientă și responsabilă;
5. înaintează la ISJ/ISMB un raport financiar referitor la utilizarea fondurilor primite; toate documentele justificative referitoare la utilizarea fondurilor primite vor fi păstrate la sediul unității de învățământ;
6. raportează la ISJ/ISMB activitățile desfășurate în unitatea de învățământ și rezultatele acestora, conform modelului din anexa nr. 2 la prezenta metodologie.”
Când se poate planifica Săptămâna Verde
În conformitate cu OM.E. nr, 3.694./01.02.2024, privind structura anului școlar 2024-2025, programul Săptămâna verde” are o durată de 5 zile consecutive lucrătoare în timpul anului scolar, se desfășoară în perioada 9 septembrie 2024 – 30 mai 2025, fiind derulat pe baza unei planificări realizate la decizia flecarei unități de învățământ.
Resurse gratuite mai există pentru profesori pentru activități în Săptămâna Verde
Obiectivele și activitățile proiectate și derulate în cadrul programului Săptămâna Verde vin în completarea experiențelor de învățare în cadrul disciplinelor/modulelor de studiu, accentuând componența referitoare la schimbări climatice și protecția mediului.
Unitățile și instituțiile de învățământ implicate în organizarea și implementarea programului
Săptămâna verde beneficiază de sprijinul Ministerului Educației și Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, în acest sens fiind lansat, în data de 24 februarie 2023, Platforma saptamanaverde.edu.ro, o platformă de resurse educaționale, un instrument util pentru a susține organizarea activităților.
Aceasta vine în sprijinul elevilor și cadrelor didactice și contine o serie de materiale informative și idei/sugestii de activități ce pot fi organizate la nivelul unităților de învățămțânt.
Cadrele didactice nu sunt obligate să se limiteze la resursele propuse, flind încurajate să identifice, la nivel local, și alte tipuri de activități complementare.
Toate materialele si activitățile incluse in această platformă reprezintă un punct de pornire si se dorește dezvoltarea acestora in anii viitori alături de întreaga comunitate educatională.
Implementarea platformei a fost realizată de Ministerul Educației, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, Asociația Code for Romania, Serviciul de Telecomunicații Speciale si Autoritatea pentru Digitalizarea României.
În forma actuală, platforma educațională cuprinde resurse precum:
- date despre proiect, repere legislative;
« biblioteci digitale cu resurse educaționale (materiale, idei de activităfi) pe teme din următoarele domenii: schimbări climatice, managementul deșeurilor, consum și producție sustenabile, biodiversitate, păduri.
» idei de trasee educative in natură;
» o hartă a ariilor naturale protejate și informații despre acestea;
» lista stațiilor meteorologice și informatii despre acestea;
» resurse privind modalitatea de răspuns la dezastrele naturale;
» resurse și sugestii de activități propuse de ONG-uri;
» exemple de bune practici educaționale cu privire la schimburi climatice și mediu.
Ministerul Educației a alocat sumele pe județe în 2024
Suma totală este de 100 de milioane de lei și a fost împărțită de Ministerul Educației pe județe „în funcție de dimensiunea populației școlare, în funcție de numărul de elevi, conform planului de școlarizare propus pentru anul școlar 2024-2025, pe următoarele niveluri de învățământ: antepreșcolar, preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional, învățământ de stat masă și special”, scrie în ordinul de ministru din 2024.
Anexa 1 ordin arată alocarea banilor pe județe:

Edupedu.ro a scris în 2024 că puține școli au cerut bani pentru activități în Săptămâna Verde.
Informarea școlilor pentru a aplica pentru finanțare a fost în sarcina Ministerului Educației și a inspectoratelor școlare în perioada mai-septembrie 2024. Tot în aceeași perioadă, mai-septembrie 2024, școlile ar fi trebuit să depună cererile, potrivit calendarului oficial.
De exemplu, Inspectoratul Școlar Ilfov a anunțat școlile în luna august să aplice pentru finanțarea activităților din Săptămâna Verde, doar 9 școli au aplicat în județ, potrivit unui răspuns pentru Edupedu.ro.
