Un elev olimpic care dorește să își păstreze anonimatul a trimis pe adresa redacției Edupedu.ro o scrisoare adresată ministrului Educației, Daniel David, în care atrage atenția asupra modului în care unii profesori se poartă cu elevii olimpici care vor să afle unde au greșit și fac contestație: Aceștia ar fi umiliți și descurajați să depună contestație. Elevul spune că și în 2024, la Olimpiada Națională de Religie, s-ar fi întâmplat același lucru și că „nimeni nu a spus nimic. S-a acceptat ideea că olimpiadele sunt, prin natura lor, dure, stresante, copleșitoare”.
- Scrisoarea elevului vine după ce Edupedu.ro a scris că zeci de elevi olimpici de gimnaziu au fost pedepsiți prin depunctare și mustrare publică la Olimpiada națională de Cultură și Spiritualitate Românească, după ce au contestat notele.
„S-a normalizat umilința. S-a acceptat ideea că olimpiadele sunt, prin natura lor, dure, stresante, copleșitoare. Nu, nu ar trebui să fie așa. Ele ar trebui să fie prilej de bucurie, de confirmare a valorii, de creștere personală și intelectuală”, acuză un elev care a participat la Olimpiada Națională de Religie 2024, într-o scrisoare adresată ministrului Educației.
„Nu voi uita niciodată acele momente. Au existat situații în care elevi de clasa a V-a ieșeau din săli plângând, complet descurajați. Am văzut colegi dezorientați, demoralizați, simțindu-se nedreptățiți sau tratați cu superioritate. Și nimeni nu a spus nimic. Nimeni nu a considerat că acele derapaje merită o anchetă, o reflecție publică, o măsură corectivă. În schimb, s-a așternut tăcerea”, spune elevul.
„Ceea ce ne dorim noi, elevii, nu este să generăm scandal. Scandalul e obositor, nedemn și toxic. Ceea ce vrem este reformă, una reală, profundă și coerentă”, mai scrie în mesajul către Daniel David.
Elevul mai cere și publicarea subiectelor și baremelor de la etapele naționale, pentru că în prezent acest lucru nu se întâmplă, iar elevii vor să aibă subiecte pentru a se pregăti de olimpiade.
Redăm scrisoarea integrală adresată ministrului Daniel David:
„Ca elev în clasa a VIII-a și participant la Olimpiada Interdisciplinară Cultură și Spiritualitate Românească – Limba și Literatura Română și Religie (etapa județeană), precum și la Olimpiada Națională de Religie – Cultul Ortodox (etapa națională), competiții la care am obținut rezultate remarcabile, îmi permit, cu respect, să-mi expun punctul de vedere.
La școală nu suntem învățați că avem mereu dreptate, dimpotrivă, prea adesea suntem învățați să nu ne exprimăm, să ne autocenzurăm, să acceptăm tăcerea ca pe o formă de protecție. Orice încercare de a pune sub semnul întrebării o nedreptate sau un derapaj instituțional este rapid catalogată ca lipsă de respect, ca revoltă inutilă, ca lipsă de maturitate. De aceea, învățăm nu doar lecțiile din manual, ci și lecții grele despre tăcere, despre marginalizare și, uneori, despre umilință.
Este trist că tocmai în spațiul școlar, în sala de clasă sau în cadrul olimpiadelor, locuri unde formăm caractere, această libertate este deseori restrânsă sau ignorată. Ceea ce s-a întâmplat în cadrul olimpiadei de Cultură și Spiritualitate nu este un incident izolat.
Același lucru s-a întâmplat și în 2024, la Olimpiada Națională de Religie. Nu voi uita niciodată acele momente. Au existat situații în care elevi de clasa a V-a ieșeau din săli plângând, complet descurajați. Am văzut colegi dezorientați, demoralizați, simțindu-se nedreptățiți sau tratați cu superioritate. Și nimeni nu a spus nimic. Nimeni nu a considerat că acele derapaje merită o anchetă, o reflecție publică, o măsură corectivă.
În schimb, s-a așternut tăcerea. S-a normalizat umilința. S-a acceptat ideea că olimpiadele sunt, prin natura lor, dure, stresante, copleșitoare. Nu, nu ar trebui să fie așa. Ele ar trebui să fie prilej de bucurie, de confirmare a valorii, de creștere personală și intelectuală. Olimpiadele nu trebuie să devină spații ale epuizării emoționale sau ale nedreptății.
În sprijinul afirmațiilor mele, îl invoc pe însuși ministrul Educației, Prof. univ. dr. psih. Daniel David, care a afirmat explicit, în Raportul QX publicat în data de 19 mai 2025, următoarele:
„Sistemul educațional românesc se află într-o stare de disfuncționalitate sistemică profundă. Dezechilibrele dintre conținut, formă și practică, între drepturi și responsabilități, între autoritate și dialog, între competiție și sprijin emoțional, au condus la pierderea încrederii și la necesitatea unei reforme urgente.” Aceasta nu este opinia unui elev, ci verdictul unui profesionist, al celui mai înalt reprezentant al autorității educaționale din România. Și nu este un verdict bazat pe emoții, ci pe analize, date și realități trăite.
Ceea ce ne dorim noi, elevii, nu este să generăm scandal. Scandalul e obositor, nedemn și toxic. Ceea ce vrem este reformă, una reală, profundă și coerentă. O reformă a competițiilor școlare, o regândire a modului în care valorizăm excelența. Vrem transparență, empatie, etică. Vrem ca vocea copilului care ridică mâna nu pentru a cere răspunsuri, ci pentru a semnala o nedreptate, să fie ascultată. Vrem ca profesorii care încurajează reflecția critică și gândirea liberă să fie sprijiniți, nu izolați. Vrem ca olimpiadele să nu mai fie locuri unde elevii plâng, ci locuri unde înfloresc. Și, poate cel mai important, vrem ca fiecare cuvânt pe care îl spunem să fie ascultat nu pentru că e perfect, ci pentru că este sincer.
Avem nevoie de transparență la olimpiade. Subiectele şi baremele trebuie publicate obligatoriu la fel cum sunt publicate cele de la examenele naționale si vorbim aici despre etapele naționale, deoarece la nivel județean CNPEE publică subiecte, dar la un timp destul de îndelungat. Spre exemplu pentru Olimpiada Națională Interdisciplinară ,,Cultură și Spiritualitate Românească” – Limba și Literatura Română și Religie, subiectele de la etapa județeană au fost publicate la finele lunii aprilie, la aproape o luna de la etapa județeană. Se dorește performanță din partea elevilor, însă nu putem să ne pregătim pentru performanță dacă nu avem mijloacele necesare.
Cu respect,
un elev care nu mai acceptă tăcerea,
un elev care crede că școala poate și trebuie să fie mai bună”.
Informații de context
Edupedu.ro a scris joi despre situația a zeci de elevi olimpici de gimnaziu de la Olimpiada Interdisciplinară „Cultură și spiritualitate românească”.
Peste 80% dintre elevii care au contestat notele primite inițial la Olimpiada Interdisciplinară „Cultură și spiritualitate românească” (Limba și literatura română și Religie), clasele V-VIII, etapa națională, desfășurată la Suceava, au fost depunctați la recorectare. Elevii participanți acuză presiuni și derapaje abuzive ale organizatorilor la adresa lor.
La festivitatea de premiere din data de 24 mai, Mina Maria Rusu, președinta Comisiei, i-a mustrat public pe elevi că „Nu poți să contești valoarea celuilalt și voi asta ați făcut”. „Cum poți să contești oare harul colegului cu care tu ai concurat?” a spus reprezentanta Ministerului Educației și Cercetării la această competiție. În discursul său în fața unei săli arhipline a spus că „aș scoate din dicționar cuvântul «contestație»”.
Conform informațiilor Edupedu.ro, circa 100 de elevi au vrut să își vadă lucrările, dar li s-a refuzat acest lucru, așa că împreună cu părinții lor au decis să depună contestație pentru a putea să vadă unde au greșit. Președinta comisiei și profesorii evaluatori i-ar fi intimidat pe cei mai mulți dintre copii, pe motiv că ar fi „un păcat“ să conteste notele, conform surselor Edupedu.ro. Citește aici discursul Minei Rusu și mărturiile elevilor.
După publicarea acestui articol mărturii ale altor elevi de la aceeași olimpiadă de cultură și spiritualitate, etapa de liceu au scos la iveală situații similare.
Mai mulți elevi de liceu care au participat la Olimpiada Națională Interdisciplinară de Cultură și Spiritualitate Românească (ONICSR) din Hunedoara, etapa națională desfășurată între 14 și 18 mai, acuză nereguli și abuzuri emoționale sub diverse forme: profesorii corectori i-ar fi împiedicat să depună contestații spunându-le că au deja o notă prea mare, într-un caz o profesoară a scris în numele elevului că acesta renunță la contestație, iar o altă elevă în clasa a X-a spune că a fost depunctată după ce a decis să își mențină contestația. Fusese avertizată de profesori că va primi o notă mai mică. „Ce ai învățat pentru Bac? Ce a scris Ion Barbu?”, a întrebat-o profesoara de română pe o elevă de clasa a XII-a, fără nicio legătură cu Olimpiada de Cultură și Spiritualitate, într-o încercare de intimidare, acuză tânăra.