În 2024, școlile au putut să trimită solicitări pentru a beneficia de finanțare până în luna septembrie, iar în data de 7 octombrie Ministerul Educației a emis un ordin care prevede modalitatea prin care inspectoratele județele pot accesa banii pentru programul Săptămâna Verde și lista cu alocările bugetare pe județe.
„Deschiderile de credite bugetare se fac lunar, la solicitarea inspectoratului școlar județean/al municipiului București (ISJ/ISMB)”, potrivit documentului.
Informații de context
De precizat, școlile au fost obligate ca până la 1 aprilie 2025 să stabilească deja perioada pentru programele Săptămâna Verde și Școala Altfel. Nu există o centralizare publicată, dar de obicei școlile aleg să desfășoare Săptămâna verde primăvara, adică în 2026, ceea ce ar însemna că nu mai pot beneficia de banii AFM din 2025.
Un raport de cercetare al Institutului de Științe ale Educației privind implementarea programului Săptămâna Verde în școli arată dificultățile cu care se confruntă profesorii și directorii în organizare, iar lipsa fondurilor este considerată principala problemă.
„Temele abordate cel mai frecvent au vizat poluarea, folosirea responsabilă a resurselor
naturale, managementul deșeurilor, risipa alimentară, pădurile și viața terestră.
Din lista tematică propusă în metodologia Programului „Săptămâna verde”, profesorii și elevii le-au selectat pe cele mai frecvent abordate în activitățile derulate în anii anteriori.
Peste trei sferturi dintre profesori au menționat că au abordat teme referitoare la poluare și la folosirea responsabilă a resurselor naturale. Alte teme abordate de 40-60% dintre profesori au fost: managementul deșeurilor, risipa alimentară, pădurile și viața terestră, biodiversitatea, energia verde, apele viața acvatică, mai arată cercetarea.
De asemenea, s-a constatat că Săptămâna Verde înseamnă cel mai adesea activități în curtea școlii pentru elevii din mediul rural sau în clasă și la bibliotecă, în timp ce elevii de la liceu din mediul urban au acces la muzee sau parcuri naționale și alte activități.
Raportul IȘE mai arată că 46% dintre profesori au menționat că au nevoie de formare pentru a motiva elevii ca să se implice participativ în activitățile Programului sugerează că acest aspect constituie o provocare, în condițiile în care aceste activități sunt lipsite de presiunea specifică unei ore de curs, care solicită din partea elevilor implicare în învățare, feedback și evaluare.
De asemenea, în ponderi de 24-34%, profesorii au menționat că resimt nevoia de a fi formați pentru proiectarea și realizarea de activități pe teme de mediu, pentru identificarea și utilizarea de resurse educaționale și de tehnologii digitale.
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat recent că este ilegal ca părinții să susțină financiar activitățile din săptămânile „Școala altfel” și „Săptămâna verde”.
Programul permite școlilor să își aleagă perioada în care se desfășoară (câte 5 zile consecutive) și activitățile.
Săptămâna Verde a fost introdusă în anul școlar 2023-2024, la inițiativa președintelui Klaus Iohannis, pusă în practică fără niciun studiu sau comentariu de la fostul ministru Sorin Cîmpeanu.
De remarcat că Guvernul a susținut financiar numai programul introdus în Legea învățământului de către președintele Klaus Iohannis, deși școlile din România au două săptămâni în care profesorii și elevii trebuie să realizeze activități extracurriculare: Săptămâna Școala altfel, introdusă de Legea Miclea-Funeriu în 2011, și Săptămâna Verde, introdusă Klaus Iohannis, președinte la acea vreme.
Săptămână Verde a fost introdusă de președinție și de Ministerul Educației condus de fosta consilieră a lui Klaus Iohannis, Ligia Deca, fără a prelungi anul școlar cu cel puțin 5 zile, atât cât le-a fost eliminat profesorilor din predarea curriculumului obligatoriu menținut nemodificat. Amintim că România se clasează constant în rândul țărilor europene cu cele mai puține zile de școală. Anul acesta școlar, România este în top 5 țări din Europa cu cele mai multe zile fără școală: elevii au 8 perioade de vacanță, care înseamnă 120 de zile libere – potrivit raportului european Eurydice.