6 comments
Este foarte adevărat ceea ce semnalează acest copil. Și fiul meu a trecut prin aceeași experiență anul acesta la naționala de religie. Acele doamne profesoare nu au nicio legătură cu vocația de dascăl și cu atât mai puțin cu religia. Din păcate, această experiență foarte frumoasă a unei olimpiade naționale a fost umbrită de comportamentul acestor doamne. În rest, organizarea olimpiadei de la Bacău a fost una bună și frumoasă.
Cat timp educatia e la pamant nu vom reusi sa facem sa ne fie mai bine in Romania. Totul pleaca de acolo. Contra-valorile razbat mai usor intr-o societate slab educata si se cocoata apoi in functii de decizie. Starea lucrurilor de azi din tara este graitoare.
ohooo! apropo de ce spune X mai sus, la titularizare:
– dacă vedeți ce nenorocire fac pe la socio – umane doi așa-ziși profesori de la un liceu central (nume de domnitor ”mb” – strada cauzași) din București, doar-doar să distrugă orice concurență a unei piloase care vine de la fpse
– dacă vedeți ce antene au întins de 2-3 ani ca s-o scoată titular pe neavenita aia
– dacă vedeți ce intervenții sunt la comisia de corectare (ei știu deja profesorii de anul trecut)
– dacă le vedeți cariera presărată numai cu aranjamente, bani la negru, episoade pornografice cu părinții și elevii
VĂ ÎNGROZIȚI!!!
Dar nu vă mai mirați de ce e unde e învățământul românesc
Nicio problema sa scoată înregistrările și sa justifice și comportamentul și notarea!
Bună ziua! La fel a pățit și băiatul meu la Olimpiada Nationala Interdisciplinara de cultura și spiritualitatea românească în 2024 a mers s aici vadă lucrarea,iar o doamna profesoara l-a umilit în ultimul hal spunandu-i ca a luat 10 la oral datorita costumului ca altfel nu merita nici 4. Ce profesor este aceasta doamna,adică dam note după cum arata copilul? Si-a văzut băiatul lucrarea ,l -au convins sa nu depună contestatie și apoi i-au scăzut nota. Oribil ce se întâmplă. În loc sa încurajăm acești copii ,ii facem sa fie dezgustați. Multor profesor le lipsește pedagogia și sufletul.
Și Titularizarea este un loc tor unde se plânge,unde ești umilit de ce-o din comisia unde ții lecția deschisă, unde ești demoralizat la ședințele publice făcute după ureche.Examenul este foarte greu și posturile sunt furate pe față in scoli,în ședințe. Examenul de Titularizare este de fațadă pentru a musamailza toate furturile și neregulile care se fac.Cine știe cunoaște.De aceea acum nu mai au nicio teama si nicio rusine si vor sa il desfinteze si in vazul lumii sa afiseze crietiile necinstie si piloase in baza carora s-au dat intotdeauna posturile.In mod neoficial asa a fost mereu:învățati pana turbai,luai examenul,luai postul si daca nu te vroia directoarea ramaneai fara post si cu repartizarea in mana.Acum le este frica de criteriile UE si ca sa nu fie dati in judecata etc vor sa faca aceste criterii legale.
De când crima,furtul si omorul pot fi făcute legale su legitime?Chiar de acum,nu mai au nicio rușine și reținere. Sunt în sistem oameni care nu au dat un singur examen de Titularizare în viata lor și au postul asigurat de ani de zile și nici cine știe ce valoare intelectuala nu au.
Umilirea și necinstea sunt specifice acelui sistem si de aceea nu a tratat diferit nici acești copii dar ei sunt educați altfel:sa se apere,sa lupte și sa arate cu degetul atunci când cineva greșește în mod flagrant.
Nu cred ca se va rezolva ceva,sunt probleme profunde ale sistemului,sunt parte integranta din fundația lui.Nu s-a rezolvat în atâția ani ba din contra s-a dus o munca de împământenit a acestor aberații. Oameni care erau OK au fost îndepărtați pentru cei corupti,obtuzi si fără rușine.