Într-o analiză cu experți, părinți, profesori și elevi, Edupedu.ro a scris despre școala ciuruită de zile libere, punți, săptămâni altfel și verzi, module cu multe vacanțe. În mai 2023, când am publicat analiza, experții așteptau răspunsurile acestui studiu privind impactul împărțirii anului școlar pe module.
Peste 900 de profesori și directori de școală propun renunțarea la cel puțin unul dintre programele Școala Altfel și Săptămâna Verde, arată studiul „Evaluarea măsurilor de implementare a structurii anului școlar pe intervale de cursuri (module)”, publicat pe 31 decembrie de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), fără a fi promovat în vreun fel de Ministerul Educației.
Studiul este reprezentativ la nivel național, au participat aproape 7.000 de profesori. Unii profesori spun că ar trebui implementate măsuri cum ar fi gratuitatea intrării la muzee și a transportului pentru activitățile din afara școlii.
7 comments
Ei n au bani pentru nimic! Pentru ce mai stau la guvernare? Demisiile în masă!
Sa le scoată urgent! Aceste săptămâni imbecile nu se pot face fara bani! Punct! nu se mai dau bani, trebuie scoase! Punct!👎👎👎
realitatea din teren e că n-a știut nimeni in martie că ne cer bonurile in iunie, să deci tăm banii cheltuiți in acea minunată săptămână. normal că s-au intors banii la minister…
”Mai cereți bani, că au rămas!”
”Câți?”
”Nu știm”.
Atunci, bine.
Ca să nu mai spunem că accesarea lor e practic imposibilă – să spunem că vrei o excursie la orice fel de dispozitiv/instituție – o grădină zoologică cum nu ai în comună, un parc de agrement, o brutărie, dacă se apropie de specificul școlii etc – cum știi tu cât să ceri ACUM dacă SA e planificată prin mai 2026? Până atunci inflația zburdă, ai pus acolo prețul transportului vreo 10000 de lei și te trezești că a ajuns 15000, ce faci anulezi excursia, tai din numărul de participanți, pui bani de la tine?! Că nu stăm toți în orașe cu muzee sau parcuri mari sau grădini zoologice și transportul costă! De excursii mai lungi de-o zi nu mai vorbim.
Iar apoi trebuie să justifici fiecare leu de parcă ești contabil, iar mai nou nici contabil s-ar putea să ai după tăierile liberalilor! Cine face toată munca asta aiurea?! Nu mai spunem că într-o excursie depășești mult programul ăla contabilicesc de 8 ore pe zi, dar nu ține nimeni cont, că tu ești robot și te sacrifici pe altarul economiei! Nu mai punem nici stresul (cine n-a mers în excursii nu știe cât stres e acolo), că răspunzi de fiecare copil, dacă pățește careva ceva, tu ești aruncat la lupi!
O să spună ministrul – cum a mai spus – că nu e nevoie de excursii. De câte ori solicităm părinților să propună ce ar dori să se întâmple în aceste săptămâni, propun DOAR excursii. N-au nicio altă idee. Dacă nu organizezi o excursie, nu e bine. Dacă îi ții în școală și faci ceva interesant în cadrul disciplinei, jumătate din clasă lipsește motivat, au alte lucruri mai importante de făcut și doctorii le dau scutiri!
Eu m-am săturat. O să fac predare/evaluare exact ca în restul anului, și să mă reclame cine vrea că nu fac ”alte” activități. Lasă să le facă cine vrea, din banii ministerului sau ai cui dorește, eu nu. Și așa nu mă mai ține mare lucru în sistem, mai e nevoie de ultimul șut și la revedere.
Tăierile nu sunt doar ale liberalilor, dar dezmățul care a cauzat aceste tăieri au un nume : Ciolaku. Pur și simplu, a fost pe persoane fizice hoția !!!!
bani aruncați pe apa sâmbetei…ia faceți o analiză și vedeți cum s au cheltuit în unele școli banii de săptămână verde…te doare mintea!!!!
Sa le scoată urgent, atunci! Simplu! Și așa sunt 2 săptămâni imbecile și fără eficienta?